Trek Fuel 27.5 × 3.0

jparacing

Ny medlem
Trek Fuel 27.5 × 3.0
Är det någon som klämt dit nobby nic 3.0 eller liknande på sin trek fuel?
Undrar hur det är med frigången.

Enda anledningen till att jag blickar mot 3.0, är den låga bb höjden som driver mig till vansinne stundtals.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Jag körde Suomi Fat Freddie 27.5 x 3 under vintern på min ex 8. Det funkade men det skrapade i kedjan en aning på största klingan. Och det var jäkligt tight mot kedjestaget.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Hittade en bild på telefonen.
20180127_125353.jpg

Jag köpte 29or som jag kör med vanligtvis just pga bb-höjden.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Tack för svaret!
Det såg rackarns tajt ut det där .., vet dock inte om det skiljer måttmässigt mellan tillverkarna på samma profil?

Annars känns det som att 2.8 är max för fuel'n

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Kör du 30t klinga fram från det ena till det andra?
Känndes som det var mer plats till svingen än på min.
Kör själv med 32t klinga och kjedjelinjen satt efter angivet mått, och det är snålt med frigången.

Att höjja gaffeln ligger i åtanke, som jag förståt det är det bara att lyfta ur en 10mm distans på min snik rockshox sektor för att få 150mm slag vilket är max för gaffeln.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Att höja gaffeln 10mm gör inte mycket för bb höjden, med sag så höjer du rimligen 8 mm och det rör sig väl om ca 4mm högre BB (effektivt), någon som orkar kan säkert räkna på det.

Byta till 29or ger ju en rejäl höjning.
Har du vänt på flip-chipet? (minolink)

Trek Fuel 27.5 × 3.0
MatteXC sa:
Att höja gaffeln 10mm gör inte mycket för bb höjden, med sag så höjer du rimligen 8 mm och det rör sig väl om ca 4mm högre BB (effektivt), någon som orkar kan säkert räkna på det.

Byta till 29or ger ju en rejäl höjning.
Har du vänt på flip-chipet? (minolink)

Kedjestagen står för mellan 30-38% av hjulbasen vilket betyder drygt 1/3.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Jag kör 28t fram, jag väger 95 kg och är klen ;)
29or gör mest som sagt, när jag bytte till det blev det stor skillnad. Jag har höjt gaffeln till 150 också men då var bb okej så det märkes inte direkt.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
byta till 29or ger ca 15-19mm högre BB, om man brukar köra med lågt tryck i däcken, kör man med 3 bar så har ytterdiametern på däcket större inverkan såklart...

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Tack för alla svar gott folk!
Minolinken är i högsta läget redan.

Var inne på om det skulle gå att förlänga bakdämparen ett tag för att få högre bb höjd, eftersom jag gillar 27.5 plus hjulen skarpt och det avgjorde köpet från ruta ett.

Känns spontant som om många tillverkare skjutit över målet med att sänka bb höjden för hanterbarheten.

Högre profil på 27.5 plus hjulen med 2.8 bredd hadde varit önskvärt, men utgår från att det inte finns ...

28t klinga var hårt!
Kör med 32t samt 11/36 kasett själv, och tycker det funkar fint för brött och klättring.
Men med större hjuldiameter likt 29" är det mer förståligt.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
richbrandt sa:
Fat freddie är riktigt brutala, men som du säger så är det svårt att veta hur stora de andra däcken är. Om jag kollar måtten här http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen-Schwalbe-Nobby Nic 2016-27.5x3.00.html och jämför med mina så verkar mina freddies vara ett par millimeter större men det beror ju på fälgar och sånt också. Finns ju andra alternativ också, t.ex. 29or eller höjning av gaffel.

Du råkar händelsevis inte komma ihåg vad du mätte upp för bredd och höjd på dina Freddies? Nu är det ju snart säsong igen och det skulle vara väldigt trevligt om man lyckades klämma in ett par... :)

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Patos sa:
Du råkar händelsevis inte komma ihåg vad du mätte upp för bredd och höjd på dina Freddies? Nu är det ju snart säsong igen och det skulle vara väldigt trevligt om man lyckades klämma in ett par... :)

Jag mätte dem till 74-75 mm bredd och ca 73 höjd nu, vid 2 kg tryck.

Trek Fuel 27.5 × 3.0
Ja det här med dunderlåg BB är ett jäkla gissel, på en hardtail går det väl an, men på heldämpat blir det många pedalsmällar...

Du kan ju alltid kolla om du hittar kortare vevar?

Tillbaka
Topp