Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
Det jag menade var att det tog ganska lång tid för honom förbi Breckenridge. Kan i och för sig vara kopplat till att det var en period där det inte kom någon uppdatering (normalt kommer det ju var 5:e minut). När jag detaljkollar på hans spår verkar det också som han verkligen tagit en paus på en knapp timme i B.

Trans Am Bike Race 2018
Nu är det alltid vanskligt med kartritningsprogram och höjdkurvor, men jag satt och kikade lite på vägen och det ser ut som att det är runt 6% snitt sista 6 km upp och det är väsentligen den brantaste delen av stigningen såvitt jag kan se. I sig är det inte så farligt. Däremot påverkar höjden en del när man kommer så högt upp. Har själv bara varit uppe på knappt 3400 möh och där kände jag klart av att det är segare att cykla. Dessutom, med den ackumulerade cyklingen (och klättrandet) under en och en halv veckas tid är det inte konstigt att cyklisterna inte spurtar upp till passet.

Trans Am Bike Race 2018
Är nu 107 miles mellan Graber och Andersen med båda i vila. Dock har Andersen slagit nattläger för 40 minuter sedan medan Graber snart varit stilla i fem timmar. Så i realiteten säkrar nog Graber mer och mer sin tätposition, antingen genom att han kommer att kunna starta tidigare på nästa dagsetapp eller att han kommer att vara mer utvilad.

Intressant bakom Andersen är att Lewis nu bara är 20 miles bakom. Ner till sedan 1,5 h tillbaka pausande Pauli är det sedan 127 miles. Schulz följer sedan 50 miles bakom. Sedan är det åter ett större hopp på 120 miles ner till Cuttriss och Sharp som båda verkar befinna sig vid Newton bike shop. Sharp anlände relativt nyligen medan irländaren hängt där i över två timmar.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar verkar ta nattpaus i Cañon City efter 1950 avverkade miles. Om det rullar på skapligt imorgon bör han någon gång under dagen passera komma in på loppets andra halva.

Trans Am Bike Race 2018
Lewis har tagit in på samma hotell som Andersen i Marshfield. Den som kommer ut först på vägen imorgon kommer att vara tvåa (om inget galet inträffar).

Trans Am Bike Race 2018
Andersen är liksom Garber igång igen. Skiljer nu knappt 100 miles mellan dem. Lewis fortfarande stillastående.Pauli och Schulz är båda ute och rullar med den förstnämnda 11 miles framför den andre.

Trans Am Bike Race 2018
Enligt trackern har Gunnar senaste halvtimmen varit positionerad vid en kiosk för filmuthyrning https://www.google.com/maps/place/R...620d!8m2!3d38.2718473!4d-104.5724446?hl=sv-SE
Kanske kan vara ett trevligt avbrott såhär halvvägs, att kolla på tex León eller någon annan gammal 90-talsrulle. Dock så kräver ju uthyrning att man har något att spela upp filmen på, och jag kan inte påminna mig om att Gunnar hade med någon Movie box i sin utrustning....:)

Ett mer rimligt alternativ är ett "eget" matstopp, reparation av något slag, vila, eller att han ska ta ut pengar på den närliggande ATM:en(det senare borde dock inte ta mer än 30 min enligt egen erfarenhet).

Hur som helst, makalöst kämpat Gunnar och kul att du tittar in i tråden när du känner att det finns tid och ork!!

Ett särskilt omnämnande till GoranS som proffsrapporterar utomordentligt!

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Kan vara så att han känner flåset i nacken av närmast bakomvarande cyklist (Palfrey) som började närma sig(ca 9 miles) lite för mycket…:)
Gunnar har för övrigt ca 76 miles fram till topp 20 placering, vilket kanske kunde vara ett roligt mål att uppnå, om man nu är lagd åt det hållet, att man bryr sig om placeringar i sådan här mastodontlopp.....

Trans Am Bike Race 2018
Vet inte, men jag får känslan av att Gunnar inte bryr sig så mycket om exakt vilken placering han hamnar på. Sen är det ju alltid som internetcyklist kul att spekulera lite.

Trans Am Bike Race 2018
Graber stretar på i täten och har nu bara 38 miles fram till 3000 miles. Hans försprång till närmaste förföljare, Andersen, är 109 miles, d.v.s. ungefär där det legat en tid nu.

I kampen om silvret, vad det verkar, har Andersen 32 miles ledning före Lewis. Matchen om 4:e och 5:e plats är än tajtare med bara 12 miles ledning för Pauli före Schulz.

Nästa duo, Cuttriss och Sharp befinner sig över 160 miles bakom men det är inte mer än 23 miles mellan dem (till irländarens fördel).

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Vet inte, men jag får känslan av att Gunnar inte bryr sig så mycket om exakt vilken placering han hamnar på. Sen är det ju alltid som internetcyklist kul att spekulera lite.

Nej det är nog en rätt perifer prioritering för Gunnar. För de flesta inklusive de i täten är 76 miles rätt mycket vid det här laget. Kroppen är inte i det skick den var för 1 1/2 vecka sedan. Förmodligen är inte huvudet det heller även om Gunnar ger sken av att vara opåverkad i sina inlägg här :-).

Trans Am Bike Race 2018
En sak jag tycker är fascinerande med den här typen av evenemang är att samtidigt som du naturligtvis har helt rätt i att en lucka på 76 miles är väldigt mycket så kan det också vara ganska lite om något börjar gå snett eller börjar krångla (mekaniskt, fysiskt, mentalt, ...).

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
En sak jag tycker är fascinerande med den här typen av evenemang är att samtidigt som du naturligtvis har helt rätt i att en lucka på 76 miles är väldigt mycket så kan det också vara ganska lite om något börjar gå snett eller börjar krångla (mekaniskt, fysiskt, mentalt, ...).

Absolut, det kan gälla under en katastrofal 60-milare också men just att planera att cykla ikapp den sträckan eller att sova mindre måste vara svårgenomförbart för de allra flesta i det här läget Indiana Schulz höll väl igång i 36 timmar nyligen men jag har inte koll på vad han vann kortsiktigt på det.

Trans Am Bike Race 2018
Shulz har hämtat in Pauli och har skapat sig en lucka på 5 miles till Pauli som verkar ha tagit en kortare paus i Ash Grove. Mer intressant är dock att han verkar ha kört fel en bit dessförinnan och inte har återvänt till punkten för avvikandet.
Skrmklipp.JPG

Trans Am Bike Race 2018
Kollade Schulzs spår för att se om även han tagit denna omväg (i händelse av att det skulle vara något problem med att vägen skulle vara oframkomlig), men han har följt rutten, så det ser väl inte helt bra ut för Pauli.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Lite den känslan jag får också av Gunnar (utan att veta mer än det som visas på internet), tror nog mer på att upplevelsen är i fokus och inte minst att slutföra loppet.
Men för oss IC är det ju som sagt alltid kul att ha någon placering att "sikta" på...:)

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
GoranS sa:

Nej det är nog en rätt perifer prioritering för Gunnar. För de flesta inklusive de i täten är 76 miles rätt mycket vid det här laget. Kroppen är inte i det skick den var för 1 1/2 vecka sedan. Förmodligen är inte huvudet det heller även om Gunnar ger sken av att vara opåverkad i sina inlägg här :-).
Lite så jag tänkte också med en lucka på 76 miles. Så här långt in i loppet kan även småsaker få det att strula till det rejält och göra att stora avstånd snabbt krymper.
Men att på brute force cykla in eller "sova ikapp" den distansen är nog minst sagt svårt.

Trans Am Bike Race 2018
Apropå det här med att plocka in tid. Om man jämför Lewis och Andersen så är utvecklingen dem emellan lite intressant
Ort             Andersen        Lewis     Skillnad
--------------------------------------------------
Copperfield     2:03:43        2:10:23      6:40
Lolo Pass       3:06:09        4:05:16     23:07
W Yellowstone   4:13:05        5:13:59     24:54
Wyorado         6:11:12        7:06:45     19:33
Towner          8:07:49        9:00:28     16:39
Pittsburg      10:06:57       10:10:56      3:59

Lewis har alltså väsentligen hämtat in ett försprång på ett drygt dygn!

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Apropå det här med att plocka in tid. Om man jämför Lewis och Andersen så är utvecklingen dem emellan lite intressant

Intressant. Lewis är tydligen kapabel. Hoppas att vi får veta senare om och i så fall när han planlade detta eller om det bara ser strukturerat ut. Imponerande hur som helst. Hur långt kan han avancera på samma sätt?

Trans Am Bike Race 2018
Nästan OT mitt i tråden:
Gunnars dotter Samantha ska sommarprata 16 augusti tillsammans med sin musiker- och kompositörkompanjon Sara Parkman!

Trans Am Bike Race 2018
Och apropå Gunnar så har han nu 32 miles kvar till dess att halva sträckan är avklarad. Som uppladdning verkar han ha tagit ett stopp vid JR's Country Store&Restaurant (kombinerat med bensinmack) i Ordway, Colorado.
Skrmklipp.JPG

Trans Am Bike Race 2018
Talade precis med Gunnar. Han käkade pizzaslice och drack milkshake. Han är vid mycket gott mod. Känner sig inte alltför sliten, även om det såklart är jobbigt. Sidvind, ibland sida med. 41 grader varmt.

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
GoranS sa:

Intressant. Lewis är tydligen kapabel. Hoppas att vi får veta senare om och i så fall när han planlade detta eller om det bara ser strukturerat ut. Imponerande hur som helst. Hur långt kan han avancera på samma sätt?

Njä, eller så var han bara efter en bra bit i början (av någon anledning) och har cyklat bara lite snabbare än andra sedan dess. Det är kanske inte så märkvärdigt?

Trans Am Bike Race 2018
kitzblitz sa:
Petert sa:
GoranS sa:

Njä, eller så var han bara efter en bra bit i början (av någon anledning) och har cyklat bara lite snabbare än andra sedan dess. Det är kanske inte så märkvärdigt?

Kanske inte men kanske.

Trans Am Bike Race 2018
Nu är det alltid vanskligt att ge några exakta siffror med tanke på att de sover i olika skeden, men han har trots allt plockat ett en handfull timmar per dygn på en cyklist som inte alls går dåligt i förhållande till de allra flesta. Det skulle jag säga är mer än lite plockande. Om det sen är en effekt av fler timmar på cykeln (kortare vila), högre fart eller en kombination därav överlåter jag till någon kvällspiggare person att utreda.

Godnatt!

Trans Am Bike Race 2018
Jag kan inte se att någon ännu har kommenterat att Lewis, liksom ledaren Graber, cyklar en velomobil. Velomobilen är väl en delförklaring till att det går undan men inte till varför det har gått märkbart snabbare först under det senaste dryga dygnet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp