Tre nyanser av brunt...

Tre nyanser av brunt...
Nej, men det finns en anledning till att museer sällan nöjer sig med bilder av föremålen. Jag förstår din poäng dock, åtminstone om ditt syfte med sadlarna är att de ska finnas för allmänhetens beskådan. Vilket jag har lite svårt att tro, om du ursäktar.

Mitt syfte med den här tråden var att visa sadlar. För allmänheten. Jag vilar min väska... och är klar med dig för den här gången. På återseende.

Tre nyanser av brunt...
Väskor placerade långt bak innebär också att man förhoppningsvis slipper slå hälarna i dem. (y)

Edit: Jag är också färdig med övrig diskussion. :giggle:

Tre nyanser av brunt...
Tackar!

Så kan det tyvärr vara om intresset är ganska nischat. Gubbarna bör förstå detta och sponsra ungdomar in i hobbyn via exempelvis klubbar. Jag brukar ge bort prylar till ungdomar om jag märker att de är genuint intresserade - framför allt gammal fin fiskeutrustning. Det är bra för återväxten.

En annan sak i sammanhanget... Flera till mig närstående har tävlat på hög nivå inom skalamodell. Nu för tiden blir blir de slagna hela tiden i körningsmomenten. Av barn. Som är uppvuxna med olika former av styrningskontroller! Jag hade en liten billig helikopter (200-kronorsklassen) och lärde mig köra den efter mycket möda. En 7-årig tjej frågade om hon fick prova... och jag tänkte "200 kr - klart hon får". Hon körde perfekt efter 15 sekunder..
Precis så, sonen som började vid 11-12 flyger planen på vilken ledd som helst med full kontroll, jag är glad om jag kan köra i en kontrollerad 8:a... Fiske har varit ett annat intresse så Adam kan få upp, rensa och steka en aborre till pålägg på en knäckemacka. Det gör ingen av hans kompisar som ofta vuxit upp med landställen vid sjö. Vad gör folk nu för tiden...? ;-)

Tre nyanser av brunt...
Precis så, sonen som började vid 11-12 flyger planen på vilken ledd som helst med full kontroll, jag är glad om jag kan köra i en kontrollerad 8:a... Fiske har varit ett annat intresse så Adam kan få upp, rensa och steka en aborre till pålägg på en knäckemacka. Det gör ingen av hans kompisar som ofta vuxit upp med landställen vid sjö. Vad gör folk nu för tiden...? ;-)

Kultiverar intresset på ett försiktigt sätt:

2021

51350492946_ee529e529c_b.jpg

Två år senare:

53003970076_421b9b2f04_b.jpg

Tre nyanser av brunt...
Då borde du gilla 150-års jubileums B15 - med kopparnitar istället för stål. Kom i limiterad utgåva 2016. B15 Swallow passar lättare cyklister bäst. Lätt att de saggar rätt snart annars - trots att sidorna är uppstyvade med sammankopplingen i metall undertill.

53032002296_76a2d158d0_b.jpg

53032002351_9421834f05_b.jpg

53032002291_6676ba2e34_b.jpg
Lite för vräkig för min smak. Ser dyr ut.

Tre nyanser av brunt...
Metning heter det väl?

Jag hade kunnat tänka mig soulmusikens utveckling också. Är inte knusslig på det sättet.
För mig är det inte uppenbart att soul skulle vara mer cykelrelaterat än rock eller att för den delen att någon av dem har speciellt mycket med cyklar eller cykling att göra.

Edit: Och vad gäller fångande av fisk så ägnar jag mig inte åt det så jag har inte koll på om fiske inkluderar metning eller ej. Gissningsvis dock inte så svårt att genomskåda vad jag åsyftade.

Tre nyanser av brunt...
För mig är det inte uppenbart att soul skulle vara mer cykelrelaterat än rock eller att för den delen att någon av dem har speciellt mycket med cyklar eller cykling att göra.

Edit: Och vad gäller term för fångande av fisk så ägnar jag mig inte åt det. Gissningsvis dock inte så svårt att genomskåda vad jag åsyftade.
Aj då, tappade du humorn vid förlossningen? ?

Tre nyanser av brunt...
Snart lanserar jag mig på Tikitok! Känner att jag kan bli en global influencer. Med mina snart 2 miljoner visningar på flickr kan jag gå i tidig pension om jag kapitaliserar på detta hårt. Undrar hur många besök Moderna har!?

Trots, eller kanske tack vare, trådens gradvisa förfall och trams - dagens statistik:

53153538873_76089f744f_h.jpg

edit. Det slutar inte...

53153122756_4c521a75f4_h.jpg

Vi tar väl en cykel till...med en Brooks... (använd av mig...).

48518367127_c56ffdd2db_3k.jpg

Så här såg den ut när jag, i min iver att köpa upp allt i hela världen, berövade horder av köpare chansen - dessa stackare som ju bara ville ha en cykel.?

36643572150_caabb3d36e_b.jpg

Senast ändrad:
Tre nyanser av brunt...
00.00 såg det ut så här:

53153426036_624d7df257_h.jpg

Den som flest (121 st) tittat på var:

51138220203_cce678940d_h.jpg

Andra plats med 118 st:

31645519757_ad264df236_3k.jpg

Tredje 117 st:

50078615908_57ad50dfe9_4k.jpg

Ser lokalpatriotiskt ut... Dock är tvåan en italiensk cykel. Enbart dekalerna är svenska.

Tack för idag...! Ses på Tikitok framöver. Produktplaceringar och samarbeten tas tacksamt emot. ?

Tre nyanser av brunt...
Varför är det viktigt att någon samlar? På cykelhistoriska finns det (åtminstone) en man som renoverar och samlar på cyklar, men också på prylar, dokumentation och fotografier om cyklar. Visar man en bild och anger ett ramnummer har man ofta svar om årsmodell, skick och vad som behöver fixas för att återställa till ursprungsskick allt detta inom fem minuter. Hans samlande, kunskap och engagemang inspirerar många andra att sätta igång och fixa, eller i alla fall inte slänga. Jag kan se direkt att J2000 har en samling Monarker som kan hjälpa mig få till min egen om jag skulle få tid över. Jag kan se hur jag skall montera dekaler, vilka komponenter som saknas osv. Hade varit väldigt svårt om ingen samlade. För mig leder samlare vägen till bevarande. Det krävs både tid, kapital och utrymme. Någon engagerar sig utöver det vanliga och man kan ofta ha nytta av det utan att göra särskilt mycket mer än att vara tacksam.

Senast ändrad:
Tre nyanser av brunt...
Det handlar också om bevarande, har sett flera cyklar av modellerna ovan, cyklar som varit lite använda och ursprungligen i fint skickmen kommit i händerna på någon som inte brytt sig om dem och låtit dem stå i fukt, inte sällan utomhus, så de totalförstörts.

Tre nyanser av brunt...
Absolut. Dock var mitt inlägg i första hand ett försök till lite självironisk humor och för att visa upp min nya Professional från 2012 - i en färg som bara gjordes en ytterst kort tid (på Team Pro) - "ockra". På slutet kom jag på det sista - då det snart är den enda Professional som jag verkligen "saknar".

En liten del bara...

Har du impregmerat dom i Gammel Dansk??

In

Tre nyanser av brunt...
Jag är i "smörj på insidan-falangen" och det gäller både sadlarna och mig själv. Årligen, normalt på hösten, smörjs alla lädersadlar (monterade som omonterade, använda som oanvända) medan det dricks sprit och röks cigarr. Det är sedan gammalt och nyttigt för själen.

Sadlarna smörjs en gång per år. Själv smörjs jag oftare.

50048105901_a089862929_b.jpg

Tre nyanser av brunt...
Jag är i "smörj på insidan-falangen" och det gäller både sadlarna och mig själv. Årligen, normalt på hösten, smörjs alla lädersadlar (monterade som omonterade, använda som oanvända) medan det dricks sprit och röks cigarr. Det är sedan gammalt och nyttigt för själen.

Sadlarna smörjs en gång per år. Själv smörjs jag oftare.

50048105901_a089862929_b.jpg
Det är sedan innan tiden fanns.

Tre nyanser av brunt...
Fin tråd med fina sadlar och cyklar! Jag har en gammal trött Idéale jag fyndade billigt på min franska hoj. Den är inte lätt (eller snygg) men den är väldigt bekväm! Lutar åt att prova nån annan lädersadel på någon av de andra hojarna. Som tillhörande viktklassen "lätt" tackar jag JE för tipset om B15 Swallow!

Rockmusik? Fiske? Detta är väl ändå ett cykelforum!
Vad gäller fiske så stavas kopplingen "Shimano"!

Tre nyanser av brunt...
Fin tråd med fina sadlar och cyklar! Jag har en gammal trött Idéale jag fyndade billigt på min franska hoj. Den är inte lätt (eller snygg) men den är väldigt bekväm! Lutar åt att prova nån annan lädersadel på någon av de andra hojarna. Som tillhörande viktklassen "lätt" tackar jag JE för tipset om B15 Swallow!

Vad gäller fiske så stavas kopplingen "Shimano"!
Jag hävdar att fiske är OT på happy oavsett om en tillverkare av cykelprodukter även producerar fiskeprodukter.

Ungefär som att det är rätt meningslöst att på en strålterapikonferens börja diskutera gruvdrift bara för att Sumitomo-koncernen har produktion av hårdvara inom båda branscherna.

Tre nyanser av brunt...
Livet består inte enbart av Brooks. I början av min karriär var det Idéale 90 som gällde. Jag tycker att Brooks Professional har en oslagbart snygg form men mitt hjärta klappar ändå lite extra för Idéale. Dels för att de försvann från marknaden, dels för att de sedan några år är tillbaka.

På 80-talet körde jag den här, Idéale 90: an hårt (ny när jag köpte den):

1 20230902.jpg

Den här, likaledes modell 90, fick gå sex vintrar i Lund på 80-talet (satt på en Crescent 92320 som jag köpte för att renovera):

20230902_192044.jpg

Den här 90: an var ny när jag började använda den men den kördes nog bara en säsong och är i kanonskick fortfarande:

2020 07 02b.jpg

När Fred och Katia började göra nya Idéale 90 med hjälp av de gamla verktygen och medarbetarna kunde jag inte låta bli att beställa en helt ny för några år sedan. Dessa har normalt "Rodée Main Selon Rebour" stämplat i lädret men jag bad dem att göra en utan. Vilket inte var något problem. Kanon att ha att göra med!

20210514_081434_resized.jpg
20210708_154442_resized_1.jpg

Någon gång på sensommaren 2023 var det en annons på blocket. En gammal dam-Méral som hade en Idéale 92 Diagonale. Av herrmodell (fanns en damvariant också). 92: an är intressant då den har stora kopparnitar. Alltid trevligt. Cykeln var jag inte intresserad av men tog, i min strävan att att äga allt i hela världen - och beröva riktiga cyklister som bara ville ha en sadel chansen - kontakt med säljaren och frågade om jag kunde få köpa loss sadeln - för inte så mycket mindre än vad som begärdes för cykeln. Det gick bra...!

Diagonale 92 stora nitar.jpg

20230915_223217.jpg

Monterade den på trainer-cykeln och har under vintern kört in den på/för min ändalykt. På köpet försvann ärgen från nitarna... Cykeln i övrigt är ihopsatt av överblivna delar - inte vacker men effektiv.

20240427_155323b.jpg
20240427_155422.jpg

20231001_133709.jpg
20240427_155203.jpg

Såå... Fler nyanser av brunt. Franska sådana - och lite svart blev det väl också.

Senast ändrad:
Tre nyanser av brunt...
Sadeln på Eddy Merckx:en är ju snygg, men rent estetiskt tycker jag den förtjänar att sitta på en annan cykel.

Å andra sidan tycker jag generellt den typen av sadlar gör sig bättre på typ rando- eller touringcyklar än mer renodlade racercyklar.

Tre nyanser av brunt...
Sadeln på Eddy Merckx:en är ju snygg, men rent estetiskt tycker jag den förtjänar att sitta på en annan cykel.

Å andra sidan tycker jag generellt den typen av sadlar gör sig bättre på typ rando- eller touringcyklar än mer renodlade racercyklar.

Historiskt så var det smala lädersadlar på racercyklar - men jag håller med dig helt och i kombination med just den här Merckx: en är den verkligen ful-fel. Att den här hamnade på trainern var enbart för att jag ville forma om den och göra den till min. Som jag skrev - inte vacker men effektiv. Vi får se vad den hamnar på i framtiden.

Färg och form gör skillnad. Tar man en svart Brooks Swift Titanium (som kom på marknaden 1992) och skär till den lite extra kan den fungera på en "modern" Merckx - tycker jag. Speciellt om Merckx: en har tredelat och styrändsreglage...

20170414_180228_resized.jpg
20170414_184650_resized.jpg
20170414_184623_resized.jpg
20180728_155804.jpg

Tillbaka
Topp