Transcontinental Race No. 8

Största placeringsmässiga avancemangen mellan CP4 och mål står hittills Malte Hager (71:a) och Mikko Mäkipää (74:a) för. Båda avancerade 15 placeringar.

Nr 49, lettiskan Vineta Saukane, verkar också ha lite egna idéer om rutt. Ett besök i Venedig har hunnits med och nu på väg ut på Istrien-halvön. Kommer att behöva vända tillbaka norrut vad det lider.
2E85CC26-BF76-4E2E-BB98-7073E3C8E812.png

Blir värre och värre! Nu inne på parcoursen och med kosan styrd söderut mot målet. Norra delen av parcoursen har han dock missat!
Visa bilaga 573113
Nr 49, lettiskan Vineta Saukane, verkar också ha lite egna idéer om rutt. Ett besök i Venedig har hunnits med och nu på väg ut på Istrien-halvön. Kommer att behöva vända tillbaka norrut vad det lider.
Visa bilaga 573107

Åtminstone 49 har ju redan missat repet så hon kan ju egentligen göra lite som hon vill. 86:an däremot är märkligare. Felnavigering eller bara ”skit samma, nu vill jag bara fram”?

Åtminstone 49 har ju redan missat repet så hon kan ju egentligen göra lite som hon vill. 86:an däremot är märkligare. Felnavigering eller bara ”skit samma, nu vill jag bara fram”?
Ja, 49 är ju uppenbarligen ute på turisttur. 86 är ju däremot skum. Är nu vid målet och har varit där en timme. Surt att DNF:a på en felnavigering med några få mil kvar.

Tysken Thomas Weber levererade följande något mystiska rutt. Cyklade upp för Transalpinavägen söderifrån, ner till CP4, sex timmars paus där, sedan vidare österut, vänder efter en knapp timme, passerar CP4 och cyklar uppför Transalpinavägen norrifrån, cyklar en bit på parcoursen, pausar fyra timmar mitt på dagen och vänder därefter tillbaka, åker sedan ner en bit på södra sidan av Transalpinavägen, tar nattvila, vänder sedan tillbaka och beger sig norrut för att sedan vika av österut mot Sibu. Då han fn befinner sig vid en flygplats är väl gissningen att han under parcours 4 gav upp och sedan ”evakuerat” sig.
F86920A2-82D7-43B5-9C14-53B9887D5089.png

Sista cyklisten (om jag ser rätt) är Örs Kelemen som igår avverkade parcours 3 och tog sig in i Serbien. Han ligger uppskattningsvis en dagsetapp efter näst sista cyklist, James Houston. Ska man gissa på målgång runt slutet av nästa vecka?

Jag får det till att fem cyklister fortfarande håller på och cyklar loppet.

Två stycken är en bit in i Bulgarien och skulle kanske kunna nå målet imorgon kväll.

En cyklist är på väg söderut mot en färja och bör kunna komma med imorgon bitti eller fm.

De två sista har ännu inte nått CP4. Houston är precis i början av Transalpinaklättringen medan lanterne rouge (Kelemen) är en knapp dagsetapp bakom Houston.

Snart bara två cyklister kvar i loppet då tredje sista cyklist, Richard Lake, precis påbörjat sista parcoursen. Lanterne rouge, Kelemen, befinner sig vid CP4 medan näst sista cyklist, Houston, har avslutningsutförsbacken kvar av parcours 4.

Inte sett så många cyklister där de går igenom sin rutt i efterhand.
Men här delar iaf Mikko Mäkipää hur han resonerade när han planerade årets rutt (vs hur de andra valde rutt)

Strasser har inlett sin följetong om racet på podden. Som alltid riktigt bra - navigationen beredde helt klart mest huvudvärk där han initialt hela tiden "kom ikapp" samma cyklister hela tiden på grund av sämre rutter. "Snickers och cola" dieten var också mindre planerad än man kunde tro och mest en konsekvens av att magen inte protesterade och det var lättillgängligt.
Han lyckades också tömma sin bakbroms på olja i ett försök att åtgärda strejkande bakväxel genom att byta batterier i växelreglaget....råkade visst skruva på fel skruv ?

Tillbaka
Topp