Transportera cykel med tåg i Sverige

Jag tror att det helt enkelt är en dålig affär för tågföretagen att ta med cyklar. De får in mindre med pengar på cyklister än de förlorar på färre stolar för "vanliga" resenärer. Med cyklar i vanliga vagnar måste tågbolagen även räkna med ersättning för nersölade kläder. Med cyklar i en separat vagn kommer varje stopp på en station att ta ca 5 minuter extra, passagerare ska med lite marginal hinna gå till godsvagnen, leta reda på sin cykel/sina cyklar, lyfta ut cykeln/cyklarna som kanske har hamnat bakom massa andra låsta cyklar osv. En resa från Stockholm till Göteborg skulle då ta minst 30 minuter extra och tågbolaget skulle tappa passagerare till flyget eller till de bolag som inte har cykelmöjlighet. Om tåget blir för långt för en vanlig plattform och därför måste köra fram några meter för att ge åtkomst till godsvagnen blir det säkert den dubbla tidsförlusten.
Det låter rimligt.
Men det tycks vara något som inte är hela världen i övriga Europa?
Är våra tågbolag utsatta för för ett svårare regelverk?
Nu är det som det är men jag skulle utan tvekan kunna tänka mej att betala en extraslant för att ta med mej min hoj.
Om min hoj tar upp en stolplats känns det som att det är värt att betala för en sådan.
Det blir så omständligt om man tex vill ta en tur till Göteborg eller Norrköping om man ska behöva hyra en bil, montera isär hojen i molekyler eller skicka eländet med bussfrakt och liknande.
Ok, allt går om man vill men jag gillar att slippa massa ”apparat”.
Om det här var enkelt skulle man bara kunna ta en spontantur med det man har i ryggfickan.
Det här är inget jätteproblem för min del men ändå nåt jag tänkt på.

Jag tror att det helt enkelt är en dålig affär för tågföretagen att ta med cyklar. De får in mindre med pengar på cyklister än de förlorar på färre stolar för "vanliga" resenärer. Med cyklar i vanliga vagnar måste tågbolagen även räkna med ersättning för nersölade kläder. Med cyklar i en separat vagn kommer varje stopp på en station att ta ca 5 minuter extra, passagerare ska med lite marginal hinna gå till godsvagnen, leta reda på sin cykel/sina cyklar, lyfta ut cykeln/cyklarna som kanske har hamnat bakom massa andra låsta cyklar osv. En resa från Stockholm till Göteborg skulle då ta minst 30 minuter extra och tågbolaget skulle tappa passagerare till flyget eller till de bolag som inte har cykelmöjlighet. Om tåget blir för långt för en vanlig plattform och därför måste köra fram några meter för att ge åtkomst till godsvagnen blir det säkert den dubbla tidsförlusten.
Vill man göra det krångligt (inte ha ordning på cyklarna, och låta cyklarnas ägare skapa kaos i cykelrummet) blir det naturligtvis krångligt. Vill man ha ett smart system ordnar man ett smart system. Vill man slippa lösa ett problem uppfinner man mer problem så att man struntar i att göra nåt (har tyvärr en viss erfarenhet av det tänket från jobbet). Vill man lösa ett problem löser man det.

Om man vill rulla ned en lådcykel till pendeltågsperrongen för färd till Nynäshamn från exempelvis Älvsjö. Kan man göra det? Alltså rulla ner cykeln på en eamp, eller måste man konka?

Det tycks inte finnas några storleksrestriktioner på SLs pendeltåg.

Semesterns sista anhalt blir en vecka på Gotland. Ska bli härligt!

✌?️

Det finns ingen vilja från tågföretagen, det har bl a hävdats av och till
att efterfrågan inte finns.
Och eftersom det finns rätt många tågoperatörer m m så blir det därefter.

För ett antal år sedan kom det en rekommendation/riktlinje på EU-nivå
att det ska underlättas att ta med cykel på tåg m fl färdsätt.
Detaljerna minns jag inte men det var/är frivilligt vill jag minnas.
Men det var/är ingen lag.
EU direktivet gäller men enbart nya fordon och renoverade fordon. Dagens SJ-flotta är ju dock i princip omöjlig att modifiera så de funkar med cykel vid renovering. SJ har ju däremot beställt nya långdistans- och regionaltåg och båda kommer få cykelplatser.

Om man vill rulla ned en lådcykel till pendeltågsperrongen för färd till Nynäshamn från exempelvis Älvsjö. Kan man göra det? Alltså rulla ner cykeln på en eamp, eller måste man konka?

Det tycks inte finnas några storleksrestriktioner på SLs pendeltåg.

Semesterns sista anhalt blir en vecka på Gotland. Ska bli härligt!

✌?️
Hissen lär vara för liten. Men, det är ju barnvagnsramper där. Å andra sidan är en cargocykel rätt bred (och det är räcken). Så mitten på cykeln hamnar mellan ramperna. Men, värt att kånka för en vecka på Gotland!

Vill man göra det krångligt (inte ha ordning på cyklarna, och låta cyklarnas ägare skapa kaos i cykelrummet) blir det naturligtvis krångligt. Vill man ha ett smart system ordnar man ett smart system. Vill man slippa lösa ett problem uppfinner man mer problem så att man struntar i att göra nåt (har tyvärr en viss erfarenhet av det tänket från jobbet). Vill man lösa ett problem löser man det.
Problemet för oss cyklister är att vi är en försvinnande liten del av kundunderlaget. Enklaste sättet att lösa strul i bagagevagnarna är att ha gubbar på varje station som lastar och lossar men det kommer behövas minst tio mantimmar per tåg på en sträcka som Stockholm till Göteborg. En mantimme kostar ca 300 kr och totalt blir det då 3 000 kr per tåg. Det blir många kronor per cykel som ingen skulle vilja betala. Teoretiskt skulle tågföretagen kunna lasta och lossa cyklar med robotar och ha någon form av automat för oss att lösa ut cyklarna från men det är oerhörda kostnader för några få cyklar och det riskerar att kosta några minuter per station som övriga passagerare inte vill ha. Det blir inte lönsamt för tågföretagen, det de eventuellt vinner på oss cyklister förlorat de många gånger om på höga investeringskostnader att vanliga resenärer väljer snabbare alternativ.

Problemet för oss cyklister är att vi är en försvinnande liten del av kundunderlaget. Enklaste sättet att lösa strul i bagagevagnarna är att ha gubbar på varje station som lastar och lossar men det kommer behövas minst tio mantimmar per tåg på en sträcka som Stockholm till Göteborg. En mantimme kostar ca 300 kr och totalt blir det då 3 000 kr per tåg. Det blir många kronor per cykel som ingen skulle vilja betala. Teoretiskt skulle tågföretagen kunna lasta och lossa cyklar med robotar och ha någon form av automat för oss att lösa ut cyklarna från men det är oerhörda kostnader för några få cyklar och det riskerar att kosta några minuter per station som övriga passagerare inte vill ha. Det blir inte lönsamt för tågföretagen, det de eventuellt vinner på oss cyklister förlorat de många gånger om på höga investeringskostnader att vanliga resenärer väljer snabbare alternativ.
Men tänk om vi är en sådan försvinnande liten del för att utbudet är så kasst?
Hela världen kanske skulle vilja resa hit och cykla om det bara gick?
Men vad vet jag?
Det är förmodligen nån supersmart lirare som räknat ut det här på öret till atomstorleksnivå som vet vad han gör.
Vad fan vet en annan om business?

I Cph dräller det av gubbar på perrongerna. De sopar löv, tömmer papperskorgar, lyfter i och ur barnvagnar åt klena pensionärer, säkert en och annan cykel också. Samt hutar åt den som är för full eller spottar på perrongen. Vad mantimmarna kostar tror jag inte dom tänker på. Det är bara så här det är. Och det funkar och dom får sin lön.

Det finns ju redan personal på tågen. Och om det är en försvinnande liten del cyklar lär det inte bli många mantimmar när dessa cyklar ska av eller på (om man gör det smidigt).

Det finns ju redan personal på tågen. Och om det är en försvinnande liten del cyklar lär det inte bli många mantimmar när dessa cyklar ska av eller på (om man gör det smidigt).
Tågpersonalen har redan andra uppgifter, till exempel att ta hand om handikappade eller bara visa vilsna passagerare till rätt vagn. Om tågpersonalen dessutom ska springa iväg till godsvagnen, lyfta ut rätt cykel och vänta på att slöa passagerare kommer och hämtar sin cykel kommer det ta lång tid. Tid som andra passagerare på tåget inte vill vänta och samtidigt förlorad spårtid som kommer strula till det för alla andra tåg på just den banan. SJ har redan nu problem med punktligheten och strul på en station kommer definitivt förvärra problemet.

Tågpersonalen har redan andra uppgifter, till exempel att ta hand om handikappade eller bara visa vilsna passagerare till rätt vagn. Om tågpersonalen dessutom ska springa iväg till godsvagnen, lyfta ut rätt cykel och vänta på att slöa passagerare kommer och hämtar sin cykel kommer det ta lång tid. Tid som andra passagerare på tåget inte vill vänta och samtidigt förlorad spårtid som kommer strula till det för alla andra tåg på just den banan. SJ har redan nu problem med punktligheten och strul på en station kommer definitivt förvärra problemet.
När jag åker tåg (vilket jag gör rätt ofta) ser jag inga såna problem. Vill man se problem ser man problem. Även om de inte finns annat än i teorin.

Mellan Göteborg och Malmö har SJ löst problemet på ett fiffigt sätt.
Helt enkelt ställd in samtliga tåg under sommaren.

I Tyskland och Frankrike har de en del av en vagn, eller en del av alla vagnar dedikerade till cyklar på regionaltågen. De används ganska flitigt. I Tyskland åkte vi ganska långt och då var det ju fler cykelturister. I Frankrike så var det pendlare.

Båda länderna är ju otroligt mycket mer tätbefolkade än Sverige dock.

Det är väl inte många tåg som betalar sig själva så samhällsnyttan bör vara viktigare än försök till lönsamhet.

När jag åker mälartåg mellan Gävle och Uppsala ser jag många cyklar, sällan jag är den enda som tar med cykel. Då finns ändå risken att man får vänta (minst) en timme på nästa tåg om det inte finns plats. Så jag tror nog att efterfrågan finns, bara att man inte ser den när möjligheten inte finns.

Det är väl inte många tåg som betalar sig själva så samhällsnyttan bör vara viktigare än försök till lönsamhet.

När jag åker mälartåg mellan Gävle och Uppsala ser jag många cyklar, sällan jag är den enda som tar med cykel. Då finns ändå risken att man får vänta (minst) en timme på nästa tåg om det inte finns plats. Så jag tror nog att efterfrågan finns, bara att man inte ser den när möjligheten inte finns.
Lokaltåg och pendeltåg är delvis finansierade via skatten och många av dessa tillåter cyklar. Väldigt många längre sträckor är inte finansierade via skatten, på vissa linjer finns det till och med flera konkurrerande företag som kör. På sträckan Stockholm - Göteborg är det minst fyra olika tågföretag som alla enbart lever på biljettintäkter. Om det skulle vara lönsamt med cyklar hade ganska säkert något av dessa företag börjat ta med cyklar.

Då är det troligtvis pendling, och där finns det säkert en efterfrågan då få både bor och jobbar direkt vid stationerna. På de flesta regionaltåg är det ju dessutom tillåtet med cykel. Men längre sträckor som mer är inriktat på sällanresande är en annan sak.

Men det är väl i stort sett Gbg-Sthlm och troligtvis Malmö-Sthlm som är de lönsamma sträckorna. Sen vet jag inte om företagen verkligen betalar hela kostnaden ändå eller om det subventioneras där också.

Har för mig att MTR express har svårt med lönsamheten också. Sen hade det säkert inte hjälpt att tvinga dem att tillåta cyklar. Men när så mycket av järnvägen skattefinansieras ändå så hade det ju varit lättlöst om den politiska viljan fanns.

Sverige är inte möjligheternas land, helt enkelt. :)
Eller så anpassas helt enkelt utbudet för att maximera resandet. Själv skulle min vilja att resa längre sträckor med tåg minska om det skulle hålla på att lastas cyklar vid varje stopp, med längre restid och risk för förseningar som följd.

Hur ser det ut på långdistanstågen på kontinenten, ex.vis TGV och Frecchiarossa, är cyklar tillåtna där? Åtminstone på TGV verkar det som att den ska vara nedpackad i väska, alt nån speciell vagn, och man ska lasta/lossa cykeln själv. Den får inte blockera gångar, etc. Det är väl ungefär som SJ:s regler idag?

långdistanstågen på kontinenten
IC (InterCity) i Polen har vagnar anpassade till cykeltransport.
Alla regionaltåg tar cyklar oxå.

IMG_6106.JPG

Men det är väl i stort sett Gbg-Sthlm och troligtvis Malmö-Sthlm som är de lönsamma sträckorna.
Njaaa, det stämmer väl inte riktigt ändå.
Åtminstone Uppsala - Stockholm, Gävle - Stockholm, Sundsvall - Stockholm
ska ha varit rejält lönsamma före Covid/Corona.

Enligt vissa påståenden har Gävle - Stockholm tidigare varit en av
SJ:s lönsammaste sträckor och även haft ett högt kmpris.

Åtminstone Uppsalapendeln var tidigare en pålitlig kassako för SJ, tror det var/är deras mest lönsamma sträcka. De kunde köra med gamla skittåg, förhållandevis höga priser, och ändå hög beläggning. Men det är iofs en pendelsträcka, och det är ju hela Gävle-Sthlm oxå. Vill minnas att SJ var starkt emot att SL-pendeln förlängdes till Uppsala, och samma sak när Upptåget utökades upp till Gävle.

Borde ha inkluderat den sträckan också med tanke på hur dyra biljetterna är mellan Sthlm och Gävle i förhållande till den korta sträckan.

Gävle-Sundsvall är jag lite mer skeptisk till då biljetterna där brukar vara billiga.

Inte helt lätt att hitta siffror dock och tågresandet verkar ha ökat betydligt senaste 10-20 åren.

Sen är det ju åtminstone en sträcka som går att åka med cykel på tåg hyffsat smidigt.

Lokaltåg och pendeltåg är delvis finansierade via skatten och många av dessa tillåter cyklar. Väldigt många längre sträckor är inte finansierade via skatten, på vissa linjer finns det till och med flera konkurrerande företag som kör. På sträckan Stockholm - Göteborg är det minst fyra olika tågföretag som alla enbart lever på biljettintäkter. Om det skulle vara lönsamt med cyklar hade ganska säkert något av dessa företag börjat ta med cyklar.
Hur ser finansieringen av rälsen ut då och betalar tågföretagen bananavgifter - och i vilken utsträckning?
Jag saknar tiden då allt var SJ trots alla brister.

Och jag ser såna problem dagligen. Skulle bli vansinnig om

Eller så anpassas helt enkelt utbudet för att maximera resandet. Själv skulle min vilja att resa längre sträckor med tåg minska om det skulle hålla på att lastas cyklar vid varje stopp, med längre restid och risk för förseningar som följd.
Hönan och ägget. Dåligt/inget utbud = ingen reser med cykel. Gör man det krångligt blir det inte populärt heller. Är det lågt intresse, blir det inga stopp. Är det populärt får de se till att göra resandet med cykel enklare (vilket bevisligen funkar i andra länder)
Hur ser det ut på långdistanstågen på kontinenten, ex.vis TGV och Frecchiarossa, är cyklar tillåtna där? Åtminstone på TGV verkar det som att den ska vara nedpackad i väska, alt nån speciell vagn, och man ska lasta/lossa cykeln själv. Den får inte blockera gångar, etc. Det är väl ungefär som SJ:s regler idag?
Inte vet jag. Om det är tillåtet är det tillåtet, om.än krångligt. På SJ är en cykelväska för stor. Så, att resa med cykel är inte krångligt utan omöjligt. Stor skillnad.

Hur ser finansieringen av rälsen ut då och betalar tågföretagen bananavgifter - och i vilken utsträckning?
Jag saknar tiden då allt var SJ trots alla brister.
Alla som utnyttjar räls betalar för det även om de kanske inte betalar fullt ut kostnaden för att hålla rälsen i skick.
Tiden då SJ var allt, ensamma på spåren och ansvarade för allt underhåll var inte bättre på alla sätt. Det var obekvämt jämfört med dagens standard och det tog betydligt längre tid. En resa Stockholm - Göteborg tog minst en timma längre. Jag reste på och kommer ihåg den gamla "goda tiden".

Hönan och ägget. Dåligt/inget utbud = ingen reser med cykel. Gör man det krångligt blir det inte populärt heller. Är det lågt intresse, blir det inga stopp. Är det populärt får de se till att göra resandet med cykel enklare (vilket bevisligen funkar i andra länder)
Haha, ”hönan och ägget”, universalargumentet att ta till när den nischprodukt man vill ha inte finns på den fria marknaden… ?
Och varför ska just cyklister gynnas på detta sätt? Det finns nog många som vill ta bilen med sig på tåget genom Sverige som man kan göra genom Tyskland, varför går inte det i Sverige? Buhuu, är nog hönan och ägget…

F.ö. fantastiskt komiskt när samma personer som saknar en produkt på en konkurrensutsatt marknad önskar tillbaka monopolet… ???

Haha, ”hönan och ägget”, universalargumentet att ta till när den nischprodukt man vill ha inte finns på den fria marknaden… ?
Och varför ska just cyklister gynnas på detta sätt? Det finns nog många som vill ta bilen med sig på tåget genom Sverige som man kan göra genom Tyskland, varför går inte det i Sverige? Buhuu, är nog hönan och ägget…
Eftersom produkten (dvs cykelplats på tåget) inte finns, kan man inte ta med cykeln på tåget. :) Undrar varför ingen tar med cykeln på tåget? Är det för att de inte VILL eller för att de inte FÅR? Klurigt! Är det marknaden som sett till att det finns handikapp-platser på parkeringar och på tunnelbanan? :)
Och fantastiskt lustigt att nån, som klagar på allt och alla (utom arrangören) när arrangören inte fixat tillstånden, inte tar cyklisternas sida i denna fråga. :)
F.ö. fantastiskt komiskt när samma personer som saknar en produkt på en konkurrensutsatt marknad önskar tillbaka monopolet… ???
Jag blir inte kränkt av de icke konkurrensutsatta platsena på tunnelbanan som är till för äldre/människor med funktionsnedsättning. Varför ska just de gynnas? De betalar ju inte mer!
Jag önskar att barnvagnsägare, rullstolsburna, cyklister och alla andra får en fair chans (möjlighet) att åka kollektivt istf var sin bil. Men, här på en cykelsida finns det ju lustigt nog lustiga och fanatiska bilförespråkare. :)

Eftersom produkten (dvs cykelplats på tåget) inte finns, kan man inte ta med cykeln på tåget. :) Undrar varför ingen tar med cykeln på tåget? Är det för att de inte VILL eller för att de inte FÅR? Klurigt! Är det marknaden som sett till att det finns handikapp-platser på parkeringar och på tunnelbanan? :)
Och fantastiskt lustigt att nån, som klagar på allt och alla (utom arrangören) när arrangören inte fixat tillstånden, inte tar cyklisternas sida i denna fråga. :)

Jag blir inte kränkt av de icke konkurrensutsatta platsena på tunnelbanan som är till för äldre/människor med funktionsnedsättning. Varför ska just de gynnas? De betalar ju inte mer!
Jag önskar att barnvagnsägare, rullstolsburna, cyklister och alla andra får en fair chans (möjlighet) att åka kollektivt istf var sin bil. Men, här på en cykelsida finns det ju lustigt nog lustiga och fanatiska bilförespråkare. :)
Du måste väl ändå inse att det är skillnad på handikappade, äldre med rörelsehinder, etc, och utövandet av ett intresse (cykel)?
Det är två helt skilda frågeställningar!

Du måste väl ändå inse att det är skillnad på handikappade, äldre med rörelsehinder, etc, och utövandet av ett intresse (cykel)?
Det är två helt skilda frågeställningar!
Är det ett "intresse" att ta sig till jobbet smidigt? Eller turism? Eller att minska på onödigt bilkörande?

Så, varför ser man inga cyklar på tågen? Ovilja eller (i praktiken ett) förbud? Vad kom först? Hönan och ägget var ju löjligt. :) "Universalargumentet", "fria marknaden" osv. Vilken marknad har det funnits för cyklar på tåg där cyklar är förbjudna? Ska du sluta svara (som vanligt) och börja med emojis (som vanligt)?

Är det ett "intresse" att ta sig till jobbet smidigt? Eller turism? Eller att minska på onödigt bilkörande?

Så, varför ser man inga cyklar på tågen? Ovilja eller (i praktiken ett) förbud? Vad kom först? Hönan och ägget var ju löjligt. :) "Universalargumentet", "fria marknaden" osv. Vilken marknad har det funnits för cyklar på tåg där cyklar är förbjudna? Ska du sluta svara (som vanligt) och börja med emojis (som vanligt)?
Ja, att begära att kunna ta cykeln längre sträckor på tåg är kopplat till ett intresse, ex.vis att man vill delta i ett lopp, att man ska turista eller liknande. Kortare sträckor för pendling är en annan sak, men där går det redan att ta med cykeln som redan påpekats i tråden så det kan vi lämna därhän.
”Onödigt bilkörande”? Vem avgör vad som är ”onödigt bilkörande”?

Dina övriga ”frågor” är inga frågor utan del av din barnsliga argumentationsteknik och därför ignoreras de.

Tvärbanan hade något försök för ett par år sedan, eller var det förra? På tunnelbanan verkar man få ta med elsparkcykel.

Kruxet med pendeltågen är att man inte får gå på eller av mellan sex och nio, annars hade det varit lite lättare för fler.

Det går INTE att ta cykeln till pendling i Sth. Tvärbana, pendeltåg, t-bana, glöm det. Välkommen till verkligheten, välkommen till 08.
Hej Staine.
Jo, det går väl?
I alla fall på pendeltågen.
Som jag förstått det får man inte ta med hojen i rusningstrafik eller kliva av på Centralen?
Det kan jag haja.
I rusningen står ju folk som packade sillar i vagnarna och på Centralen passar inte hojar in.
Jag har själv åkt pendeln med knarren ett par ggr.
Det har fungerat bra.
Tvär och tuben har jag ingen koll på men såvida man inte brutit foten lär det väl gå snabbare att cykla längs de linjerna?

Det är svårt att få folk att pendla utanför rusningstrafik och få dem att inte passera genom den största knutpunkten eller inte byta trafikslag.

Det är liksom det som är pendla för de flesta.

Det är som att be norrlänningar att inte ta bilen.

Klart det går snabbare att cykla än att (med cykel) åka kollektivt, det är ju därför vi cyklar! Plus myset... :)
Men när jag skulle cykla till jobbet i Skogås härom vintern och det var snorhalt och jag gav upp och försökte ta pendeln från Farsta till Skogås så var det big nono. Fick parkera i Farsta strand bara för det. Så inte går det att lita på ens pendeln som cyklist. Som sagt ska man till jobbet så är det ju stor risk att det sker just inom rusningstiden.

Förbannat tjat om Cph från min sida men inte är det ett problem att ta cykel på S-toget från/till Hovedbanegården i rusningstrafik (dock får man inte gå på och av med cykel i Nørreport i “myldretiden” kom jag just på. Men den stationen är som en liten trång T-banestation trots sitt centrala läge)

Tillbaka
Topp