Trasig thru-axle quick release? Hur gör man då?

Tjäna!

Skulle ta av framhjulet för lite rengöring av gaffeln och då hörs ett högt knäpp jag ska öppna snabbspänningen till thru-axle:n. Försöker skruva ut axeln som vanligt men själva "spännet" snurrar bara. Alltså har mekaniken på något sätt gått sönder och jag får inte ut axeln alls. Har hittat nya på Chainreaction men det hjälper ju inte så mycket om jag inte ens får ut den gamla. Finns det något knep att få ut thru-axle:n på något viss?

Specs:
15mm Maxle Lite thru-axle
Hjul: Roval 29, alloy, 29mm inner width, 24/28h

Tack på förhand!

Om den är uppspänd, dvs inget tryck som håller den låst samt att du kommer åt axeln från den sida där spännet inte sitter så torde du kunna göra som med en bult där skallen gått av. Det vill säga du tar en syl eller mejsel och sätter den hårt kanten på axeln på den sida där spännet inte sitter och försöker snurra ut den. Du behöver inte få ut så mycket för att kunna få tag i den från andra sidan.

Alternativtet ovan rekommenderar, om jag inte missförstår, så borrar du ett hål i axeln som man trycker in en torx i och skruvar ut den. Samma princip jag föreslagit ovan.

Senast ändrad:
En bild eller två på problemet brukar hjälpa om forumet skall kunna bidra.
Att slå i en torx i en "hålighet" för att på så sätt skapa ett nytt grepp att vrida axeln/bulten/whatever med är att jämställa med en skruvurdragare/grispitt/etc och är alltså en utväg när något kärvat fast och man inte längre kan använda skruvskallen eller motsvarande. Ofta är detta "förstörande" på bulten, men eftersom ramen eller så blir obrukbar om man inte får bort den är det ofta enda utvägen.

Utan bild så kan jag bara gissa att din thruaxle är gängad i ram/mutter på motsatt sida till spännet, är axeln ihålig där slår man alltså i en något för stor torx (skapar nya skåror i röret) så att man kan skruva ur den.

/Morgan

Hmm...men om det är en sån med en "snabbspännare" är inte det en sån du ska vika ut handtaget i spåret/jacket på då?

I så fall borde du väl kunna ta något annat i spåret?

Så här ser snabbspännet ut

Bilagor

• IMG_5107.JPG
    IMG_5107.JPG
    262.8 KB · Besök: 63
För när jag snurrar på spännet händer det fan ingenting. Här är det helt löst och jag hat skruvat tusen varv utan att något händer.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    300.2 KB · Besök: 71
Ja, det gick bra :) Men jag funderar ändå på om jag kan tagit sönder spännet på något sätt då det känns lite slappt och löst och det var ett jäkla ljud när jag öppnade den. Men nu kan jag ju alltid köpa nytt om jag vill, för jag vet hur jag får ut den! Man lär sig någonting varje dag, det tror jag stenhårt på.

Skönt att det löste sig.
Om spännet är helt eller inte är svårt att svara på utan att prova att skruva fast det, litar inte riktigt på att du gjort rätt när du försökt få fast det själv av någon anledning :)

Vis av andras misstag: Var väldigt väldigt noga med att trycka ner handtaget medan du skruvar. Slint några gånger i den mjuka aluminiumen och du kommer på riktigt ha de problemen du trodde du hade från början. En kille på en happyride skruvade åt sin QR till gaffeln lite för hårt (samma qr som din) och den satt där den satt när cykeln skulle in i bilen efteråt. Jag har faktiskt inte sett om han löste det, nu när jag tänker efter.

Tillbaka
Topp