Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch har hittills avverkat ca 380 mil och det på 9 dygn och 3 timmar (om jag chansat rätt på tidszoner). Det innebär någonstans runt 41 mil/dygn. Amanda hade 43 mil/dag i snitt under månadsrekordet. Sen var det på en tvärplatt bana med en del draghjälp och inga som helst problem med service, behov av att leta mat och boende, hantera cykelkrångel, ... Å andra sidan pressade hon sig med all sannolikhet inte lika hårt som de som rejsar TABR gör. Jag har i alla fall inte sett ngt klipp där Amanda sett lika sänkt ut som Anton gjorde efter dag fem(?).

Hayes som leder damklassen och kört TABR tidigare slog ett 12-timmarsrekord som Amanda hade innan; http://jimmyandjanie.com/

Trans Am Bike Race 2017
Lester är nu bara drygt 4 miles från Colwill och kommer sannolikt strax att passera och därmed vara uppe på andra plats. Till Deutsch börjar det dock bli långt. Skiljer just nu 72 miles.

Trans Am Bike Race 2017
Ser f.ö. ut som Colwill flyttat sig något kvarter till The Herritage Hotel:
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2017
Wacker har nu varit igång i 27 timmar och han borde snart behöva ta en paus. En fundering är om det kan vara s.a. han vet med sig att han funkar sämre i värme och tänker sig att försöka förlägga dygnsvilan till de varmaste timmarna. Prognosen för någon ort jag kikade på hade 35-36 grader varmt på eftermiddagen. Eller så kommer han att köra till kvällen och ta ett relativt tidigt stopp, sova och försöka komma iväg i hygglig tid imorgon.

Trans Am Bike Race 2017
Drygt 20 min sedan det kom ngn uppdatering för Lester. Frågan är om det hänt ngt (typ punktering), han har tagit en paus (i så fall mitt ute i ingenting) eller om det bara är uppdateringsstrul.

Trans Am Bike Race 2017
ALarna har lämnat Saratoga. Verkar som de kom dit ungefär samtidigt men att Anton tog lite längre tid på sig att lämna stan så han ligger nu ungefär halvmilen bakom på vägen.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar som Peter Andersen är utanför Steamboat Springs(way off course) vid en FedEx Ship Center.
Kan det betyda att han brutit och är på väg att skeppa hem cykeln?

Trans Am Bike Race 2017
Wacker och Sehili är ute på en inspirerande vägsträcka just nu. Ser ut att vara en 7-8 mil raksträcka med följande vy.
Capture.PNG

Enda variationen verkar vara ett fåtal orter som de passerar rakt igenom.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
WSMC sa:
Verkar som Peter Andersen är utanför Steamboat Springs(way off course) vid en FedEx Ship Center.
Kan det betyda att han brutit och är på väg att skeppa hem cykeln?

Rapporterades tidigare att han drabbats av lunginflammation. https://happyride.se/forum/read.php/1/3165138/3171953#msg-3171953

Läste det men lyckades tydligen blockera att han befann sig i SS(fick för mig att han fortfarande då befann sig "on route"). Tyckte jag var ganska bra amatördetektiv när jag såg att hans gps var vid en FedEx....:)
Måste fö vara minst sagt en rejäl besvikelse att åka på lunginflammation när man kör ett sådant här race:(

Trans Am Bike Race 2017
Frågan är om Colwill är nere på femte plats snart. Wacker (som verkar vägra stanna) är 24 miles bort och Sehili ytterligare 9 miles bort.

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som det är en temperaturmässigt behaglig kväll för Anton med 23-24 grader. Däremot är det sydliga vindar vilket inte är så bra generellt. Just nu färdas han visserligen rakt österut, men snart viker det av mer söderut igen.

Trans Am Bike Race 2017
Ser ut som Colwill börjat krångla sig ur sängen. Han borde hinna ut på vägen innan Wacker kommer, men det kommer troligen inte att skilja alltför mkt mellan dem. Å andra sidan kommer ju Wacker att behöva sova förr eller senare ...

Trans Am Bike Race 2017
Deutschs ledning till Lester är 66 miles medan Lester har 35 miles försprång på Colwill.

Hayes på sjätteplats ligger i ert vakuum med 62 miles fram till Sehili och 42 miles bak till Dudley.

Dudley i sin tur har lite mer flås i nacken i form av irländaren Cuttriss som "bara" är 19 miles bakom. Därefter följer Bermudez och Deneka, 26 resp. 53 miles bakom Cuttriss.

Lippe bör vara nästa man att passera 2000 miles. Han är i Cañon City med mindre än två miles kvar till 2000. Får se om han som många före honom tar en paus i staden innan han fortsätter. Han har dock gott om tid då det är 40 miles ner till Hennepe som är närmast bakom. Och även om det är mycket utför så tar det en studn att färdas den sträckan.

Trans Am Bike Race 2017
Fortsatt så är det inget avstånd att tala om mellan de två AL:en. Bakåt har de en lucka på 15 miles till Welsh och Robison som är i Riverside. De ser ut att ha svängt av något kvarter från rutten för att stanna vid en mack.

Staines är bara en mile norr om Riverside och Henry ytterligare en halv mile norrut. Därefter följer Moore, ca 8 miles efter Henry. Bakom Moore är det en rejäl lucka ner till nästa man.

Trans Am Bike Race 2017
Prashanth påbörjade dagens cykling strax före mitt på dagen för en dryg timme sen. Han har passerat 950 miles och bör därmed passera 1000 miles innan dagen är till ända.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
mhenry sa:
NLC sa:
mhenry sa:
Anton, som just nu slaggar i Rawlins, Wyoming, har nog ett par jobbiga dagar framför sig när han ska upp i Klippiga bergen. Det är 18 mil och 1300 meter klättring (920 m utför) till Walden, som man kanske kan tänka sig att han tar nästa nattvila i. Fortsätter han 9 mil kommer måste han över ett pass vid Radial Mountain innan han når Granby. Ser ganska tufft ut efter det också mellan Granby och Silverthorne (tio mil med ungefär halva vägen klättring).

Som om han inte har haft några jobbiga dagar bakom sig ;-)

Han ska f-n inte klaga! Jag hade gärna haft orkan, monsunregn, trasiga däck, sprucken ram och isiga utförslöpor i stället för ett gäng avtal att granska *arg desk jockey*

Edit: glömde ;)

Typ +1 :-)

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch går som (det schweiziska) tåget och har nu en ledning på 102 miles och har passerat 400 mil och (troligen) även precis passerat 2500 miles.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar som Mike Maurer kommer att tvingas bryta:

Yesterday at noon I pulled into Walden Colorado in 15th Place. Over the previous four days I've been struggling with some version of a bronchial or edema base breathing issue. It had been getting progressively worse and the 50 miles into Walden took me out. I stopped riding yesterday and am getting medical treatment this morning. My gut is that I have some version of bronchitis and may not be able to continue racing effectively. I will shoot an update to the group and to Nathan later but at this point it looks like my rice is over. I had a fantastic experience and hope the best for all of riders who are still racing.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar som något hänt med Colwill. Han har i Alexander helt plötsligt svängt av från banan och kört rakt norrut upp mot I-70. Han färdades i den riktningen i 2,5 timmar med en ganska jämn fart och en snittfart på inte mer än 20 km/h, så det bör inte ha varit någon biltransport. Sedan 1.40 har ingen registrering kommit och detta är senaste registreringspunkten.
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Bakom Deutsch är Lester tvåa, men alltså runt 100 miles bakom. Han har å andra sidan en buffert på drygt 40 miles ner till Sehili som nu är trea.

Wacker hade ett närmare 5 timmar långt stopp i trakterna av Ness City men är sedan en knapp timme tillbaka åter på cykeln. Verkar som att han alltså pausade under de varmaste timmarna. Frågan är om det är en strategi han kommer att fortsätta med. Hur som helst har stoppet inneburit att Hayes närmat sig rejält bakifrån och är nu bara 11 miles bakom. Hayes har utökat jämfört med damrekordet och har nu 90 miles försprång på det. Bak till Dudley på 6:e plats (räknar bort Colwill) är det över 60 miles.

Trans Am Bike Race 2017
Anton ankom för Walden för fyra timmar och en kvart sen och förefaller ha "vimsat runt" i stan (=troligen ätit och fixat boende) i en och en halv timme.
ZZZ.JPG

Senaste registreringen kom för dryt 2,5 timmar sedan så jag gissar att det är horisontalläge som gäller nu och några timmar framöver (på Chedsey).

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Är f.ö. hela sju (räknar bort Maurer som ju sannolikt kommer att bryta) cyklister som är i Walden just nu. En liten genomgång av hur länge det var sedan de kom dit:

Moore: 1 timme
Welsh: Drygt 2 timmar
Robison: Drygt 2 timmar
Lippe: Ungefär samtidigt som Anton (verkar dock kommit i säng lite tidigare)
Henry: Knappt 2 timmar
Staines: Knappt 2 timmar

Så, Anton låg rätt bra till i det gänget vilket innebär att han antingen borde kunna komma som en av de första eller få en lite längre nattvila.

Trans Am Bike Race 2017
Om man räknar bort Colwill (mkt sannolikt brutit) och Andersen (lite mer oklart) så ligger Antons gäng på plats 21-27. Det är dock 120 miles upp till närmast framförvarande, vilket är Kocher och Peterson.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Apropå Andersen så vet jag inte riktigt vad som hänt där. Ser ut som han transporterats ner till Kremling för fyra timmar sen. Har han brutit? Om han tänkt fortsätta måste han dock ta sig tillbaka till ca 4 mil norr om Walden där han avbröt cyklandet.

Trans Am Bike Race 2017
Och apropå Kocher så har han tydligen drabbats av Shermer´s neck och har varit i Silverthorne i ett dygn nu med förhoppning om att det ska släppa. Jag har inbillat mig att det är ngt som typiskt tar lite mer tid än så för att släppa ordentligt. Någon som har bättre koll?

Trans Am Bike Race 2017
Wacker verkar f.ö. ha koll på fältet för han postade följande på FB-sidan:

No time so short question? What's up with Luke Kocher

Och då han fått svaret om Shermer´s neck:

Ok...Hope for the best. You miss nothing here just headwind and heat

Verkar onekligen som att han inte gillar värmen.

Trans Am Bike Race 2017
För er som börjar få vuxna barn kan ni kanske föreslå TABR som lämplig familjesemester kommande år. Brad Crossley, gymnastiklärare från Halifax och Tour Divide-fullföljare 2014, kör tillsammans med sin 23-åriga dotter loppet och de har hittills hunnit 1080 miles. Dottern verkar inte ha någon större cykelerfarenhet, men spelade tydligen tidigare hockey och vann U-18-VM med Kanada.

Trans Am Bike Race 2017
Deutsch verkar ha stannat i Newton, Kansas, medan Lester fortsätter trampa. Avståndet är nu nere i 84 miles. Hayes har också stannat medan Sehili och Wacker framför henne fortsätter. Kan bli intressant med Wacker om han kör på hela natten nu. Han är 152 miles efter Deutsch i ledningen, men inte mer än 68 miles efter Lester på andra plats. Stannar Lester och sover kan mkt väl tysken passera.

Tillbaka
Topp