Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Oooh sa:
GoranS sa:
Gavia-finnen (44) är i Kranj, strax norr om Lubljana. Här har vägvalet varierat en hel del bland de som valt den mer nordliga rutten. Om någon timme vet vi förmodligen mer om hur finnen tänkt sig rutten mot kontroll 4.

Han är nu nere vid Lubljana och snart vet vi om han tänkt sig vägen mot Novo mesto eller en mer direkt sydlig rutt.

Genom att han än så länge åkt i områden som är täckta rätt bra med google streetview kan jag tycka att det ev. tyder på lite bristande förarbete att inte veta vilka vägar som man får cykla på. Det kan naturligtvis vara s.a. cykelförbuden inletts mitt ute på en vägsträcka, men normalt inleds cykelförbud efter avtag, korsningar o.dyl. och om man tittar igenom rutten ordentligt innan så borde man notera detta. Sen kan man förstås ha otur och att en väg fått ett cykelförbud efter de kört kamerabilen där ...

Och bara för att vara tydlig. Jag har inga problem med att människor åker ner och har ganska lite förberedelser, tar dagen som den kommer och kompenserar för ev. misstag som begås. Gillar man det upplägget så ska man förstås köra på det.

Jag försöker bara tänka mig in i hur jag skulle lagt upp det om jag skulle ge mig på att köra ett sånt här lopp. Jag skulle garanterat vara extremt osäker på om jag skulle kunna klara av det. Därmed skulle jag göra allt jag kunde i förväg för att dels se till att den rutten jag la upp var sådan att den gav mig största möjliga chans att fullfölja och dels att jag skulle göra allt jag rimligen kunde för att säkerställa att rutten faktiskt var farbar med cykel samt ha alternativ för vad jag skulle göra om något vägsavsnitt skulle vara oframkomligt (ras, trafikolyckor, ...).

Senast ändrad:
När får man veta var kontrollerna är?
Eller är de alltid på samma ställen varje år

Senast ändrad:
De varierar. När man får veta var de är vet jag inte men jag utgår från att det är i rätt skaplig tid innan loppet går.

Från Sandholts FB-sida:

"Hold nu op en lang dag. Er endelig nået det 4. Checkpoint.
Er helt færdig efter stort set 40 timers uafbrudt cykling.
230 km opstigning fra grænsen og trafik som brager forbi uden at tage hensyn eller trække ud har gjort det til en skrækkelig cykeldag.
Nu venter en seng til den beskedne pris på 15 euro og nogle gode timers søvn.
Spændende hvad morgendagen bringer."

Han har enligt trackern fortfarande inte lämnat Pluzine så han måtte varit rejält utmattad.

Trafik som brakar förbi utan hänsyn är jobbigt mentalt. Undrar varför man inte väljer att cykla i Grekland istf Bulgarien? Kanske är det fler höjdmeter, sämre/samma vägar

Verkar som Nyfeler (56) brutit. Undrar om något hände med honom. Det verkar vara en rätt kompetent långcyklist. Han vann 50-59-klassen av RAAM 2014 på 9.19.07. Har dock ingen koll hur han är vad det gäller långcykling i randostil.

nieves sa:
Trafik som brakar förbi utan hänsyn är jobbigt mentalt. Undrar varför man inte väljer att cykla i Grekland istf Bulgarien? Kanske är det fler höjdmeter, sämre/samma vägar

De bakom Kristof kör ner genom Kosovo och verkar ha siktet på att genom Makedonien ta sig till Grekland med liten eller ingen bulgarisk inblandning. I Sandholts fall bör det dock ha varit framför allt trafiken i Bosnien och Kroatien som han berörts av. Får mig att bli lite mer tveksam till en cykelsemester i de där trakterna. Naturen och vägtopografin verkar annars väldigt lockande.

Svensktrion har nu kommit in i Slovenien. Även Anton är i detta land, om än betydligt längre norrut. Eyvind är kvar i Italien och verkar gå på en lite nordligare rutt än trion.

Anton har nu 4,5 mil kvar till Maribor. Jag gissar att färden sedan går längsmed E59 ner mot Zagreb till. Verkar inte vara mkt till klättringar där och det är ca 16 mil från Maribor till Zagreb.

Eyvinds nordliga äventyr verkar bara ha varit av tillfällig natur. Nu är han på samma kustsspår som många andra före honom, bl.a. svensktrion.

GoranS sa:
nieves sa:

...Får mig att bli lite mer tveksam till en cykelsemester i de där trakterna.....

När börjar de "arga hundarna" dyka upp då? För de finns väl...

I fajten bakom Kristof är Phillips lite mindre än två timmar före Mazon som i sin tur är ca två timmar före Hayden på fjärde plats.

GoranS sa:
GoranS sa:
Sallnow (144) verkar ha bättre koll på navigeringen in mot Montenegro än vad han hade på väg mot Italien (Stelvio-incidenten) och kör genvägen västerifrån in mot kontroll 4.

Nähä, han kör R432+E762 istället för rakt över berget. Blir sju mil längre och med fler hm.

Nähä, nu har han virrat till det ordentligt.
Karta.JPG

Om jag förstår det rätt har han kommit västerifrån och kommit fram till genvägen för knappt 7 timmar sen. Sen har han försökt åka denna (översta tarmen) men vänt efter en dryg timme och åkt tillbaka ner vilket tog en halvtimme. Sen har han försökt åka R432 åt sydost men av någon anledning vänt i trakterna av Kazanci efter ca 40 minuter. Återigen tillbaka efter 40 min. Efter en halvtimmes virrande i byn där genvägen börjar (Avtovac) har han dragit ner åt sydväst till Krivaca dit han kom efter 1.20. Där gjorde han ett försök på en liten väg österut men gav efter 10 minuter upp och började återfärden upp mot byn där genvägen börjar. Han är nu snart åter i Avtovac.

Svensktrion är nu precis på väg att ge sig in i Kroatien. Anton på sin nordligare rutt har inte så långt kvar till Maribor. Slutligen är Eyvind snart framme i Trieste och borde kunna lämna Italien under kvällen.

Ah Trieste, där fick man gaspoletter och karameller istf för växel på restaurangen. Det var innan euron tid, för tcr-deltagarna måste det vara en lättnad med en enda valuta.
Edit. Förutom Turkiet då

Senast ändrad:
Anton verkar ha tagit en paus i Maribortrakten medan trion fortsätter ner mot den kroatiska kusten. Eyvind har passerat italiensk-slovenska gränsen.

Hayden verkar ha tagit en paus (trackern inaktiv i 40 min) medan Phillips nått fram till Skopje.

Kristof i täten tuggar på och har nu passerat Podkrepa. Troligen runt 30 mil kvar till mål.

GoranS sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
Sallnow (144) verkar ha bättre koll på navigeringen in mot Montenegro än vad han hade på väg mot Italien (Stelvio-incidenten) och kör genvägen västerifrån in mot kontroll 4.

Nähä, han kör R432+E762 istället för rakt över berget. Blir sju mil längre och med fler hm.

Nähä, nu har han virrat till det ordentligt.

Om jag förstår det rätt har han kommit västerifrån och kommit fram till genvägen för knappt 7 timmar sen. Sen har han försökt åka denna (översta tarmen) men vänt efter en dryg timme och åkt tillbaka ner vilket tog en halvtimme. Sen har han försökt åka R432 åt sydost men av någon anledning vänt i trakterna av Kazanci efter ca 40 minuter. Återigen tillbaka efter 40 min. Efter en halvtimmes virrande i byn där genvägen börjar (Avtovac) har han dragit ner åt sydväst till Krivaca dit han kom efter 1.20. Där gjorde han ett försök på en liten väg österut men gav efter 10 minuter upp och började återfärden upp mot byn där genvägen börjar. Han är nu snart åter i Avtovac.

Nu verkar han äntligen hittat "genvägen". Tror han tappade runt 8 timmar på allt irrande.

Det där får i alla fall mig att fundera på två saker:

1) Varför valde Kristof att dra sig bort mot Sofia och E80:an?
2) Hur ser vägarna ut på den lite sydligare rutten efterföljarna verkar satsa på? Är de ännu värre?

Anton har lämnat Maribor bakom sig och fortsätter åt sydost. Ser dock ut som han inte kommer att ta vägen via Zagreb utan färdas längre österut. Frågan är om han tänker sig att helt runda bergen och ta sig vidare på platten vid Varazdin.

Svensktrion har lämnat Rijeka bakom sig och färdas vidare längs den kroatiska kusten. Även Eyvind är nu inne i Kroatien.

Kristof med 180km kvar till målet står vid ett vägskäl, in i Turkiet eller Grekland. Det är väl som att välja mellan moussaka och kebab förutom att vägen genom Grekland är rakare på kartan, ngt som Le Machine inte brytt sig om tidigare.

Han verkar inte behöva sömn heller, nu riktigt när mål <150km. Behöver bara cykla ner för E87 så ser han i princip målet på andra sidan kanalen. Där måste väl färja vara tillåtet, annars måste man åka via Istanbul?

Rules sa:
5. Ferries are permitted for expedient coast to coast travel, by approval of the Race Director.

Race Manual sa:
The finishing point for the Transcontinental is moved for the first time in Transcontinental and will
finish in 2016 at the Saat Kulesi in Çanakkale. The finishing point will provide a more relaxed run
in to the finish than the busy streets of Istanbul but still be on guard and prepare for a final boat
ride to bring you to the finish on the Asian side.
Ferries from Eceabat run around every 30 minutes from 06:00 until 00:00 and then at 02:00 and
04:00 and takes 25 minutes. Ferries from Kilitbahir run around every 30 minutes and take 15
minutes.
The Gelibou - Lapseki line is also available and rider may cross here before finishing their route to
Çanakkale on the Anatolian side from Çardak / Lapseki to Canakkale.
Race staff will be in Canakkale until 23:00 on Tuesday 16th August (EET which marks exactly 18
days since the start). Riders finishing after this time will be required to self-validate.

Senast ändrad:
Bakom ledaren har det hänt saker under natten.

Mazon (60) har via ett betydligt kortare nattstopp än sina konkurrenter ryckt ifrån och ligger 6 mil före Phillips (172) och ytterligare 7-8 mil före Hayden (75). Vi får väl se om det kortare stoppet var ett genidrag eller ett misstag. Mazon har dock i runda slängar en 60-milare kvar så mkt kan hända än.

Någon som har koll hur det är med cykling på motorvägar nere i de regionerna där de första nu befinner sig? Vad jag kan se kör Kristof på E87:an som ser ut något i stil med detta där han befinner sig just nu:
Vg.JPG

Och där Phillips (172) befinner sig ser det ut på detta sätt:
Vg.JPG

GoranS sa:
Någon som har koll hur det är med cykling på motorvägar nere i de regionerna där de första nu befinner sig? Vad jag kan se kör Kristof på E87:an som ser ut något i stil med detta där han befinner sig just nu:

Och där Phillips (172) befinner sig ser det ut på detta sätt:

Nope, men jag har förstått av tidigare års skildringar att tex infarterna mot Istanbul mer eller mindre var motorväg only (3-7 filigt).

På svenskfronten är Anton på väg frammot Koprivnica, fortfarande på den nordligaste rutten av alla loppets deltagare. Han kör på en slätt med lite mer kuperat landskap söder om sig. Frågan är hur länge han kommer att fortsätta på slätten.

Adam och Max ligger och slickar den kroatiska kusten i ett skede där många nu verkar börja böja av inåt landet. Christian verkar ha en paus en bit längre norrut längs kusten och Eyvind är snart ikapp honom.

Undrar vad 169 håller på med. Åkte fram till starten för kontroll 2 i Grindelwald för ett dygn sen men har därefter gett sig ut på ett äventyr upp mot Liechstenstein till.

Karta.JPG

Tusan! Jag undrade vart den tagit vägen. Undrar om någon av svenskarna kan plocka med sig den när de passerar!?

Avståndet mellan Mazon och Phillips är nu nere i 3 mil medan Hayden är ca 9 mil bakom Phillips. Och Hayden har dessutom en klättring på ett par hundra hm rätt snart. I övrigt verkar det inte vara några större höjdskillnader på denna del av rutten.

Ca 4,5 mil kvar för Kristof till färjan. Med nuvarande fart skulle han kunna vara där runt halv ett.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp