Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Ah, det förklarar ju det hela.

Antons stopp var nog bara skenbart (dålig uppdatering på trackingen), för nu är han tillsammans med Welsh, Robison och Lippe på Headwaters Lodge and Cabbins, Flagg Ranch. Jag misstänker matintag.
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Wacker närmar sig Andersen i Walden. Bara 11 miles dit och Hayes är 15 miles efter Wacker. Då ju Andersen enligt tidigare uppgift avbröt cyklandet 26 miles från Walden innebär det att han nu i realiteten är nere på sjätte plats. Från Hayes ner till Cuttriss är det 66 miles så ytterligare ev. placeringsfall för Andersen dröjer.

Trans Am Bike Race 2017
Tar en genomgång av hur långt cyklisterna hunnit. Fältet börjar bli väldigt utspritt och än värre kommer det väl att bli innan det är över.

Minst 1800 miles: 3
Minst 1700 miles: 7
Minst 1600 miles: 12
Minst 1500 miles: 18
Minst 1400 miles: 22
Minst 1300 miles: 32 (inkl. Anton på delad 24:e plats med 1364 miles)
Minst 1200 miles: 50
Minst 1100 miles: 68
Minst 1000 miles: 76
Minst 900 miles: 82
Minst 800 miles: 93
Minst 700 miles: 96 (inkl. Prashanth på 95:e plats med 760 miles)
Minst 600 miles: 98
Minst 500 miles: 100
Minst 400 miles: 100
Minst 300 miles: 101
Brutit: 30

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Lester är nu inne i klättringen upp till banans högsta punkt. Han befinner sig på ca 8000 ft och passet är på 11542 ft, vilket innebär att han har drygt 1000 hm. Det är dock inte så farligt brant då det är över åtta mil upp dit. Dock bör höjden märkas av.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Finns tydligen en kritisk punkt på banani Kentucky:

Im watching the dots and notice the field is quite compact this year! I know it is a alot of miles away, but I wonder how the ferry crossing into Kentucky will come into play this year? You can gain or lose 8 hours there! If the whole leader pack was to miss the last crossing, it would be like a brand new race the next morning!

Den verkar komma efter ca 3200 miles, så det är både en bit dit och en bit därifrån till målet.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Finns tydligen en kritisk punkt på banani Kentucky:

Im watching the dots and notice the field is quite compact this year! I know it is a alot of miles away, but I wonder how the ferry crossing into Kentucky will come into play this year? You can gain or lose 8 hours there! If the whole leader pack was to miss the last crossing, it would be like a brand new race the next morning!

Den verkar komma efter ca 3200 miles, så det är både en bit dit och en bit därifrån till målet.

Någon som vet varför de väljer att dra rutten med passage av Ohiofloden där det är färjeförbindelse?
Kikade lite på kartan, och det verkar ju finnas en farbar bro ca 8-10 miles norrut i Old Shawneetown(om nu inte den vägen räknas som motorväg, på vilken man varken bör/får eller ska cykla på har jag hört:) )

Trans Am Bike Race 2017
Hayes är nu bara 9 miles bakom Wacker i kampen om femteplatsen. Dock misstänker jag att det kommer att växa då Hayes kommer till Walden. Misstänker att hon lär vilja stanna för lite mat/proviantering.

Trans Am Bike Race 2017
Senaste två dagarna har varit riktigt hemska. Gårdagen bjöd på ihållande 40 mph hela dagen och 30km innan West Yellowstone kom regnet med samma hastighet..

Idag började dagen fantastiskt med bra tryck i benen i Yellowstone, framåt lunch kom vinden och regnet igen, 3 grader varmt. Efter lunchstoppet kände jag att något var konstigt med mitt bakdäck, 2 x 6 cm reva mitt i rullbanan som hängde ihop med trådar. Tejpade ihop så gott det gick, men insåg snabbt att det inte skulle funka. Lyckades vinka in en bil som jag såg hade en cykel baktill och de gav mig däcket utan att fråga! Men efter att ha kört 10 mil på det har jag fått 3 hål i däcket. Måste fixa nya däck och enda ställer som har vettiga däck närmsta 300km är Lander, blev tidigt stopp för att kunna fixa det imorgon och invänta att öppning.

JAG VILL BARA CYKLA,SLUTA KRÅNGLA!

Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
Efter lunchstoppet kände jag att något var konstigt med mitt bakdäck, 2 x 6 cm reva mitt i rullbanan som hängde ihop med trådar.

Apropå bakdäcket (som jag kopierade av Anton inför mitt Sverige-på-längden-försök nu i maj (G-One Speed slanglöst)), så märkte jag hur extremt mycket rullbanan hade slitits på bara 100mil. Med tanke på de höjdmeter du trampat uppför så har jag en aning om hur bakdäcket kan se ut för dig :-/

Trans Am Bike Race 2017
I täten har Lester gjort ett ryck och har just nu en ledning på 63 miles och rullar på medan både Deutsch och Colwill slagit läger i Fairplay, strax efter passagen av Hoosier Pass. Deutschs sista registrering var för 2.38 sedan medan Colwill har sista registreringen med någon vettig rörelse för 2.11 sedan.

Trans Am Bike Race 2017
Lester ankom Fairplay ca 2 timmar innan Deutsch, så det var ingen jättemarginal. Att ledningen är såpass stor är delvis en effekt av att han inte stannat, men också av att det går utför. Han befinner sig i nuläget ungefär 1000 höjdmeter lägre än Deutsch och Colwill.

Trans Am Bike Race 2017
Fjärde man, Sehili, har ungefär en halvmil upp till Hoosier Pass.

Därbakom drar Wacker f.n. ifrån Hayes då den senare sedan 2,5 timmar är stillastående i Kremmling vid "foten" av backen upp till Hoosier Pass, ca 70 miles från passet. Wackers försprång är just nu 32 miles.

Trans Am Bike Race 2017
Lester har pausat i Cañon City. Dock tveksamt om det är någon sovpaus då lokalen inte riktigt ser ut att erbjuda sängplats:
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Lester har pausat i Cañon City. Dock tveksamt om det är någon sovpaus då lokalen inte riktigt ser ut att erbjuda sängplats:

Om man tittar riktigt noga tror jag nog att man med lite vilja kan skymta ett luftskåp i bakgrunden av bilden(inte riktigt sängplats, men iaf sovplats)

Trans Am Bike Race 2017
antonlindb sa:
Senaste två dagarna har varit riktigt hemska. Gårdagen bjöd på ihållande 40 mph hela dagen och 30km innan West Yellowstone kom regnet med samma hastighet..

Idag började dagen fantastiskt med bra tryck i benen i Yellowstone, framåt lunch kom vinden och regnet igen, 3 grader varmt. Efter lunchstoppet kände jag att något var konstigt med mitt bakdäck, 2 x 6 cm reva mitt i rullbanan som hängde ihop med trådar. Tejpade ihop så gott det gick, men insåg snabbt att det inte skulle funka. Lyckades vinka in en bil som jag såg hade en cykel baktill och de gav mig däcket utan att fråga! Men efter att ha kört 10 mil på det har jag fått 3 hål i däcket. Måste fixa nya däck och enda ställer som har vettiga däck närmsta 300km är Lander, blev tidigt stopp för att kunna fixa det imorgon och invänta att öppning.

JAG VILL BARA CYKLA,SLUTA KRÅNGLA!

Trist att höra om däcksstrulet, men underbart att höra om människor som ger bort ett däck "no questions asked"!

Såg på google street view att det ligger en pool snett över från där du bor. Ta med en kopp rykande kaffe, gå över och fråga om du får ta ett morgondopp(min erfarenhet är att det piggar upp efter en lång cykeltur) och ta sen 5-10 minuter och sitt i solen(hoppas att det är bra väder) och ladda energi för en dag med nya äventyr.

Fortsatt lycka till och grymt kämpat!

Trans Am Bike Race 2017
Anton verkar ha börjat tidigt i dag (strax efter kl. 4 lokal tid) och är nu på väg i god fart mot Lander. 10-11 mil kvar till nya däck. Hoppas han köper ett extra.

Trans Am Bike Race 2017
Tippar på att Anton är på väg till The Bike Mill (http://thebikemill.com/) som ligger på huvudgatan i Lander och som öppnar kl. 9 lokal tid. Han har alltså tre och en halv timme på sig att avverka runt 82 km mestadels nedför men med en stigning på kanske 200 m ungefär halvvägs.

Trans Am Bike Race 2017
Tätgänget är igång och Lester är fortsatt i tät. Deutsch kom iväg först från Fairplay och är nu 35 miles bakom Lester. Där bakom tog Colwill det såpass lugnt att Sehili precis hann iväg innan.

Bakom de fyra i täten har Hayes smitit förbi Wacker som fortfarande inte kommit ut på vägen. Skiljer just nu 4 miles mellan dem.

Trans Am Bike Race 2017
Anton har 35 km kvar till cykelaffären i Lander som öppnar om en timme och 45 minuter och runt 110 m stigning och 220 m utför, så han hinner väl med en second breakfast också.

Trans Am Bike Race 2017
freddiesan sa:
antonlindb sa:
Efter lunchstoppet kände jag att något var konstigt med mitt bakdäck, 2 x 6 cm reva mitt i rullbanan som hängde ihop med trådar.

Apropå bakdäcket (som jag kopierade av Anton inför mitt Sverige-på-längden-försök nu i maj (G-One Speed slanglöst)), så märkte jag hur extremt mycket rullbanan hade slitits på bara 100mil. Med tanke på de höjdmeter du trampat uppför så har jag en aning om hur bakdäcket kan se ut för dig :-/

Freddie

Är G varianten så känsliga?, mina pro-one ser helt nya ut efter 100 mil då kanske man skall hålla sig till dem trots den mindre luftkammaren, ursäkta för OT

Trans Am Bike Race 2017
mhenry sa:
Tippar på att Anton är på väg till The Bike Mill (http://thebikemill.com/) som ligger på huvudgatan i Lander och som öppnar kl. 9 lokal tid. Han har alltså tre och en halv timme på sig att avverka runt 82 km mestadels nedför men med en stigning på kanske 200 m ungefär halvvägs.

Verkar som sagt som att Anton blir lite tidig till The Bike Mill. Men jag har en känsla av att han skickade iväg ett mail till dom innan han gick och la sig och förklarade läget. Borde inte vara några problem att få tex ägaren Rio Rose att slå upp portarna 30 minuter tidigare kan man ju hoppas....:)

Trans Am Bike Race 2017
Så här ser det kanske ut där Anton befinner sig för tillfället. En väg av svensk motorvägstyp rakt igenom "staden" med 7 500 invånare.

Passande nog är staden "named for transcontinental explorer Frederick W. Lander".

Bilagor

• 640px-Lander,_WY.jpg
    640px-Lander,_WY.jpg
    49 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Anton har nu varit stillastående i runt 50 minuter. Blir intressant hur lång tid det tar innan han kommer iväg. Brian verkar f.ö. tagit en paus precis bredvid vid en Safeway-mack (eller är det kanske Strabucks intill som lockar?).

Trans Am Bike Race 2017
Colwill har precis blivit tredje man att passera 2000 miles. Han är i nuläget 44 miles bakom Deutsch och ytterligare 29 miles bakom Lester. Han har om en och en halv mil en backe på drygt 200 höjdmeter att ta sig ann.

Trans Am Bike Race 2017
Anton fortfarande stillastående i Lander. Detsamma gäller för Welsh och Robison medan Lippe ev. är på väg genom staden och därmed gå upp på 25:e plats (enligt trackleaders-listan som jag dock tror innehåller två namn som inte är aktuella).

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Startfältet är ju minst sagt utdraget och en hel del av deltagarna har en bra bit både framåt och bakåt till närmaste cyklist. I den främre delen av fältet finns dock några "ihopklumpningar" (=cyklister inom 10 miles):

Plats 7-8: Dudley och Cuttriss har 6,5 miles mellan sig
Plats 11-13: Kosher, (Max) Lippe och Hennepe ligger inom 7 miles (räknar bort Andersen som fortfarande ligger på listan)
Plats 14-17: Maurer, Lawrence, Ray och Pacifico inom 10 miles (McClain borträknad)
Plats 19-21: Souter, Aufschlager och Hippy inom 5 miles
Plats 23-27: Antons gäng med Welsh, Robison, (Amy) Lippe och Moore inom 8 miles

Trans Am Bike Race 2017
Welsh är (som vanligt) i närheten. Robison är 14 miles längre fram. Även Lippe har lämnat Lander och ligger 5 miles bakom Welsh medan Moore verkar ha tagit en paus i Lander.

Trans Am Bike Race 2017
Avslutar mitt postande i tråden för idag med en ny genomgång av hur långt cyklisterna hunnit (går rakt av på trackleaders-listan och ignorerar att det sannolikt finns felaktigheter där).

Minst 2100 miles: 1
Minst 2000 miles: 4
Minst 1900 miles: 6
Minst 1800 miles: 9
Minst 1700 miles: 18
Minst 1600 miles: 24
Minst 1500 miles: 29 (däribland Anton på delad 25:e plats)
Minst 1400 miles: 38
Minst 1300 miles: 48
Minst 1200 miles: 70
Minst 1100 miles: 74
Minst 1000 miles: 82
Minst 900 miles: 91 (inkl. Prashanth på 93:e plats, har precis passerat 900 miles)
Minst 800 miles: 94
Minst 700 miles: 96
Minst 600 miles: 98
Minst 500 miles: 100
Minst 400 miles: 100
Minst 300 miles: 101
Brutit: 30

Den största anhopningen med cyklister är på väg in i YS. Det är 13 cyklister som hunnit mellan 1275 och 1298 miles.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp