Transcontinental Race No. 8

Fast det är klart, de kan kanske ta vägen via Zernez och tunneln till Livigno samt över Eira och Foscagno. Bygger dock på att tunneln är tillåten och då jag tror det är cykelförbud i den men att det dagtid går att få transport med buss(?) för cykel blir det i så fall lite kritiskt att komma i rätt tid.

Att fortsätta upp i dalen och ta sig över Bernina måste bara bli för långt gör att det ska gå snabbare än Umbrail.

Ärligt så har svårt att fatta. Man kan ju cykla den här sträckan närsomhelst, i egen takt, utan att betala extra till någon, utan någon irriterande tracker, inga jobbiga kontroller el stämplar, eller tidsgränser att passa. Bara att köra ! :cool:?

Ärligt så har svårt att fatta. Man kan ju cykla den här sträckan närsomhelst, i egen takt, utan att betala extra till någon, utan någon irriterande tracker, inga jobbiga kontroller el stämplar, eller tidsgränser att passa. Bara att köra ! :cool:?
Tycker du verkligen det är så svårt att fatta? Eller är det bara att du inte delar deltagarnas preferenser?

Vissa människor gillar att tävla. Detta är en tävling. För vissa är det en tävling om placeringar. För andra är det kanske mot tidsgränsen för att nå tiden som innebär att de får ett officiellt resultat. För ytterligare andra är det kanske en utmaning mot sig själv.

Visst, det finns säkert en del som ligger i komfortzonen men jag tror de är relativt få. Dessa kanske å andra sidan tycker det är kul att kunna säga att de cyklat TCR.

Personligen tycker jag det är fascinerande att följa loppet trots att jag har noll intresse att ens försöka delta själv. Trots detta kan jag mkt väl förstå tjusningen och lockelsen.

Hade tyckt det var helt meningslöst att cykla den här sträckan om det inte var tävling.

Det gör jag nästan oavsett sträcka, all cykling utan nummerlapp är egentligen rätt trist.

Som GoranS kittlar mig konceptet noll att genomföra själv. Misär, dålig mat på bensinstationer som får våra circle K att framstå som white guide krogar, sovpauset på storköpsparkering insvept i alufolie.....ne fy, men sjukt spännande att följa bakom skärmen :) Men man ska nog ha cyklat några längre turer själv och varit i källaren för att fullt ut förstå vilken häftig prestation det ändå är fysiskt och psykiskt.
Har man sen någon form av kännedom om cyklisterna blir det så klart än mer spännande. Som alltid, ju mer man vet desto roligare är det. Försök att få en icke cyklist genomlida en 5h Tour etapp på TV liksom ? spännande blir det ju först när man greppar lite av taktiken.

Som GoranS kittlar mig konceptet noll att genomföra själv. Misär, dålig mat på bensinstationer som får våra circle K att framstå som white guide krogar, sovpauset på storköpsparkering insvept i alufolie.....ne fy, men sjukt spännande att följa bakom skärmen :) Men man ska nog ha cyklat några längre turer själv och varit i källaren för att fullt ut förstå vilken häftig prestation det ändå är fysiskt och psykiskt.
Har man sen någon form av kännedom om cyklisterna blir det så klart än mer spännande. Som alltid, ju mer man vet desto roligare är det. Försök att få en icke cyklist genomlida en 5h Tour etapp på TV liksom ? spännande blir det ju först när man greppar lite av taktiken.
Sen finns det ju en del som kan sitta och titta en stund och njuta av vyerna, men långa etapper blir ju rätt mkt slow TV om man inte bryr sig så mkt om tävlingen.

Gemperle är i Garmisch och leder rimligen. Funderar på om Bartholmoes kommer att ta sig över till Seefeld eller om han snart tar västerut och också tar vägen över Fernpass.

Bialek följer Gemperles rutt just nu medan To verkar ha tappat farten en del och är gissningsvis runt sex mil bakom Gemperle fågelvägen.

@A.Nilsson ligger fn strax efter förmodade tvåan i damklassen, kanadensiskan Meaghan Hackinen. Jag gissar i alla fall att Kolbinger är längre fram om hennes malör i natt inte sinkat henne alltför mkt.

@A.Nilsson ligger fn strax efter förmodade tvåan i damklassen, kanadensiskan Meaghan Hackinen. Jag gissar i alla fall att Kolbinger är längre fram om hennes malör i natt inte sinkat henne alltför mkt.
Han verkar ha kört upp sig sedan CP1. Jag får ihop till 22 prickar framför hans (80).

Täten verkar rycka. Av Insta förstår man att det är ett race. Ett hårt race.

Får det också till 22 prickar före honom. Så, 23:e eller 24:e plats beroende på hur mkt Kolbingers strul sinkat henne.

Gemperle snart ute på stora och ganska trafikerade vägen upp till Fernpass.

To ser ut som han kommer att ta Garmisch-alternativet snarare än vägen förbi Seefeld.

58C98DD0-7D5A-4873-A8B1-0B3BE696DCCC.png

Topp-10 just nu:
  1. Gemperle
  2. Bartholmoes
  3. Bialek
  4. To
  5. Pulawski
  6. Vousden
  7. Strasser
  8. Stéphane
  9. Jakubek
  10. Broadwidth
@A.Nilsson får jag det till ligger nu på 28:e plats.

Kolbingers prick har åter dykt upp och hon ligger på 19:e plats.

jag förstår inte riktig hur Fiona ska fixa sin vidare färd. Banken lär knappast skicka ett nytt kort till nån backe i Europa och godkänner ett stämpel kort som legitimation. Samma sak med ett land som Kroatien... de har väl gränskontroller?

jag förstår inte riktig hur Fiona ska fixa sin vidare färd. Banken lär knappast skicka ett nytt kort till nån backe i Europa och godkänner ett stämpel kort som legitimation. Samma sak med ett land som Kroatien... de har väl gränskontroller?

Hon fick tillbaka sin väska så där fanns nog kvar pass och annat. Kontanter fungerar i hela världen (utom Sverige) och kan skickas med Western union och liknande tjänster till henne.

Som jag fattade det var det bara trackern hon inte fick tillbaka. I så fall har hon legitimation/pass. Det är väl mer om hon kan lösa/har löst kortproblemet, alternativt få/tagit ut kontanter så att hon klarar sig. Hon är ju trots allt tyska och då kanske hon kan få ut tillräckligt med pengar så att hon klarar resten av färden.

Jag har inte färdats i något annat europeiskt land med lika hysteriska legitimationskrav som Sverige. Det går ju knappt att köpa en dumlekola utan att visa leg här. Det ska nog gå bra för Fiona med.

Gemperle på väg upp till Nauders. Blir m.a.o. Umbrail eller Stelvio för hans del. Hade fått för mig att väg 8180 hade cykelförbud, men då det är vägen han cyklar misstänker jag kraftigt att jag har fel.

Vousden har tagit Garmisch-alternativet medan Pulawski tar vägen via Seefeld. Strasser som kommer därnäst verkar följa i Vousdens hjulspår.

Enligt yr.no 7 grader uppe vid Stelviopasset, 250 hm högre än Umbrail. Sjunker till 4 grader framåt kl 6 imorgon bitti.

Värre för de som kommer på fredag kväll då temperaturen ungefär är densamma men med regn som garnering.

Gemperle nu inne i sitt hemland, Schweiz.

Får se om Strasser kan få upp farten lite nu när han snart är inne i sitt hemland, Österrike.

Strasser ser ut att höja sig över de fyra under sig där han befinner sig högre upp på kartan. Eventuellt väntande på att anfalla. Han är kanske sex sju mil bakom Gemperle i spets men han har kapacitet att cykla fort. Inte bara i 24 timmar på nedlagda flygplatser. Undrar om han snart anser sig ha lärt sig tillräckligt om tävlingsformen bikepacking för att kunna släppa tyglarna. Eller så kör han på en slak lina mentalt. Bara en ogrundad fantasi från mig det sista.

Fiona är i höjd med München men till skillnad från några före henne så ser hon ut att vilja hålla sig undan centrum. Till exempel är hennes damkonkurrent Maeghan Mackinen på väg rätt in i city. De ligger jämsides några kilometer isär.

Senast ändrad:
Gemperle valde tydligen sovpaus i Bormio inför starten av parcour 2. Har varit där 3 h.

Bartholmoes och Bialek har fortsatt och de är nu uppe vid CP2 på toppen av Gaviapasset.

Där bakom är To i vilande mod vid Reschensee sedan en timme tillbaka.

Pulawski är uppe på femte plats och befinner sig i Inntal och är snart uppe i Landeck.

Vousden är sexa och är på väg ner från Fernpass till Inntal.

Sjua är Strasser som sedan fyra timmar tillbaka är vilandes precis före de kommer ut på stora vägen upp till Fernpass. Han är dock i detta nu på väg att passeras av Jakubek.

I damklassen leder just nu Hackinen som vilar en bit SV om München sedan 2 h tillbaka. Kolbinger befinner sig en gnutta längre norrut men klart mer österut SO om München. Hon är dock cyklandes så om inte Hackinen kommer igång snart så lär Kolbinger snart passera då hon förefaller haft sin nattvila redan.

Längre bak noteras att Lippe vilar i Litomerice efter genomförd parcour 1.

Gemperle igång igen och även han är nu uppe vid Gavia där Bartholmoes och Bialek vilar. Bakom dem verkar alla på topp-10 vara uppe på cyklarna.

Ingen höjdare att rulla ner från Gavia i mörker tydligen. Verkar ha tagit Gemperle 1.35. Nu på väg upp mot Passo Tonale. De två bakom fortfarande i vila uppe vid CP2.

Fyran, To, på väg upp till Umbrail.

Femman, Pulawski, befinner sig vid Reschensee. Har som Gemperle valt västra sidan av sjön medan tvåan och trean tog östra.

Kolbinger (16:e eller 17:e totalt nu) är i ledningen i damklassen då Hackinen verkar helt desorienterad efter nattsömnen. Undrar vad som hänt.
D359AF71-7F3A-42BE-AAF8-C0B96BE8512A.png

Fyran, To, på väg upp till Umbrail.

Femman, Pulawski, befinner sig vid Reschensee. Har som Gemperle valt västra sidan av sjön medan tvåan och trean tog östra.
Ett säreget lopp med dessa olika vägval. Undrar hur ofta de främsta ändrar sin rutt under tävlingens gång. Som Strasser sa att han skulle göra vid ett tillfälle.

Ett säreget lopp med dessa olika vägval. Undrar hur ofta de främsta ändrar sin rutt under tävlingens gång. Som Strasser sa att han skulle göra vid ett tillfälle.
Om man cyklar som de i täten med gravt sömnunderskott låter det lite tveksamt att börja improvisera under resans gång om man inte därtill tvingas. Möjligen om man väljer mellan på förhand undersökta alternativ, men att ”hitta på ny rutt” låter som det skulle kunna gå snett, i alla fall en bit in i loppet när de dels inte har toppfunktion på hjärnaktiviteten och dels de bara har en mobilskärm tillgänglig för ruttplaneringen.

Tillbaka
Topp