Transcontinental 2017 // #TCRNO5

Martin Nilsson är 29 mil från CP4 och Erik Ringqvist 38 mil. Martin hade en rejäl paus på ca 10 timmar nyligen men har ändå lite stopptid jämför med nästan vem som helst.

Tysken Björn Lenhard har en mil kvar till mål och andraplatsen. Med god marginal till den ävenledes, givetvis, fantastiskt starke trean samt schweizaren Jonas Goy.

Oooh sa:
Petert sa:
Tysken Björn Lenhard har en mil kvar till mål och andraplatsen. Med god marginal till den ävenledes, givetvis, fantastiskt starke trean samt schweizaren Jonas Goy.

Skall inte Björn få tilläggstid som straff?

Jag vet inte hur det ligger till med eventuell bestraffning. Just nu vet jag bara att det är en egendomlig situation med Björn som de senaste tre timmarna har varit stillastående 1,5 km fågelvägen från målet i Meteora. Är det trackern som konstrar? Är det värmen som får honom att samla krafter de sista backarna till mål?

För övrigt; vilken vacker plats Meteora är! Sagolik i ordets rätta bemärkelse.

Oooh sa:
Första cyklisten vid SP1
Första nordbor ser ut att bli dansken Dalgas och andra platsen står mellan Danne och 2 finnar Mäkinen (14 plats ifjol) och Leppälä som har lite drygt 10 mil kvar

Mäkinen blir första nordbo och går nu snart in som 10nde (CP1-43plats, CP2-42plats, CP3-19plats, CP4-16 plats). Öppnat långsamt och kört bra mot slutet. Blir väl hans bästa placering i racet.
Dalgas tappade väl en hel del i slutet med bla strul med trasiga fälgen och ser nu att bli 12a, ca 20 mil återstår (CP1-11plats, CP2-6plats, CP3-4plats, CP4-7plats)

Hur bra är Dalgas egentligen? Tror ni han kan höja sig nåt snäpp till?

Jag håller med, men förstår egentligen inte varför. Jag tycker jag de har "hänt" mer i detta lopp än förra året (både bra och dåligt, samt några intressanta vägval)

Internetcykling är inte det samma när GoranS har semester. Jag tror GoranS ypperliga analyser och kommentarer stod för 90% av föregående års tråd. Saknad..

Visserligen pladdrade jag väl rätt friskt i fjolårets tråd, men jag tycker att en hel del andra också var inne och skrev då medan det varit väldigt lugnt i årets tråd.

Jag har fullt upp med att följa folket på Instagram, Facebook och annorstädes. Många är väldigt aktiva med att skriva/filma/fota vad som händer och sker.

Henrik_E sa:
Spacekitty sa:
Jag har fullt upp med att följa folket på Instagram, Facebook och annorstädes. Många är väldigt aktiva med att skriva/filma/fota vad som händer och sker.
Influencercashen ska in.

Ha ha. Plus att slopade roamingavgifter antagligen förenklar rätt rejält då man slipper tänka på att skaffa tillgång till data under vägen.

Att korsköra trackingsidan, #tcrno5 på Instagram och Googlemaps har verkligen funkat fint detta lopp. Men jag har verkligen saknat förra årets tråd här på happy för även om ovanstående ger en bra bild så är ju spekulerandet man tar del av här kanske det bästa...

Som nu tex. Kommer Daniel Johansson strunta i nattsömnen och satsa på att nå mål utan vila? Eller är det lite för långt?

Senast ändrad:
Daniel Johansson kommer högst troligen inte köra på utan nattvila till målet. Han pratade igår om att han prioriterar säkerheten och bryr sig inte om att spurta några platser i resultatet.

Skönt att höra, det är ju dessutom lite annorlunda att nattköra efter över en veckas cykling vs att göra det på tex en 60-milare.

Spacekitty sa:

Tycker att en fördel med en aktiv tråd kan vara att man får godbitarna inslängda från olika håll så att man i tråden totalt sett kan få en bra bild utan att man själv behöver sitta och analysera allt och följa varenda cyklist på alla möjliga och omöjliga sociala medier.

Hade en förhoppning om att jag trots (cykel)semestern skulle kunnat få en hygglig översikt över dagens händelser genom att på kvällen skumma igenom tråden, men genom att det var rätt sparsamt med inlägg blev det istället att jag bara mkt sporadiskt följde loppet. Detta inte menat som gnäll utan bara en observation.

Jag har varit på semester ända sedan det startade och det är helt enkelt för besvärligt att analysera trackern på mobilen så jag har också bara följt själva loppet sporadiskt. Seriös internetcykling kräver en dator.

Har hejat på Daniel på instagram.

Jag har försökt följa toppen, de nordiska cyklarna samt Ian lol
Jag tycker dock Erik och Martin har vart svårast att hitta info om. Vilket jag kan tycka är lite tråkigt, eller så är jag dålig på att söka. Så de har jag nästan prioriterat bort de.

Jag har försökt göra allt... Facebook sidor, twitter, instagram mm. Jag har t o m besökt de finska cykelforumet, dagligen, för att Se om de finns nya inlägg om deras cyklister.

Jag är så jäkla imponerad av våra svenska TCR-cyklister! Stolt.

Daniel kör på som ett ånglok och kommer knipa en top 30 plats i det starkaste startfältet vi någonsin sett i ett ultralopp. Detta trots att han blivit påkörd av en bil och vilade en längre stund. Definitivt den startkaste ultracyklisten vi har i Sverige.
Danne1.PNG

Martin kör på riktigt stabilt och har haft problem med dåliga vägar och mycket hundar! På väg upp för Transfargasn blev han så arg på hundarna att han istället jagade efter hundarna in i skogen. På vägen ner från checkpointen hade han glömt sina handskar och fick utförsåka i regn och enkelsiffriga temperaturer utan handskar..

När Juliana Buhring säger att du är tuff, då är det något speciellt. Googla hennes namn, mycket intressant och trevlig person.

juliana.PNG

Martin.jpg

Martin2.jpg

Erik är nästan den jag är mest imponerad av, i princip helt ny i osupporterade ultrascenen och ångar på med väldigt lite sömn. De problemen han har haft senaste dygnet har varit skäl nog för de flesta att brya. Först började han med att crasha i 35km/h och knäcker av bakväxeln. I och med detta får han singlifiera sin cykel och är tvungen att sträckköra till CP4 innan den stänger. Det vill säga att klättra med endast en växel...När han precis klarat cut-offen till CP4 och är på väg ner knäcker han kedjestaget! Lyckas hitta en gubbe som hillbilly-reparerar det med två brickor och bultar. Jag hade varit nervös i varje nedförsbacke om jag vore honom...

FullSizeRender.jpg

FullSizeRender1.jpg

FullSizeRender2.jpg

FullSizeRender3.jpg

FullSizeRender4.jpg

Senast ändrad:
antonlindb sa:
Jag är så jäkla imponerad av våra svenska TCR cyklister! Stolt.

Daniel kör på som ett ånglok och kommer knipa en top 30 plats i det starkaste startfältet vi någonsin sett i ett ultralopp. Detta trots att han blivit påkörd av en bil och vilade en längre stund. Definitivt den startkaste ultracyklisten vi har i Sverige.

Martin kör på riktigt stabilt och har haft problem med dåliga vägar och mycket hundar! På väg upp för Transfargasn blev han så arg på hundarna att han istället jagade efter hundarna in i skogen. På vägen ner från checkpointen hade han glömt sina handskar och fick utförsåka i regn och enkelsiffriga temperaturer utan handskar..

När Juliana Buhring säger att du är tuff, då är det något speciellt. Googla hennes namn, mycket intressant och trevlig person.

Erik är nästan den jag är mest imponerad av, i princip helt ny i osupporterade ultrascenen och ångar på med väldigt lite sömn. De problemen han har haft senaste dygnet har varit skäl nog för de flesta att brya. Först började han med att crasha i 35km/h och knäcker av bakväxeln. I och med detta får han singlifiera sin cykel och är tvungen att sträckköra till CP4 innan den stänger. Det vill säga att klättra med endast en växel...När han precis klarat cut-offen till CP4 och är på väg ner knäcker han kedjestaget! Lyckas hitta en gubbe som hillbilly reparerar det med två brickor och bultar. Jag hade varit nervös i varje nedförsbacka om jag vore honom...

Tack för journalistinsatsen Anton. Fantastiska kämpar! Martin är den ende av dessa tre som jag har träffat och jag kan se och höra honom när han jagar hundarna. Jag blundar när jag läser om Eriks kedjestag. Daniel blir bättre och bättre för varje ultralopp han körkör och han är redan tämligen rutinerad.

"Spurt strid" nu mellan 4 åkare om platserna 17-20
Markku Leppälä Finland, (Trans Am 2016 och slutade på en 10 palats 2016)
CP1 (30th) - CP2 (45th) - CP3 (33rd) - CP4 (33rd)
Övriga tre är Tim Baert, Massimiliano Fancoli, Levente Bagoly

Kanske de blir ett nytt KOM denna gång?

Övrigas deltider
Tim CP1 (40th) - CP2 (36th) - CP3 (28th) - CP 4 (22nd)
Massimiliano CP1 69th - CP2 (40th) - CP3 (25th) - CP4 (20th)
Levante CP1 (105th) - CP2 (39th) - CP3 (18th) - CP4 (12th)

Förutom Leppälä är det alltså strikta förbättringar på alla de nämnda mellan CP1 och CP4 men från CP4 måste finnen ha gått klart bäst och Levante sämst.

Första solo kvinna över mållinjen ser ut att bli Melissa (233) nu på 79 km.

Nummer två Karen (228) eller Ingeborg (158), inte många kilometer mellan dessa som har ungefär 270 km kvar.

Första svensk i mål!
Gratulerar Daniel Johansson till 21a-platsen (om jag tolkar det rätt), riktigt starkt jobbat! Så imponerande!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp