Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Inte så många höjdmeter kvar heller. Känns som att de nästan borde kunna se till att avsluta detta under natten och inte dra ut på det ytterligare "en dag".

Prestationsångest av att skriva en RR!? Den var ny för mig. Är tämligen övertygad om att jag skulle känna betydligt mer prestationsångest inför att köra TCR (om jag mot förmodan skulle få för mig att försöka och få en plats) än att skriva om det. Däremot kan det ju ta en hel del mer tid än man först tänkt sig att skriva om det om man börjar ställa krav på sig själv eller hittar på något ambitiöst upplägg och inte vill släppa det.

Nej, de ville tydligen maximera njutningen och tog ett nattstopp. De verkar dock precis ha börjat röra på sig igen, så framemot lunchtid kanske vi kan få se de sista målgångarna.

GoranS sa:
kitzblitz sa:
Coolt: kan nan vinna RR? Ser iaf fram emot din Anton!

Klart man kan! Juryn håller fortfarande på och sammanträder för att utse årets vinnare i Sverigetempo-RR-tävlingen.

Då hoppas jag att man kan nomineras i olika kategorier, hehe. Det finns iallafall en kategori som jag isåfall lär vinna i ohotad stil...

Prestationsångest är givetvis ett något dramatiskt ordval, men när man själv känner att man haft en stor och speciell upplevelse vill man givetvis göra sitt bästa för att förmedla detta. Annars kan det lika gärna va...

De RR:er jag knåpat ihop är ju mer lite reseberättelser än redogörelser för genomförandet av något tufft lopp, och jag misstänker att det gör att jag rent känslomässigt mer har någon mys-pys-känsla kring det jag skriver om än någon euforisk känsla ev. blandat med hågkomst av misärartade perioder under loppet.

Generellt när jag skriver försöker jag se till att det är hyggligt korrekt, vilket gör att jag nog ibland bränner tid på att sitta och fila på saker lite grann i onödan. I någon mening kan man väl kanske kalla det prestationsångest för skrivande. När jag i fjol skrev en RR kring en lite längre tripp jag gjort insåg jag dock att för att det skulle ta alldeles för mkt tid att sitta och korrekturläsa och strukturera om så jag beslutade mig för att bara skriva på och låta det bli som det blev. Var faktiskt rätt skönt på sitt sätt. När jag ett bra tag senare av nyfikenhet gick in och läste lite av det jag då skrivit så noterade jag förvisso att det fanns en del språkliga konstigheter och att texten säkerligen kunde strukturerats bättre. Dock var det på det stora hela i mina ögon begripligt och någorlunda begripligt vad som faktiskt utspelats. Så, min slutsats var att prestationsångesten i form av att sitta och fila knappast var värt det.

Sen finns det förstås tillfällen där det man skriver faktiskt bör vara så korrekt man kan få det och då får man själv krypa till korrekturläsarkorset eller, ännu hellre, skicka dit någon annan.

Hej på er

Har nu läst igenom hela tråden och jag instämmer med Eyvind, det var som att cykla loppet en gång till.

Det här var det största äventyr jag tagit mig an någonsin och även det som jag kommer minnas bäst.

Kan bara varmt rekommendera det här loppet till alla som är ute efter något längre.

Här hittar ni mina bilder från loppet.
https://www.dropbox.com/sh/ugvynn7wl8ivvo9/AAB2L_ppGEDdhw2qx2UYjR_la?dl=0

Tack för kul läsning:-)

Jag cyklade på en surly straggler, 11-32 och 42 nw-klinga plus en 34 som jag la ner kedjan på genom de värst kuperade sträckorna. Väskor från porcelain rocket. Funkade bra men ibland under loppet suktade jag efter en lättare cykel. Min vägde in på strax över 11 kilo utan packning. I efterhand var jag nöjd med cykeln men hade gärna haft en växel med 1:1 ratio.

Jag Adam och Christian skickade hem våra sovsäckar innan passo giau och de hade vi klarat oss utan från början. En liner och bivy hade räckt gott och väl. Relativt nöjd med kläderna men hade bytt arm screens mot vanliga armvärmare i merino kombinerat med en t-shirt i merino. Då hade jag också sluppit ta med en långärmad tröja.

Här kommer min justerade packlista

Kläder

Handskar långa och vindtäta
Kortärmad ulltröja
Nätlinne i ull
1 par extra strumpor
Tåskydd
Vindväst
Regnjacka
Buff
Badbyxor
Jersy
Bibs
Keps
Armvärmare ull
Benvärmare med dragkedja
Solglasögon

Elektronik

Batteripack
Pannlampa
Kablar, micro-USB, mini-USB, mobilkabel
Vägg-adapter med två USB-uttag
Hörlurar
Kamera Nikon AW130
Mobiltelefon

Reservdelar

Ekrar
Slangar
Växelöra
Kedjelås
Buntband
Däck
Lagningslappar
Extra klossar och skruvar
Gorilla-tejp
Växelvajer
Bromsvajer
Bromsbelägg

Verktyg och underhåll

Multiverktyg tång
Multiverktyg cykel
Däckkrängare
Kedjeolja
Pump

Hygien och medicin

Pincett
Tandborste
Tandkräm
Våtservetter
Spegel
Nageltång
Zinkpasta
Elastisk tejp för skavsår
Resorb
Ibuprofen
Plåster
Första förband
Tvättmedel

Sovsystem

Thermo liner
Liggunderlag
Bivybag

Packsystem

Styrväska
Sadelväska
Ramväska
Foodbag
Drybag 6 liter för sovsystem
Drybag 3 liter för varma kläder
Drybag 1 liter för hygien
Meshpåse
Pouches bigxtop liten och mellan
Vattentät A5 för dokument och pass

Dokument

Hälsointyg
Försäkran om adress (myndighetsbrev)
Försäkringsintyg
Pass och en kopia
Lista på gränspasseringar

Ej kategoriserat

Lås
Spork
Lina
Packremar i gummi
Litet sykit med laglapp

Av ren nyfikenhet, spegel? Hade kunnat förstå om den varit till rakning men jag ser ingen rakutrustning så jag kan inte riktigt komma på vad den ska vara till.

En annan fundering: Bibs, ett eller två par?

@fjärdebrunn

Mestadels cyklade vi fram till 22.00 eller 23.00. Minns inte exakt hur många nätter vi cyklade men det blev en handfull.

@GoranS

Spegeln hade jag med för att kunna ta hand om de delarna på kroppen dit solen inte når.

Jag hade två par bibs med mig men hade klarat mig med ett par.

Lite förvånande att han inte hade rekat stigningen in i Slovenien bättre. Om jag inte minns fel spekulerade vi under loppets gång lite kring hur han skulle ta sig in i Slovenien och just brantheten hos den stigningen han valde var något som gjorde att man var lite frågande till om han skulle ta den vägen. Däremot vägrar jag att tro att det verkligen var 18% i 8 km. Det skulle göra en klättring på över 1400 höjdmeter och med tanke på att passet ligger på knappt 1100 möh är det mindre troligt, i synnerhet som klättringen börjar på ca 500 möh. Vet inte om denna höjdprofil är korrekt, men jag kan tänka mig att den inte är helt fel http://www.salite.ch/wurzenpa.asp?Mappa=

För övrigt riktigt skön stil på berättelsen. Dessutom fascinerande hur han verkar kunna köra på "tom tank" utan några större problem.

Men det känns som om stubinen inte var så lång när han 1) inte hittade kontrollen och 2) när han fick vänta på mat som han aldrig fick.

I den fasen av loppet kan jag tänka mig att han inte var helt pigg heller vilket förmodligen gjorde stubinen extra kort.

Kan inte påminna mig att jag såg hans namn, men jag kan minnas fel. Å andra sidan hade han ju i och med Sverigetempomålgången gjort tre längre lopp på relativt kort tid, så att dessutom slänga på Transcontinental skulle nog bli rätt mastigt.

Är åkaren som passeras runt 6.00 med i racet? Ser ut som hen kör med pannlampa men utan fast lyse framåt - är det tillåtet?

Noterade nu att hemsidan www.transcontinental.cc inte fungerar längre.
Var de bara Mike som organiserade hela racet?

Tillbaka
Topp