ancientacid
Aktiv medlem
Trek FS XC prototype - spionbilder
castrello sa:ancientacid sa:Ser onekligen ut som en onödigt krånglig och dyr lösning vid eventuella problem.
En spricka i ett kedjestag tex kanske föranleder att hela bakdämparen lär bytas?
Dessutom ser allting väldigt klent ut i konstruktionen, så är säkert en bidragande orsak till att inga herrar kör den i WC ännu.
Så du menar på fullt allvar att Trek ger ut en modellserie som "ser...klent ut" enligt dig och därför inte duger för herrarna (t.ex. Cooper som väger typ 60 kg)
Var kanske lite plumpt uttryckt av mig, men jag är definitivt av åsikten att det finns en gräns för hur lätt/minimalistiskt man kan tillverka en ram utan att det går ut alltför mycket över hållbarheten och driftsäkerheten, särskilt i takt med att XCO-banorna blir alltmer tekniskt krävande.
Ett tydligt exempel på detta kan man väl anse att den relativt nya grenen enduro visar prov på, då det helt enkelt krävs ett visst mått av material och hållbarhet i cyklarna för att klara den tuffa terrängen.
Vad gäller vikten på åkaren så representerar väl inte det hela bilden heller, det är väl allmänt känt att herrar i alla sporter tänjer på de fysiska gränserna mer än vad kvinnorna gör/klarar av. Helt enkelt för att de fysiska skillnaderna flyttar gränserna längre ut för herrarna.
Men jag har gärna fel, vore ju kul/revolutionerande om Trek har knäckt en milstolpe vad gäller konstruktion av FS-ramar för XC.