Havoc 5
Aktiv medlem
Transportera cykel med tåg i Sverige
Det låter rimligt.Jag tror att det helt enkelt är en dålig affär för tågföretagen att ta med cyklar. De får in mindre med pengar på cyklister än de förlorar på färre stolar för "vanliga" resenärer. Med cyklar i vanliga vagnar måste tågbolagen även räkna med ersättning för nersölade kläder. Med cyklar i en separat vagn kommer varje stopp på en station att ta ca 5 minuter extra, passagerare ska med lite marginal hinna gå till godsvagnen, leta reda på sin cykel/sina cyklar, lyfta ut cykeln/cyklarna som kanske har hamnat bakom massa andra låsta cyklar osv. En resa från Stockholm till Göteborg skulle då ta minst 30 minuter extra och tågbolaget skulle tappa passagerare till flyget eller till de bolag som inte har cykelmöjlighet. Om tåget blir för långt för en vanlig plattform och därför måste köra fram några meter för att ge åtkomst till godsvagnen blir det säkert den dubbla tidsförlusten.
Men det tycks vara något som inte är hela världen i övriga Europa?
Är våra tågbolag utsatta för för ett svårare regelverk?
Nu är det som det är men jag skulle utan tvekan kunna tänka mej att betala en extraslant för att ta med mej min hoj.
Om min hoj tar upp en stolplats känns det som att det är värt att betala för en sådan.
Det blir så omständligt om man tex vill ta en tur till Göteborg eller Norrköping om man ska behöva hyra en bil, montera isär hojen i molekyler eller skicka eländet med bussfrakt och liknande.
Ok, allt går om man vill men jag gillar att slippa massa ”apparat”.
Om det här var enkelt skulle man bara kunna ta en spontantur med det man har i ryggfickan.
Det här är inget jätteproblem för min del men ändå nåt jag tänkt på.