Transcontinental 2017 // #TCRNO5

En av finnarna #202 Heikki Tanskanen verkar också ha gått i backen.

EDIT:
Anna Transcontinental Race We have spoken to people at the scene. Heikki Tanskanen 202 seems to have hit some road furniture and may have a fractured arm/collar bone, he has gone to hospital. The race organisation takes these accidents very seriously and does act as soon as we are alerted. We will do what we can to assist Heikki and his next of kin to manage the situation. I am sure Heikki would thank everyone for their concern and we hope he recovers quickly.

Senast ändrad:
PBP 2015; Lenhard debuterade utan kompisar vid kontrollerna och använde den mer traditionella snabbgruppen som rundningsmärken.
I den pågående TCR:en har han farit fram som en fartmaskin och blev för några timmar sedan omcyklad av en James Hayden som även han verkar vara en rastlös person.

Lenhard är för tillfället en övertygande tvåa och har ett rullsnitt på 25,3 km/h. Haydens snitt är 27,5. Galet stark-fullkomligt sjukt stark.

Lenhards PBP 2015 är ju redan legendariskt.

Anton skrev tidigare i tråden att han hejade på Hayden - jag tar detta som en inteckning för att han är en reko kille.

Hoppas de två har en fortsatt fin kamp mot målet.

Spottade säkert två TCR:are i dag. En strax söder om Bolzano strax efter halv åtta i morse och en en bit norr om Ponte Gardena runt halv tio. Ev såg jag dessutom en mellan Bolzano och Ponte Gardena, men jag såg personen så sent att jag bara hann notera packning i karaktäristisk TCR-stil.

När det är sagt så KAN man vata ute i andra ärenden. Detta är min semester-setup. Det är ganska likt TCR, även om jag då hade sparat en smula packning på att skippa civilkläder och två öl till frugan ?

Bilagor

• IMG_8720.JPG
    IMG_8720.JPG
    242.9 KB · Besök: 132
(Tänker tyst för mig själv)
...alltså räcker det inte med en egen tråd, måste han visa bilder på att han cyklar även här? ;)

Hahahaha! (Du tänkte inte helt tyst)

Ville bara illustrera att det KAN finnas andra anledningar till att man ser ut som om man cyklar TCR.

För övrigt är det fortfarande bara Jenny W som har en "egen tråd". Jag och NLC hade en om en specifik privat utflykt. Jag har inte startat en om min semester... men erkänner att jag övervägde det ;)

Edit: vidare är det så pass dåligt drag i den här tråden att den tålde lite OT.

Senast ändrad:
ohellstrom sa:

Ville bara illustrera att det KAN finnas andra anledningar till att man ser ut som om man cyklar TCR.

För övrigt är det fortfarande bara Jenny W som har en "egen tråd". Jag och NLC hade en om en specifik privat utflykt. Jag har inte startat en om min semester... men erkänner att jag övervägde det ;)

Klockrent....Love it!!

ohellstrom sa:
När det är sagt så KAN man vata ute i andra ärenden. Detta är min semester-setup. Det är ganska likt TCR, även om jag då hade sparat en smula packning på att skippa civilkläder och två öl till frugan ?

Vad är det mellan ramväskan och sadelröret?

me.I.am sa:
ohellstrom sa:

Vad är det mellan ramväskan och sadelröret?

Det är ett helt vanligt "snap on" reflexband som jag tänkte kunde sitta där eftersom där ändå var plats.

Man kan aldrig synas för bra ute på vägarna. Jag vill inte säga att jag är paranoid, men årets många dödsolyckor inom ultracyklingen har onekligen gett mig, ytterligare, en tankeställare. Har också en fladdrade reflexflärp sittande på sadelväskan.

Man ska inte vara rädd för att cykla men man FÅR INTE låta dumhet och fåfänga komma ivägen för säkerhet.

ohellstrom sa:

Vad skönt att du tog det på helt rätt sätt. Det var skrivet med värme. Jag följer många av dina turer med både spänning och nöje. = )
Keep riding and posting!

Lutar åt en spännande "spurt" mellan tätduon. Kan inte vara helt lätt att slappna av när man vet att varje stillastående minut så sitter motståndaren och trampar. Nagelbitare även framför datorn!

ohellstrom sa:
När det är sagt så KAN man vata ute i andra ärenden.
Absolut. Finns gott om folk som "touringcyklar" här i trakterna och jag kan mkt väl tänka mig att det var en mer minimalistisk underart detta djur som jag såg. Därav ev-garderingen.

Klippt från FB:
Official Race Communication to all #TCRNo5 riders: Race leader James Hayden called in early this evening with a serious warning of a very dangerous road in Romania. E81 from 46.527129, 23.782172. We strongly advise all riders to avoid this road. We will provide more information at CP3.

Namnls.jpg

Jag blev lite nyfiken på hur illa det kan bli. En klassisk Rumänsk 2+1 väg, cykla här när lastbilar som susar förbi måste vara obehagligt.

neron sa:
Klippt från FB:
Official Race Communication to all #TCRNo5 riders: Race leader James Hayden called in early this evening with a serious warning of a very dangerous road in Romania. E81 from 46.527129, 23.782172. We strongly advise all riders to avoid this road. We will provide more information at CP3.

Jag blev lite nyfiken på hur illa det kan bli. En klassisk Rumänsk 2+1 väg, cykla här när lastbilar som susar förbi måste vara obehagligt.

Obehagligt är inte ens förnamnet.

Petert sa:
neron sa:
Klippt från FB:

Obehagligt är inte ens förnamnet.

Som att cykla i en tunnelbanetunnel typ... usch

De har nu bannat den sträckningen (mitt under pågående race). De som redan kört den får OK, men om nån från och med nu kör den blir det tidstillägg.

Oooh sa:
Danne uppdaterar instagram men har nån hört nåt från de andra svenskarna?

Jag har en del kontakt med Martin och Erik.

Båda har mycket gott humör, men lider i värmen och kan inte pressa på så mycket som de önskar. Erik har gjort en riktigt fin push och tagit 50 placeringar sen senaste checkpointen. Martin kör också riktigt stabilt. Helt övertygad om att vi kommer se dem flyga fram i fältet!

Well, arrangörerna har ju till att börja med missat den farliga vägen i förberedelserna.

Kanske ska rentav hela Rumänien undvikas i dessa sammanhang. Jag har själv inte cyklat en meter där men har delvis följt diskussionerna på TCR:s Fb under våren och de gav inte intrycket att Rumänien ligger i topp som cykelturistdestination.

Sen kan det diskuteras om arrangörernas åtgärder efter att några redan överlevt vägen är rätt.

Frågan är också om To hade kommit fram till att avsluta tävlandet om det inte var så att han hade förlorat fem, sex, sju kanske ännu fler timmar på ett vägval som ledde honom till en förbjuden väg.

Jag läser: "alla är dumma mot mig och jag saknar min fru. Dessutom är alla dumma mot mig och det är därför jag inte cyklar snabbast av alla".

Låter bekant...

ohellstrom sa:
Jag läser: "alla är dumma mot mig och jag saknar min fru. Dessutom är alla dumma mot mig och det är därför jag inte cyklar snabbast av alla".

Låter bekant...

Haha. Efter att ha läst hans blogg om Sverigetempot så verkar det inte vara orimligt att det är så det ligger till...verkar ju vara fler som tänker så :-) Men idrottsvärlden hade ju varit mkt tråkigare utan dåliga förlorare så jag "njuter" från sidlinjen :-D

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Låter bekant...

Haha. Efter att ha läst hans blogg om Sverigetempot så verkar det inte vara orimligt att det är så det ligger till...verkar ju vara fler som tänker så :-) Men idrottsvärlden hade ju varit mkt tråkigare utan dåliga förlorare så jag "njuter" från sidlinjen :-D

Då kan jag rekommendera dig att läsa kommentarerna på hans facebook-sida.

Jag är som de flesta här vet fullständigt partisk och jag är medveten om att skadeglädje är ganska oklädsamt men jag kan inte förneka att det känns skönt att han nu på en av ulttacyklingens största scener "outar" sig själv som precis den han är....

ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Låter bekant...

Är det hans fru som skriver på FB-sidan, eftersom kommentarerna nämner Ian i tredje person? Hjärtskärande att se Mike Halls mor kommentera och ifrågasätta om TCR är rätt race för Ian.

JLarsson sa:
ohellstrom sa:
Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Låter bekant...

Är det hans fru som skriver på FB-sidan, eftersom kommentarerna nämner Ian i tredje person? Hjärtskärande att se Mike Halls mor kommentera och ifrågasätta om TCR är rätt race för Ian.

I sann "fake news-anda" tycks han ha tagit ner det famösa inlägget där han (själv men även genom sin fru tror jag) gick i clinch med hela ultravärlden.

Om jag baserar min gissning på hur snabbt han sopade igen spåren efter mig i sociala medier lär han knappast ansöka om att cykla TCR igen. Inte för att han lär ha fått en plats...

ohellstrom sa:
me.I.am sa:
Ganska smart taktik av ledaren att fixa stängning av en väg efter att han cyklat där.

Hayden och Lenhard får också tidstillägg. Hayden föreslog tydligen själv detta

Var ju ett skämt, men måste ändå kommentera. Blev en bra lösning, och om Hayden själv föreslog det så var det sportsmannaaktigt, och inga pinsamheter behövde uppstå.
För sakens skull, motsvarar tidstillägget den omväg man tvingas till om man ändå cyklat fram till den stängda vägen? (med tanke på klagomål från någon deltagare)

Det var de efterföljande kommentarerna i inlägget det blev lite tjafs mellan TCR ledningen och Ian alt. hans fru eller båda. Inte ett smart eller sportsligt drag enligt mig.

Det är alltså inte så lång tid kvar innan Hayden slipper hoppa omkring på sadeln för att parera smärtan från från sår och blåsor (se arrangörens Race report). För tvåhundra cyklister bakom honom är det mycket mer kvar av det obehaget. Kan det finnas någon som än så länge inte har besvär av skavsår?

Anton, hur hade du det och vet du hur andra hade det?

Anton berättade om en gigantisk böld under TCR på en middag med klubben, påminde om en story från ett slagfält då kirurgiska ingrepp skulle utföras under brinnande strid med undermåliga verktyg (armékniv).. fy fan. Den berättelsen har etsat sig fast på trumhinnan :-)

neron sa:
Anton berättade om en gigantisk böld under TCR på en middag med klubben, påminde om en story från ett slagfält då kirurgiska ingrepp skulle utföras under brinnande strid med undermåliga verktyg (armékniv).. fy fan. Den berättelsen har etsat sig fast på trumhinnan :-)

Det kan jag tänka mig. Ändå cyklar många dessa distanser gång på gång, t ex Anton själv. 680 mil under 22 dagar i USA senast. Vissa individer har ju alldeles uppenbart förmågan att behålla fokus på det positiva med resan, mycket imponerande. Och jag är avis.

Tillbaka
Topp