Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skogssnigeln sa:Photoshoppade lite snabbt. Lyckades rotera baktriangeln 7 grader innan däcket når ramen, typ 50 mm fjädringsväg. Man får också en uppfattning hur mycket sadelstaget måste flexa mot dämparen.
Raggamuffin sa:Låsa dämparen är inte en så speciellt bra sak, de har väl kommit på det kanske.
Luthman Photography sa:Raggamuffin sa:Låsa dämparen är inte en så speciellt bra sak, de har väl kommit på det kanske.
Det beror väl på hur man implementerar det. På Scott fungerar det rätt bra. Har för mig att Fabien Barel körde EWS med en xc-dämpare för att kunna låsa den från styret och få mer trampeffektivitet. Han tyckte att det var värt att prestandan blev sämre mot slutet pga värmeutveckling för att få mer skjut i pedalerna.
theBrand sa:Skogssnigeln sa:Photoshoppade lite snabbt. Lyckades rotera baktriangeln 7 grader innan däcket når ramen, typ 50 mm fjädringsväg. Man får också en uppfattning hur mycket sadelstaget måste flexa mot dämparen.
Fast det ser ut som om du roterade runt vevaxeln och inte länken, det gör ganska stor skillnad både i vart/hur sadelstagen behöver flexa och hur mycket frigång det finns innan däcket går i ramen.
Raggamuffin sa:Låsa dämparen är inte en så speciellt bra sak, de har väl kommit på det kanske.
theBrand sa:Raggamuffin sa:Låsa dämparen är inte en så speciellt bra sak, de har väl kommit på det kanske.
Precis, jag är mest förvånad att det tog så lång tid. Men det är väl viktigt att kunna skriva om sitt patenterade länkage i reklamen kanske ?
Jensen sa:https://bikerumor.com/2019/09/05/tr...-60mm-compact-shock-and-flexing-carbon-stays/
Lätt men inte anmärkningsvärt lätt. Kul att de skriver 60 mm MEN 20-40 mm kan tillkomma genom flex av sadelstagen. Inte att det gör det utan att det kan göra det ?
Nä, att sadelstagen flexar tillför ingen extra fjädringsväg, totalt 60 mm. De måste flexa för att kedjestagssvingen över huvudtaget ska kunna röra sig.H. sa:Är det nu jag ska pudla? :)Jensen sa:Kul att de skriver 60 mm MEN 20-40 mm kan tillkomma genom flex av sadelstagen. Inte att det gör det utan att det kan göra det
Eveningstar sa:Jolandas skådespelartalanger är tillräckligt för att man vill ha en. :)
Skogssnigeln sa:Nä, att sadelstagen flexar tillför ingen extra fjädringsväg, totalt 60 mm. De måste flexa för att kedjestagssvingen över huvudtaget ska kunna röra sig.H. sa:Är det nu jag ska pudla? :)Jensen sa:Kul att de skriver 60 mm MEN 20-40 mm kan tillkomma genom flex av sadelstagen. Inte att det gör det utan att det kan göra det
Man kan också se det som att flexet tar bort 5 mm dämparrörelse och introducerar odämpad rörelse i systemet. :(H. sa:55 mm dämpad rörelse genom stötdämparen och 5 mm genom flex i kedjestagen, som urbottningsskydd.
Ja och dessutom har de byggt in ett medvetet flexande i sadelstagen för att kunna bygga denna superstyva ram...skier sa:Nu tänker jag låta som en sur gammal gubbe (för jag är en sur gammal gubbe): Det var väldigt mycket meckande för att ta fram en ram som bara har 60 mm slaglängd och ändå väger mer än en scott spark rc.
Verkar som huvudargumentet är att den ska vara styvare än en heldämpad när dämpningen är låst. Nu är inte jag jättestark, men jag tycker faktiskt inte ramflex är något stort problem på en välkonstruerad kolfiber-fs. Jaja, det var ju snyggt med fade-lack iaf.
Skogssnigeln sa:Man kan också se det som att flexet tar bort 5 mm dämparrörelse och introducerar odämpad rörelse i systemet. :(H. sa:55 mm dämpad rörelse genom stötdämparen och 5 mm genom flex i kedjestagen, som urbottningsskydd.
Raggamuffin sa:Fast den är väl inte odämpad?Skogssnigeln sa:Man kan också se det som att flexet tar bort 5 mm dämparrörelse och introducerar odämpad rörelse i systemet. :(H. sa:55 mm dämpad rörelse genom stötdämparen och 5 mm genom flex i kedjestagen, som urbottningsskydd.
Edit: Staget och luftfjädern ihop blir fjäderkonstanten.
Raggamuffin sa:Skogssnigeln sa:Man kan också se det som att flexet tar bort 5 mm dämparrörelse och introducerar odämpad rörelse i systemet. :(H. sa:55 mm dämpad rörelse genom stötdämparen och 5 mm genom flex i kedjestagen, som urbottningsskydd.
Fast den är väl inte odämpad?
Edit: Staget och luftfjädern ihop blir fjäderkonstanten.
C-dale sa:Hur mycket slag får man om man droppar platt från 1.5 m ö landar på bakhjulet? Och är
smidig som en betongsugga?
+1theBrand sa:
Bra lanseringsvideo ändå :)
"Who cares? XC sucks!"
"Where's my credit card!"
C-dale sa:Hur mycket slag får man om man droppar platt från 1.5 m ö landar på bakhjulet? Och är
Spacekitty sa:C-dale sa:Hur mycket slag får man om man droppar platt från 1.5 m ö landar på bakhjulet? Och är
Om du får nåt så är det bara bonus. XC-ramar är godkända i klass 3 som säger 24" hopp/dropp.
NickPick sa:Spacekitty sa:C-dale sa:Hur mycket slag får man om man droppar platt från 1.5 m ö landar på bakhjulet? Och är
Om du får nåt så är det bara bonus. XC-ramar är godkända i klass 3 som säger 24" hopp/dropp.
Vem bryr sig om klass när man köper cykel? Trams.
Det beror väl på hur landningen ser ut och hur mjukt man kör?Spacekitty sa:NickPick sa:Spacekitty sa:C-dale sa:Hur mycket slag får man om man droppar platt från 1.5 m ö landar på bakhjulet? Och är
Vem bryr sig om klass när man köper cykel? Trams.
Nä det är väl ingen som gör, men man får räkna med att ramen dyker upp i visa ditt rambrott tråden om man väger 3 ggr Jolanda och droppar från 150 cm.
C-dale sa:Vet vi om hon kör med Fox Live valve? Med det korta slaget bak känns det inte särskilt nödvändigt där. Live Valve i gaffeln tycks ha en betydligt smartare funktion än tidigare varianter.
theBrand sa:C-dale sa:Vet vi om hon kör med Fox Live valve? Med det korta slaget bak känns det inte särskilt nödvändigt där. Live Valve i gaffeln tycks ha en betydligt smartare funktion än tidigare varianter.
Hon är ju sponsrad av SRAM/RockShox så det tror jag inte ?
Spacekitty sa:theBrand sa:C-dale sa:Vet vi om hon kör med Fox Live valve? Med det korta slaget bak känns det inte särskilt nödvändigt där. Live Valve i gaffeln tycks ha en betydligt smartare funktion än tidigare varianter.
Hon är ju sponsrad av SRAM/RockShox så det tror jag inte ?
Men... IsoStrut är ju en Fox-dämpare, syns också på bilderna ovan. Trek är väldigt tydliga med att det är standard reservdelar från Fox som alla handlare kan sälja.
Eller värre...Valhalla_ sa:Ser ut som om man skulle kunna få ett redigt nyp på insidan av benet om man har otur.....