träningsmusik

träningsmusik
Hur hårt vill du ha det?
=)

Kolla in www.nuenergy.co.uk
Det finns en länk som heter DJ mixes, där finns massor med "live-set". Jag rekommenderar starkt allt med just Nu Energy Collective.

För närvarande lyssnar jag sönder DJ Oli G - Year of the digital camel 3. Ca 160bpm börjar setet på och ökar. Melodiöst...
Allt med Kevin Energy... pumpande hårt!

Skapa dig ett konto på sajten och ladda ner hej vilt.

//C

träningsmusik
Jag föredrar att köra till electro/techno/italo - bra beat och lagom högt tempo - men du har ingen lite mer specificerad önskan? "Högt tempo typ dance eller liknande" är ju vääääldigt brett. ;)

Kraftwerks cykelelectro är ju iofs alltid inspirerande... ;)

träningsmusik
Kul att någon frågade.

CJ Bolland - The Prophet är ju ganska mäktig. Högt tempo och tung bassgång..
Paul Van Dyke, i synnerhet Nature One och TranceEnergy tycker jag är bra! (livesets)

Kör med gammal JOS-110 med TB ljudinställning. Blir bra och cykelvänlig navigation runt halsen.
Vad kör du med?

Annars finns ju Livesets som brukar pumpa på ganska bra...
Se www.tranceaddict.com, brukar ha livesets på sidan!

/J

träningsmusik
matsu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag föredrar att köra till electro/techno/italo -
> bra beat och lagom högt tempo - men du har ingen
> lite mer specificerad önskan? "Högt tempo typ
> dance eller liknande" är ju vääääldigt brett. ;)
>
> Kraftwerks cykelelectro är ju iofs alltid
> inspirerande... ;)

Wo, Mums, TDF 1983 Original - Francois Kevorkian remix är mycket inspirerande på under lugnt pass med skinnande sol.

Snygga Paints! - Saknar dock cykelrelaterade Paints!! En cyklist bland franska alpbergen ? Galbier et Tourmalet kanske?

träningsmusik
Jonni skrev:
> matsu skrev:
> --------------------------------------------------
> > Kraftwerks cykelelectro är ju iofs alltid
> > inspirerande... ;)
>
>
> Wo, Mums, TDF 1983 Original - Francois Kevorkian
> remix är mycket inspirerande på under lugnt pass
> med skinnande sol.
>
> Snygga Paints! - Saknar dock cykelrelaterade
> Paints!! En cyklist bland franska alpbergen ?
> Galbier et Tourmalet kanske?

Precis! Jag är också lite svag för TDF Soundtracks, som kom så sent som 2003. :)

>>Liten trådkapning<<
Tack. Jo, jag jobber på lite cykelbilder också, men det har varit svårt att få tid på sistone. Får se hur det blir i sommar här. :)
>>Slut trådkapning<<

träningsmusik
Har en playlist på min mp3spelare som heter "cykelmjusique", jag tror att jag i genomsnitt cyklar 20% snabbare med dessa låtar än annars.

Artister med på listan
Rob Zombie - ett par av hans låtar e galna, dmon speeding, superbeast, feel so numb, scum of the earth
Quake2 musiken - det är nåt track som är grymt ös i
Lite Rage against the machine
propellerheads - spybreak

Vissa låtar e klart lifsfarliga då man helt allvarligt funderar på att ta genvägen över grannens bil när han kommer körande istället för att köra runt. Så denna musik används med fördel med största möjliga försiktighet.

träningsmusik
Vet inte vad ni menar med högt tempo, många BPM (Beats per minute, taktslag i minuten) antar jag. I så fall så kan ni glömma det mesta med kraftwerk om ni inte vill cykla i 120rpm (kadens, varvtal i minuten), halvera & det blir 60rpm vilket knappast kan räknas som högt tempo... Man cyklar endera ett varv per taktslag eller ett varv/två taktslag.

Låtar som kan cyklas i 90-110rpm är ganska så lämpligt (man kan dock gå upp till 115-130 om man klarar hög kadens). För att cykla i 90-110 rpm så ska låtarna vara på 90-110BPM eller 180-220BPM. BPM-en räknar ni ut genom att ta tid i 15 sek. medans ni räknar taktslagen, multiplicera detta sedan med 4 så får ni BPM (Beats per minute).

Tyvärr så ligger ca 70% av populärmusiken som gjorts sedan Elvis tid på ca 120 BPM, man får därför söka en del för att hitta dessa "lämpliga" högkadenslåtar, om man inte har en förkärlek för mycket hög kadens typ 120...

Annars så kan man skippa detta med att cykla i takt & bara välja nåt man tycker om men det var en helt annan sak... Det är nämligen inte helt lätt att plocka ihop högkadenslåtar som man dessutom tycker om men man ska veta att om man hittar musik att cykla i takt till så stiger känslan något oerhört!

//Larsa, Certifierad Johnny G spinning instruktör.

Senast redigerad av en moderator:
träningsmusik
fredrikw skrev:
> Den mesta musiken i Trance-träsket håller runt 140
> BPM, drum'n'bass och jungle ligger på ca 180-190
> BPM.

Glöm med andra ord trance om man vill cykla i takt (de vill man väl?). Det andra däremot går ju an i 90-95rpm... Detta gäller alltså om man vill hålla hög intensitet.

Punk & äldre hårdrock brukar funka, ramones, deep purple exempelvis... Man får dock sålla kraftigt när man letar...

//Larsa

Senast redigerad av en moderator:
träningsmusik
fredrikw skrev:
> Stående backar funkar det alldeles utmärkt med 140
> BPM (fast nu pratar jag nog mer spinning är musik
> att cykla till inser jag =)

Jo, då cyklar man ju i 70rpm men då är det ju som du säger backe, låg intensitet & Calle ville ju ha högt tempo...

Klart vi pratar spinning men ska muskiken driva en så är det ju beatet som gäller... Cyklar landsväg till musik ibland (i skogen går det inte) & har då musik som jag kan cykla ca 85-115 rpm till.

//Larsa

träningsmusik
aha, läser visst lite slarvigt. då klämmer jag väl till med lite tips på bra musik då istället (hela mixade skivor är detta):
Dieselboy - Project Human
Dom&Roland - Back for the future
Goldie - MDZ.02

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp