DannemannenHbg
Medlem
Tre träningspass inför Vätternrundan
Skriv gärna, jag läser gärna!Tog bort inlägget för det känns meningslöst att skriva här i ämnet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skriv gärna, jag läser gärna!Tog bort inlägget för det känns meningslöst att skriva här i ämnet.
Om du tog illa upp av mitt inlägg som avslutas med en ? ber jag om ursäkt. Det var inget illa ment utan skrivet ytterst skämtsamt, vilket var anledningen till att jag också avslutade det med en ?.Tog bort inlägget för det känns meningslöst att skriva här i ämnet.
Inte säker på om du är allvarlig eller skämtar, men stenhårt pumpade (och supersmala) däck har man ju gått ifrån rätt ordentligt på senare år då det visat sig inte alls vara optimalt för lägsta rullmotstånd på lvg.
(Det där med att korrekt däckstryck är viktigast är ett slags forumskäm
Har lite däcktrycksångest, tenderar att pumpa lite för hårt. Det är väl den psykologiska effekten som spökar och som säger att lite hårdare är allt bäst ändå. Men jag försöker att besinna mig och liger på 7 bak och 6.5 fram (25mm, däck med slang), men skulle förmodligen behöva kapa ett bar, både fram och bak. SRAM har en bra kalkylator att utgå ifrån, men den är säkert välkänd här på forumet ?Inte säker på om du är allvarlig eller skämtar, men stenhårt pumpade (och supersmala) däck har man ju gått ifrån rätt ordentligt på senare år då det visat sig inte alls vara optimalt för lägsta rullmotstånd på lvg.
(Det där med att korrekt däckstryck är viktigast är ett slags forumskämt.)
Lagom tryck beror förstås på din vikt. Just vad gäller längre sträckor finns förutom rent prestandamässiga fördelar också en fördel med att inte trycka i onödigt högt tryck i att det då typiskt blir mindre skakigt vilket är en klar fördel i längden.Har lite däcktrycksångest, tenderar att pumpa lite för hårt. Det är väl den psykologiska effekten som spökar och som säger att lite hårdare är allt bäst ändå. Men jag försöker att besinna mig och liger på 7 bak och 6.5 fram (25mm, däck med slang), men skulle förmodligen behöva kapa ett bar, både fram och bak. SRAM har en bra kalkylator att utgå ifrån, men den är säkert välkänd här på forumet ?
Kan man göra det en smula bekvämare och samtidigt vinna prestanda är det det inte mycket att fundera över, så det får bli till att våga gå ner lite ytterligare. Enligt SRAM så ska jag ligga betydligt lägre än vad jag idag gör. Sen ska man såklart känna efter själv. Tror jag kommer landa på 6.5 bak och 6 fram så tillmötesgår jag både vetenskap och psykologin?Lagom tryck beror förstås på din vikt. Just vad gäller längre sträckor finns förutom rent prestandamässiga fördelar också en fördel med att inte trycka i onödigt högt tryck i att det då typiskt blir mindre skakigt vilket är en klar fördel i längden.
Om jag tittar på fyra VR-program som var de jag med en snabb googling fann så har de följande längsta pass:Jag tog inte illa upp men tyckte inte det fanns mening att skriva mer i ämnet här.
Håller inte alls med om att det skulle vara ovanligt att betona betydelsen av ha tränat på långa distanser innan man startar i ett långlopp, snarare det som i princip alltid framhävs. Det omvända däremot att det är helt onödigt och att det räcker gott med bara kortdistansträning är inte det vanliga.
Det är en blandning av sweetspot, mjölksyra och styrka (60-90min) - allmänt hyfsat riktigt jobbiga pass - avrundat med lite Zon2?Jag vet knappt vad något av det där är och framför allt inte hur långt. Men det är säkert bra. Det är svårt att träna fel säger Mattias Reck och det tror jag ganska mycket på.
Säkert bra. Kör på!Det är en blandning av sweetspot, mjölksyra och styrka (60-90min) - allmänt hyfsat riktigt jobbiga pass - avrundat med lite Zon2?
Finns ju olika gravelbikes, min i kolfiber väger in under 9kg enligt Rose själva och mer lvg liknande utväxling med 50/34 fram och 11-32 bak. Till loppet bytte jag till 622-28 slicks.Äta, dricka och härda ut. Några Alvedon och lite Voltaren-Gel kanske kan göra susen för ömmande kroppsdelar. Sen mycket bars, några gels, och fyra stopp i depån har jag tänkt. Men det får vi se, verkligheten vill kanske nåt helt annat ? Starkt jobbat förresten, 13h på gravel är inte fy skam?