Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Anton har passerat Liu, men håller rätt jämna steg med Brogan. Nu ca 10 mil till Pluzine och kontroll 4.

Senast ändrad:
Antalet som brutit har ökat till 59. Räknar jag rätt har 33 startnummer (varav tre är par, så 36 cyklister) lämnat Zabljak och kontroll 4 bakom sig. Fem stycken befinner i Zabljak, fyra stycken mellan Pluzine och Zabljak och tre stycken i, eller i omedelbar närhet av Pluzine.

Mazon verkar vara på färjan nu. Han har liksom Phillips tagit den från Eceabat. Han bör dock inom inte alltför många minuter gå i mål som trea.

Edit: Fel om färjeställen.

Senast ändrad:
Bakom Mazon är läget lite oklart. Dussault har inte haft någon uppdatering på 50 minuter medan Hayden är i trakterna av Kesan och jobbar sig mot mål. Rimligen kommer han att gå i mål någon gång under natten.

Anton verkar gå bra nu och har passerat Brogan och ligger snart en mil före honom. Är nu inte mer än 3 mil kvar till Pluzine och kontroll 4.

Adam och Max är i en dalgång på väg österut. De har Eyvind ca 3,5 mil efter sig och har själva med genaste vägvalet nästan tio mil till Pluzine.

På temat udda vägval har Chappell (7) efter att ha nått Zabljak och klarat av kontroll 4 valt att dra sig neråt kusten till och hon är snart på väg in i Albanien som (tror jag) första cyklist på detta lopp.
Karta.JPG

Mazon har nu officiellt ett Finished efter sitt namn. Dussault ser fortfarande ut att stå till enligt trackern. Om det stämmer så får han inte stå alltför många timmar till, för då kommer Sandholt att passera. Dansken knappt fyra mil till turkiska gränsen och Dussault befinner sig enligt trackern en halvmil in på turkiska sidan.

antonlindb sa:
GoranS sa:
Anton verkar virra runt lite i Sarajevos sydvästra utkanter.

Var tvungen att ta ut cash til maten :)

Fy helvete vilket dygn jag haft. Slovenien och Kroatien var magiskt fint. När jag kom in i Bosnien blev det annorlunda, riktiga skitvägar. Efter någon mil började hundarna jaga mig, fyfan vilken äcklig känsla. Ett par gånger var det nära att jag inte orkade spurta ifrån. Landskapet från gränsen till Duboj var slitna industriområden, med brinnande skräp där mellan. Från Duboj till Sarajevo har jag varit rädd för mitt liv för första gången, lastbilarna visade ingen hänsyn och vid tre tillfällen kände jag linorna från lastbilarna slå mot armen..jag är fortfarande skakis, men tror det blir bättre nu efter Sarajevo.

Bra intervallträning med lösa hundar alltså :-)

Nej, det där lät verkligen inte trevligt. Skönt att det går bra. Snart är det bara slutspurten kvar. Du är stark!

Fortfarande ingen rörelse på Dussault. Hayden är på väg ut på halvön varifrån färjan går. Tog Kristof tre timmar till färjan därifrån.

Ingen uppdatering på Antons tracker på en dryg halvtimme nu. Nattvila? Hur som så tror jag det är dags för lite av den varan för min del ...

Ser ut som Hayden kom in som fyra vid halv fyra i morse och att Sandholt blev femma med målgång för knappt två timmar sedan.

Dussault är det fortfarande ingen uppdatering på.

Trees har kört förbi Coyle, men det är tajt och de närmar sig nu turkiska gränsen med stormsteg. Bör bli målgång under em/kväll på de två.

Anton ligger mer eller mindre tillsammans med Liu (37) och de har avverkat i runda slängar två av de fem milen på kontroll-4-sträckan mellan Pluzine och Zabljak.

Adam och Max (211) verkar ha problem. De förefaller ha varit fram till montenegrinska gränsen vid Bobotovo Groblje men av någon anledning vänt/inte kommit in i landet? De har sedan åkt tillbaka söderut. Gissningsvis för att ta sig in i landet antingen via R431 eller M6. Det senare alternativet är det Eyvind begagnat sig av och han är några kilometer och ett par hundra hm från gränsen.

Capture.PNG

Anton har nu gjort större delen av stigningen på kontroll-4-sträckan och är uppe på 1800 möh. Närmaste milen går lite upp och ner fram till högsta punkten (Durmitor Sedlo) på strax över 1900 möh. Blev grymt sugen på bergscykling när jag såg några bilder från vägen.

Att ha under 12 timmar stopped time på 8,5 dygn övergår mitt förstånd. Det här ter sig i min värld hårdare än Strassers bedrifter i RAAM. Om man nu ska jämföra äpplen o päron.

gabbeon sa:
Att ha under 12 timmar stopped time på 8,5 dygn övergår mitt förstånd. Det här ter sig i min värld hårdare än Strassers bedrifter i RAAM. Om man nu ska jämföra äpplen o päron.

Fast det stämmer inte riktigt. Om man tittar på hans speed/time plot och helt simpelt (med linjal) mäter de perioder där han helt uppenbart varit inaktiv så blir det till ca 31h över en totaltid på 208h.

Oklart vilket gränsvärde trackern har för att kategorisera som "stopped", men det tycks inte funka helt iallafall.

Ikke desto mindre är 31h stopped time ruskigt effektivt. Vi hade ca 24h non-moving på Sverigetempot men då över en totaltid på 105h. Kristof är inte bara fysiskt extremt robust men han har också varit "äckligt disciplinerad". Mycket imponerande!

Edit: i exemplet ovan har jag bara mätt hans "dygnsvilopauser". Rimligen tillkommer någon timme ytterligare för att skaffa vatten och mat längs vägen.

Senast ändrad:
Oerhört jämnt mellan Coyle och Trees och Dussault har vaknat till liv igen och verkar också vara med i fajten. Kan bli (mini)klungspurt av detta in mot färjan!

ohellstrom sa:
gabbeon sa:

Fast det stämmer inte riktigt. Om man tittar på hans speed/time plot och helt simpelt (med linjal) mäter de perioder där han helt uppenbart varit inaktiv så blir det till ca 31h över en totaltid på 208h.

Oklart vilket gränsvärde trackern har för att kategorisera som "stopped", men det tycks inte funka helt iallafall.

Ikke desto mindre är 31h stopped time ruskigt effektivt. Vi hade ca 24h non-moving på Sverigetempot men då över en totaltid på 105h. Kristof är inte bara fysiskt extremt robust men han har också varit "äckligt disciplinerad". Mycket imponerande!

Edit: i exemplet ovan har jag bara mätt hans "dygnsvilopauser". Rimligen tillkommer någon timme ytterligare för att skaffa vatten och mat längs vägen.

Det låter lite rimligare med ca 4 h/dygn vila, även om det är sjukt hårt.

gabbeon sa:

Vore onekligen intressant att dels se Strasser köra Transcontinental och dels se Kristof köra RAAM. Är inte helt säker på att det skulle bli samma "segrare" i de två loppen.

Nu är Adam och Max i alla fall inte i Montenegro. De är ett par mil bakom Eyvind, så ev. är det snart en svensk trio.

Om man ska tro trackern är det f.n. sex åkare i Zabljak, inklusive Anton och Gavia-finnen. Den senare verkar tycka bra om stället då han tillbringat 6,5 timmar där nu (eller så är det bara ngt strul med uppdateringarna).

Dussault är återigen igång, men är för långt efter Trees och Coyle för att rimligen kunna utmana om sjätteplatsen.

Chappell (7) är verkligen en sydlig outlier. Befinner sig nu sydost om Tirana. Undrar om planen är att ta sig över mot Thessaloniki och i så fall vilken väg. Känns som det måste ligga något annat skäl än att få en enkel resa bakom detta vägval för det kan knappast vara vare sig den närmast, enklaste eller kortaste vägen.

Coyle är fortfarande före Trees och verkar ha utökat försprånget lite (är dock svårt att riktigt få grepp på då Colyes tracker verkar uppdatera var 10:e minut och Trees var 5:e och de är inte synkade.

Adam och Max är nu en knapp mil bakom Eyvind och jag skulle kunna tänka mig att de är ikapp honom innan Pluzine nås.

ohellstrom sa:

Jag tror alla randonneurer/ultracyklister borde ha Timo Lahtinen som coach ;-)

NLC sa:
ohellstrom sa:

Jag tror alla randonneurer/ultracyklister borde ha Timo Lahtinen som coach ;-)

Det är dock inte alla som uppskattar goda råd om att rappa på lite...

Anton har lämnat kontroll 4 bakom sig och är nu på väg mot nästa kontroll (=målet). Får se om han tar "standardvägen" genom Kosovo och Makedonien eller om det blir någon mer innovativ rutt även på denna delsträcka.

Senaste 7km har de snittat 42-43 km/h. Snacka om slutspurt! (Om man nu ska lite på trackern, vilket jag är lite tveksam till)

Senast ändrad:
GoranS sa:
Adam och Max är nu en knapp mil bakom Eyvind och jag skulle kunna tänka mig att de är ikapp honom innan Pluzine nås.

Hm, får nog revidera den teorin. Eyvind biter ifrån bra och duon tar inte in något på honom, snarare tvärtom!

Det ser ju ut som att Adam och Max fått vända vid montenegrinska gränsen och ta en annan gränspassage. Någon som vet varför?

Tillbaka
Topp