Transcontinental Race No. 8

Täten har inte så långt kvar till första stämpel. Ganska likartade rullsnitt kring 25-28km/h. Det är stopptiderna som skiljer så totalsnitten varierar. Adrian (80) trummar på bra. Kolbringer (01) ligger längre åt söder än övriga snabbcyklare.

Har Sergey klister i rumpan för att hålla sig kvar på sadeln?

D621B178-5308-446B-B86C-0CB46873493F_1_201_a.jpeg

Bartolemös eller hur han stavar :) gästade föresten Strasser i hans podcast Sitzfleisch tidigare. Mycket bra avsnitt dock på tyska :)

Strasser är van vid att bara behöva trampa, varenda övriga detalj är planerad och inövad till att gå på autopilot så navigering och allt 'oväntat' längs vägen lär göra det tufft - då hjälper inte ens de bästa benen.
Sen är frågan hur det blir med motivationen solo, utan ett team som peppat.
Min gissning är att detta inte kommer att vara Strassers sista unsupported-lopp. Vad gäller all-inclusive ultracykling har han ju dominerat rätt ordentligt så jag tror att han behöver nya utmaningar och då är unsupported ett naturligt steg. Tänker att han snarast kommer att sporras av om han inte lyckas så bra i detta lopp. Tror att han kommer att dra lärdom av misstagen och komma tillbaka bättre rustad.

Sen tror jag att det krävs ganska mkt inre vilja att cykla RAAM på det sätt han gjort oavsett hur mkt påhejning han haft. Men, visst är det en aspekt som skiljer.

Får se vem som blir fjärde cyklist, Jakubek och Bialek kommer norrifrån och ser ut som de kommer att få åka en bit baklänges längs parcouren för att komma till dess början.

Pulawski är den av de som kommer västerifrån som är närmast.

Strasser verkar ha fått in riktningen igen men det känns som han fortsätter tappa.

Senast ändrad:
Jag trodde Strasser lätt skulle leda detta. Där ser man. Men han kanske kommer ikapp när han fått ordning på alla nya prylar...

Enligt grafiken är Bartholmoes nu vid själva CP1 medan Gemperle har en liten bit kvar. Gemperle har dock position 1 och har en grön bock (bekräftad passage?) medan Bartholmoes bara har en bock och står på position 2. Är det ingången i parcouren som ger positionen? Då borde å andra sidan To mfl som är inne i parcouren också fått andra positioner än de startnummersbaserade. Hm …
8035EE79-2F65-4FDF-98B5-BCB61AEA09B1.png

AB52BCB6-A162-4AA5-B66A-B1EF4FA47E53.png

Jakubek och Bialek inne i parcouren som 4:a och 5:a medan Pulawski inte kan ha många minuter kvar innan han som sjätte cyklist påbörjar denna sträcka.

Fattar inte riktigt hur placeringsalgoritmen funkar. Enligt leaderboarden är Adrian 75:a men kollar jag kartan får jag ihop 27-28 åkare framför.

1-4an hade 2-3 timmars vila i natt.
5-6an typ inget alls, endast korta pauser under en timme.
Ex Strasser o Fiona Kolbinger hade en 4-5 timmars vila.

Lite nyfiken på hur de tänker sig vägen in till Gavia (parcour 2). Blir det till Kufstein, följa dalgången som Inn rinner genom, upp Nauders, över Umbrail och ner till Bormio? Är förvisso en rejäl backe över Umbrail men vad är alternativet?

Jag kan tänka mig att Fiona vinner några placeringar de närmaste timmarna när Gemperle och Strasser knyter sig. Antagligen kommer de flesta att sova något snart.

Edit: en oklar mening.

Senast ändrad:
Olika rutter och icke-synkroniserade uppdateringar gör ju att det är svårt att riktigt veta hur ställningen. Detta är dock min gissning på toppen just nu:
  1. Bartholmoes
  2. Bielek
  3. Gemperle
  4. To
  5. Pulawski
  6. Vousden
  7. Stéphane
  8. Strasser
  9. Philips
  10. Jakubek
Dock med en stor brasklapp för Kolbinger som inte har någon uppdatering på sju timmar. Visst kan hon tagit en sovpaus men sju timmar känns längre än vad som brukar vara fallet för de långt fram. Skulle det kunna vara trackerproblem?

Topp-4 befinner sig på samma rutt och ligger inom en mil, vilket väl får sägas vara rätt tajt efter 57,5 timmar.

Det blir svårt att hålla koll på Kolbinger ett tag framöver.

Announcement. Fiona Kolbinger’ (1)
Fiona's tracker has been stalled for an uncharacteristically long while. We have been messaging her early this morning - she is well and moving again. However, at around 01:00 this morning, someone took her purse and her tracker while she was asleep in Zatec. The purse has been recovered, but not the tracker. She went to the police, blocked her cards, and has decided to continue her race.
We won’t be able to watch Fiona until she reaches CP2. She is aware she must maintain evidence of her route to submit to Race Officials post race.
Our main concern is that she is safe and healthy. I am sure you’ll join us in wishing her well as we all look forward to seeing her for reappear on the map at CP2.

Kan man ”ospärra” kort om man återfår dem? Verkar ju annars lite struligt om hon behöver få ersättningskort mitt under färden.

Hur tolkar du fram det? De har ju inte passerat München än?
Om man jämför med Kufsteins läge i öst-västlig riktning då var de tidigare klart öster om den orten medan de nu är väster om. Nu har jag inte koll på topografi och vägar men spontant kändes det som att den rutt de nu följer inte skulle vara den raskaste till Kufstein medan den verkar rimlig om de ska mot Garmisch.

Eller m.a.o., riktningen för rutten tycker jag mer pekar mot blå pil än röd pil.
1E415993-648E-4609-87BC-7682B8B5DC3E.jpeg

Om man jämför med Kufsteins läge i öst-västlig riktning då var de tidigare klart öster om den orten medan de nu är väster om. Nu har jag inte koll på topografi och vägar men spontant kändes det som att den rutt de nu följer inte skulle vara den raskaste till Kufstein medan den verkar rimlig om de ska mot Garmisch.

Eller m.a.o., riktningen för rutten tycker jag mer pekar mot blå pil än röd pil.
Visa bilaga 570053
Oki, jag skulle nog också vilja ha armlängds avstånd till stora städer som München.

Min tanke med Inntal var att det bör bli klart färre höjdmeter att ta sig upp genom den till Landeck än över Fernpass om man tittar från det man når Alperna. Finns ju en massa andra aspekter och jag är övertygad om att cyklisterna nagelfarit alternativen så att de har koll på för- och nackdelar och väljer det som är raskast.

Oki, jag skulle nog också vilja ha armlängds avstånd till stora städer som München.
Ja, att dra genom centrala München lär knappast någon göra. Sen beror det ju på hur nära de kan gå utan att framfarten allvarligt påverkas. Har ingen koll på hur vägnätet ser ut några mil från centrum resp. tex fem mil från centrum. Just nu tycker jag det ser ut som de snarast tänker hålla sig utanför A99.

To har tappat lite på de tre andra i täten.

Om man tittar på deras stopptid har
Bartholmoes: 5.01
Gemperle: 7.51
Bielak: 8.06
To: 8.32

Sen finns det ju alltid möjlighet till ”mätfel”.

Finns det bra cykelinfra radiellt in mot centrum med få rödljus behöver det ju inte vara så illa om man inte kommer på dåliga tider på dagen. I synnerhet om omvägen blir väsentligt längre.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp