Transcontinental no.4 start 29/7 2016

I den mån man kan lita på trackingen (tveksamt) så har cyklisten tillryggalagt 187 mil. Med 16 dygn sen starten blir det knappt 12 mil/dygn. Men som sagt, sträckan är jag inte alls säker på att den är korrekt.

Vilken fantastisk prestation! Tack för alla som har uppdaterat tråden, Göran och Jonas mfl. Och framförallt tack till er hårdingar som vi har fått följa. Jag lyfter på hatten och kommer ha den lyft resten av dagen.

Två par och två solocyklister som inte klarat av kontroll ännu. En av solocyklisterna är i Pluzine och har "påbörjat" kontroll 4.

Totalt är det 37 stycken som fortfarande kämpar för att nå målet (103 har nått det och 77 har givit upp). En solocyklist och ett par är dock vid färjan. Ytterligare tre åkare är i Turkiet och borde kunna komma i mål under kvällen. Utöver det är det fyra som är nära gränsen.

Ytterligare en del åkare i mål. Saldot står nu på 110. En till har givit upp, så där är vi uppe i 78. Detta gör att det nu är 29 kvar ute "på banan". En åkare är i närheten av färjan och två par samt tre soloåkare ytterligare är i Turkiet.

Nu 115 i mål (och en till som är vid färjan). Fyra singelåkare och ett par ytterligare i Turkiet. Antal DNF fortfarande 78. Antal ute på banan är 23. Är två par en solocyklist som ännu inte nått kontroll 4.

Tack GoranS för all status, jag har tyvärr bara sporadiskt följt det här racet. Ser fram emot kommande internetcykling. Blir det rapportering från Ultra också?

JennyW:s crew borde man ju kunna hoppas på lite rapporter från tycker jag då de ju figurerar här. Sen kan man väl hoppas på någon info från Petert. I övrigt har jag ingen koll.

Börjar glesa ut rejält nu - 124 i mål, 78 DNF och 14 ute på banan varav en duo som strax ska vara i mål. Är nu bara en solocyklist och en duo som inte klarat av kontroll 4.

Ytterligare tre i mål så nu återstår bara 11. En duo bör kunna komma i mål idag. Sen är det två solocyklister som är i Grekland. Därefter befinner sig en halv duo i Kosovo (andra halvan har brutit). En duo och en solocyklist har passerat kontroll 4 men befinner sig fortfarande i Montenegro. Vidare är en solocyklist i Montenegro och på väg mot kontroll 4. Slutligen är det en duo som fortfarande befinner sig i Kroatien.

De som ligger sist har enligt trackern 7.18 i moving time och 10.18 i stopped time och 15 km/h i snittfart när de cyklar. Då trackern snarast verkar underskatta stopptiden så innebär det troligen under 10 timmars cyklande per dag i tämligen långsamt tempo. Så, visst kan man tycka att det kanske är mer touring än lopp över det hela. Å andra sidan så är det ju människor som tar sig runt Sveriges näst största sjö varje år på ett sätt som man skulle kunna beskriva som fikacykling snarare än motionslopp.

Så länge man fortsätter rapportera in position inom tidsgränserna är det åtminstone deltagande. Men lopp i form av att man tävlar kan det väl näppeligen kallas.

Jag vet ju ingenting om vederbörande, det är kanske en kamp helt till gränsen de är igång med.

Men om man ska resonera i mer generella termer så kommer dte ju förr eller senare till en punkt där framfarten är så oambitiös att man inte ens tävlar mot sig själv längre. Typ som en onsdagspendling....

Hm, är det kanske en fråga om ev. distinktion mellan lopp och tävling? Jag kan tänka mig att kalla ett brevet för ett lopp. Däremot skulle jag aldrig kalla det för en tävling och det inte bara p.g.a. att egentlig resultatlista saknas utan också för att det (för många) mer är fråga om socialcykling än att ta ut sig till sista svettdroppen.

GoranS sa:
Hm, är det kanske en fråga om ev. distinktion mellan lopp och tävling? Jag kan tänka mig att kalla ett brevet för ett lopp. Däremot skulle jag aldrig kalla det för en tävling och det inte bara p.g.a. att egentlig resultatlista saknas utan också för att det (för många) mer är fråga om socialcykling än att ta ut sig till sista svettdroppen.

Vad menar du?! Vi vann väl Södertäljes slottsrunda förra året ;)

Från bloggen 12/8: "Cheng-Hui Hsieh (092) made excellent progress today. She posted on Facebook saying that she knows she has been slow, that she tried to pedal faster but it made her feel bad and tired."
Jag tycker det är helt fantastiskt att ge sig ut på ett sånt äventyr, särskilt utan att ha tänkt igenom konsekvenserna i förväg. LHS när den är som bäst.

gabbeon sa:
Från bloggen 12/8: "Cheng-Hui Hsieh (092) made excellent progress today. She posted on Facebook saying that she knows she has been slow, that she tried to pedal faster but it made her feel bad and tired."
Jag tycker det är helt fantastiskt att ge sig ut på ett sånt äventyr, särskilt utan att ha tänkt igenom konsekvenserna i förväg. LHS när den är som bäst.

Det är djupt fascinerande med folk som bara kastar sig in i saker. De finna inte bara på TCR utan även på det lokala 5km-loppet.

Missförstå mig inte, jag beundrar alla som vågar utmana sig själv.

Status för kvarvarande nio cyklister:

2 solocyklister i Grekland
1 duo i Makedonien
1 solocyklist i Kosovo
1 duo och 1 solocyklist i Montenegro
1 duo i Bosnien-Herzegovina

Riktigt kul och mycket uppskattat att se att loppet har följts här, jag har läst igenom allt och det var nästan som att köra det en gång till!

Eyvind sa:
Riktigt kul och mycket uppskattat att se att loppet har följts här, jag har läst igenom allt och det var nästan som att köra det en gång till!

Kan man möjligen se fram emot någon liten RR från loppet? Skulle vara kul att läsa - att följa några "nummerlappar" som rör sig över en karta ger en något begränsad bild av vad som egentligen hände. ;-)

Frågan är om inte antalet kvarvarande cyklister idag kommer att gå ner till en solocyklist och en duo. Dessa lär dock ta ytterligare några dagar på sig att nå målet.

De tre kvarvarande cyklisterna verkar nu ha hittat på varandra och sitter nog just nu och käkar lunch på restaurang Vion strax sydväst om Xanthi. Tveksamt om de kommer i mål imorgon, men på fredag borde de i alla fall kunna se till att denna upplaga av TCR avslutas.

Å andra sidan är det ju inte direkt så att personen behöver vara där hela tiden. Skulle ju vara ytterst märkligt om de helt plötsligt slängde in en dag med 50 mil efter att ha turistcyklat i närmare en månads tid.

Jag tror inte det. Någon som har koll kan säkert ge mer definitivt svar. Har för mig att jag läste något om att 48 timmars inaktivitet tolkades som DNF, ev. med brasklapp för om ngt speciellt skäl fanns.

En dryg dagstur från mål med deras tempo; Nea Chili runt 20 mil kvar.

Capture116.PNG

Capture117.PNG

GoranS sa:
Två funderingar:

Var det någon som punkterade redan uppför muren?

När börjar icke-draftingregeln gälla?

Jag såg iaf två personer som punkterade uppför Muuren. Utöver det gjorde Kristof en mycket märklig och farlig inbromsning ner för Muuren, där bland annat en person lyckades med att dra av sin SPD-cleat.

Draftingregeln började gälla direkt efter att Muuren hade bestigits. Förra året hade det varit en neutral zon i 10 mil, men det resulterade i att folk körde lagtempo hela natten. Det var extremt tydligt att det var förbjudet och om det framkom en enda bild där det draftades skulle åkaren bli diskad utan pardon.

Håller på att skriva min RR nu och ska bara få tummen ur att skriva färdigt den :). Jag utlovar knivhugg, bölande och galna hundar.

+1 på spänning.

De sista tre är nu inom 80 km från mål. Undrar om de kommer hitta nånstans att övernatta eller om de kör på.

Tillbaka
Topp