Trasig bakväxel

• Trådstartare Trådstartare David...
  • Start datum Start datum
D

David...

Guest
Trasig bakväxel
Hallå, har en XT bakväxel som fick sig en rejäl smäll på senaste turen. Detta resulterade i att det som ser ut som en länk mellan ram och växel böjde sig och växeln hänger nu snett. ÄR detta ett lätt fel att åtgärdna, kan man göra det själv eller bör man lämna in hojen, vad kostar det?

Tacksam för svar / Orolig nybörjare

Trasig bakväxel
Det låter som du böjt ditt växelöra.
Skruva loss det och ta med till cykelbutiken för att se efter om de har ett nytt.

Det är lätt att fixa själv, dock kostar den där fåniga lilla metallbiten ganska mycket.
200 kronor får du nog räkna med.

Trasig bakväxel
PatrikB skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är lätt att fixa själv, dock kostar den där
> fåniga lilla metallbiten ganska mycket.
> 200 kronor får du nog räkna med.

Rättelse till PatrikB. Specialized har ett butikspris på ca 370 kr för sina växelöron till rockhopper (mfl) dock finns kopior som är billigare.

Jag har erfarit att växelöron kan vara ganska svåra att få tag på. Det tog mig ca 1 månad att få mitt växelöra.

MVH
Johan

Trasig bakväxel
200:- är väl inte mycket jag fick betala ca 500:- kronor för ett nytt och det höll komiskt nog bara en halv tur sedan fick jag in en gren i det nya så det också gick sönder så nu är det bara att hosta upp 500:- till.

Trasig bakväxel
Tack för tippsen, jo det verkar vara växelörat som fått sig en kyss. Kanske bättre att den tar smällen än att hela växelm smulas sönder. Nu är det så att jag har en Specialized Stumpjumper M4 2005. Någon som vet vart man finner växelöron till denna? Verkar inte finnas på länken ovan.

Jag ska nog ta och bli happymedlem nu

Trasig bakväxel
Cykloteket borde väl ha till Specialized? Jag kan tänka mig Att Cykel City kan ta hem ett också. Det är ju inte en ovanlig cykelmodell du har så det kan ju inte vara supersvårt.

Trasig bakväxel
jag tog och monterade ett sis öra för 30kr på min cykeldet fungerar ganska bra, man drar fast det med snab spänaren på bak hjulett eller med muttrarna på bak hjulet, det holler ganska bra, man kan i allafal ha det provesoriskt till man har köpt ett nyt ;)
det är bara lite knepigt när du ska ta bort bak hjulet för då hoppar växeln och örat bort, så då får man knixa lite med det när man ska få dit det igen ;)

Trasig bakväxel
Har du ett original växelöra till en Specialized så kan du böja tillbaks det försiktigt. Om det inte uppstår några sprickor så är det bara att köra på. Jag har böjt tillbaks mitt och det funka hur bra som helst.

Trasig bakväxel
precis samma grej som hände mig veckan före 08, går att byta ut växelörat elelra tt helt enkelt rikta upp det, inte att rekomendera då du sänker hållfastheten i aluminiumet rejält eftersom det är en metall som ite vill bli böjd hit o dit. Ett nytt växelöra till min Merida (se min profil) gick på 85:- jag tackade o tog emot o tror nissen slog fel i kassaappareten :)

Trasig bakväxel
Jag har försökt rikta upp det genom att medelst en hammare rikta kraftigt våld mot växelörat. Hade lite ont om tid men jag fick det ganska ok. Ska ge det en omgång till i morgon. Tyvärr så tror jag att jag råkade dra sönder gängrona i infästningen då jag skulle sätta allt på plats. Kanske får ta en sväng förbi cykelspec, de hade ett öra på lager för 250.

Trasig bakväxel
Värm upp det innan du böjer tillbaka det. Koka upp en kastrull vatten med örat i och vinkla tillbaka det sen. Du bör nog inte värma det mer än så, det räcker.

Edit: Tog bort ett överflödigt citat.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp