Trek FS XC prototype - spionbilder

AlfaAlfa sa:
Någon som vet några priser förutom att topmodellen blir dyr?

Grottat lite i amerikanska forum och de säger mitt emellan procaliber och top fuel i pris om man jämför dem med samma utrustning.

Kan man tänka sig instegsmodell på runt 30000 kanske?

9.7 kostar 47 står det en bit upp

jonte987 sa:
AlfaAlfa sa:
Någon som vet några priser förutom att topmodellen blir dyr?

Grottat lite i amerikanska forum och de säger mitt emellan procaliber och top fuel i pris om man jämför dem med samma utrustning.

Kan man tänka sig instegsmodell på runt 30000 kanske?

9.7 kostar 47 står det en bit upp

Bara att börja fakturera kunderna lite högre då=)

Frågade min vän Jack som jobbar på Bikeradar.com om han visste något om hojjen.

De har testkört dem då Trek haft sitt event.

Artikel kommer.

Fick en liten hint om vad han tyckte om hojjen i alla fall.

Avslöjjar inte vad han sa, men jag måste måste måste ha en.

Neff har aldrig använt en traditionell fulldämpad XC hoj i år sen hon hoppade på Supercalibern vad jag kan minnas, så antingen räcker 60mm slaglängd bak till gott & väl för XC körning ELLER kan det vara så att dom 60mm som refererades i dom läckta speccarna är 60mm från dämpare via dämpargeometrin & sen utöver det kan den även ha 40mm via flexstayen tro; så totalt 100mm som dom flesta XC hojar?

JesperA sa:
Neff har aldrig använt en traditionell fulldämpad XC hoj i år sen hon hoppade på Supercalibern vad jag kan minnas, så antingen räcker 60mm slaglängd bak till gott & väl för XC körning ELLER kan det vara så att dom 60mm som refererades i dom läckta speccarna är 60mm från dämpare via dämpargeometrin & sen utöver det kan den även ha 40mm via flexstayen tro; så totalt 100mm som dom flesta XC hojar?

Ska du få ut 40mm bakhjulsrörelse genom flex mår nog inte sadelstagen så bra sen.

H. sa:
JesperA sa:

Ska du få ut 40mm bakhjulsrörelse genom flex mår nog inte sadelstagen så bra sen.
Är nog inga problem, finns gravelcyklar med 30mm flexstay & lär inte vara gränsen för hur mycket flex man kan få ut nuförtiden tekniskt sett

JesperA sa:
H. sa:
JesperA sa:

Är nog inga problem, finns gravelcyklar med 30mm flexstay & lär inte vara gränsen för hur mycket flex man kan få ut nuförtiden tekniskt sett

Har du länk till nån sån hoj? Låter galet.

JesperA sa:
Om det går att vinna världscupstävlingar med både 0mm och 100mm så borde 60mm också kunna gå kan man tycka.

H. sa:
Ramen behöver inte flexa 60 mm, svingen är ledad och det enda staget behöver flexa är för att anpassa vinkeln mot dämparinfästningen. Det svåra är väl att få till att flex bara inträffar när dämparen rör sig, men kolfiber är väl det optimala materialet för det.

Senast ändrad:
Skogssnigeln sa:
H. sa:
Ramen behöver inte flexa 60 mm, svingen är ledad och det enda staget behöver flexa är för att anpassa vinkeln mot dämparinfästningen. Det svåra är väl att få till att flex bara inträffar när dämparen rör sig, men kolfiber är väl det optimala materialet för det.

Fast nu pratades det ju om 40 mm slaglängd enkom genom flex i materialet, alltså utöver 60 mm genom stötdämparen.

H. sa:
Skogssnigeln sa:
H. sa:

Fast nu pratades det ju om 40 mm slaglängd enkom genom flex i materialet, alltså utöver 60 mm genom stötdämparen.
Det är ju absolut helt omöjligt att någon skulle vilja bygga en cykel med 40mm odämpad rörelse när man redan byggt dit en dämpare som kontrollerar 60mm rörelse. Nä glöm ens tanken.

+1
Hur mycket för sig deras ht i bakhjulet som dom marknadsför som värsta komfortåket?
5 mm...max ?

Varför inte bara bygga 100mm som dämparen sköter isf om man nu vill ha 100..

Tror dom tänkt att det går att vinna med både 0 mm och 100 mm , måste bli en grymt bra mellanväg med 60.

Senast ändrad:
hm sa:
Nja, det är ju inte riktigt samma sak, om Trek nu ville bygga en av världens lättaste FS hojar så valde dom att ta bort länkage systemet som 100mm slaglängd i princip kräver, nu är ju infästningen direkt i dämparen istället via ett länkage vilket ändå kräver flex för att fungera, mycket mer flex än ett HT dito så den jämförelsen haltar ju endel

Cannondale jekyl 1000 sa:
Det är ju absolut helt omöjligt att någon skulle vilja bygga en cykel med 40mm odämpad rörelse när man redan byggt dit en dämpare som kontrollerar 60mm rörelse.
Håller med. Det är som att kasta bort funktionen som dämparen har.

JesperA sa:
hm sa:
Nja, det är ju inte riktigt samma sak, om Trek nu ville bygga en av världens lättaste FS hojar så valde dom att ta bort länkage systemet som 100mm slaglängd i princip kräver, nu är ju infästningen direkt i dämparen istället via ett länkage vilket ändå kräver flex för att fungera, mycket mer flex än ett HT dito så den jämförelsen haltar ju endel
Om man vill ha längre fjädringsväg och istället för att göra det med 40 mm bara flex, förlänger rörelsen i dämparen skulle det behöva mindre flex i swingstaget till dämparen och dessutom kosta minimalt med vikt.

Även om nuvarande system är bra viktoptimerat, så är positionen av övre dämparfästet inte optimalt ur flexhänseende. Behövs mycket mindre flex om dämparen löper i tangentens riktining sett från swingarmsinfästningen, med nuvarande lösning så ökas radien under slaget. En placering av dämparen mellan sadelstolpen och undre ramröret borde vara bättre.

Intressant hoj. Till Veckan vet ja mer och ev beställer en 9.8 utan att kunnat klämma på den

Sitter NX på instegsmodellen för 50k känns ju så där värt.

Bilagor

• blogtouch_picture_bb8e68d6_02d2_5f84_10d8_a0fcdad44efb.jpg
    blogtouch_picture_bb8e68d6_02d2_5f84_10d8_a0fcdad44efb.jpg
    452.2 KB · Besök: 48
x-country sa:
"Topphemlig". Detta kommer liksom som grödde på moset efter 'den största revolutionen på 30 år' med wavecell.

Det värsta är ju att trådar som denna bara spelar deras PR-folk i händerna.

Som var och vartannat cykelmärke som "smygtestar" kommande hojar i Whistler under Crankworx, och lämpligt nog kommer officiella lanseringen 4 dagar efter att alla knivskarpa smygbilder prånglats ut i varenda sociala medier-kanal.

H. sa:
x-country sa:
"Topphemlig". Detta kommer liksom som grödde på moset efter 'den största revolutionen på 30 år' med wavecell.

Det värsta är ju att trådar som denna bara spelar deras PR-folk i händerna.

Som var och vartannat cykelmärke som "smygtestar" kommande hojar i Whistler under Crankworx, och lämpligt nog kommer officiella lanseringen 4 dagar efter att alla knivskarpa smygbilder prånglats ut i varenda sociala medier-kanal.

Sen beror det på hur länge man smygtestar med. Trek teamet har ju kört med denna nya Supercaliber nästan hela året. Den har visats på mässor så finns bilder ute på hur den kommer säljas. Och funnits på Treks b2b för handlare ett tag. Enda de missat är releasen ;)

H. sa:
JesperA sa:
H. sa:
JesperA sa:

Cannondale Scalpel hade ju redan den 2.5" (67,5 mm) flex i kedjestagen när den kom i början på 2000-talet.

Lefty sa:
H. sa:
JesperA sa:
H. sa:
JesperA sa:

Cannondale Scalpel hade ju redan den 2.5" (67,5 mm) flex i kedjestagen när den kom i början på 2000-talet.
Skillnad på kedjestag och sadelstag. Ska du trolla fram 40 mm slaglängd utan att dämparen rör sig så måste det bli en rejäl solkurva på sadelstagen. Det ser jag inte som särskilt troligt.

H. sa:
Lefty sa:
H. sa:
JesperA sa:
H. sa:
JesperA sa:

Skillnad på kedjestag och sadelstag. Ska du trolla fram 40 mm slaglängd utan att dämparen rör sig så måste det bli en rejäl solkurva på sadelstagen. Det ser jag inte som särskilt troligt.

Fast de där 40 mm var på en rätt kort sträcka av kedjestagen.

Jensen sa:
H. sa:
Lefty sa:
H. sa:
JesperA sa:
H. sa:
JesperA sa:

Fast de där 40 mm var på en rätt kort sträcka av kedjestagen.

Då tar vi det här från början.

JesperA kom med idén att den nya TopFuelen skulle plocka ut 60 mm slag genom dämparen och utöver det 40 mm genom "flexstay". Jag ifrågasatte detta då det lät orimligt. Som svar fick jag att det finns gravelhojar med 30 mm slag via flexstay och jag bad om info om dessa men något sådant kom aldrig. Jag har aldrig ifrågasatt principen att låta kedje-/sadelstagen flexa istället för att rotera runt en axel. Det är hur man pressar ut 40 mm bakhjulsrörelse genom att böja ramen jag ifrågasatt.

Eftersom något svar kring gravelhojen med 30mm slag aldrig kom googlade jag lite och fann denna, vilken jag antar är den som syftas på: https://bikerumor.com/2019/06/20/ca...lls-a-new-frame-with-kingpin-rear-suspension/

C20_Topstone_Profile_T01_LR.jpg

Till att börja med kan vi konstatera att även den inte alls har 30 mm slaglängd utan 10-12 mm slaglängd. 30 mm är vad sadeln kan röra sig. Så redan där ska vi alltså pressa det 4 ggr värre. Vidare kan vi konstatera att hela den ramen är anpassad för att nå detta flex. Kolla tex på topprör och sadelrör.

Om vi då backar tillbaka till Topfuelen.

filename=new-trek-xc-1-1000.jpg

Vi kan se att hela ramen är "normal" förutom att det är väldigt smala sadelstag. Vi kan anta att dämparen har slaglängd i krokarna 40 mm. Om geometrin på ramen är sådan att denna rörelse på 40 mm genererar 60 mm rörelse på bakhjulet måste vi alltså lyckas komprimera sadelstagen någonstans i krokarna 25-30 mm genom böjning för att få till den där 40 mm slaglängden på bakhjulet. Detta är givetvis orimligt, men även om vi antar att det skulle vara möjligt kan vi fråga oss hur vi ska nå dit. I hållfasthetstermer ska vi utsätta sadelstagen för "knäckning" dvs vi ska pressa ändarna mot varandra tills röret böjer ut sig i sidled. Ett rör kan ta väldigt mycket last i denna riktning innan den börjar böjas ut. "Fjädringen" kommer alltså vara allt annat än plush. Om vi jämför med Cannondalen så ser man att sadelstagen är infästa mitt på sadelröret för att låta sadelröret och toppröret böja sig. DVS som en bladfjäder.

Det är möjligt att de klena sadelstagen erbjuder lite fjädring utöver det man får via dämparen, men då pratar vi snarare vibrationsdämpning än någon faktiskt slaglängd.

Så. Nu vill jag bli emotsagd. Var trollar ni fram 40 mm bakhjulsrörelse utan att dämparen rör sig?

Senast ändrad:
Men varifrån kommer det att en dämparrörelse på 40 mm ska ge en hjulrörelse på bara 60 mm? Det låter orimligt lite.
Jämför med t ex en Orbea Oiz som har 40 mm dämparrörelse och får en hjulrörelse på 100 mm, helt utan något magiskt flex och utan pivot-punkter vid bakhjulet.

Inte 40 mm utan att dämparen rör sig..... men att hjulets rörelse vertikalt kan vara större än dämparens är väl inget konstig då denna sitter i vinkel och med olika avstånd till böjpunkterna blir det därmed en utväxling mellan hjulets rörelse och dämpkolvens rörelse.
Hur lång denna är är dock komplext att räkna ut då inga givnla ledpunkter finns.

Ren geometri. Om dämparen på något sätt var rakt ovanför bakaxeln skulle det bara vara 40 mm slag på bakhjulet. Om den däremot låg nere vid vevlagren skulle den kunna fjädra tills bakhjulet slog i sadeln.

:)

Men en kanske viktigare fråga (utöver de rena praktiska svårigheterna) känner jag är varför?

Vad skulle man vinna på att få ut 40mm odämpad rörelse utöver den som dämparen ger?

Vill Trek bygga cykeln med mer slag ser jag ingen anledning till varför man inte bara skulle öka dämparens slaglängd.

theBrand sa:
:)

Men en kanske viktigare fråga (utöver de rena praktiska svårigheterna) känner jag är varför?

Vad skulle man vinna på att få ut 40mm odämpad rörelse utöver den som dämparen ger?

Vill Trek bygga cykeln med mer slag ser jag ingen anledning till varför man inte bara skulle öka dämparens slaglängd.

Jaså du är en filosof, jag trodde du var en tekniker. :D

Men givetvis har du helt rätt. Det finns inga poänger med det och det har väl också varit kommentarer om det, varför addera massa odämpad, icke justerbar fjädring när man har allt på plats för att göra det bra?

skier sa:
Men varifrån kommer det att en dämparrörelse på 40 mm ska ge en hjulrörelse på bara 60 mm? Det låter orimligt lite.
Jämför med t ex en Orbea Oiz som har 40 mm dämparrörelse och får en hjulrörelse på 100 mm, helt utan något magiskt flex och utan pivot-punkter vid bakhjulet.
60 mm är några som påstått i tråden. Jag vet inte var 60 mm kommer ifrån. 40 mm stroke på dämparen var en höftning baserad på normala dämparslaglängder (tex 42 mm) och HI bildanalys*. Men du har helt rätt. Man kan säkert pressa ut både 80 och 100 mm slaglängd ur ramen med den dämparen som sitter där. Och det är väl det som är hela poängen.

*Human Intelligence ögonmått

Lefty sa:
Inte 40 mm utan att dämparen rör sig..... men att hjulets rörelse vertikalt kan vara större än dämparens är väl inget konstig då denna sitter i vinkel och med olika avstånd till böjpunkterna blir det därmed en utväxling mellan hjulets rörelse och dämpkolvens rörelse.
Hur lång denna är är dock komplext att räkna ut då inga givnla ledpunkter finns.
Fast det är just 40 mm slaglängd utöver det dämparen erbjuder som diskuteras. Att det är utväxling är ju givet.

C-dale sa:
Ren geometri. Om dämparen på något sätt var rakt ovanför bakaxeln skulle det bara vara 40 mm slag på bakhjulet. Om den däremot låg nere vid vevlagren skulle den kunna fjädra tills bakhjulet slog i sadeln.
Är detta ett svar till mig?

Det är ett svar på detta påstående av dig: Om geometrin på ramen är sådan att denna rörelse på 40 mm genererar 60 mm rörelse på bakhjulet måste vi alltså lyckas komprimera sadelstagen någonstans i krokarna 25-30 mm genom böjning för att få till den där 40 mm slaglängden på bakhjulet.

C-dale sa:
Det är ett svar på detta påstående av dig: Om geometrin på ramen är sådan att denna rörelse på 40 mm genererar 60 mm rörelse på bakhjulet måste vi alltså lyckas komprimera sadelstagen någonstans i krokarna 25-30 mm genom böjning för att få till den där 40 mm slaglängden på bakhjulet.

Då tror jag du svarar på en fråga som inte är ställd. Hela mitt resonemang handlar om den påstådda 40mm slaglängden på bakhjulet som inte ges av dämparen, alltså utöver de 60mm som påstås vara den "vanliga" slaglängden på ramen.

Jag använde 60/40 siffrorna som referens för att få något att förhålla mig till. Det gav en känsla för hur mkt sadelstaget skulle behöva komprimeras för att ekvationen skulle gå ihop.

Senast ändrad:
Jag tror inte på 100 mm fjädringsväg på bakhjulet, 60 mm var de ursprungliga siffrorna. Vi vet var svingarmsinfästningen sitter och utrymmet mellan däcket och sadelröret är litet, tom 60 mm ser mycket ut för mig. Gissar på 0 mm flex i fjädringsriktningen, 0 mm flex i swingen, lite flex för att böja sadelstaget i rätt riktning mellan baknavet och dämparen ja.

på torsdag får vi väl facit, jag gissar på 85mm bakdämpning, 68,9 gaffelvinkel och 75,3 sittvinkel. Ungefär 100 gram lättare ram än motsvarande Scott/Orbea/Cannondale pga det borttagna länkaget.

Lite intressant ändå att Emily Batty fick årets bästa resultat nu i helgen genom att plocka fram sin gamla 27,5" hardtail istället, ingen fantastisk reklam för den här modellen...

Med fler länkar och vipparmar är det ju inga problem att få ut tex 200mm slag på 40mm dämpare om man nu vill .
Men denna saknar ju allt sånt och har bara lite längre hävarm till navet än till dämparen som dessutom bara ser ut att ha kanske 30mm rörelse.
Så jag gissar på max 60 mm förmodligen mindre

Photoshoppade lite snabbt. Lyckades rotera baktriangeln 7 grader innan däcket når ramen, typ 50 mm fjädringsväg. Man får också en uppfattning hur mycket sadelstaget måste flexa mot dämparen.

supercaliber.png

Tillbaka
Topp