Transcontinental race No 7

No10 Ben Davies ångar på, 3:e plats på väg in i Österrike. Han har 40 respektive 20 km fram till dom framför. Verkar vara vindstilla runt 17 grader just nu. Ska bli kul att följa taktiken inatt, det är väl högst möjligt att nå nästa parcour och Cp 3 under natten/imorgon för dom som ligger i täten med under 400 km dit. Sista nattskiftet före semestern, finns det något bättre än att kika på prickar då och då?
Fantastiska insatser av cyklisterna, för mig är det här större än att se på TdF.

Jag skulle gissa att de i täten kommer att ha åtminstone 3-4 timmars nattvila inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om du med CP3 menar kontrollen upp mot Arlbergpass så låter det hyggligt tufft. Från Brunico upp till Passo Gardena är det väl 1300 hm. Från Ponte Gardena till Klobenstein kanske 700 hm netto lite upp och ner. Från Bolzano har de en stigning på 1100 höjdmeter som inleds på den brutalt branta Alte Jenesier Strasse och sen har de Passo Rombo vilket från Merano är närmare 2200 höjdmeter. Slutligen ska de ju ta sig upp till St Jakob där CP3 är belägen vilket ger ytterligare klättring. Lite osäker på exakt hur mkt. Min gissning är dock att det kan vara en del trötta ben som når CP3.

GoranS sa:
Jag skulle gissa att de i täten kommer att ha åtminstone 3-4 timmars nattvila inom en inte alltför avlägsen framtid.

Om du med CP3 menar kontrollen upp mot Arlbergpass så låter det hyggligt tufft. Från Brunico upp till Passo Gardena är det väl 1300 hm. Från Ponte Gardena till Klobenstein kanske 700 hm netto lite upp och ner. Från Bolzano har de en stigning på 1100 höjdmeter som inleds på den brutalt branta Alte Jenesier Strasse och sen har de Passo Rombo vilket från Merano är närmare 2200 höjdmeter. Slutligen ska de ju ta sig upp till St Jakob där CP3 är belägen vilket ger ytterligare klättring. Lite osäker på exakt hur mkt. Min gissning är dock att det kan vara en del trötta ben som når CP3.
Onekligen brutalt!

nieves sa:
GoranS sa:

Onekligen brutalt!

Jag blev trött i benen av att läsa det där.

Ben Davies no10 har passerat Fiona Kolbinger no 66 som haft ett längre stopp. Davies som rapporterats besväras av sadelsår har bytt cykelbyxor mot shorts ångar på mot tätplatsen.

Jag tror nog det blir svårt att hålla den när väl Jonathan Rankin drar igång efter ett längre stopp.

Nu hoppar Davies och Rankin fram och tillbaka mellan varandra på väg genom Völkermarkt och, fågelvägen räknat, så leder Kolbinger. Kolbinger kör södra sidan av floden Drau.

Nu är det relativt tight i topp tre.
Screenshot_20190731-043012.png

Ska man tro trackern nu så leder Kolbing med cirka 3 km framför Rankin. Häftigt! Är det första gången en kvinna har lett TCR?

Ser ut som Kolbinger hade ett nattstopp som var 4.20 långt, Rankin 6.30 och Davies bara 2.20. Davies kompletterade med en halvtimmespaus några timmar senare men det skulle lika gärna ha kunnat vara ett provianteringsstopp som en power nap.

Pontus igång sedan en dryg timme efter närmare 14 timmars paus, förhoppningsvis lite piggare.

Marcus har tuggat på duktigt och har passerat Osijek och är kanske en dryg halvtimme bakom Pontus.

Stina har varit igång i drygt sju timmar efter 8,5 timmars nattpaus och är gissningsvis ett par timmar bakom Pontus.

Katja har precis passerat Sremska Mitrovica. Hon hade sju timmars nattvila och startade dagens etapp för 4,5 timmar sedan.

Amy har snart varit igång i fem timmar. Hennes nattstopp drygt 7 timmar. Ser ut som hon hade en mindre felnavigering norr om Belgrad som kanske kostade en halvtimme. Hon befinner sig nu kanske ett par timmar bakom Katja.

Anna ser det ut som att hon bara hade ett timslångt stopp under natten men nu är stillastående, kanske en timme söder om Sremska Mitrovica, sedan tre timmar tillbaka.

Erik befinner sig sydost om Belgrad och verkar ha haft ett antal stopp på mellan en halv och upp till drygt två timmar under natten, men inget längre sammanhängande.

Gert-Åke går ju på en lite sydligare rutt. Han är igång sedan fem timmar och hade innan det ett sex-och-en-halvtimmes-stopp.

Christopher hade ett stopp på nio och en halv timme och vek sedan, för fem timmar sedan, direkt av på en rutt som kommer att ta honom söder om Belgrad.

Lorenza är sedan en timme tillbaka ute på vägen. I hennes fall handlade det om närmare 15 timmars stopp i Nis.

Tättrion håller ett galet tempo. Snart dags för CP3 parcours som ser tuffa ut. nästan 5000 höjdmeter på ca 160 km cykling. https://www.komoot.com/tour/70560991

Loppet känns ju väldigt öppet och efter tättrion är det ju inte speciellt långt ner till nästa åkare så det känns helt öppet ännu. Spännande som sjutton!

Stina, Marcus och Pontus ligger nu i närheten av varandra efter att Pontus verkar ha tagit en lång god natts sömn (gissar jag) Kul att se att de kör så fint!

Precis som Anton så upplever jag att meddelnivån på startfältet har ökat från tidigare års upplaga. Känns som att det är fler deltagare som håller en hög och jämn snitthastighet. Dvs det krävs mycket mer för att kvala in bland de snabbare åkarna. Topp 20 kräver åkning på väldigt hög nivå. Rolig utveckling!

Rankin har antingen lite trackerstrul eller så har han tagit en paus för det är nu närmare en timme sedan senaste positionsuppdateringen. Detta har lett till att Davies punkt passerat Rankins.

Kolbinger tuffar å sin sida på i täten och har passerat Lienz och ska nu åka uppför några mil i Pustertal/Val Pusteria för att sedan passera den österrikisk-italienska gränsen.

Jag antar att Kolbinger och övriga cyklister sedan fortsätter ner genom Pustertal/Val Pusteria för att strax efter Bruneck/Brunico ta av söderut och klättra upp en ganska snäll backe, bitvis mer slakmota, upp genom Val Badia till Corvara och starten på nästa parcours. Vägen genom Pustertal är ganska trafikerad och bitvis är vägrenen inte direkt väl tilltagen så det kan nog vara en lite jobbig bit rent mentalt. Det finns visserligen en ganska fin cykelbana som går hyggligt parallellt med vägen genom dalen, men den är mer lämplig för turistcykling än att ta sig fram på effektivast möjliga sätt vilket ju rimligen är målsättningen i detta fall.

En betydligt finare väg som inte är direkt längre är att i Toblach/Dobbiaco ta av söderut, åka över Passo Cimabanche ner till Cortina d'Ampezzo och därifrån cykla över det mkt vackra Passo Valparola, och ansluta till ovan nämnda väg i La Villa, inte så långt norr om Corvara. Det skulle dock ge betydligt fler höjdmeter så med undantag för en viss finne tror jag ingen ens övervägt det alternativet.

Pulawski (nr 160) som just nu ligger femma har inte haft någon mer vila än ett par halvtimmesstopp de senaste 31 timmarna. Känns inte som någon hållbar strategi, i synnerhet inte i denna fas av loppet.

Cassidy, nr 76, som jag har för mig inledningsvis låg rätt skapligt med verkar gå på en konstigt sydlig rutt. Nu ser det ut som han dessutom kommer att gå en bit söder om Zagreb. Kan knappast vara bästa valet om det nu inte är så att det finns turistiska hänsynstaganden i hans ruttplanering.
Capture.PNG

Bland svenskarna ligger Pontus bäst till på runt 60:e plats. Marcus är en handfull platser längre bak och Stina mellan en och två handfull platser ytterligare längre bak. Exakta placeringar är svåra att ge p.g.a. de olika ruttvalen.

Hm, vad har hänt med Rankin? Nu är hans prick/flagga borta och han står markerad som Scratched (=brutit). Oroväckande.
Capture.PNG

Senast ändrad:
Oooh sa:
Rankin, hade ju problem med fötterna igår. Fanns ju t o m en bild när han cyklade utan cykelskor. Kanske de?
Hoppas. Blir alltid lite nervös när människor bryter, prickar slutar röra sig, ... Har varit alldeles för många otrevliga anledningar till sådant i lopp i av denna typ.

Och från Davies bak till nya trean, Thomas (nr 20), är det åtminstone 10 mil. Och Thomas har i sin tur fyra mils lucka bak till den pausovillige Pulawski.

Måtte inget allvarligt ha hänt. Fast allvarliga skavsår och fotproblem av att cykla "några dagar" är inte oallvarligt heller. Det är kanske mytskapande på ett gladiatoriskt, lockande sätt för några men avskräckande för andra som ändå gillar strapatser. Det är långt från begreppet solskenscyklist,

Ser ut som Marcus är på väg att komma ikapp Pontus. Skiljer nu mindre än en kilometer + 7 min skillnad i tidpunkt för senaste positionsregistrering.

GoranS sa:
Får direkt den här tecknade filmen i huvudet när jag ser vattenmelonbilden..:)
Scenen startar vid 4.02.
Superbra rapporterat i tråden!
Kul även med liverapporter från åkare på banan.
Hoppas att det bara är fotstrul för Rankin, och inget värre.
Tror nog att några kommer ta Cortinavägen, då den, som sagt, är väldigt vacker!
Heja heja!

De ser verkligen bra ut för Kolbinger.
Jag har för mig att jag även läste nånstans tidigare att Davies har problem med skavsår.

GoranS sa:
Ser ut som Marcus är på väg att komma ikapp Pontus. Skiljer nu mindre än en kilometer + 7 min skillnad i tidpunkt för senaste positionsregistrering.

Marcus är stark som en björn/snabb som en gasell på lagom distans samt är cirka dubbelt så gammal som Pontus. Är det en illustration av den äldres vishet vi ser?

Ben Davies, saxat från TCRs hemsida
Late in the day came reports that third-placed rider Ben Davies (cap #10) was suffering from saddle sores. In a bid to let some air to the wound, he had foregone his cycling bibs for a pair of red football shorts and was pushing on through the pain.

Jag håller tummarna för att Kolbinger inte behöver bryta och dessutom behåller sin klassiga cykling ända in i mål, dvs vinner.

Senast ändrad:
Oooh sa:
Ben Davies, saxat från TCRs hemsida
Late in the day came reports that third-placed rider Ben Davies (cap #10) was suffering from saddle sores. In a bid to let some air to the wound, he had foregone his cycling bibs for a pair of red football shorts and was pushing on through the pain.
Börjar bli tio små negerpojkar över detta. Först Lenhard, sen Rankin. Hoppas verkligen inte Davies också behöver bryta.

Petert sa:
Måtte inget allvarligt ha hänt. Fast allvarliga skavsår och fotproblem av att cykla "några dagar" är inte oallvarligt heller. Det är kanske mytskapande på ett gladiatoriskt, lockande sätt för några men avskräckande för andra som ändå gillar strapatser. Det är långt från begreppet solskenscyklist,
Det är tydligen i alla fall inte någon olycka utan just fotproblemen som är orsaken till brytandet.

Cassidy, nr 76, tar garanterat en rutt som går söder om Zagreb. Som jag ser det finns det två rimliga fortsättningar på hans rutt. Antingen väster om bergen väst/sydväst om Zagreb och upp till Lulbljana och upp mot Kranjska Gora eller så är han på väg mot slättlandet i nordöstra Italien (Trieste). Klart udda vägval.

Jättepizza till lunch. Snart nya tag. Ska byta växelreglage i maribor. Lyckas fixa leverans dit imorgon. Tur att det är platt här.

Thomas (20) har valt att inte ta vägen via Lienz utan istället ta ett sydligare alternativ. Innebär dock att han kommer att vara tvungen att klättra upp till drygt 1500 möh innan han kan åka ner i Pustertal och återansluta till Davies och Kolbingers rutt.

Pontus har ca 1,5 mils försprång till Marcus och ytterligare en knapp mil till Stina. Sen är det nio mil till Katja och fem mil ytterligare till Amy.

En motorcykeltur uppför första stigningen på parcours CP3 och nerför ner till avtaget där man kommer upp till Passo Sella om man tar vänster men cyklisterna kommer att ta höger för fortsatt färd ner genom Val Gardena.
Själva åkturen börjar vid ca. 0.28

Tillbaka
Topp