Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
Som Gunnar skrev fortsatte han till Dillon där han verkar pausa på Motel 6 tillsammans med Hacker och André.
Skrmklipp.JPG

I Dillon sover också Thiele, Palfrey och Bartley, fast då på Super 8. De sex Dillon-övernattarna belägger f.n. platserna 23-28 i loppet.

Trans Am Bike Race 2018
Antalet som brutit är nu uppe i 15. Sen är det ett antal i slutet som jag undrar om de kommer att fullfölja.

Engelsmannen Waddington avvek från rutten för 4,5 dygn sen och verkar f.n. trampa runt i Portland.

Madden har kommit 224 miles men har sedan senaste signalen från Eugene (off course) för 3,5 dygn sedan inte hörts av.

Gheen verkar slutligen antingen tycka rutten är för kort eller ha värre navigationsproblem än Hacker. Först gjorde han en avstickare på närmare 2 dygn ner till kusten där banan viker av österut i närheten av Eugene.
Skrmklipp.JPG

Och nu har han kört en extra "loop" på ett dygn.
Skrmklipp.JPG

Ska han hålla på så där kommer det att ta tid innan östkusten nås. F.n. har han kommit 318 miles längs banan på 5,5 dygn. Extrapolerar man handlar det om runt 2,5 månader, d.v.s. målgång i mitten av augusti!

Trans Am Bike Race 2018
Spännade detta.
Hur mycket koll har deltagarna på varandra? 1:an och 2:an dunar ju ganska nära varandra, har dom koll på det mån tro?

Heja Gunnar !! Grymt imponerad.

Trans Am Bike Race 2018
Haha, kommer det bli lika intensiv rapportering till mitten av augusti?

Man undrar verkligen vad / hur de tänker. Det är väl långt nog att följa rutten :)

Trans Am Bike Race 2018
Pauli stilla i Lander sen 45 minuter. Lite oklart från trackingen vad som pågår. Ser fyra alternativ med tanke på var trackingen säger att han befinner sig.

1) Måltid på Taco John's. I så fall ett ställe som har öppet (minst) till midnatt.
2) Måltid på Frontier Lodges restaurang
3) Sover på Frontier Lodge
4) Ledsnat på cykling och gått in på Longrider Pawn & Auto Sales och pantsatt/sålt cykeln!

Trans Am Bike Race 2018
Verkar som de flesta tagit nattvila, så det blir väl till att vänta till framåt eftermiddagen innan det händer så mycket mer nu.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har nu ca 140 miles till Yellowstone inklusive en klättring på 6-700 höjdmeter under första halvan. Rullar det på som det ska så borde nå parken under fredagen.

Trans Am Bike Race 2018
Jag undrar om inte Tanja ställt in sin GPS konstigt. Kanske komprimerat spåret så att många punkter försvunnit, i kombination med att navigatorn är inställd på att rutta mellan waypoints istället för att visa spår..

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Irlänadren är en morgonpigg rackare som verkar ha startat dagsetappen redan klockan tre lokal tid (om det nu är 8 timmars tidsskillnad). Just nu är han 56 miles från täten. Får se hur långt han hinner innan de vaknar till liv och kommer upp på cyklarna.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar verkar börja röra på sig och ser ut att ha en dag med minimal nederbördsrisk, rätt svaga vindar och en hel del sol att vänta sig.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Antalet som brutit är nu uppe i 15. Sen är det ett antal i slutet som jag undrar om de kommer att fullfölja.

Engelsmannen Waddington avvek från rutten för 4,5 dygn sen och verkar f.n. trampa runt i Portland.

Madden har kommit 224 miles men har sedan senaste signalen från Eugene (off course) för 3,5 dygn sedan inte hörts av.

Gheen verkar slutligen antingen tycka rutten är för kort eller ha värre navigationsproblem än Hacker. Först gjorde han en avstickare på närmare 2 dygn ner till kusten där banan viker av österut i närheten av Eugene.

Och nu har han kört en extra "loop" på ett dygn.

Ska han hålla på så där kommer det att ta tid innan östkusten nås. F.n. har han kommit 318 miles längs banan på 5,5 dygn. Extrapolerar man handlar det om runt 2,5 månader, d.v.s. målgång i mitten av augusti!
Gheen har nu kastat in handduken.

Trans Am Bike Race 2018
Graber i velomobilen passerade nyss Pauli och är då tvåa! Indiana Schulz låg fyra en stund men alldeles nyss tog Cuttriss tillbaka den platsen. Andersen maler på och ser ut att inte förlora mer mot Graber för tillfället; 35 miles ner til honom nu.

Gunnar har kommit 1232 miles och har hunnit stå stilla i 25 minuter mitt i ingenstans, som det ser ut som från mobilskärmen.

Trans Am Bike Race 2018
Ca 05.20 kom Graber fram till Walden som är platsen där Andersen har sovit (antagligen) de senaste 90 minuterna. Han väljer att stanna till där han också. Spännande.

Trans Am Bike Race 2018
E155656B-D1AC-487D-9E33-4CBFA1736904.jpeg
A16126C6-C65D-49C1-B7C8-AE91E270CB3D.jpeg
Lämnade motellet vid sju. Sovmorgon.
All den här klättringen och värmen tär på en gammal man.
Frukost i Twin Bridges bland lokals. Kul att kolla in de här tuffa cowboysarna.
Ett snabbt mack-stopp i Ennis, annars har jag bara rullat, helt i min egen takt. Träffat några andra cyklister under dagen och nu är vi tydligen många som övernattar här i West Yellowstone.
Planen är att starta tidigt och sedan ta dagen som den kommer. :-)

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar O. sa:
Lämnade motellet vid sju. Sovmorgon.
All den här klättringen och värmen tär på en gammal man.
Frukost i Twin Bridges bland lokals. Kul att kolla in de här tuffa cowboysarna.
Ett snabbt mack-stopp i Ennis, annars har jag bara rullat, helt i min egen takt. Träffat några andra cyklister under dagen och nu är vi tydligen många som övernattar här i West Yellowstone.
Planen är att starta tidigt och sedan ta dagen som den kommer. :-)

Lycka till Gunnar! Bra med egen takt. (Nu drar jag ut på en 60-milare, knappt märkbart i sammanhanget.)

Trans Am Bike Race 2018
Pauli senast inrapporterad 17 miles från stället där tätduon sover. Kommer han att fortsätta till Walden innan det blir nattstopp han också? Sen är det 49 miles ner till Cuttriss och Schulz som ligger väldigt tajt.

Trans Am Bike Race 2018
Vid infarten till Yellowstone är det rena TABR-samlingen. Inte mindre än 16 deltagare verkar ligga däroch ruva inför morgondagens äventyr. De ligger på plats 22-37.

Trans Am Bike Race 2018
JLarsson sa:
JLarsson sa:
Booten sa:
Edward Tapp tycks ha tagit en avstickare...

Nu är det ju inte läggdags där, men måste vara ett fint ställe att sätta upp ett tält på.

Mycket märkliga uppdateringar från Tapp efter det, men nu verkar han vara på spåret.

Han ville kanske upp och njuta av utsikten..ett par extra mil gör kanske ingen större skillnad.

Peter Andersen och Kraig Pauli är uppe tidigt idag. Morgonpigga herrar..
Graber slaggar vidare..

Trans Am Bike Race 2018
Ryan Flinn har gjort trevlig comeback efter att knät packade ihop. Ett tag var Gunnar runt 90 miles före Flinn men nu är det bara 5 miles. Flinn hade gjort vissa ändringar med sittpositionen med sin bikefit-guru innan loppet och fick problem med ITB-bandet som blev för spänt, även kallat löparknä. Hans bikefit-guru hjälpte till via mejl genom att instruera honom att flytta in cleatsen för att på så sätt avlasta ITB-bandet. Tanken var att få fötterna placerade så brett som möjligt för att ge knät mer utrymme att röra sig i sidled eftersom det var så spänt. Flinn fick även instruktionen att sänka sadeln 5mm och 5mm bakåt som skulle göra att trycket på patella reducerades. För mycket sänkning av sadeln skulle riskera att patella på nytt kunde få för mycket belastning. Denna lilla rapport är alltså snabbt översatt från hans IG-feed. Min gissning är att Flinn den närmaste tiden kommer avancera en del.

Trans Am Bike Race 2018
Är det verkligen ok enligt reglerna att motta sådan personlig support via mail? Känns lite tveksamt om jag minns rätt fr när jag läste reglerna häromdagen.

Trans Am Bike Race 2018
JLarsson sa:
Är det analogt med detta förbjudet att konsultera medicinsk expertis?
Som jag läste reglerna ska all support man tar emot finnas (kommersiellt) tillgänglig för samtliga deltagare. Möjligt det finns undantag för medicinsk expertis, om nu "bikefit-guru" räknas dit.

Trans Am Bike Race 2018
Stöter på en sån på hemvägen från jobbet ibland, kör om den uppför men när det går nerför kommer hen som en torped och susar förbi...

Gunnar tycks ha badat klart och cyklar igen.

Trans Am Bike Race 2018
Booten sa:
Stöter på en sån på hemvägen från jobbet ibland, kör om den uppför men när det går nerför kommer hen som en torped och susar förbi...

Gunnar tycks ha badat klart och cyklar igen.

Dom är snabba dom där ahlgrens bilarna... Såg någon finne på tuben som fick fram att en quest velomobil behövde 250w för att cykla i 49kmh, medans en "standard road bike" bara var uppe i ca 35kmh med samma effekt. Detta var dock bara siffror men snabba verkar dom vara iaf!

Spännande att det är så tätt ändå. Förmodar ju att velomobil ingår i någon egen klass också?

Tillbaka
Topp