Trek FS XC prototype - spionbilder

castrello sa:
ancientacid sa:
Ser onekligen ut som en onödigt krånglig och dyr lösning vid eventuella problem.
En spricka i ett kedjestag tex kanske föranleder att hela bakdämparen lär bytas?

Dessutom ser allting väldigt klent ut i konstruktionen, så är säkert en bidragande orsak till att inga herrar kör den i WC ännu.

Så du menar på fullt allvar att Trek ger ut en modellserie som "ser...klent ut" enligt dig och därför inte duger för herrarna (t.ex. Cooper som väger typ 60 kg)

Var kanske lite plumpt uttryckt av mig, men jag är definitivt av åsikten att det finns en gräns för hur lätt/minimalistiskt man kan tillverka en ram utan att det går ut alltför mycket över hållbarheten och driftsäkerheten, särskilt i takt med att XCO-banorna blir alltmer tekniskt krävande.

Ett tydligt exempel på detta kan man väl anse att den relativt nya grenen enduro visar prov på, då det helt enkelt krävs ett visst mått av material och hållbarhet i cyklarna för att klara den tuffa terrängen.

Vad gäller vikten på åkaren så representerar väl inte det hela bilden heller, det är väl allmänt känt att herrar i alla sporter tänjer på de fysiska gränserna mer än vad kvinnorna gör/klarar av. Helt enkelt för att de fysiska skillnaderna flyttar gränserna längre ut för herrarna.

Men jag har gärna fel, vore ju kul/revolutionerande om Trek har knäckt en milstolpe vad gäller konstruktion av FS-ramar för XC.

Vaddå inga herrar kör på den?

2020-Trek-Supercaliber-prototype_short-travel-carbon-World-Cup-cross-country-XC-race-mountain-bike_Anton-Cooper-air.jpg

Röd = Herrar
Blå = Damer

Har sett den röda lite då & då. Att något färre herrar kör den i WC har nog mer med att göra att tex damer oftare kör på HT än herrar & Neff har valt Supercaliber som ersättare för HT ibland när resten av fältet kört på HT & herrarna oftare väljer FS med +100mm slaglängd, därför man oftare ser damer (Neff) på Trek SC än herrarna.

Så tvivlar starkt på att det har med konstruktionen att göra, varför skulle Trek släppa en hoj som internetcyklister med tempomage inte kan cykla på utan att göra ramen till pinnved? Skulle ju riktigt dålig PR

Senast ändrad:
Alright, jag får se mig motbevisad. Får erkänna att jag inte har stenkoll på alla lopp i WC, utgick från vad tidigare postare skrev att enbart Neff körde denna modell.

Som en ersättare för HT känns det helt klart som en naturlig utveckling. Ska bli intressant att se hur väl konstruktionen står sig som en ersättare för "vanliga" FS också.

Inte bara ner till kedjestaget, hela vägen in till ramen. Det är inte pivotpunkt där bak utan ser ut som flexstay. Dämparen ser ut att vara baktriangeln?!

ja castrello, jag menar det iaf. skulle aldrig lita på de tandpetarstagen. för att addera förolämpning till skadan har de även en försvagande böj.

(hade också tanken att man tänkt sig flex. måste vara tryggare ha den i dämparen)

kan hoppas att det rör sig om en förstudie, och att det kommer riktiga grejor sedan.

bra att man flyttat upp dämparen. har aldrig förstått varför den ska sitta nere vid vevpartiet och samla på sig smuts.

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Fast flexande stag är inget nytt, håller bra på andra cyklar.

Det är inget nytt nej. Men det ser ut som om staget och dämparen är en bit. Ser ut som om hela baktriangeln är en del av dämparen.

Ska bli spännande och höra treks försäljningsargument till flexstays. Det är ju raka motsatsen till abp som de idag hävdar är så överlägset.

calmbay sa:
Raggamuffin sa:
Fast flexande stag är inget nytt, håller bra på andra cyklar.

Det är inget nytt nej. Men det ser ut som om staget och dämparen är en bit. Ser ut som om hela baktriangeln är en del av dämparen.

Ska bli spännande och höra treks försäljningsargument till flexstays. Det är ju raka motsatsen till abp som de idag hävdar är så överlägset.

Fast stagen flexar ju idag på de flesta hojar. Visserligen i en cirkulär bara via länkage, men likväl flexar de där sadelstag ansluter till öronen. Så varför skulle de inte kunna flexa vid dämparen. Den biten skulle jag inte oroa mig för

Hamnar inte den här i lite ingenmansland? Mindre fjäderväg och tyngre än en xcfs. Tyngre och mindre effektiv än en xcht.

Eller missar jag nåt och de träffar en gyllene medelväg, optimum mellan HT och fs? Antar att det är vad de siktar på iaf.

Den är kanske en produkt av att man måste köra samma cykel på XCC och XCO vilket i dagsläget är problem när HT är fördelaktigt på XCC och FS fördelaktigt på XCO pga olika karaktär på banorna?

Det sitter ju en stor skruv mitt för dämparen.
Jag ör övertygad om att baktriangeln fäster i dämparen via den och att den kläms på och skruvs fast. Dvs lika lätt att demontera som andra dämpare.

Den flexande baktriangeln på min Cannondale trigger ger mig inga bekymmer, annat än att det är lite känsligare med bromsen.

För 60 mm fjädring behövs inte 60mm dämparslag, det är ju ingen liksidig triangel.

En dämpad cykel, även om med bara 60mm bak, kommer ha fördel på moderna xco-banor, det börjar ju t om sitta dropper på dem.

Iaf, är det kashima behandlad dämpare så man kan anta att den tillverkas av Fox? Antar att den isåfall bara kommer med Fox

Oj, jag måste vara blind, ser inget Fox på den ;) Aja, synd, lär bli snordyr service om bara 1 har fått uppdraget att göra dämpare till denna hojen

Bara för att infästningen skiljer sig är det väl troligen fråga om en helt vanlig dämparservice. Jag gissar att alla som servar Fox kommer att serva denna till i stort sett samma pris som vanliga Foxdämpare. Gissning som sagt men rätt så säker på denna killgissning.

NickPick sa:
JesperA sa:
Oj, jag måste vara blind, ser inget Fox på den ;) Aja, synd, lär bli snordyr service om bara 1 har fått uppdraget att göra dämpare till denna hojen

Varför lär den bli dyr? Kanske är busenkelt.
Normal oljeservice lär ju inte kosta något extra men kanske bussningar eller om man skrapar stanchion & behöver byta, saker som tillverkar i väldigt få upplagor brukar lätt skjuta upp i pris

Anledningen till att ni inte ser många av herrarna på Wc-en körandes på Superkaliber är för att Treks fabriksteam bara har en Xc herre (Cooper) som faktiskt har kört på den relativt mycket. Innan cyklar släpps brukar endast fabriksåkare köra på dem. Så att alla trek sponsrade cyklister inte kör på den är inte konstigt.

8,9kg för en cykel med dämpning fram och bak är ju bra iochmed att en Scott spark SL 2019 vägde 9,95kg, tidigare top fuel 2019 9.9 vägde 9.98kg, båda i liknande spec och prisnivå utan pedaler.

Om ni frågar mig är det här ett väldigt bra mellanting mellan FS och ht. För t.ex långlopp eller mindre tekniska/mer backiga xco lopp såsom världscupen i les gets Frankrike iår.

Neff kör fortfarande med påsen, när är hojen tänkt att visas officiellt av Trek? Känns ju inte överdrivet nödvändigt att vänta så mycket mer när hojen har varit avslöjad i ganska många veckor nu

Har gluttat igenom de bilder som läckt på hojjen och gjorde en liten visuell sammanfattning.
Som gammal Salsa Dos Niner ägare är man ju lyrisk över att "softails" är tillbaks! Trek kör ju stenhårt på sitt IsoSpeed concept på landsvägshojjarna och det här känns ju som en hybrid mellan just det och traditionellt länkage. Är ju inte nytt kanske, då jag minns att t.ex Cannondale har kört flexande kedjestag i kolfiber eller aluminium tillsammans med dämpare.

Åter igen, XC drar åt två håll, rejs eller stök....Supercaliber eller TopFuel.

Är ju också en nörd av annorlunda gaffelkonstruktioner så jag skulle vilja se en softail med något liknande Laufs bladfjäderteknik också.

trek2.jpg

trek1.jpg

Den sista bilden sammanfattar bra hur jag har uppfattat systemet, men jag förstår inte hur dämparen fungerar. Ändarna sitter fast i sadelstolpen och i övre ramröret, två punkter förankrade i samma ramdel.

Skogssnigeln sa:
Den sista bilden sammanfattar bra hur jag har uppfattat systemet, men jag förstår inte hur dämparen fungerar. Ändarna sitter fast i sadelstolpen och i övre ramröret, två punkter förankrade i samma ramdel.

Trek kör väl med through-shaft? Så gissar på nån variant på det.

H. sa:
Trek kör väl med through-shaft?
Tack! Det var en teknologi som jag inte ens hade hört talas om. Efter en snabb googling av dämparen så förvandlades det här i mitt tycke från ett ganska mediokert system till en perfekt adaptering av Thru Shaft som uttnyttjar dess extra styvhet.

AlfaAlfa sa:
Har gluttat igenom de bilder som läckt på hojjen och gjorde en liten visuell sammanfattning.
Som gammal Salsa Dos Niner ägare är man ju lyrisk över att "softails" är tillbaks! Trek kör ju stenhårt på sitt IsoSpeed concept på landsvägshojjarna och det här känns ju som en hybrid mellan just det och traditionellt länkage. Är ju inte nytt kanske, då jag minns att t.ex Cannondale har kört flexande kedjestag i kolfiber eller aluminium tillsammans med dämpare.

Åter igen, XC drar åt två håll, rejs eller stök....Supercaliber eller TopFuel.

Är ju också en nörd av annorlunda gaffelkonstruktioner så jag skulle vilja se en softail med något liknande Laufs bladfjäderteknik också.

Tycker också att det ser lite spännande ut med något som påminner om salsan. Gillar min dos niner väldigt mycket. Kört nästan bara på den det senaste(senast idag) och tycker den är kanon där det inte är allt för stökigt.

Aha lite som mobiltelefon tänket kapsla in dämparen hoppas skiten går sönder och ramen blir värdelös. Snart sitter vi alla i skiten med 2 åriga ramavtal ala Äpple.

Tittade på Neff nu i val di sole och såg ingen låsning till dämparna bara två broms slangar kan det vara något nytt där med?eller är det bara jag som börjar bli gammal och ser dåligt?

Cannondale jekyl 1000 sa:
Cyklar i den prisklassen blir ju ändå värdelösa efter 4-5 år så det gör ju inget.

Eveningstar sa:
Sjuka speciallösningar som bara supportas en 4-5 år och sen blir cykeln i princip värdelös.

Berätta gärna vad som blir värdelöst. Är det något med konstiga standarder så kanske en cannondalefanboy inte är rött man att uttala sig ??.

Dyr säger jag. Förmodligen jättebra cykel.

NickPick sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cyklar i den prisklassen blir ju ändå värdelösa efter 4-5 år så det gör ju inget.

Eveningstar sa:
Sjuka speciallösningar som bara supportas en 4-5 år och sen blir cykeln i princip värdelös.

Berätta gärna vad som blir värdelöst. Är det något med konstiga standarder så kanske en cannondalefanboy inte är rött man att uttala sig ??.

Dyr säger jag. Förmodligen jättebra cykel.

Pröva att sälja vilken cykel som helst här på happy i den prisklassen som är 4 år eller mer så får du se själv hur mycket eller snarare lite den är värd.

Jag kan anse att det är väldigt mycket pengar. Men dyr vetefan, jämför du med en biltema cykel ja, jämför du med motsvarande från konkurrenter är priset som anges ovan inget jag höjer ögonbrynen över.

Någon som vet några priser förutom att topmodellen blir dyr?

Grottat lite i amerikanska forum och de säger mitt emellan procaliber och top fuel i pris om man jämför dem med samma utrustning.

Kan man tänka sig instegsmodell på runt 30000 kanske?

Tillbaka
Topp