Trasigt nav, vad nu?

Mattzon

Medlem
Trasigt nav, vad nu?
Har en Vitus Sentier 29VRS med WTB hjul och KT H5ER baknav. Har vid några tillfällen tappat drivningen. Det upplevs som att kedjan kuggar över, men så var inte fallet. Öppnade upp navet och ser att mycket är stor del av kransen är rensad och spärrhakarna är också avslitna. Vad rekommenderar happykollektivet?

Reparera: Finns det reservdelar eller är detta alternativ inte aktuellt på detta nav?

Köpa nytt "billigt" hjul som kanske håller lika länge som nuvarande, 2-3 säsonger? Hittar bara massa CL-hjul så då åker jag väl på att köpa ny skiva också...
https://www.biketown.se/sv/articles...pqb-evSwntofOgFpMVs3nWzOlsJMlTywaAh0sEALw_wcB

Satsa och köpa hjulset av bättre kvalitet? Tänker typ hjulset från slowbuild med DT Swiss 350.

Trasigt nav, vad nu?
Jag skulle nog inte lägga energi på KT-hubben. Det kommer gå sönder igen.

med hjul så får du definitivt vad du betalar för. Shimano fälgen där håller väl någon säsong, beroende på vad du cyklar.

Själv skulle jag satsa på något i 3000kr prisklassen iallafall.

Något sånthär kanske?

Edit: byte hjul då jag såg att du vill ha microspline

Senast ändrad:
Trasigt nav, vad nu?
Jag skulle nog inte lägga energi på KT-hubben. Det kommer gå sönder igen.

med hjul så får du definitivt vad du betalar för. Shimano fälgen där håller väl någon säsong, beroende på vad du cyklar.

Själv skulle jag satsa på något i 3000kr prisklassen iallafall.

Något sånthär kanske?

Edit: byte hjul då jag såg att du vill ha microspline
Som jag misstänkte då, ingen mening att lägga någon energi på det gamla hjulet.
Om jag ändå behöver lägga 3000+ så känns det vettigt att plocka ihop på slowbuild eller liknande (alternativ?) och få kända komponenter rätt igenom.

Tänker mig:
Fälg: XM481 eller Newmen Evolution SL A30, värt tillägget?
Nav: DT Swiss 350
Ekrar: Enda valet verkar vara DT Comp Race 2,0-1,6-2

Tillbaka
Topp