Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Totalt har nu 33 stycken officiellt brutit, däribland Ligt och Sharp som båda låg skapligt till tidigare i loppet.
Verkar som Sharp också varit inblandad i någon incident som tvingat honom att bryta:

"Hit by van but survived. Bike trashed. Treated at Emergency Room but released."

"He was was hit by the van and dragged along the ground for a while, the driver at least did take him and the bike to the hospital."

"Should also add that the incident was not on the open road, in town, he has had medical help and family have been in close contact with him."

Talas även på FB om att det varit tre incidenter i loppet än så länge. Någon som har koll på vilken den tredje är (antar att Sharp och Egbers är två av de tre)?

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Pauli och Schulz har en hård kamp om 4:e och 5:e plats. De bör nästan vara inom synhåll från varandra. De har 8-9 miles kvar till 3000 avverkade.
3000 miles passerade men fajten är fortsatt benhård. Verkar bara vara några hundra meter mellan dem.

Trans Am Bike Race 2018
Ännu en cyklist som blivit påkörd.... John Egbers

"John was struck by a car. He is with trauma surgeons now in Wichita. Multiple broken bones, lacerations, collapsed lung. He is strong, he will be fine but is facing a long recovery.

He was just a few minutes away from my hotel room, on his way to hang out in the a/c for a bit. :( pretty devastated about this. It happened only 20 miles from Eric's memorial spot."

Jag börjar på riktigt tveka på om det är värt att hålla på med den här "sporten"...

Trans Am Bike Race 2018
antonlindb sa:
Jag börjar på riktigt tveka på om det är värt att hålla på med den här "sporten"...

Förstår vad du menar. Men det känns som att olyckor oftast sker i mörker eller skymning/gryning, alltså när cyklister är utmattade och syns sämre. Kanske måste införa förbud mot mörkerkörning? Det har ju dykt upp regler kring hur länge man får cykla utan längre paus om jag minns rätt.

Trans Am Bike Race 2018
Vad ligger den gränsen på? Skrevs det inte att Schulz körde en 36-timmarsperiod utan sömn tidigare i detta lopp!? Om det stämmer och det är inom reglementet är det en tämligen "generös" regel om syftet är att undvika utmattade och trötta cyklister. Eller menar du att det är i andra lopp det dykt upp sådan begränsningar?

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Vad ligger den gränsen på? Skrevs det inte att Schulz körde en 36-timmarsperiod utan sömn tidigare i detta lopp!? Om det stämmer och det är inom reglementet är det en tämligen "generös" regel om syftet är att undvika utmattade och trötta cyklister. Eller menar du att det är i andra lopp det dykt upp sådan begränsningar?

Det är i TransAtlanticWay som det dykt upp två nya regler för i år. Tror det är pga Mike Halls bortgång som de anstränger sig lite extra för deltagarnas säkerhet:

"two new rules for 2018
11. All riders must take a mandatory continuous 3 hour stop in every 24 hour period. Excluding two 24hr periods not back to back. Meaning not one after the other.
12. All riders need to light up like Christmas trees during darkness hours. and display some form of hi-vi during the day and reflective gear at night ( helmets, tape, bags, jerseys, bands, vests, flags, anything at all that improves your chances of being seen. make an effort.)"

Läs resten av reglerna här:

https://www.transatlanticway.com/rules/

Trans Am Bike Race 2018
De hade ju i RAAM något år två klasser, en med "kör så mycket du vill" och en med krav på en viss mängd stopptid. Den senare klassen försvann efter något/några år. Jag tycker personligen att det är en svår diskussion.

Säkerhetsaspekten talar självfallet för någon form av begränsning. Det är ju verkligen inte bra att människor blir allvarligt skadade eller t.o.m. förolyckas.

Å andra sidan är det något tilltalande i enkelheten att det är upp till åkaren att bedöma om en paus är behövlig eller inte.

Å tredje sidan är det andra trafikanter man utsätter för risken att bli involverad i en olycka där hen kanske kör ihjäl en cyklist som i ett väldigt utmattat tillstånd gjort någon oförutsägbar manöver. I ett hypotetiskt scenario med en cyklist som börjat hallucinera och svänger ut i vägen och frontar med en lastbil som inte har någon realistisk chans att undvika kollisionen. Även om föraren inte får fysiska skador kan det ju ge mentala skador av att ha varit med i en dödsolycka.

Är, som sagt, inte helt enkelt ...

Trans Am Bike Race 2018
Jag tycker det är enkelt. Är det så att de tävlande ska färdas på allmän väg bör det nog finnas krav på vila under dygnet.Att det är ett tydligt tävlingsmoment och att klockan rullar hela tiden driver ju på vinnarskallen hos folk. Det räcker med att hårdköra en 60-milare för att fatta vad som händer. Å andra sidan verkar det ju vara mer undantag än regel på ultradistanserna som t ex denna. De allra flesta tar ju nattvila i någon form. Att förhindra att folk blir trötta är nog svårare.

Trans Am Bike Race 2018
Det handlar väl också mycket om vägval. Vi vet ju tyvärr att många av de allvarliga olyckorna på senare år skett på vägsträckningar där man inte önskar sin värsta fiende att cykla: ingen vägren, tung trafik, ca 100km/h på trafiken etc. etc. Detta är i någon mån ofrånkomligt när kontinenter skall korsas och glesa trakter med få vägar skall avverkas.

Om man ser på t.ex. brevetcyklingen i Sverige så är det min uppfattning att alla arrangörer gör sitt yttersta för att undvika sådana vägar. Man brukar vara ganska ensam där ute, speciellt på natten...

Så, är det värt att hålla på med detta? För min del är svaret ja, men inte utan att vara kritisk vad gäller vilka lopp/banor man är villig att cykla. När det är sagt så tar det en jävla tid... ska nog börja löpa mer snart.

Trans Am Bike Race 2018
freddiesan sa:
antonlindb sa:

Förstår vad du menar. Men det känns som att olyckor oftast sker i mörker eller skymning/gryning, alltså när cyklister är utmattade och syns sämre. Kanske måste införa förbud mot mörkerkörning? Det har ju dykt upp regler kring hur länge man får cykla utan längre paus om jag minns rätt.

Ja, men det som är läskigt är att det sker på helt spikraka vägar, där sikten är flera kilometer. Jag kan inte förstår hur det kan hända!

Trans Am Bike Race 2018
Fjärdebrunn sa:
Jag tycker det är enkelt. Är det så att de tävlande ska färdas på allmän väg bör det nog finnas krav på vila under dygnet.Att det är ett tydligt tävlingsmoment och att klockan rullar hela tiden driver ju på vinnarskallen hos folk. Det räcker med att hårdköra en 60-milare för att fatta vad som händer. Å andra sidan verkar det ju vara mer undantag än regel på ultradistanserna som t ex denna. De allra flesta tar ju nattvila i någon form. Att förhindra att folk blir trötta är nog svårare.
Väsentligen tror jag man får förbjuda lopp utan en viss mängd vila i så fall. Jag tror att det finns en lockelse bland många i just det råa enkla formatet: "Hur fort kan du på cykel ta dig från A till B/längs denna rutt/från A till B via C,D,.../... skötandes dig själv". RAAM-exemplet stödjer hypotesen att det är mer tilltalande för deltagarna än att dessutom ha tilläggsförutsättningar i form av undre gräns vad gäller paustid.

Om låt säga TABR skulle införa begränsningar ser jag det inte som helt otroligt att det skulle dyka upp en annan arrangör som kör loppet i nuvarande format och att loppet med pauskrav skulle förlora en hel del deltagare.

En annan aspekt är att om man ska säkerställa att människor är hyggligt klara i skallen när de sitter på cykeln räcker det inte med krav på säg 4 timmars sammanhängande (natt)vila per dygn utan mer. Och då börjar man ändra förutsättningarna mer mot ett etapplopp än ett nonstoplopp. Inte att det i sig är något dåligt, men jag kan tänka mig att mängden intresserade deltagare påverkas en del. Och det driver mer mot förmåga att cykla fort under många timmar per dag istället för förmåga att cykla hyggligt fort i väldigt många timmar per dag. Åter igen, inget som i sig per se behöver vara dåligt, men målgruppen påverkas nog lite.

Sen vet jag inte om jag är rätt person att ha åsikter i frågan då jag själv inte har någon större lust att sitta på cykeln när jag är sömnig och jag om jag skulle korsa USA på cykel i så fall förmodligen skulle göra det i form av någon PAC-tour med rimliga dagslängder och under lite mer "civiliserade former".

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
Det är 31 miles upp två platser till plats 22 i och leker vi med tanken att han skulle köra 32 miles i detta nafs skulle han vara på 15:e plats! Det kryllar av TABR:are i och runt staden Larned.

Nu endast 14 miles kvar till Lewis för Andersen. Snart kan Andersen hinna känna på andraplatsen en gång till innan Lewis ger sig iväg i sin Quest (som f ö borde höra till en velomomobilklass).
Tack:)

Trans Am Bike Race 2018
Andersen har återtagit andraplatsen men han vilar sedan en timme tillbaka medan Lewis rullar så skillnaden på ett par miles lär vara utraderad om inte allt för många minuter om inte Lewis stannar omgående.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har nu hunnit 2514 miles och förefaller liksom fem andra ha tagit in på ett motell i Eureka, Kansas. Dessa sex cyklister befinner sig på platserna 15-20. Lopez har 8 miles kvar dit, André 19 miles och Bailey 23 miles. Sedan är det en lite större lucka ner till därpå följande cyklister.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar är nu inne på den del av bansträckningen som sammanfaller med Raceacrossamericas bansträckning. Strasser närmar sig som en stormvind västerifrån. Kan det bli ett ”möte” mellan de två?

Trans Am Bike Race 2018
Låter tveksamt. Strasser har nog över 30 mil till Eureka där Gunnar sover och efter Eureka är det inte mer än ca 3 mil tills banorna skiljs åt. Så, nog för att Strasser kör fort, men då Gunnar redan pausat i 2,5 timmar gissar jag att han hinner vika av från den gemensamma rutten innan österrikaren kommer farande.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Gunnar har nu hunnit 2514 miles och förefaller liksom fem andra ha tagit in på ett motell i Eureka, Kansas. Dessa sex cyklister befinner sig på platserna 15-20. Lopez har 8 miles kvar dit, André 19 miles och Bailey 23 miles. Sedan är det en lite större lucka ner till därpå följande cyklister.
Lopez körde förbi Eureka. André och Bailey på väg in mot den orten nu.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar fortsatt stillastående i Eureka. Jag får känslan att han tar lite längre nattvila än en del konkurrenter runt omkring honom men tar sig fram lite fortare under dagarna. Är det någon som har koll och kan bekräfta eller dementera min teori?

Trans Am Bike Race 2018
550 miles till mål för ledande Graber. Frågan är om han gör en liten pusch och försöker komma i mål i morgon kväll/natten till måndag, eller om han tar det lite mer piano och kör in på måndag. Med tanke på att det är en del backar nu när han ska över Appalacherna gissar jag på att det blir måndagsmålgång.

Har svårt att se att Andersen, just nu på plats 2, skulle kunna hota då han är 165 miles efter, men man vet ju aldrig. Lewis följer f.ö. 14 miles efter Andersen, så där kan det bli mer spännande. Andersen verkar vara uppe på cykeln medan Lewis förmodligen kommer att start igen rätt snart. Han har varit stillastående i 5,5 timmar så jag gissar att han snart är ute på vägarna igen.

Trans Am Bike Race 2018
B84873F6-3D50-4E1B-87E9-E0D92DF2ABE6.jpeg
JLarsson sa:
Gunnar verkade antingen inte besökt Newton bike shop eller så fastnade han inte på nån film.
Passerade Newton Igår eftermiddag. James och Header var helt slutkörda efter att ha varit uppe hela natten och jobbat.
Lite besviken av att bli mottagen lite halvhjärtat, efter allt positivt jag hört. Åt och duschade och fortsatte till Eurika. Är nu på en stäcka som jag cyklade 2012 i RAAM. Lite speciellt känns det.
Bara 17 mil så är jag ute ur Kansas. Skönt.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar O. sa:
JLarsson sa:
Gunnar verkade antingen inte besökt Newton bike shop eller så fastnade han inte på nån film.
Passerade Newton Igår eftermiddag. James och Header var helt slutkörda efter att ha varit uppe hela natten och jobbat.
Lite besviken av att bli mottagen lite halvhjärtat, efter allt positivt jag hört. Åt och duschade och fortsatte till Eurika. Är nu på en stäcka som jag cyklade 2012 i RAAM. Lite speciellt känns det.

Tur att du verkar pigg. Du kunde väl gjort lite kaffe och nattat stackarna efter allt jobb de gjort. Du är ju bara ute och cyklar en liten sväng. :)

Trans Am Bike Race 2018
Hasse#7 sa:
Gunnar O. sa:
JLarsson sa:

Tur att du verkar pigg. Du kunde väl gjort lite kaffe och nattat stackarna efter allt jobb de gjort. Du är ju bara ute och cyklar en liten sväng. :)

Minst sagt;)

Trans Am Bike Race 2018
Och Schulz har nu hela 83 miles bak till Pauli, medan det är 98 miles fram till Lewis. Känns som det inte är helt otroligt att Schulz blir fyra och Pauli femma. Bakåt har Pauli knappast något att oroa sig för. Cuttriss är närmast, men han har fortfarande några miles kvar till 3000 och är i och med det mer än 260 miles bakom.

Trans Am Bike Race 2018
antonlindb sa:
freddiesan sa:
antonlindb sa:

Ja, men det som är läskigt är att det sker på helt spikraka vägar, där sikten är flera kilometer. Jag kan inte förstår hur det kan hända!
Jag har jobbat och kört en hel del bil i USA, både i öst och väst och mitt i mellan, och en hel del kan nog tyvärr förklaras med en helt annan inställning till droger, inklusive alkohol, och körning. På tok för många kör höga och/eller stupfulla, trots alla poliser utmed vägarna. Betydligt fler än här hemma, upplever jag det som.

Det finns i många delstater ett system där man sätter upp skyltar vid olycksplatsen med namn, bild och datum på de som dött i olyckor med ett stort DUI längst ner, och på vissa sträckor kan det vara mindre än kilometer mellan skyltarna i snitt. Kommer man söderut sätter hispanics ofta upp kors vid olycksplatsen och de kan också stå rätt tätt. Inte för att de skulle vara värre, för på skyltarna är det väldigt blandat.

Ytterligare en sak som kan ligga bakom är att de har ett helt annat system med kör- och vilotider för yrkesförare som tillåter mycket längre pass. I vissa delstater finns det inga regler alls, till exempel AZ, NM och NE. I NM finns det en raksträcka som är 700 km lång. Tänk er den efter 20 h bakom ratten. Det är många kors där...

Trans Am Bike Race 2018
mcperand sa:
antonlindb sa:
freddiesan sa:
antonlindb sa:

Jag har jobbat och kört en hel del bil i USA, både i öst och väst och mitt i mellan, och en hel del kan nog tyvärr förklaras med en helt annan inställning till droger, inklusive alkohol, och körning. På tok för många kör höga och/eller stupfulla

Jag tänkte att detta kunde vara en orsak. Hemskt.

Vissa stater har extra många bilister och motorcyklister som hatar cyklister och visar det genom att skrika hotfulla kommentarer och kasta saker på cyklisterna. Medvetna påkörningar i riktigt extrema fall. För några år sedan hetsade några radiopratare bilister att ge sig på deltagarna i ett motionslopp... de blev i alla fall av med jobbet.

Intressant information i övrigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp