Transcontinental no.4 start 29/7 2016

De har legat nära varandra länge nu, de tre svenskarna. Som total noob på långcykling kan jag tycka att det är märkligt att de inte slår följe, men det finns förstås massor av skäl för en ultracyklist att köra sitt eget race.

Just nu fem cyklister i Turkiet på väg mot målet. De bör samtliga komma i mål idag. Är även fem stycken som bör passera in i Turkiet inom de närmaste timmarna. Dessa kommer förmodligen att gå i mål antingen i kväll eller under natten.

Anton verkar ha stannat i Gefiroudi, ev. för ett oväntat besök hos ...

Capture.PNG

Verkar som behovet av armvärmare och skoöverdrag är begränsat just nu. I Serres, som Anton inte är så långt ifrån, säger yr.no att temperaturen under sena eftermiddagen kommer att ligga på 33 grader.

Om det verkligen var ett stopp för Anton måste det varit ett kvickt sådant för han är redan ute på landsvägen igen.

Har Max och Adam lagt in slutspurten? Senaste stunden har de legat i 25-30 km/h enligt trackern som jag misstänker om något underskattar farten då jag misstänker att den linjärinterpolerar mellan punkterna på kartan.

Senast ändrad:
Nu är A&M ikapp Eyvind och de är i trakterna av Udovo med inte mer än 4 mil till grekiska gränsen (om jag minns rätt).

kitzblitz sa:
S.Englund sa:
Tack Göran för superbra rapportering!

+1!

...lite sugen blir man ju.

+1 verkligen! Det internationella inslaget skiljer sig ju totalt från det ganska bekväma svenska under Sverigetempot.

Ja, Sverigetempot är nog mer som som en promenad i parken i jämförelse med Transcontinental.

Hundarna verkar ju skvatt galna. Svårt att skydda sig mot dem, kanske stora vattenflaskor skulle funka, typ som de gör på TdF. Vet att Anton pratade om hundarna redan före start med viss darr på rösten.

S.Englund sa:
kitzblitz sa:
S.Englund sa:

+1!

+1 verkligen! Det internationella inslaget skiljer sig ju totalt från det ganska bekväma svenska under Sverigetempot.

Ja, Sverigetempot är nog mer som som en promenad i parken i jämförelse med Transcontinental.

Man kan väl köra vilket lopp som helst så att det blir mer än en promenad i parken ;-) Men som sagt den internationella variationen, gränsövergånger, språk, bensinmack med olika korv till mosen och hundarna lockar!

kitzblitz sa:
S.Englund sa:
kitzblitz sa:
S.Englund sa:

+1!

Man kan väl köra vilket lopp som helst så att det blir mer än en promenad i parken ;-) Men som sagt den internationella variationen, gränsövergånger, språk, bensinmack med olika korv till mosen och hundarna lockar!

Nej, hundarna lockar verkligen inte!

Vän av ordning vill ha fört till protokollet att Sverigetempot startar i Norge ;)

Nej, hundarna lockar inte egentligen och jag har hört många berättelse om dem. Fast ingen som verkligen blev biten, skadad, krashade pga dem e.dyl. Så (i min okunskap) känns det som något läskigt men inte så att det är en verklig fara? Correct me if I'm wrong!

Hur gör de vid stoppen
Vågar man lämna cykeln hur som? Eller tar man med den in på butiker, pizzerian eller hur löser man toalettbesöken

kitzblitz sa:
Nej, hundarna lockar inte egentligen och jag har hört många berättelse om dem. Fast ingen som verkligen blev biten, skadad, krashade pga dem e.dyl. Så (i min okunskap) känns det som något läskigt men inte så att det är en verklig fara? Correct me if I'm wrong!

Jag cyklade en del på landsbygden i USA på 80-talet. Där fanns det massor av lösspringande hundar, men med en sprayflaska 'dog repellant' i bakfickan kände man sig rätt så trygg.
Dog repellant fanns att köpa i välsorterade cykelaffärer.
Tror det var pepparspray.
Kommer nog att vilja ha en flaska med mig, när/om jag kör TCR.

Tack förresten för den fina underhållningen, Göran m.fl.

Äh, även de argaste hundarna ger nästan alltid upp om man stannar och hoppar av cykeln. Första gångerna man gör det är riktigt jobbiga förstås, liksom när de i grupp ringar in en och man måste få hjälp av en bilist för att skrämma iväg dem.

Kul att se att det verkar finnas lite intresse för fler svenska insatser i TCR. Sverigetempot är ju en promenad i parken om man jämför höjdmetrar, men man borde ju slippa ligga och skaka tänder i alufilten på TCR...för att inte tala om lagtempointervaller de första 13milen...

Både jag och Reimert blev jagade av hundar i Portugal, inga bett men en vurpa. En gång sprutade jag sportdryck på en vovve som hade en ohälsosam drift att springa och försöka hugga mig i benet. Den stannade direkt, övriga kunde jag cykla ifrån med rejält adrenalinpåslag. Har också hört att de som cyklar SVS (sliven-varna-sliven), en 120-milare i Rumänien, har lite (sic) problem med hundar.

Chez Martin sa:
Kul att se att det verkar finnas lite intresse för fler svenska insatser i TCR. Sverigetempot är ju en promenad i parken om man jämför höjdmetrar, men man borde ju slippa ligga och skaka tänder i alufilten på TCR...för att inte tala om lagtempointervaller de första 13milen...

:-)

kitzblitz sa:
Chez Martin sa:

:-)

Hehe... Men skämt åsido så lär det inte bli något TCR för min del inom överskådlig framtid. Även om man skyndar sig som fan (och det har "man" en tendens att göra) så är det väldigt mycket tid som ska hittas...

Sen får jag hålla med om att Sverigetempot är hur lätt som helst. Faktiskt är allt jag gjort hur lätt som helst, efteråt. Om ens hjärna inte funkade på det viset är det nog svårt att vara ens någorlunda bra på såna här stolleprov ;)

Anton verkar ha kommit till Xanthi vid 01.30 och pausat där sedan dess. A&M verkar ha haft ett tretimmarsstopp i Kala Dendra samt ett par kortare stopp i natt. De är dock igång nu och befinner sig kanske tre timmar bakom Anton. Eyvind slog nattläger strax före Serres vid midnatt och är fortfarande stillastående. Han är gissningsvis fyra timmars cykling bakom A&M.

Totalt är nu 41 st i mål, 69 har brutit och 107 är fortfarande på väg mot mål. Tre stycken bör gå i mål ganska snart och ytterligare tre är på rätt sida grekisk-turkiska gränsen.

Tänka sig att den här pojkspolingen som var så trött på pizzerian i Bollebygd under 100-milaren tidigare i år nu är på väg att snart cykla i mål på Transcontinental?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    161 KB · Besök: 186
Både Anton och Eyvind är nu igång igen. Frågan är om det blir ngt mer längre nattstopp för ngn av svenskarna eller om det är in i kaklet som gäller från nu. Min känsla är att det blir en rätt lång avslutningsdag i så fall.

14 mil till mål nu för Anton. Nu är det enda in i kaklet som gäller för att hinna till "Saturday night's finishers party".

Kämpa!

MarcusS sa:
14 mil till mål nu för Anton. Nu är det enda in i kaklet som gäller för att hinna till "Saturday night's finishers party".

Kämpa!

Fast de 14 milen är fågelvägen. Längs landsvägen är det längre. Jag tror att det är ca 14 mil från gränsen till mål och Anton har fortfarande en skaplig bit till gränsen.

Tillbaka
Topp