Livet består inte enbart av Brooks. I början av min karriär var det Idéale 90 som gällde. Jag tycker att Brooks Professional har en oslagbart snygg form men mitt hjärta klappar ändå lite extra för Idéale. Dels för att de försvann från marknaden, dels för att de sedan några år är tillbaka.
På 80-talet körde jag den här, Idéale 90: an hårt (ny när jag köpte den):
Den här, likaledes modell 90, fick gå sex vintrar i Lund på 80-talet (satt på en Crescent 92320 som jag köpte för att renovera):
Den här 90: an var ny när jag började använda den men den kördes nog bara en säsong och är i kanonskick fortfarande:
När Fred och Katia började göra nya Idéale 90 med hjälp av de gamla verktygen och medarbetarna kunde jag inte låta bli att beställa en helt ny för några år sedan. Dessa har normalt "Rodée Main Selon Rebour" stämplat i lädret men jag bad dem att göra en utan. Vilket inte var något problem. Kanon att ha att göra med!
www.sellesideale.fr
Någon gång på sensommaren 2023 var det en annons på blocket. En gammal dam-Méral som hade en Idéale 92 Diagonale. Av herrmodell (fanns en damvariant också). 92: an är intressant då den har stora kopparnitar. Alltid trevligt. Cykeln var jag inte intresserad av men tog, i min strävan att att äga allt i hela världen - och beröva riktiga cyklister som bara ville ha en sadel chansen - kontakt med säljaren och frågade om jag kunde få köpa loss sadeln - för inte så mycket mindre än vad som begärdes för cykeln. Det gick bra...!
Monterade den på trainer-cykeln och har under vintern kört in den på/för min ändalykt. På köpet försvann ärgen från nitarna... Cykeln i övrigt är ihopsatt av överblivna delar - inte vacker men effektiv.
Såå... Fler nyanser av brunt. Franska sådana - och lite svart blev det väl också.