Trehjulig elcykel till morfar

Samsonite

Medlem
Hej på er,
Snackade nyss med morfar som har varit en inbiten cyklist men som pga ålderns förutsättningar varit tvungen att sluta.
Han var sugen på att bli mer mobil och skulle vilja testa en trehjulig elcykel.
Han var mest sugen på ett framhjul och två bak, fast personligen tror jag det skulle bli stabilare men två fram och ett bak.
Någon som kan peka mig i rätt riktning så vi undviker skräpcyklar med allt vad det innebär?

Utbudet av trehjuliga elcyklar är väldigt dåligt. Det finns någon enstaka men inte av något märke man vill rekommendera, direkt.

Det finns däremot ganska många ellastcyklar med tre hjul som ger stabiliteten med tre hjul. Sen är det riktigt skoj med lastcykel då det bara är att hiva ner kassarna från ICA och Systembolaget i lådan, köra barnbarnen i lådan eller något annat skoj.
En trehjulig lådcykel där man styr med framhjulen, inte hela lådan är inte så värst vanliga men de finns. Nihola är ett känt fabrikat, finns att få tag på begagnat, elmotorkit från Tongsheng passar bra på dessa.

Morsan skaffade en 3 hjulig, 2 bak 1 fram. Helt omöjlig att cykla på, den lutar åt "fel" håll i varje kurva eftersom man inte kan luta in i svängen. Plus att när marken lutar blir det svårare för att ekipaget lutar med vägen och inte lodrätt som med 2 hjul. Jag kan enhjuling, mtb, bullit och motorcykel men där gick gränsen.

Kanske 3 hjulig liggcykel, med elhjälp?

Stabilt, bekväm "sadel", och med elhjälp så spelar vikten ingen roll. Fins väll även några modeller med högre sadel om man vill sitta lite högre.

Det känns likadant när man börjar cykla trehjulig lådcykel. Att det inte lutar känns väldigt obehagligt. Men det går att lära sig!

Morsan skaffade en 3 hjulig, 2 bak 1 fram. Helt omöjlig att cykla på, den lutar åt "fel" håll i varje kurva eftersom man inte kan luta in i svängen. Plus att när marken lutar blir det svårare för att ekipaget lutar med vägen och inte lodrätt som med 2 hjul. Jag kan enhjuling, mtb, bullit och motorcykel men där gick gränsen.

Kanske 3 hjulig liggcykel, med elhjälp?

Stabilt, bekväm "sadel", och med elhjälp så spelar vikten ingen roll. Fins väll även några modeller med högre sadel om man vill sitta lite högre.
Precis min tanke, har sett trehjulingar med ledad midja som gör att de kan tippa med framdelen för att kunna luta i kurvorna. Man låser leden i ett parkeringsläge med ett reglage på styret.

Hej på er,
Snackade nyss med morfar som har varit en inbiten cyklist men som pga ålderns förutsättningar varit tvungen att sluta.
Han var mest sugen på ett framhjul och två bak, fast personligen tror jag det skulle bli stabilare men två fram och ett bak.
Någon som kan peka mig i rätt riktning så vi undviker skräpcyklar med allt vad det innebär?
Morfar ska ju ha något sånt här!

Precis min tanke, har sett trehjulingar med ledad midja som gör att de kan tippa med framdelen för att kunna luta i kurvorna. Man låser leden i ett parkeringsläge med ett reglage på styret.
En sådan "ledad" trehjuling köpte min farsa. UNDVIK! Konstigare jävla cykel får man leta efter. Min bror (som kört mc i årtionden) och jag (som också kört mc förr men numera kör riktig cykel), tyckte båda att den var mkt obehaglig att köra. Farsan lyckades aldrig, gammal och vinglig som han är.

Vi har en vanlig trehjulig lådcykel. Cargobike. Faktiskt mycket mer instabil än en vanlig cykel. Allt över 10 kmh i kurva innebär vurpa. Kurvor i lutande plan är väldigt lurigt om kurvan och lutningen samverkar. Redan vid ganska lite lutning kan Max utslag på ”styret” innebära att cykeln inte är stabil ens stillastående. Minsta vingel i högre fart, 20-25 kmh, så går man upp på två hjul. Man lär sig men den är allt annat än stabil.

Jag undrar om morfar verkligen skulle gilla liggcykel. Man ska ta sig i och ur också.

Mer sittcykel än liggcykel. Jag kollade lite för nått år sedan åt en bekant och där fanns tillval för att underlätta i och urstigning. Exakt vilka tillval har jag tyvärr glömt bort.

Vi har en vanlig trehjulig lådcykel. Cargobike. Faktiskt mycket mer instabil än en vanlig cykel. Allt över 10 kmh i kurva innebär vurpa. Kurvor i lutande plan är väldigt lurigt om kurvan och lutningen samverkar. Redan vid ganska lite lutning kan Max utslag på ”styret” innebära att cykeln inte är stabil ens stillastående. Minsta vingel i högre fart, 20-25 kmh, så går man upp på två hjul. Man lär sig men den är allt annat än stabil.

Det du beskriver är typiskt för trehjuliga lådcyklar där man styr med själva lådan. Vill man få en känsla för vad det innebär utan att provcykla kan man med fördel gå in på närmaste stormarknad, lasta en kundvagn med 50 kilo mjöl och sedan springa så fort man kan med den i butikskorridoren samt försöka få den att svänga in i en tvärkorridor i hastigheten.

Av någon anledning är dessa, allra billigaste kinaimporterna till lådcyklar, de mest populära i Sverige. Kanske är det ett utslag av den folkliga oförståelsen för att bra cyklar ska få kosta pengar, för fattigdom är inte ett utbrett fenomen i Sverige.

Det spelar egentligen ingen roll om det är en billig lådstyrd trehjuling, så som Cargobike, Amlad, Biltema m.fl., eller en dyr så som Christiania eller Seaside, det är själva principen med en fullastad kundvagn fram som är monterad på en pivotpunkt som gör cykeln omanövrerbar i mer än promenadfart.

En idiotisk konstruktion som avskräcker från fortsatt cyklande med lådcyklar. Hade det varit upp till mig hade dessa bara rakt av förbjudits men just nu verkar de ändå bidra till ökat cyklande, så okej.

Trehjuliga cyklar där man styr med endast hjulen där fram, precis som på en bil så är det bara hjulen som vinklas och inte hela fronten på bilen, är eoner bättre i hanterbarhet. Inget problem att ta en kurva i 20 km/h även med last i lådan. Finns både sådana som kan tilta trots de tre hjulen och de som inte kan tilta.

De tiltande har fördelen att man kan hålla sig upprätt på vägar där vägbanan lutar. De är också så nära en tvåhjulig cykel i cykelupplevelse man kan komma, fast man har tre hjul.

De som inte tiltar kommer ha samma lutning som vägbanan vilket kan fresta på i längden.

Tiltande trehjuliga elcyklar som styr med framhjulen är exempelvis Butchers & Bicycles MK1-e, Babboe Carve, Babboe Flow-E. Trehjuliga elcyklar utan tilt är exempelvis Nihola, Livelo.

Lägg pengarna på en sån.

Äh, riktigt så illa är det inte med Cargobike och liknande. Men det gäller att vara medveten om skillnaden och inte tro att det är som en vanlig cykel. Och inte tro att det är stabilt som tusan, för det är det inte.

Man lär sig dock, jag körde ofta 20-25 km/h i backarna men man får vara beredd att stabilisera genom att bromsa bak om det börjar kännas osäkert. Och burka inåt i kurvorna. Det är helt annorlunda än vanlig cykel som sagt, och som van cyklist känns det väldigt märkligt.

Om man rullar runt i maklig takt är det helt OK. Men nu kör jag tvåhjulig lastcykel och det är något helt annat, det är som att cykla på riktigt. Förutom att jag inte kan cykla på vanliga cyklar längre..

Det du beskriver är typiskt för trehjuliga lådcyklar där man styr med själva lådan. Vill man få en känsla för vad det innebär utan att provcykla kan man med fördel gå in på närmaste stormarknad, lasta en kundvagn med 50 kilo mjöl och sedan springa så fort man kan med den i butikskorridoren samt försöka få den att svänga in i en tvärkorridor i hastigheten.

Av någon anledning är dessa, allra billigaste kinaimporterna till lådcyklar, de mest populära i Sverige. Kanske är det ett utslag av den folkliga oförståelsen för att bra cyklar ska få kosta pengar, för fattigdom är inte ett utbrett fenomen i Sverige.

Det spelar egentligen ingen roll om det är en billig lådstyrd trehjuling, så som Cargobike, Amlad, Biltema m.fl., eller en dyr så som Christiania eller Seaside, det är själva principen med en fullastad kundvagn fram som är monterad på en pivotpunkt som gör cykeln omanövrerbar i mer än promenadfart.

En idiotisk konstruktion som avskräcker från fortsatt cyklande med lådcyklar. Hade det varit upp till mig hade dessa bara rakt av förbjudits men just nu verkar de ändå bidra till ökat cyklande, så okej.

Trehjuliga cyklar där man styr med endast hjulen där fram, precis som på en bil så är det bara hjulen som vinklas och inte hela fronten på bilen, är eoner bättre i hanterbarhet. Inget problem att ta en kurva i 20 km/h även med last i lådan. Finns både sådana som kan tilta trots de tre hjulen och de som inte kan tilta.

De tiltande har fördelen att man kan hålla sig upprätt på vägar där vägbanan lutar. De är också så nära en tvåhjulig cykel i cykelupplevelse man kan komma, fast man har tre hjul.

De som inte tiltar kommer ha samma lutning som vägbanan vilket kan fresta på i längden.

Tiltande trehjuliga elcyklar som styr med framhjulen är exempelvis Butchers & Bicycles MK1-e, Babboe Carve, Babboe Flow-E. Trehjuliga elcyklar utan tilt är exempelvis Nihola, Livelo.

Lägg pengarna på en sån.

Måste erkänna att jag blir lite triggad av att säga att det är snålt att inte lägga 50-70 tkr på en lådcykel. Fattigdom i termer av svält, hemlöshet etc. Är ovanligt men för min del var vår begagnade lådcykel för 10 000 kr förra årets överlägset dyraste inköp. Min fru pluggar utan CSN och jag har ett bra jobb. Ingen bil och ganska standard boendekostnad. Det finns ganska många i Sverige med låga löner, sjukskrivning, barn etc. Och dessa har nog inte råd med mer än en cykel för 15-30 tkr. Uppväxt i ganska utsatt område och där fanns inte pengar till ens 10 tkr oavsett hur mycket man snålar på annat.

En genomsnittlig pensionär med tjänstepension får ju 19 000 kr före skatt och kommer nog ha svårt att lägga 3 månadslöner på en cykel?

Håller med. Vår begagnade Cargobike kostade 6000 kr och den gjorde faktiskt jobbet. Sålde den för 4500 kr sedan. Sen är det klart att en ny Bullitt för 28000 kr (utan lådan..) gör jobbet bättre på massor av sätt, men den gamla funkade.

Däremot är jag lite mera skeptisk till billiga ellådcyklar. I lastcykelgrupperna på Facebook svämmade det över av poster om cyklar som slutade funka när det var lite kallt i vintras.. och det är ofta svårt att hitta någon som kan skruva med eldriften om man inte kan själv.

Måste erkänna att jag blir lite triggad av att säga att det är snålt att inte lägga 50-70 tkr på en lådcykel. Fattigdom i termer av svält, hemlöshet etc. Är ovanligt men för min del var vår begagnade lådcykel för 10 000 kr förra årets överlägset dyraste inköp. Min fru pluggar utan CSN och jag har ett bra jobb. Ingen bil och ganska standard boendekostnad. Det finns ganska många i Sverige med låga löner, sjukskrivning, barn etc. Och dessa har nog inte råd med mer än en cykel för 15-30 tkr. Uppväxt i ganska utsatt område och där fanns inte pengar till ens 10 tkr oavsett hur mycket man snålar på annat.

En genomsnittlig pensionär med tjänstepension får ju 19 000 kr före skatt och kommer nog ha svårt att lägga 3 månadslöner på en cykel?

Jag förstår din trigger.

Samtidigt har jag sett för många avsnitt av Lyxfällan för att köpa rakt av att ett hushåll med dubbla inkomster från CSN/"ett bra jobb" inte har råd med en cykel för 700 kr i månaden (räknar nu på 50.000 kronors cykeln med en total avskrivning på 6 år). Dessa fattiga hushåll du nämner har ofta bilar för betydligt högre månadskostnader än så, röker upp tusentals kronor på cigg och lägger galna pengar på sjukt dålig mat.

Ja det finns genuint fattiga hushåll. Men många kunde prioritera annorlunda och ha lite framsynt tänkande där man lägger undan pengar för framtiden.

Sen är inte lastcyklar för 50+ tusen kronor det enda alternativet. En begagnad Nihola kostar runt 10.000 kr i fint skick, tillkommer elkonvertering som man gör för under 8.000 kr. Då har man en riktigt grym eldriven lastcykel för 18.000 kr.

Det är bara att tugga i sig, många här tycker inte att 50 papp är så mkt att orda om. Jag förstår din indignation. Har själv alltid haft hackig ekonomi, ibland upp och ibland ned pga alla möjliga orsaker.

Låter som trehjulingar kan vara lite lynniga i högre fart.
Tror dock att det kan fungera för morfar som är 80+ och inte kommer fara fram som blixten.
Han ville mest ha något som ger honom lite längre verkningsradie än promenad för att kunna ta sig till kyrkogården till mormor, affären utan att vara helt slut och kanske ta sig ut på nya äventyr i det förlängda närområdet.
Det viktiga är dock pålitlighet, jämn och bra kvalitet och att den inte är för rank så det sker olyckor vid av och påstigning.

Jag förstår din trigger.

Samtidigt har jag sett för många avsnitt av Lyxfällan för att köpa rakt av att ett hushåll med dubbla inkomster från CSN/"ett bra jobb" inte har råd med en cykel för 700 kr i månaden (räknar nu på 50.000 kronors cykeln med en total avskrivning på 6 år). Dessa fattiga hushåll du nämner har ofta bilar för betydligt högre månadskostnader än så, röker upp tusentals kronor på cigg och lägger galna pengar på sjukt dålig mat.

Ja det finns genuint fattiga hushåll. Men många kunde prioritera annorlunda och ha lite framsynt tänkande där man lägger undan pengar för framtiden.

Sen är inte lastcyklar för 50+ tusen kronor det enda alternativet. En begagnad Nihola kostar runt 10.000 kr i fint skick, tillkommer elkonvertering som man gör för under 8.000 kr. Då har man en riktigt grym eldriven lastcykel för 18.000 kr.

Vill bara förtydliga, ingen inkomst från CSN :) då hade det varit en helt annan situation. Dessutom sparar vi till pension, kontantinsats, buffert mm. som du säger är 700kr per månad hanterbart men inte billigt. Hade varit största kostnaden efter mat och hyra.

Där jag växte upp hade de flesta bil men det var en bruksort på landet och där klarar man sig inte utan bil vidare bra. Och bilarna var i 10 000 kr klassen och lagades på gården när de gick sönder. Vet att en resa med scouterna som kostade 100kr gjorde att några inte dök upp. Men jag har kanske en ovanlig uppväxt också. Ser jag på mina vänner här i stan där båda har ett jobb som lärare och sjuksyrra och har ett barn eller två så badar de ju i pengar. Helt vansinnigt.

Som svar på frågan i ts skulle jag säga - testa en låda. Det borde gå att hitta en butik i närheten av där han bor? Och om det är en billigare motor kan man ju enkelt programmera om hastigheten till 10 kmh Max. Kan nog vara klokt.

Låter som trehjulingar kan vara lite lynniga i högre fart.
Tror dock att det kan fungera för morfar som är 80+ och inte kommer fara fram som blixten.
Han ville mest ha något som ger honom lite längre verkningsradie än promenad för att kunna ta sig till kyrkogården till mormor, affären utan att vara helt slut och kanske ta sig ut på nya äventyr i det förlängda närområdet.
Det viktiga är dock pålitlighet, jämn och bra kvalitet och att den inte är för rank så det sker olyckor vid av och påstigning.
Som påpekats ovan så kan nog lådcykel vara ett bra alternativ, om inte annat i brist på vettiga "vanliga" trehjulingar. Att de är så instabila som Tompot säger är ju en klar överdrift. Jag ser hellre att barnens farmor tar vår Ecoride Loader än sin vanliga tvåhjuling.

Om man kör lite lugnare är lådcykeln snarare ett tryggare alternativ om balansen och vigheten börjar vika. De har ju också den uppenbara fördelen att de tar bort mycket av äldres rädsla för vinterhalka. Och, som sagt: lasta i matvaror eller barnbarn så får nog morfar tillbaka cykelglädjen på nolltid!

Lastkapaciteten är grym, det är det enda jag saknar från Cargobiken. Fyra ungar eller 1-2 och en hel del last var inga problem. OK, när det var 90 kg barn i lådan var avsaknaden av elassistans rätt märkbar.. :)

I butiken jag jobbade i för massa år sen så sålde trehjulingar med två hjul bak och vanligt styre fram, jag måste ändå säga att för målgruppen som kanske cyklar i 10-15 km/h så är de riktigt trevliga. Enda jobbiga är att vägar ofta lutar lite åt sidan och då lutar cykeln också.

Nån av lådcyklarna har ju också två hjul fram och ett bak men styr på bakhjulet. Vet inte vad den heter men det måste ju vara stabilare?

Nån av lådcyklarna har ju också två hjul fram och ett bak men styr på bakhjulet. Vet inte vad den heter men det måste ju vara stabilare?

Den Sorte Jernhest, Black Iron Horse är nog den du tänker på.
Den styrs med bakhjulet. Den helt uppenbara fördelen är nog att du får en i stort sett oförstörbar framvagn när lådan, ramen och framaxeln utgör en enda enhet. Annars är pivotpunkten väldigt känslig på kundvagns-lastcyklarna, det finns mängder med exempel på där de gått sönder. Denna ömma punkt slipper man här helt.
Om de är stabilare eller inte vet jag inte. Det är säkert så att i alla fall första gångerna känns det supermärkligt att styra med bakhjulet, att det är en sak att vänja sig vid. Men om de verkligen är stabilare i högre fart och kurvor vet jag inte.

Den Sorte Jernhest, Black Iron Horse är nog den du tänker på.
Den styrs med bakhjulet. Den helt uppenbara fördelen är nog att du får en i stort sett oförstörbar framvagn när lådan, ramen och framaxeln utgör en enda enhet. Annars är pivotpunkten väldigt känslig på kundvagns-lastcyklarna, det finns mängder med exempel på där de gått sönder. Denna ömma punkt slipper man här helt.
Om de är stabilare eller inte vet jag inte. Det är säkert så att i alla fall första gångerna känns det supermärkligt att styra med bakhjulet, att det är en sak att vänja sig vid. Men om de verkligen är stabilare i högre fart och kurvor vet jag inte.

Snyggt! De borde i alla fall inte ha det problemet som vår cargo bike har - att när man svänger minskar bredden mellan hjulen där fram. I fullt utslag blir bredden väsentligt mindre än när man kör rakt. Väldigt dumt eftersom bredden behövs just när man svänger.

Snyggt! De borde i alla fall inte ha det problemet som vår cargo bike har - att när man svänger minskar bredden mellan hjulen där fram. I fullt utslag blir bredden väsentligt mindre än när man kör rakt. Väldigt dumt eftersom bredden behövs just när man svänger.

Kom på att om det var länge sen du såg den bakhjulsstyrda cykeln så var det nog inte en Black Iron Horse, den är relativt ny. Det finns en äldre variant som sålts som heter Bella Bike. Du hittar den bl.a. här

Hittade en kul film på Bella Bike. Onekligen har den samma smidighet som en palltruck, dvs. vänder på en femöring. Men just övningen vid grinden måste varit omtagen hur många gånger som helst, hon touchar nästan kantstenen på två ställen :D

Undrar hur den är i lite fart. I maklig takt ser det ju alltid väldigt stabilt ut men det måste kännas mycket märkligt att cykla på den. Först att den inte lutar (precis som de flesta trehjulingar inte gör) och sen addera bakhjulsstyrningen på det..

Hittade en kul film på Bella Bike. Onekligen har den samma smidighet som en palltruck, dvs. vänder på en femöring. Men just övningen vid grinden måste varit omtagen hur många gånger som helst, hon touchar nästan kantstenen på två ställen :D

Fy tusan, visa aldrig det där för någon som jobbar med gatuutformning.

Angående det här med kundvagnscyklars vältbenägenhet, såg att Electric Bike Review har en ganska ny video på en sådan hoj. Man kan se här rätt tydligt vad problemet är när han tar en sväng och går upp på två hjul av misstag.

När man gör en vänstersväng här så måste man kompensera med kroppsvikten åt vänster, samtidigt som höger sida av kundvagnens handtag sticker iväg så långt bort att man inte längre når den. Följden är också att hela cykeln blir smalare eftersom framhjulen närmar sig centerlinjen av ramen, den blir alltså smalare i en situation då den optimalt borde bli lite bredare för stabilitets skull. Till sist vill centrifugalkraften trycka ut hojen utåt i kurvan (som alla fordon i kurvor). Eftersom pivotpunkten under lådan nu rört sig bakåt så den befinner sig mellan framaxel och bakaxel, så vill kraften trycka ut denna punkt ytterigare utåt.

Förstår att man kan vänja sig vid dessa knasigheter men i grunden är det en usel konstruktion som öppnar för olyckor om man inte är på alerten. Känner minst två familjer som skaffat en sådan här och gjort sig av med den på en gång då de blev för rädda för vägegenskaperna. Hade själv aldrig rekommenderat en till någon.

Svängen börjar vid 27:50

Känner minst två familjer som skaffat en sådan här och gjort sig av med den på en gång då de blev för rädda för vägegenskaperna.

Om man är van vid att cykla så känns det verkligen otroligt obehagligt till en början. Har man fel förväntningar förstår jag att man säljer - det går inte riktigt att se det som en cykel utan mera ett pedaldrivet fordon av annat slag.

Vill man kunna köra 4 eller 2 + lite annat så tycker jag inte det finns så mycket alternativ på marknaden, klämma in mer än två ungar i vår Bullit blir rätt obekvämt. Och mer än bara lite grejor i knät på dem är svårt att få med.

Jag köpte faktiskt min av ett par som sålde sin efter en otrevlig vurpa. De skulle ha den till att pendla med men det går ju inte. Jag däremot har den som gaffeltruck. Åker 2,5 km till mataffären, 3 km till stranden, hämtar vänner vid bussen (3 km) etc. Perfekt för det!

Exakt så tycker jag det är. Funkade fint för mig till förskolan och korta transporter upp till några kilometer, eller glida runt med ungarna på flaket lite längre än så.

All cykelglädje är bra glädje. Låter finfint att ni har hittat ett användningsområde för dessa trehjulingar. Underbart att cruisa runt med ungarna i maklig takt en ledig dag.

Denna diskussion visar egentligen med all önskvärd tydlighet att användningsområdet är helt avgörande för cykelval. När någon frågar efter lådcykeltips är de första motfrågorna nödvändiga; vilka distanser ska den göra, vilken last ska köras, hur fort ska det gå?

För mig som landsbygdsbo med 3 mil till huvudorten, och som gett mig fan på att inte vara bilbunden, är det helt oanvändbart med en hoj som är avsedd för långsam hastighet i ett par kilometer, på de distanserna ni nämner är jag inte ens ute på det offentligägda vägnätet om jag utgår hemifrån :)

Medans för tätortsbor kan det nog fungera alldeles utmärkt, distanserna är tillräckligt korta.
Var sak har sin plats.

Hej på er,
Hej. Om din morfar är van cyklist kommer det att vara en utmaning för honom att cykla på en trehjuling. Allt det man gör instingtivt när man cyklar på en två hjuling är smått förödande när man tar in ett hjul till i resan. Min mormor köpte en med 2 hjul bak och ett fram, men hon kunde inte förlika sig med den och nu står den här nästan oanvänd till försäljning. Kort. det finns ganska många filmklipp och tips på Youtube om vad man behöver tänka på. Men om man ska svänga till vänster får man inte luta sig åt vänster för då vill cykeln köra höger och tvärt om. Arr som gammal människa helt tänka om och förkasta sina instinkter är inte helt enkelt. Låt honom testa cykeln ordentligt innan köp eller börja med ett begagnatköp så inte plånboken tömms utan att ni kan ha glädje av cykeln.

Nu, efter flera år, hur gick det med morfars elcykel?
Efter ett par veckors provcykling blev jag vän med min 2hjulbak/1hjulfram. Åldersmässigt har jag passerat bäst-före-datum avs bilkörning.
Trehjulingen känns ostadig innan man kommit underfund med hanteringen. Cyklar 1,5 mil varannan dag året runt utom i snö eller höststorm. Handlar allt inkl jordsäckar till trädgården.
Det enda man måste vara uppmärksam på är att batteriet räcker till hemfärden. Den är vedervärdig att cykla utan elstöd.

Tillbaka
Topp