Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
Han har inte rullat så långt sedan GoranSs rapport för två timmar sedan, lite över 2 mil. Därmed runt 60:e plats av drygt 100 startande. Han kanske tyckte att han nog hade öppnat för hårt och tog en långfika.

Jag kan inte se tillryggalagda höjdmeter någonstans, kan någon?

Trans Am Bike Race 2018
Strålande Gunnar! Under natten har du cyklat på planare mark och din förmåga till hög marschfart och korta stopp har gett utslag. Nu är du i ingången till en dalgång där du cyklar utmed McKenzie River i Kaskaderna. Det ser härligt ut på på kartan.

Trans Am Bike Race 2018
Ledningen har skiftat. Rushton, som om 12 miles avverkat de första 300, har passerat Ligt och har ca 7 miles lucka.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har gjort 235 miles, d.v.s. drygt 37 mil, och förefaller ha klättrat in på topp-30. En bild från senaste inrapporterade position:
Skrmklipp.JPG

Trans Am Bike Race 2018
I Springfield, Oregon, som Gunnar befinner sig hyggligt nära är prognosen för natten svaga vindar, ingen regnrisk och temperatur ner till 9 grader som lägst.

Trans Am Bike Race 2018
Tidigare ledaren Ligt verkar vara igång efter en 7+ timmar lång vila. Han är nu långt efter täten som Pauli som leder 23 miles före Hacker som leder damklassen. Hon har i sin tur 5 miles ner till Rushton.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnars stopp i Walterville blev knappt fyra timmar. Senaste uppdateringen är från drygt 3 timmar tillbaka i en liten ort vid namn McKenzie Bridge. Finns visserligen någon stugby där hans prick är, men det känns lite oväntat att han skulle ta in på den vid sjusnåret på morgonen.

Trans Am Bike Race 2018
Så länge ledarbytena inte är orsakade av olyckor får det gärna bli många byten i täten för min del. Sätter lite extra krydda på det.

Trans Am Bike Race 2018
Verkar som Gunnars tracker uppdaterar ytterst sporadiskt. Kom för 20 minuter sen en signal och då hade han bara några miles kvar till 300 avverkade miles. Sen dess ingenting igen.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Så länge ledarbytena inte är orsakade av olyckor får det gärna bli många byten i täten för min del. Sätter lite extra krydda på det.

Det var mest ett konstaterande och en prognos. Fast när någon är anmärkningsvärt överlägsen kan faktisk ordningens status qou vara häftig. Typ Strasser i RAAM och Allegaert i TCR.

Trans Am Bike Race 2018
Jag tror att du har rätt i din prognos. Brukar ju efter "inledningsfasens" kubbningar bli en mer statisk fas på de här evenemangen, med undantag för de som faller ifrån p.g.a. kroppsliga eller mekaniska problem. Ibland blir det dock fajter långt in i loppen, t.ex. i stil med Strassers och Schochs holmgång och det tycker jag är fascinerande.

Sen är ju täten inte allt. Även längre bak kan det ju bli intressanta bataljer. Dock kanske TABR är lite mindre tävlingsinriktat än RAAM. Och i år har vi ju dessutom Gunnar som ger loppet en extra krydda för oss internetcyklister.

Trans Am Bike Race 2018
Apropå Gunnar så verkar han ha hitta några systrar, eller åtminstone orten Sisters, Oregon, vilken har ett par tusen invånare. Enligt wikipedia kommer ortens namn från bergen Three Sisters i närheten.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Apropå Gunnar så verkar han ha hitta några systrar, eller åtminstone orten Sisters, Oregon, vilken har ett par tusen invånare. Enligt wikipedia kommer ortens namn från bergen Three Sisters i närheten.

Vackra namn och fascinerande naturfenomen. Och Gunnar.

Trans Am Bike Race 2018
Pauli fortsatt i ledningen. Han verkar dock ha tagit in på Roadway Inn i Baker City för 40 minuter sen. Irländaren Donncha Cuttriss, som varit med i denna typ av evenmang tidigare, ligger tvåa, 22 miles bakom. Trea är Peter Andersen som i fjol låg rätt bra till då han drabbades av lunginflamamtion och fick ta en paus men sedan fullföljde loppet. Han är runt en halv mil efter Cuttriss. Hacker (bästa dam) ligger sen ytterlgiare 1,5 mil bak.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar ska enligt trackingen ha tagit ett stopp sen 1,5 timmar tillbaka vid avtaget till postkontoret i Mitchell, Oregon.
Capture.PNG

Undrar dock om det inte är troligare att han gjort som ett gäng andra och stannat vid Spoke'n Hostel Lodging & Praise Assembly, ca 100 meter tidigare.
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2018
Cuttriss har också tagit ett stopp i Baker City och även Andersen verkar göra detsamma. Rushton och Hacker har knappt resp. drygt 10 miles kvar dit och verkar fortfarande vara cyklande så gissningsvis är deras mål den orten för denna dagsetapp.

Trans Am Bike Race 2018
Rushton verkar ha "rushat" förbi Baker City. Om man ska vara petig hade han i realiteten ett knappt timslångt stopp, troligtvis på en mack. Hur osm helst är han nu åter längst fram. Ligt är f.ö. även han på väg in till Baker City. Får se om han stannar för sömn.

Trans Am Bike Race 2018
Lyxade till det med hotellboende i Michel.
Fyra timmars sömn och det är nu dags att dra ut på vägarna igen.
Klättrade Occho Pass igårkväll innan dess Makenzi Pass.
Fantastiskt vackert men jobbigt.
Idag väntat fyra pass. Det första direkt ut från Michel.
Det långa stoppet igår i Makenzzi Bridge igår berodde på att jag var helt utan mat och det var många timmars klättrande utan möjlighet att köpa mat. man öppnade vid 08 och jag var där en timme tidigare.
Klockan är nu 04:00 och hög tid att rulla.

Trans Am Bike Race 2018
I täten är Rushton, Pauli och Cuttriss igång medan Ligt Andersen och Hacker fortfarande är i Baker City. Rushtons ledning är ca 18 miles i hyggligt flack terräng.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar O. sa:
Det långa stoppet igår i Makenzzi Bridge igår berodde på att jag var helt utan mat och det var många timmars klättrande utan möjlighet att köpa mat. man öppnade vid 08 och jag var där en timme tidigare.

Du kör på riktigt bra Gunnar! Du kommer få fantastiska vyer under dagen, biten utanför Baker City är fruktansvärt vackert.

Trans Am Bike Race 2018
Skönt att kunna dra till med några timmars sömn i en riktig säng. Det gäller bara att undvika att försova sig.
Härligt att följa dig!

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar O. sa:

Tack för fin uppdatering!

Trans Am Bike Race 2018
Jag känner mig som en liten klen nyfödd fågelunge när jag läser sådana här trådar .... Men härligt med inspiration -- !!

Trans Am Bike Race 2018
Rushton och Cuttriss (15 miles mellan dem) har nu passerat de första hundra milen och Pauli har snart också hunnit så långt.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har nu cyklat över 80 mil. Alldeles nyss blev han passerad av Fabian Lobera Båda dessa har drygt 30 mil upp killen med tempohjälmen. Alla kör så bra och vissa kör snabbare. Bästa tjejen Tanya är fortfarande bland de fem i täten. Att tjejer tillhör gräddan i detta lopp är ren rutin.

Trans Am Bike Race 2018
Baker City. Fruktansvärd motvind de sista milen. Annars så har det rullat på rätt bra idag. Fyra klättringar över bergspass på över 1500 m. Det suger musten ur benen. Vackra vyer också. Jag fortsätter ett tag till idag.
98D62AFC-0146-4474-8074-613A727FE67F.jpeg

Trans Am Bike Race 2018
I täten verkar det lite som att en trio håller på att gå loss. Denna består av Cuttriss, Pauli och Andersen. Cuttriss, som har mindre än en mil kvar till 800 miles, har 11-12 miles försprång på de andra som ligger inom en mile. Efter dem är det ett hopp ner till Rushton på 4:e plats. Han är ytterligare 25 miles bakom och sen är det över 40 miles ner till Ligt på 5:e plats. Dalgas och Sharper har passerat Thacker som tappat till 8:e plats. Hon är dock hack i häl på de två andra.

Tillbaka
Topp