Tre nyanser av brunt...

J2000E

Aktiv medlem
Tre nyanser av brunt...
53151071024_d7ff6a6382_b.jpg

53151407508_b020c64273_b.jpg

Jag gillar helt klart lädersadlar... Gör det mig till läder-fetishist?

Någon som har en brun Alpe d´Huez att sälja? Betalar bra för en riktigt fin.

Tre nyanser av brunt...
Kanske läge att testa i Köp(&Sälj)?

Absolut. Dock var mitt inlägg i första hand ett försök till lite självironisk humor och för att visa upp min nya Professional från 2012 - i en färg som bara gjordes en ytterst kort tid (på Team Pro) - "ockra". På slutet kom jag på det sista - då det snart är den enda Professional som jag verkligen "saknar".

En liten del bara...

50367579527_e12a830b24_h.jpg

53032484578_e4d54ebc36_b.jpg

Senast ändrad:
Tre nyanser av brunt...
Jättefint, men... Jag har verkligen aldrig begripit mig på det här med samlande. Vad är vitsen? Varför ha mängder av mer eller mindre likadana grejer som man ändå inte hinner använda? :oops:

Tre nyanser av brunt...
Jättefint, men... Jag har verkligen aldrig begripit mig på det här med samlande. Vad är vitsen? Varför ha mängder av mer eller mindre likadana grejer som man ändå inte hinner använda? :oops:

Jag frågade chatgpt (första gången jag använde detta)... "what is the point in collecting?"

1. Personal enjoyment: Many people collect items simply because they find joy and satisfaction in owning and displaying them. It can be a way to express their interests, passions, or personal style.

2. Historical or cultural significance: Collecting items with historical or cultural importance allows individuals to preserve and appreciate the past. Collecting can help to document and remember certain eras, events, or traditions.

3. Investment: Some collectors view their collections as an investment, hoping that the value of the items will increase over time. This can be especially true for rare or limited-edition items.

4. Social connections: Collecting can provide opportunities for networking, socializing, and connecting with others who share similar interests. It can be a way to join communities, attend conventions, or participate in online forums.

5. Personal growth and knowledge: Collecting often involves research, learning, and acquiring knowledge about specific items or subjects. It can be a way to expand one's understanding and expertise in a particular area.

Ultimately, the point of collecting is subjective and can differ based on individual motivations and interests.

Slut citat.

Den fick väl med det mesta. Jag skrev det här för ett antal år sedan inom en annan hobby och jag har markerat ett stycke som jag tycker kompletterar ovan:

Do not surrender to - what I have named - "grail emptiness". The feeling of meaninglessness and anxiety that can hit you when you have reached one of your goals. The emptiness and sometimes disorientation has its explanation.

Take comfort in the knowledge that collecting is not solely about the possession of things. It is as much, or more and for some, maybe to the full extent - about the quest. The research, the hunt, the journey, meetings, contacts - and the dreaming.

You are not alone in your grail emptiness. I would say we all suffer from it in different ways and forms. I tackle it by finding a new grail to covet and long for. Sometimes I alternate between hobbies to find new inspiration.

I found this some time ago and I think it is well put:
“The main thing is that I discovered that half the fun of owning a watch is, like the fulfillment of all desires, about the pursuit –shopping around is fun and ownership is the beginning of something, but also the end.” Jack Forster, Contributor, Forbes Magazine

Tre nyanser av brunt...
Aldrig gillar Professionalsadeln. B15 älskar jag, däremot

Då borde du gilla 150-års jubileums B15 - med kopparnitar istället för stål. Kom i limiterad utgåva 2016. B15 Swallow passar lättare cyklister bäst. Lätt att de saggar rätt snart annars - trots att sidorna är uppstyvade med sammankopplingen i metall undertill.

53032002296_76a2d158d0_b.jpg

53032002351_9421834f05_b.jpg

53032002291_6676ba2e34_b.jpg

Tre nyanser av brunt...
Jag frågade chatgpt...

Vilket jag antar betyder att du inte själv kunde komma på några rimliga anledningar. Och i så fall bekräftade du ju bara mitt ifrågasättande. :sneaky:?

I found this some time ago and I think it is well put:
“The main thing is that I discovered that half the fun of owning a watch is, like the fulfillment of all desires, about the pursuit –shopping around is fun and ownership is the beginning of something, but also the end.” Jack Forster, Contributor, Forbes Magazine

Det där är ju dock skilt från samlande. Man behöver inte köpa fler än EN fin klocka (eller bil, elgitarr, cykel...) för att ovanstående ska vara relevant.

Samla på bara. Frågan är väl om det är vettigt eller nyttigt. ?

Tre nyanser av brunt...
Samla på bara. Frågan är väl om det är vettigt eller nyttigt. ?

Jag gör som du - plockar ut en liten del ur sammanhanget och kommenterar det.

Antar på goda grunder att du inte är intresserad av historia och tycker att museer är onödigt(?). En Picasso är bara färg på en duk. Inget viktigt eller nyttigt. ÄR lite intresserad av hur dina passioner ser ut. Vad får dig att brinna? Ett liv som enbart styrs av vad som är vettigt och nyttigt - låter som ett intressant upplägg och som jag gärna vill höra mer om.

Tre nyanser av brunt...
Den översta, på den gröna ramen! :love:
Vad matchar man den med för styrlinda?

Apropå att saker måste användas för att ha något värde...

När jag bytte sadel för något år sedan (efter cirka 35 års användande - inte för att den var slut utan för att jag ville pensionera den) funderade jag på att byta lindan också. Men den fick bli kvar. Skinnlinda som bleknat och slitits. Den måste därför vara värd mycket samt betecknas som både vettig och nyttig. Eller så är det bara passion...

Edit - eller menar du den ljusa överst i packen? Då är det också med en gammal sliten och blekt skinnlinda.

51092709998_5809c169ca_h.jpg

51092710318_b6ca9a69ee_h.jpg

51092247404_a1c2635c63_h.jpg

Tre nyanser av brunt...
Jag gör som du - plockar ut en liten del ur sammanhanget och kommenterar det.

Antar på goda grunder att du inte är intresserad av historia och tycker att museer är onödigt(?). En Picasso är bara färg på en duk. Inget viktigt eller nyttigt.
Jag ser ungefär noll koppling mellan att vara intresserad av konst och historia, och känna ett behov av att samla (på konst och historia). :giggle:

ÄR lite intresserad av hur dina passioner ser ut. Vad får dig att brinna? Ett liv som enbart styrs av vad som är vettigt och nyttigt - låter som ett intressant upplägg och som jag gärna vill höra mer om.
Att lösa problem, utföra saker, röra mig och vara ute i naturen får mig att brinna. Prylar ger bara tillfällig lycka och är tämligen oviktiga även om de kan vara trevliga. Jag köper gärna dyra prylar, men jag vill verkligen inte äga fler av samma sak. Enda anledningen till konsumtion för mig är att grejerna ska användas. Att köpa något och lägga i en låda är i min mening helt absurt.

Tre nyanser av brunt...
Är det jättepraktiskt med de där Torxskruvarna under vissa omständigheter eller är det bara ... skall vi säga, smaken är som baken?
Ja, faktiskt. Brooks och tyvärr även Idèale spänns krångligt med sextondelsvarv från insidan med en öppen 13 mm nyckel. Berthout från utsidan med en torx.
Dock bara vid behov - min Idèale som använts de senaste 40 åren har jag spänt upp en enda gång.
Apropå många sadlar försökte jag motivera en ny Idèale som nu finns med titanräls - men finner det omöjligt eftersom den gamla aldrig slits ut.

Tre nyanser av brunt...
Jag ser ungefär noll koppling mellan att vara intresserad av konst och historia, och känna ett behov av att samla (på konst och historia). :giggle:

Att lösa problem, utföra saker, röra mig och vara ute i naturen får mig att brinna. Prylar ger bara tillfällig lycka och är tämligen oviktiga även om de kan vara trevliga. Jag köper gärna dyra prylar, men jag vill verkligen inte äga fler av samma sak. Enda anledningen till konsumtion för mig är att grejerna ska användas. Att köpa något och lägga i en låda är i min mening helt absurt.

Kopplingen? Den är att om ingen samlar konst och historia - och sedan gör det tillgängligt för allmänheten (museer - eller som jag - på nätet) får du nöja dig med att söka upp konstnärer i deras ateljé och köpa din tavla (singularis just för dig).

Huruvida prylar ger lycka är en helt annan diskussion. Då du valde att inte citera det som jag skrev och som är min egen text klipper jag in den själv igen:
"Do not surrender to - what I have named - "grail emptiness". The feeling of meaninglessness and anxiety that can hit you when you have reached one of your goals. The emptiness and sometimes disorientation has its explanation.

Take comfort in the knowledge that collecting is not solely about the possession of things. It is as much, or more and for some, maybe to the full extent - about the quest. The research, the hunt, the journey, meetings, contacts - and the dreaming.

You are not alone in your grail emptiness. I would say we all suffer from it in different ways and forms. I tackle it by finding a new grail to covet and long for. Sometimes I alternate between hobbies to find new inspiration."

Ovan text gör tydligt att prylar i sig ger inte lycka och tyvärr även kan ge upphov till meningslöshet och ångest. Däremot är letandet och uppdraget (sammansatt i "the quest") något som motiverar mig. Har skrivit det här tidigare - jag skulle byta bort alla prylar mot en enda ny och nära vän eller en garanti om min familjs framtida hälsa - eller något annat som är på riktigt.

Sedan är det lite sött att flera här gör antagandet att jag inte använder cyklar eller det jag samlar på. Det finns inget motsatsförhållande i att samla och att använda. Huruvida jag kommer att hinna använda allt och om jag hinner förbruka allt får framtiden utvisa. Jag har gjort mitt bästa sedan början av 1980-talet. Det som blir över efter min död är inte bortkastat. Antingen kommer det då användas/återbrukas av någon annan - eller så återvinns det. Klart bättre än att köpa nya prylar.

edit - På nätet måste en lång text följas av bilder.

51138220203_cce678940d_h.jpg

51138000596_b5b14751ec_k.jpg

Senast ändrad:
Tre nyanser av brunt...
Kopplingen? Den är att om ingen samlar konst och historia - och sedan gör det tillgängligt för allmänheten (museer - eller som jag - på nätet) får du nöja dig med att söka upp konstnärer i deras ateljé och köpa din tavla (singularis just för dig).
Fortfarande märkligt argument. Din privata samling är väl inte öppen för allmänheten?

Huruvida prylar ger lycka är en helt annan diskussion. Då du valde att inte citera det som jag skrev och som är min egen text klipper jag in den själv igen:
"Do not surrender to - what I have named - "grail emptiness". The feeling of meaninglessness and anxiety that can hit you when you have reached one of your goals. The emptiness and sometimes disorientation has its explanation.

You are not alone in your grail emptiness. I would say we all suffer from it in different ways and forms. I tackle it by finding a new grail to covet and long for. Sometimes I alternate between hobbies to find new inspiration."
Jag tycker inte det är en helt annan diskussion. Att över huvud taget behöva argumentera för att samlandets baksidor är något som drabbar alla samlare (vilket jag tolkar ovanstående som) visar snarare hur märkligt det är.

Ovan text gör tydligt att prylar i sig ger inte lycka och tyvärr även kan ge upphov till meningslöshet och ångest. Däremot är letandet och uppdraget (sammansatt i "the quest") något som motiverar mig. Har skrivit det här tidigare - jag skulle byta bort alla prylar mot en enda ny och nära vän eller en garanti om min familjs framtida hälsa - eller något annat som är på riktigt.

Sedan är det lite sött att flera här gör antagandet att jag inte använder cyklar eller det jag samlar på. Det finns inget motsatsförhållande i att samla och att använda. Huruvida jag kommer att hinna använda allt och om jag hinner förbruka allt får framtiden utvisa. Jag har gjort mitt bästa sedan början av 1980-talet. Det som blir över efter min död är inte bortkastat. Antingen kommer det då användas/återbrukas av någon annan - eller så återvinns det. Klart bättre än att köpa nya prylar.

edit - På nätet måste en lång text följas av bilder.

51138220203_cce678940d_h.jpg

51138000596_b5b14751ec_k.jpg
Tja, merparten av sadlarna du visade upp i början av tråden ser tämligen icke insuttna ut. ?

-------

Som sagt, samla på. Jag undrar mest om det inte finns vettigare saker att ägna sin tid och sina pengar åt. Kanske kan man fylla tomrummet med något mer konstruktivt än konsumtion och produkter?

Tre nyanser av brunt...
Personligen tycker jag det är ganska "oskyldigt" och trevligt om någon gillar sadlar.. Med tanke på cyklar/bilar/däck/kasetter/bromsar/kajaker/TV-apparater och all sorts skit som avhandlas här och köps i parti och minut känns några sadlar inte som en stor grej.

Tre nyanser av brunt...
Reflektion: TS gillar sadlar och skriver ett trevligt inlägg om detta. Varför ska han behöva ”försvara” det? Jättekonstigt.
För att det är ett diskussionsforum och det vore jättekonstigt om bara medhåll och beröm var tillåtet. Eller?
Han behöver inte försvara nåt, men har själv valt att göra det. Vi ökar förhoppningsvis förståelsen för varandra genom meningsutbytet.

Edit: Jag vill också mena att om man startar en tråd vars ämne kan beskrivas som "meningslös konsumtion" så är det ganska rimligt att bli ifrågasatt. Naturligtvis håller dock inte alla med om det är meningslöst. ?

Tre nyanser av brunt...
För att det är ett diskussionsforum och det vore jättekonstigt om bara medhåll och beröm var tillåtet. Eller?
Han behöver inte försvara nåt, men har själv valt att göra det. Vi ökar förhoppningsvis förståelsen för varandra genom meningsutbytet.

Edit: Jag vill också mena att om man startar en tråd vars ämne kan beskrivas som "meningslös konsumtion" så är det ganska rimligt att bli ifrågasatt. Naturligtvis håller dock inte alla med om det är meningslöst. ?
Jag håller med i sak - startar man en tråd som uppmanar till diskussion eller med ett provocerande tonfall eller liknande får man tåla mothugg.
men i detta fall tyckte jag TS mest skrev ”jag gillar fina sadlar, så här ser de ut”. Visst - det kan ju uppenbarligen dra igång en diskussion om vårt överflödessamhälle, men det kanske inte måste det. (Å andra sidan så gnäller ju nu jag oombett på att någon på Internet ej beter sig som jag själv skulle gjort så jag är ju inte bättre själv :-)

Tre nyanser av brunt...
Jag håller med i sak - startar man en tråd som uppmanar till diskussion eller med ett provocerande tonfall eller liknande får man tåla mothugg.
men i detta fall tyckte jag TS mest skrev ”jag gillar fina sadlar, så här ser de ut”. Visst - det kan ju uppenbarligen dra igång en diskussion om vårt överflödessamhälle, men det kanske inte måste det. (Å andra sidan så gnäller ju nu jag oombett på att någon på Internet ej beter sig som jag själv skulle gjort så jag är ju inte bättre själv :-)
Visst, men ibland kan man också behöva höra från utomstående att det man pysslar med kanske inte framstår som helt rimligt hos alla andra. Lite som bilentusiaster som stoltserar med 5,7-liters-V8:an utan att fatta att merparten av alla andra försöker göra precis tvärtom för att inte slösa på resurserna.

Sen har det tyvärr blivit ganska svenskt att bara hålla sig till sin egen grupp och där åtnjuta konsensus. Jag tror det är bättre om man diskuterar saker och inte bara tassar på tå kring det man har åsikter om men vet att andra inte håller med om. Att ifrågasätta och tillåtas bli ifrågasatt är definitivt nyttigt.

Tre nyanser av brunt...
Fortfarande märkligt argument. Din privata samling är väl inte öppen för allmänheten?

...snip...

Länken låg i ett tidigare inlägg:

Eller måste det vara "live" för att finnas och vara tillgängligt för allmänheten?

Försvar har någon varit inne på. Jag ser inte mina inlägg som försvar mot något. Däremot för något. Bland annat - återbruk, historia, kontext och passion. Diskussionen är intressant. Samlande visavi minimalism... Den ena kan inte vara utan den andra. Personligen är jag tacksam för alla minimalister som köper saker och sedan säljer dem till mig.

Tre nyanser av brunt...

Som sagt, samla på. Jag undrar mest om det inte finns vettigare saker att ägna sin tid och sina pengar åt. Kanske kan man fylla tomrummet med något mer konstruktivt än konsumtion och produkter?

Läste om det du skrev och fastnade faktiskt, andra gången, på ovanstående kommentar. Jag har hållit en god ton genom tråden och lägger mig vinn om att ha förståelse för andras synpunkter - diskussion och att vädra olika synpunkter är nyttigt för alla.

Men den kommentaren är galet förmäten av dig. Du har inte en aning om vad jag gör, hur jag lever, om jag har något tomrum eller om jag bidrar konstruktivt. Så min synpunkt är - förmätet och korkat att uttala sig så.

Tre nyanser av brunt...
Läste om det du skrev och fastnade faktiskt, andra gången, på ovanstående kommentar. Jag har hållit en god ton genom tråden och lägger mig vinn om att ha förståelse för andras synpunkter - diskussion och att vädra olika synpunkter är nyttigt för alla.

Men den kommentaren är galet förmäten av dig. Du har inte en aning om vad jag gör, hur jag lever, om jag har något tomrum eller om jag bidrar konstruktivt. Så min synpunkt är - förmätet och korkat att uttala sig så.
Så varför samlar du? Det måste ju fylla nån funktion som jag bara kan gissa mig till. Vad är det "konstruktiva" i att köpa produkter i sådan mängd att det omöjligen kan vara på grund av ett verkligt behov?

Tre nyanser av brunt...
Ja, det måste finnas andra saker du kan ägna dig åt som är mer konstruktiva än att samla på gamla cyklar? Du skulle exempelvis kunna fylla tomrummet i din själ genom att, konstruktivt, börja ifrågasätta andra människors hobbys på internet!

Tre nyanser av brunt...
Så varför samlar du? Det måste ju fylla nån funktion som jag bara kan gissa mig till. Vad är det "konstruktiva" i att köpa produkter i sådan mängd att det omöjligen kan vara på grund av ett verkligt behov?

Jag tror vi struntar i varför jag samlar - för det har jag redan förklarat.

Vi tar det "konstruktiva" istället. Tar det enkelt så att alla kan förstå. Då jag bara köper gamla saker som någon annan inte vill ha längre - så kastas de inte utan de återbrukas. Av mig eller någon annan i framtiden. Samtidigt kan de som är intresserade av teknikhistoria, kultur, design och cykling i framtiden få möjlighet att se hur detta har utvecklats. Räcker det som en grund för ett verkligt behov? Ja, det gör det.

Du verkar undvika att svara på direkta frågor - men jag försöker igen - räknas min samling som tillgänglig för allmänheten?

PS - jag har faktiskt köpt två ramar nya. En 1989 och en 2010.

Tre nyanser av brunt...

Vi tar det "konstruktiva" istället. Tar det enkelt så att alla kan förstå. Då jag bara köper gamla saker som någon annan inte vill ha längre - så kastas de inte utan de återbrukas. Av mig eller någon annan i framtiden. Samtidigt kan de som är intresserade av teknikhistoria, kultur, design och cykling i framtiden få möjlighet att se hur detta har utvecklats. Räcker det som en grund för ett verkligt behov? Ja, det gör det.

Du verkar undvika att svara på direkta frågor - men jag försöker igen - räknas min samling som tillgänglig för allmänheten?

Fin samling sadlar! Och du är inne på en sak i ditt inlägg, du samlar gamla saker som få andra är ute efter, jag håller med om att det inte rimligtvis kan ses som onödigt eller skadligt på nåt sätt. Jag har stött på samlande som kanske inte ett problem men lite hämmande rätt nyligen. Sonen var intresserad av radiostyrt flyg en tid och hade inte råd med fin radiostyrning utan köpte nåt kinesiskt som inte funkade och sen jagade vi beggad kvalitetradio. Och det var lögn i h-e. Förklaringen kom när vi åkte på inomhusflygningar och träffade ena gubben efter den andra som kompletterade flygandet med att samla multiplex-radios och dammsög marknaden för att kunna ha typ 20 apparater på hyllan hemma. Slutade med att pappa fick sponsra med en vettig radio. Samla på!

Tre nyanser av brunt...

Tror du verkligen att sadlarna hade kastats om du inte köpt dem? Jag tror nog att nån annan köpt dem istället. Sannolikt nån med behov av en sadel att använda på en cykel.

Om du har nån slags museum som är öppet för allmänheten, givetvis. Det har i alla fall inte framgått, eller så har jag missat det i nåt av de längre inläggen.

Vad har det med saken att göra? ?

---------

Som sagt, gör vad du vill. Men om du startar en tråd med bilder på drösar av sadlar som av allt att döma inte används att cykla på så är det väl inte ett dugg konstigt om nån undrar varför? ?‍♂️ Tydligen ville du inte diskutera saken, så jag vet inte riktigt vad vitsen var i så fall...

Tre nyanser av brunt...
Tror du verkligen att sadlarna hade kastats om du inte köpt dem? Jag tror nog att nån annan köpt dem istället. Sannolikt nån med behov av en sadel att använda på en cykel.

Om du har nån slags museum som är öppet för allmänheten, givetvis. Det har i alla fall inte framgått, eller så har jag missat det i nåt av de längre inläggen.

Vad har det med saken att göra? ?

---------

Som sagt, gör vad du vill. Men om du startar en tråd med bilder på drösar av sadlar som av allt att döma inte används att cykla på så är det väl inte ett dugg konstigt om nån undrar varför? ?‍♂️ Tydligen ville du inte diskutera saken, så jag vet inte riktigt vad vitsen var i så fall...

Du beter dig klart märkligt. Svara nu på frågan om huruvida min samling är tillgänglig för allmänheten - du har fått länken två gånger i tråden.

Tre nyanser av brunt...
Apropå att saker måste användas för att ha något värde...

När jag bytte sadel för något år sedan (efter cirka 35 års användande - inte för att den var slut utan för att jag ville pensionera den) funderade jag på att byta lindan också. Men den fick bli kvar. Skinnlinda som bleknat och slitits. Den måste därför vara värd mycket samt betecknas som både vettig och nyttig. Eller så är det bara passion...

Edit - eller menar du den ljusa överst i packen? Då är det också med en gammal sliten och blekt skinnlinda.

51092709998_5809c169ca_h.jpg

51092710318_b6ca9a69ee_h.jpg

51092247404_a1c2635c63_h.jpg
Självklart en läcker cykel och så vidare :) Men främst nyfiken på hur placeringen av väskhållarna så långt bakvid bakhjulet påverkat köregenskaperna. Hur har du fördelat packningen viktmässigt på cykeln?

Tre nyanser av brunt...
Fin samling sadlar! Och du är inne på en sak i ditt inlägg, du samlar gamla saker som få andra är ute efter, jag håller med om att det inte rimligtvis kan ses som onödigt eller skadligt på nåt sätt. Jag har stött på samlande som kanske inte ett problem men lite hämmande rätt nyligen. Sonen var intresserad av radiostyrt flyg en tid och hade inte råd med fin radiostyrning utan köpte nåt kinesiskt som inte funkade och sen jagade vi beggad kvalitetradio. Och det var lögn i h-e. Förklaringen kom när vi åkte på inomhusflygningar och träffade ena gubben efter den andra som kompletterade flygandet med att samla multiplex-radios och dammsög marknaden för att kunna ha typ 20 apparater på hyllan hemma. Slutade med att pappa fick sponsra med en vettig radio. Samla på!

Tackar!

Så kan det tyvärr vara om intresset är ganska nischat. Gubbarna bör förstå detta och sponsra ungdomar in i hobbyn via exempelvis klubbar. Jag brukar ge bort prylar till ungdomar om jag märker att de är genuint intresserade - framför allt gammal fin fiskeutrustning. Det är bra för återväxten.

En annan sak i sammanhanget... Flera till mig närstående har tävlat på hög nivå inom skalamodell. Nu för tiden blir blir de slagna hela tiden i körningsmomenten. Av barn. Som är uppvuxna med olika former av styrningskontroller! Jag hade en liten billig helikopter (200-kronorsklassen) och lärde mig köra den efter mycket möda. En 7-årig tjej frågade om hon fick prova... och jag tänkte "200 kr - klart hon får". Hon körde perfekt efter 15 sekunder..

Tre nyanser av brunt...
Du beter dig klart märkligt. Svara nu på frågan om huruvida min samling är tillgänglig för allmänheten - du har fått länken två gånger i tråden.
Om du menar bilder på dina cyklar så är svaret givetvis nej. Lika lite som en bild på en Les Paul 1959 innebär att gitarren är "tillgänglig för allmänheten". Edit: Men det är förstås ett trevligt initiativ ändå!

Tyvärr finns det samlare som dammsuger marknaden på specifika produkter och låser in i kassaskåp så att de aldrig kommer till någon användning. Det gäller nog lyckligtvis inte cykelsadlar i alla fall. ?

Tre nyanser av brunt...
Om du menar bilder på dina cyklar så är svaret givetvis nej. Lika lite som en bild på en Les Paul 1959 innebär att gitarren är "tillgänglig för allmänheten".

Tyvärr finns det samlare som dammsuger marknaden på specifika produkter och låser in i kassaskåp så att de aldrig kommer till någon användning. Det gäller nog lyckligtvis inte cykelsadlar i alla fall. ?

Fortfarande märklig. Du menar alltså att på museer IRL så får man använda museiföremålen?

Tre nyanser av brunt...
Fortfarande märklig. Du menar alltså att på museer IRL så får man använda museiföremålen?
Nej, men det finns en anledning till att museer sällan nöjer sig med bilder av föremålen. Jag förstår din poäng dock, åtminstone om ditt syfte med sadlarna är att de ska finnas för allmänhetens beskådan. Vilket jag har lite svårt att tro, om du ursäktar.

Tre nyanser av brunt...
Självklart en läcker cykel och så vidare :) Men främst nyfiken på hur placeringen av väskhållarna så långt bakvid bakhjulet påverkat köregenskaperna. Hur har du fördelat packningen viktmässigt på cykeln?

Tack!

Det är det gamla klassiska franska sättet för placering. Låg placering med tunga saker fram, lätta bak. Cykeln är byggd för det upplägget.

Så här ser det ut med original-väskhållarna:
53152331431_e426b604e3_b.jpg

Jag har inga sådana så jag byggde en egen bakre hållare av en Blackburn som normalt ska sitta fram - på cyklar utan lödda fästen på framgaffeln.

Har fungerat bra för mig. Senast på en tur i Ligurien (ett tag sedan nu inser jag...). Mycket branta backar...

Över hela världen tar folk heder och ära av varandra i diskussioner kring vad som är "rätt" placering. Det här har fungerat för mig. På min pensionshoj, som jag bygger på, testar jag en mer konventionell bakre hållare. Däremot kommer jag aldrig gå ifrån nav-centrerad hållare fram. Aldrig.

Tillbaka
Topp