Trek Fuel EX Kassett

AnteHag

Ny medlem
Trek Fuel EX Kassett
Hej
Är på väg att köpa min första FS-cykel och testade idag en Demo Trek Fuel EX 7.
Intresserad av en EX 8 men enbart EX 7 fanns som demo och min fråga borde röra båda dessa modeller.
Kassetten (tror jag det är) för en himla oväsen när man inte trampar eller när man trampar bakåt...blir till och med störande efter några timmar i skogen. Låter alla SRAM så här? Även EX8? Varför? Cyklar Specialized idag och den är nästan knäpptyst.
Gillar den för övrigt men funderar på att även kolla på Stumpjumper Comp -19 om den låter mindre.

Trek Fuel EX Kassett
Exakt !
Låter hemskt i skogen...(I-landsproblem kanske)
Är det Treks fri-hjul som låter så mycket på alla modeller? Trist på en så fin cykel

Trek Fuel EX Kassett
AnteHag sa:
Hej
Är på väg att köpa min första FS-cykel och testade idag en Demo Trek Fuel EX 7.
Intresserad av en EX 8 men enbart EX 7 fanns som demo och min fråga borde röra båda dessa modeller.
Kassetten (tror jag det är) för en himla oväsen när man inte trampar eller när man trampar bakåt...blir till och med störande efter några timmar i skogen. Låter alla SRAM så här? Även EX8? Varför? Cyklar Specialized idag och den är nästan knäpptyst.
Gillar den för övrigt men funderar på att även kolla på Stumpjumper Comp -19 om den låter mindre.

Fixie är ett alternativ för dig.

Trek Fuel EX Kassett
Hej,

Det är inte cykeltillverkaren ljudet beror på. Ljudet kommer ifrån frihjulet/navet och de flesta cykeltillverkare kör inte med egna nav och hjul.

Oftast är det ramen som kommer från cykeltillverkaren. Alla andra komponenter på cykeln kommer från andra tillverkare (Sram, Shimano, Rockshox, Fox, Race face, Wtb, Hope, Dt swiss etc.) Det börjar dock bli allt vanligare att cykeltillverkaren har ett "eget" märke för tillbehör och komponenter.
Trek har t.ex Bontrager.

Så kolla vad det är för nav på cykeln om du inte gillar ljudet och köp en cykel med ett annat nav.

I regel brukar ett nav som låter mycket vara ett nav med högt POE (Points Of Engagement). Detta innebär att frihjulet kommer att bita tag i navet och se till att hjulet driver framåt snabbare när man börjar att trampa efter att ha frirullat. Detta leder i sin tur till att det blir lättare att ta sig fram i teknisk terräng.

/Tony

Trek Fuel EX Kassett
Om det inte tickar på mina hojar så är det som om något är fel. Ju mer det tickar destå bättre känns det.

Har nyligen gått från 54 till 108 POE.

Men smaken är delad. ?

Trek Fuel EX Kassett
Jag kör EX8 och jag har aldrig reflekterat över att det låter mer än på mina andra cyklar. I skogen är det så mkt annat som brötar och på löparspåret knarrar det lagom för att varna gående att man närmar sig :)

Trek Fuel EX Kassett
Skogling sa:
Om det inte tickar på mina hojar så är det som om något är fel. Ju mer det tickar destå bättre känns det.

Har nyligen gått från 54 till 108 POE.

Men smaken är delad. ?

Fan oxå. Mina har mer greppunkter än dina. Men låter inget, då är det alltså fel på dem? Ante mig ??

Trek Fuel EX Kassett
Lazy_eye sa:
Drömmer om tysta nav varje natt. Wow. Någon som har tips på tysta nav?

Min eagle xx1 låter som en fiskerulle med slirspärren på! WEEEEEEEEEIIIR.

Jag älskar ljudet, har ju ingen pling plonga på hojjen så kör lite hårt bakåt tramp om det går några i vägen, pluss att man hörs i skogen om folk går på mtb lederna.

Men det går o tysta ner, slit av kasetten o fetta på rejält me fett i/på/runt frihjulet. Men får göra om den processen var o varannan runda om du vill ha tyst. Eller bara småtrampa lite hela tiden ?

Tillbaka
Topp