Transcontinental race No 7

Pontus kämpar på. Just nu runt 30:e plats, men rätt svårt att räkna placeringar just nu. Jag har tyvärr ingen information om vad som hände och om det påverkar honom nu. Förhoppningsvis har han lärt sig och tar längre nattvila ett par dagar nu.

A.Nilsson sa:
Kolbinger verkar ha avvikit från Parcoursen på väg upp i bergen från Bolzano. Hoppas det inte var en miss utan krävdes pga omständigheter (vägbygge eller liknande)
Ganska säker på att det där är en felregistrering.

Hon hade tidigare i Badia-dalen en registrering som var minst lika mkt utanför rutten och där fanns ingen väg över huvud taget så skulle hon verkligen ha varit där pricken sa hade hon behövt klättra några hundra höjdmeter rakt ut i skogen i obanad terräng.

Finns även ett par registreringar vid Meltina/Mölten en knapp mil efter San Genesis där det framstår som ytterst otroligt att hon faktiskt skulle ha följt rutten som trackleaders visar att hon skulle ha åkt.

I fallet du nämner verkar det finnas en liten alternativväg som hon teoretiskt skulle ha kunnat tagit. Jag har svårt att se att den skulle vara någon fördel. Dessutom har jag själv cyklat vägen (den riktiga rutten) och mitt minne säger mig att den riktiga rutten är den naturliga vägen.

Så hon skulle behövt göra ett onaturligt avtag för att inte tjäna något (snarare förlora). I kombination med existensen av andra uppenbara felregistreringar tycker jag att det är ganska rimligt att tro att även detta är en sådan.

OscarWilde sa:
Chez Martin sa:
Vad har hänt med Stinas tracker? Står hon still eller är trackern död?

Finns inte mycket till boende där, varken hotell eller lämplig plats för utevila. Kanske saknas någon uppdatering. Vila verkar hon göra.
Stina verkar genomgående ha ganska tidiga starter på dagsetapperna. Kombinerat med att hon förefaller se till att få skapligt med nattvila gör det att hon avslutar dagsetapperna före de flesta andra. Hon verkar dessutom ladda upp dagsetappen på Strava rätt raskt efter ”målgång” så man kan där få en bekräftelse på att hon verkligen stannat för dagen. När jag postade mitt inlägg 19.50 igår fanns dagsetappen på Strava.

Så om sista trackingpositionen är ute i ödemarken är det nog något med registreringen som inte riktigt lirar för hon ska befinna sig på ett luftkonditionerat hotell. Får se om det börjar komma registreringar rätt snart när man kan vänta sig att hon ska vara igång. Om inte kan det ju vara trackerdöden som har slagit till.

Senast ändrad:
OscarWilde sa:
Pontus kämpar på. Just nu runt 30:e plats, men rätt svårt att räkna placeringar just nu. Jag har tyvärr ingen information om vad som hände och om det påverkar honom nu. Förhoppningsvis har han lärt sig och tar längre nattvila ett par dagar nu.
Jag tycker det låter son en rimlig hypotes att han blev lite överentusiastisk, skar ner för mkt på nattvilan och fick betala priset. Verkar ju som han fått upp farten igen och som du säger får vi hoppas att han lärt sig och ser till att prioritera vila. Just nu 3,5 h stillastående i Maribor för honom.

Både Ben och Fiona verkar ha slagit läger nästan samtidigt, lite drygt 3h stillestånd på bägge.
Jäklar vad lätt man missbedömer sträckorna när man inte varit där eller sett hur pass mycket höjdmeter det är.
Jag trodde i min naivitet att täten skulle nå CP3 redan igår helt beroende på km-talet som återstod.

Svårt också att bedöma tröttheten i ben och knopp när man internetcyklar och har max 30m t.o.r mellan kylskåp, säng och soffa.

Senast ändrad:
Ja, parcours CP3 (och även CP4) är klart kuperade saker så man får helt klart räkna med att det tar tid. I de bakre leden skulle jag tro att det kommer att vara rätt tufft att ta sig från starten på parcouren till CO3 på ett dygn.

Tredjeplacerade Thomas verkar ha kört hela natten och har passerat Ponte Gardena (Gardenabron på svenska) och har börjat stigningen upp mot Barbiano och sedan vidare mot Collalbo. Ev har han dock nu stannat för att vila. Åtminstone är det en halvtimme sedan senaste positionsregistrering.

Szafraniak är nu uppe på fjärde plats efter att vad det verkar ha skippat nattvilan. Pulawski är dock inte så långt bakom och i natt tog han i alla fall fyra timmars paus efter ca 43 timmar med bara några kortare stopp.

För att hoppa händelserna i förväg, hur bedömer ni parcouren till CP4? Den är väl lite "omvänd" till det att turistcyllister startar i Bourg de Osians (stavning?) och cyklar upp vilket förefaller vara tvärtom för TCR. Eller är det bara jag som är ute och hojar?

Jag ska inte ta gift på att detta är sant men det är vad jag tror gäller.
1) Den röda rutten är den som TCR-cyklisterna ska ta (pilarna markerar riktningen).
2) Mellan den turkosa och den rosa-lila pilen är det grusväg.
3) På touren kör de initialt den väg TCR-cyklisterna kommer ner, men lite högre upp följer de istället rutten markerad med gröna pilar. Målet är uppe någonstans i närheten av gröna krysset
4) När de körde ner från Alpe d'Huez på touren 2013 (etapp 18) cyklade de över Col de Sarenne (strax bortom den blå pilen till höger om den rosa-lila) och sen ner vägen markerad med blå pilar.
Capture.PNG

Personligen skulle jag nog mest sett fram emot Galibier + balkongvägen efter Le Bourg-d'Osians på parcours CP4 om jag hade cyklat loppet. Grusvägspartiet kan säkert vara fint, men jag tror kanske inte att det är lika spektakulärt som de andra två partierna. Men det är bara spekulation från min sida. Angående balkongvägen, kolla från 10.20 in i videon nedan och säg att den inte verkar häftig!

Kolbinger hade ca 4,5 timmars stopp men är nu sedan knappt en och en halv timme igång igen. Hon har avverkat biten från Merano upp till San Leonardo där det visserligen stiger en del men aldrig direkt brant.

Hon har nu börjat den nästan tre mil långa klättringen upp till Passo Rombo/Timmelsjoch. Klättringen dit upp går väsentligen i tre eller kanske fyra etapper. Första etappen (eller de två första) är en och en halv mil där första halvan är mer lättåkt och andra delen lite tuffare. Sen kommer 4-5 km med huvudsakligen lättåkt terräng innan man i samband med en ordentlig vänsterkurva går in i slutdelen av backen som totalt sett är den tuffaste. Finns lite variationer i lutning men det är en hel del runt 10%. Med några kilometer kvar upp kommer man till en oupplyst (var åtminstone det när jag åkte den 2008) tunnel där det ryktesvis kan vara risk för is på vägen även på sommaren om det är lite svalare väder. Uppför ska det dock inte vara något problem och tunneln är rak så man ser slutet på den när man kör in i den. Efter tunneln kommer man till ett parti som lurade min hjärna. Jag fick nämligen känslan av att det var svagt utför när jag kom ut ur tunneln. Då jag visste att det inte var så långt kvar till toppen la jag upp kedjan på stora klingan och försökte trycka på. Hade dock svårt att få upp någon vettig fart så jag fick växla tillbaka ner till lilla klingan. När vi sedan åkte åt andra hållet förstod jag varför. Det gick inte alls nerför utan var en slakmota med kanske 3% lutning.

Davies är också igång (även han efter ca 4,5 h stopp) och är snart uppe vid Sattel/Passo Schermoos. Han har sen en bitvis lite brantare utförskörning ner till Meltina/Mölten och ska sedan att ha 1,5 mil med lite upp och ner bort till Hafling/Avelengo där utförskörningen ner till Merano tar vid. Var någon som beskrev landskapet där som något taget ur Sound of music och det är nog inte en helt tokig beskrivning.

Senast ändrad:
Thomas stopp strax nedanför Barbiano blev bara en timme vilket får mig att tänka powernap med tanke på att jag inte tror det finns någon inrättning för proviantering vid den tiden mitt i backen. Han har nu klarat av backen och har den tämligen enkla backen ner till Bolzano framför sig. Är skapligt bred väg med trivsam lutning och även om det är en del kurvor så är det inga som nyper till på något obehagligt sätt.

Hoppla! Szafraniak har valt vägen över Cimabanche-Cortina-Valaparola. Överraskande! Enda anledningen jag kan se för en cyklist som ligger såpass långt fram och som rimligen verkligen tävlar är att trafiken där är lugnare än på vägen ner genom Pustertal. Jag undrar dock om den kan hindra en cyklist så mycket att det motiverar stigningen från Cortina upp till Passo Valparola på närmare 1000 höjdmeter. Visserligen en åkbacke med lutning som ofta ligger på 5-7% men höjdmeterna ska ändå tas. Och det är även ca 300 höjdmeter upp till Passo Cimabanche från Toblach/Dobbiaco som sänker farten även om det passet är ännu flackare och man långa bitar kan hålla rätt skaplig fart.

Pulawski är nu i Innichen/San Candido och har därmed några km till Toblach/Dobbiaco. Får se om han följer Szafraniak i hjulspåren eller om han som de andra fortsätter västerut.

Styvt jobb att bygga "sin" rutt. Onekligen så finns det massvis av tid att tjäna på att välja rätt beroende på vilken typ av cyklist man är. Förutom väder (vilket man inte vet i förväg) så är det jättesvårt när man aldrig varit på plats.

Undrar hur många deltagare som rekognoserat parcourerna i förväg? Känner man någon med lokal anknytnig så är redan det mycket bättre än att cykla helt ovetandes.

Hur gjorde ni som cyklar tidigare och hur långt inför fick ni reda på parcourerna/cp?

Genomgång av situationen för "di svenske":

Pontus hade närmare 6,5 timmars stopp i Maribor men är sedan en dryg halvtimme åter ute på vägen. Han har ca 37 mil upp till starten av parcours CP3.

Marcus är sedan närmare 10 timmar tillbaka pausandes i Varadzin, ca 7 mil från Maribor.

Stina startade sin dagsetapp för 3,5 timmar sedan efter närmare 10 timmars paus. Hon är nu också i Varadzin och har precis passerat Marcus.

Katja hade 6,5 timmars nattpaus och har nu trampat i 2,5 timmar. Hon befinner sig nu ca 11 mil efter Stina och Marcus.

Amy är ca 1,5 mil bakom Katja och har nu varit igång i drygt 4 timmar efter en 6 timmar lång nattpaus.

Anna befinner sig på ungefär samma avstånd från Katja som Amy, men på en väg lite längre söderut. Troligen kommer de dock snart att vara på samma väg. Annas nattstopp var på under fyra timmar och hon har varit igång i tre timmar sedan det.

Gert-Åke har nio mil fram till Amy&Anna. Hans natt bjöd på 6,5 timmars stopp som slutade för 1,5 h sedan.

Christopher befinner sig 5,5 mil bakom G-Å. I hans fall påbörjades nattvilan för drygt 10 timmar sedan och är fortfarande inte avslutad.

Erik är fyra mil bakom Erik och är igång med trampandet sedan ett par timmar innan vilka han hade drygt 8 timmars paus.

Lorenza är inne i Belgrad och har varit igång i ett par timmar efter 7,5 h nattpaus. Hon har ca 13 mil fram till Erik.

nieves sa:
Styvt jobb att bygga "sin" rutt. Onekligen så finns det massvis av tid att tjäna på att välja rätt beroende på vilken typ av cyklist man är. Förutom väder (vilket man inte vet i förväg) så är det jättesvårt när man aldrig varit på plats.

Undrar hur många deltagare som rekognoserat parcourerna i förväg? Känner man någon med lokal anknytnig så är redan det mycket bättre än att cykla helt ovetandes.

Hur gjorde ni som cyklar tidigare och hur långt inför fick ni reda på parcourerna/cp?
Jag tror att parcourer/CP var relativt klara någon gång i slutet av maj men att det kom mindre ändringar så sent som veckan innan. Jag bollade rutt lite grann med Stina och kikade därför en del på vägarna. Nu är ju parcourerna i och för sig låsta men genom att jag cyklat rätt mkt i områdena runt Bolzano så var jag ju lite nyfiken på hur rutten lagts där så jag kikade på hur parcours CP3 var dragen. Jag är rätt säker på att den ursprungligen använde huvudvägen upp till San Genesio från Bolzano och att ändringen s.a. de istället kör den mindre och bitvis mkt brantare Alte Jenesier Strasse kom ganska sent. Varför de ändrade (om så nu var fallet) kan man ju spekulera i. Antingen ville de få in en spekatkulärt brant backe eller så gillade de inte tunnlarna som huvudvägen går upp genom. Jag har bara kört upp där en gång (och ner en gång) men då var det på Giro delle Dolomiti och med väsentligen avstängd trafik uppför. Genom att tunlarna inte är raka och vägbanorna är separerade kan det ju vara en ren säkerhetsgrej.
Capture.PNG

Tror arrangörerna får kolla höjderna lite bättre. Från rapporten för dag 5 https://www.transcontinental.cc/rep...m5rIJ--3ZK19Lj4Zvfi2xmBu8lXgQDAkGVCmNifVAH4wQ

On the night of Day 5, the racer leaders enter the mountains. Ahead of them, the looming challenge of Timmelsjoch dominates the skyline. Peaking at 2060 metres high, this climb will take riders into more rarified air, high above the cloudline.

Om inte Timmesljoch krympt våldsamt sedan jag var där för 11 år sen så har de missat höjden rätt ordentligt. Även om passkylten säger 2509 möh ska passet tydligen vara en liten bit under 2500 möh. Dock har jag aldrig sett någon uppgift som gör att felet i deras uppgift skulle vara mindre än 400 höjdmeter.

Pulawski och Hendrickx kör båda på Pustertal-varianten. Nästa man till vägvalet är Schuster (112) som alldeles i detta nu är inne i Toblach/Dobbiaco.

Om man jämför rutten som Thomas (nr 18) valt från i höjd med Villach med den som t.ex. Kolbinger tog så får man nog säga att Thomas gjort det lite jobbigare än nödvändigt för sig.

Thomas rutt (givet att han kör över Valparola och inte hittar på ngt än mer komplicerat):
Capture.PNG

Kolbingers rutt (observera att y-axelns skala är annorlunda än för Thomas):
Capture.PNG

Är nu ett antal åkare som gått på den sydligare rutten (blå pilar) från Villach bort till Pustertal, d.v.s. inte åkt via Lienz (rosa-lila pilar).

Kolbinger (66), Davies (10), Szafraniak (159), Pulawski (160), Hendrickx (240) och Schuster (112) åkte samtliga via Lienz medan Thomas (20), Jacobson (236), Bagoly (88), Le Roux (4) och Allcock (127) tagit den sydligare och mer kuperade rutten.

Fyra åkare, inkl. tvåan i damklassen (Hacker, nr 288) och fjolårstvåan Falconer (2), har dessutom lämnat Villach på den nordligare rutten.

Sen har vi ju outlier:n Thomas (18) som kom från Zagreb-hållet och följt röd-görna pilarna. Där kan man ju fråga sig hur Herbet (219) kommer att göra. Blir det att följa i Thomas hjulspår eller blir det en övergång till blåpilad rutt.

Vad gäller extremen Cassidy (76) så verkar det mer som han lagt rutten utifrån någon form av turistiska hänsyn än att försökt minimera tidsåtgången. Ser tre möjligheter vad gäller fortsättningen i närtid för honom. Antingen vika av söderut i Tolmin och fälja dalen ner till slättlandet, fortsätta framåt till Kobarid och där vika av i dalgång ner mot slättlandet eller fortsätta åt norr/noddväst och på något sätt ansluta till den rödgrön-pilade rutten.

Capture.PNG

Pontus är inne i Österrike.

Marcus är i Maribor, ca 7,5 mil bakom Pontus. Stina förefaller vara på väg att göra en sydlig rundning av Maribor och är väl 1/2-1 mil efter Marcus.

Szafraniak framme vid parcours CP3 som fjärde cyklist medan Kolbinger har lämnat själva parcouren, passerat Passo Rombo/Timmelsjoch och nu är på väg ner genom Ötztal. Har precis passerat Sölden, f.ö. start- och målort för det berömda "motionsloppet" Ötztaler Radmarathon.

Ser ut som Kolbinger hade ungefär 2.55 från San Leonardo upp till Passo Rombo/Timmelsjoch. Är 29 km och kanske lite i underkant 1800 hm.

Senast ändrad:
Min skattning är att Pontus f.n. ligger 33:a.

Stina ligger någonstans på plats 53-58 beroende på hur de mer sydliga rutterna ska bedömas i förhållande till huvudrutten. Hon är nu förbi Maribor och fortsätter västerut i dalen därifrån.

Marcus är fortfarande kvar i Maribor, men jag misstänker att det är det i https://happyride.se/forum/read.php/1/3457943/3590813#msg-3590813 utannonserade växelreglagebytet som är på gång även om pricken just nu indikerar att han skulle vara här:
Capture.PNG

I maribor. Stojan har fixat nytt reglage till mig och ska nu skruva dit det. Byter dessutom sadel på grund av skav. Jag lutar på Stojans råd.

Aj, sadelbyte är väl inget man idealt vill behöva ägna sig åt på en sån tur. Å andra sidan, funkar det inte så är det väl inte så mkt annat att göra.

Första rapporten ramlade in 3.48... Var rädd om dig Göran så att du håller hela distansen! Antar att det är lättare för dig, än cyklisterna, att klämma in ett par powernaps under dagen. ;-)

Föredömligt rapporterat som vanligt!

Inte studerat höjderna o sträckorna men vägen mellan cp3 och cp4 blir de "naturligt" att ta vägen norr likt Fiona än de jag trodde de skulle göra, att svänga tillbaka längs Cp3 och att ta ett "söder" alternativ via Italien

Oooh sa:
Inte studerat höjderna o sträckorna men vägen mellan cp3 och cp4 blir de "naturligt" att ta vägen norr likt Fiona än de jag trodde de skulle göra, att svänga tillbaka längs Cp3 och att ta ett "söder" alternativ via Italien
Själva CP3 ligger upp i Pettneu am Arlberg, så ska de vända vid slutet av parcoursen måste de ändå åka över Resiapass och ta sig in i Österrike vilket garanterat inte skulle löna sig.
Capture.PNG

Senast ändrad:
Pontus är i Klagenfurt. Innebär ca fem mil till Villach där det avslöjas vilken väg han tänkt ta bort mot Italien. Fortsatt är det norra alternativet via Lienz populärast och jag tror också att det är det raskaste.

Ser ut som Marcus börjat röra på sig igen. Blev knappt 4 timmars stopp.

Stina inne i Österrike medan Pontus närmer sig Villach.

Katja är inte så långt från kroatisk-slovenska gränsen.

Amy och Anna är mer eller mindre tillsammans och har precis passerat Koprivnica i Kroatien med knappt sju mil till Slovenien.

Pontus meddelade i en video igår att han hade stora problem med värmen i förrgår, plus "personliga problem". Förutom den dagen tycker han att det går bra. Siktat på att cykla 18 timmar idag och inte köra långa nätter mer...

Tillbaka
Topp