Trek vs Canyon

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Trek vs Canyon
Oskar sa:
Rock sa:
Eftersom ni verkar ha väldigt svårt för källkritik och kontrollera det ni läser så ska jag bjuda på en av felaktigheterna jag hittade. Valverdes och Contadors cyklar är inte byggda i samma fabrik, sålänge Trek inte har börjat bygga Canyons i Waterloo vill säga.

Artikelförfattaren kommenterar ju detta:

Precis, och han vet ju inte men har skrivit en artikel ändå.

Trek vs Canyon
GoranS sa:
Rock sa:
Eftersom ni verkar ha väldigt svårt för källkritik och kontrollera det ni läser så ska jag bjuda på en av felaktigheterna jag hittade. Valverdes och Contadors cyklar är inte byggda i samma fabrik, sålänge Trek inte har börjat bygga Canyons i Waterloo vill säga.

Och du upptäckte själv förstås detta under en kontroll av samtliga fakta i artikeln!?

Jag hittade två fel, eller två misstankar som jag fått styrkta för mig. Det är mycket möjligt att det finns fler fel än så.

Artikelförfattaren, eller administratören, erkänner nere i kommentatorsfältet att hen egentligen inte vet.

Trek vs Canyon
emmer sa:
Johan A sa:
Vad är slutsatsen? Att Trek och Canyon är samma ram för att de byggs i samma fabrik? Jag hajar inte.
Slutsatsen är väl - gissar jag - att Canyon är inte så dåliga i ramen som man kan tro från rambrottstråden eftersom de byggs i en fabrik men samma ägarkonstellation som den fabriken som bygger de massproducerade Trekcyklarna.
Vet inte riktigt om det skulle vara så mycket till journalistiskt scoop direkt.

Aha, så det är eventuellt otur som gör att många Canyonramar går av? Om det nu är många som går av? Det kan ju oxå vara så att olika märken byggs på olika sätt till olika kostnader, trots att de byggs i samma fabrik. Men jag fortsätter att följa tråden lite för att se vad folk kommer fram till.

Trek vs Canyon
Johan A sa:
emmer sa:
Johan A sa:
Vad är slutsatsen? Att Trek och Canyon är samma ram för att de byggs i samma fabrik? Jag hajar inte.
Slutsatsen är väl - gissar jag - att Canyon är inte så dåliga i ramen som man kan tro från rambrottstråden eftersom de byggs i en fabrik men samma ägarkonstellation som den fabriken som bygger de massproducerade Trekcyklarna.

Aha, så det är eventuellt otur som gör att många Canyonramar går av? Om det nu är många som går av? Det kan ju oxå vara så att olika märken byggs på olika sätt till olika kostnader, trots att de byggs i samma fabrik. Men jag fortsätter att följa tråden lite för att se vad folk kommer fram till.

Det här handlar i första hand om kolfiberramar?

Bläddra igenom rambrottstråden och kom tillbaka med hur många kol-Canyons ni hittar. (Hint: jag tror inte att det finns särskilt många, däremot ganska många alukedjestag till Canyon Spectral)

Senast ändrad:
Trek vs Canyon
emmer sa:
Johan A sa:

Nä alltså den alternativa faktan är att Trek är klart underrepresenterade i rambrottstråden, eftersom det rimligen borde finnas lika många cyklister som råkar ut för rambrott, eftersom de är byggda i samma fabrik ;)

(Alternativet är förstås att det är mindre andel Happyiter som cyklar på Trek, än på Canyon) ;)

Trek vs Canyon
Är det canyons kol eller aluramar som går av? Tänker lägga en beställning på en canyon dude då jag lockas av kolramen men det är kanske smartare att satsa en salsa bucksaw eller trek farley i alu.
Dyrt oavsett men kul och hälsosamt så då får det kosta :)

Trek vs Canyon
Freed sa:
Är det canyons kol eller aluramar som går av? Tänker lägga en beställning på en canyon dude då jag lockas av kolramen men det är kanske smartare att satsa en salsa bucksaw eller trek farley i alu.
Dyrt oavsett men kul och hälsosamt så då får det kosta :)

Det har tveklöst varit mycket alu-Canyons i rambrottstråden.

Mig veterligen finns det bara två kol-Canyons i tråden:

Mtb, 2011: https://happyride.se/forum/read.php/1/914998/1725502#msg-1725502
Lvg: 2014: https://happyride.se/forum/read.php/1/914998/2418495#msg-2418495

Trek vs Canyon
Rock sa:
GoranS sa:
Rock sa:

Och du upptäckte själv förstås detta under en kontroll av samtliga fakta i artikeln!?

Jag hittade två fel, eller två misstankar som jag fått styrkta för mig. Det är mycket möjligt att det finns fler fel än så.

Artikelförfattaren, eller administratören, erkänner nere i kommentatorsfältet att hen egentligen inte vet.

Poängen var snarare att om man inte har samma förkunskaper som du är det inte säkert att man lika enkelt identifierar felen och att jämföra din egen insats med någon som behöver jobba betydligt mer för att hitta felen känns inte helt rättvist. Och att då döma ut frågan vad det var för fel du hittat med att man är dålig på källkritik och faktakontroll känns sådär.

Men, visst, man kan ju köra hårt på det och i t.ex. dopingtråden skriva "Jag har hittat en nyhet om rysk dopning" och låta intresserade själva leta rätt på nyheten ifråga. Personligen tycker jag dock det är lite smidigare om man på ett diskussionsforum är hyggligt explicit snarare än talar i gåtor.

Trek vs Canyon
Vilken lattjo tråd :-) Efter att ha läst artikeln, så har den ju defintivt mer rätt hittills än många av de som sitter i tråden och gissar (som försöker på ett seriöst sätt vill säga)

* Alla tror jag fattar att inte alla cykeltillverkare har egna fabriker. Nånstans en fabrik på 10 märken skulle jag tro vi landar i om man börjar summera det. Och för ramar, kanske ännu färre fabriker per märke.

* Alla tror jag fattar att det inte finns garantier att konstruktionen håller även om man bygger den i en bra process. Det är skillnad på produktkvalitet och processkvalitet. Ber man Oppigårds slänga i surströmmingsspad i sin öltank, så spelar det ingen rol vilken malt, hume och jäsningsprocess de använder. Get it?

* Alla tror jag fattar att ur en och samma fabrik kan det mycket väl komma ut olika kvalitetsnivåer. Man får vad man betalar för gäller även utanför Sveriges gränser...

SÅ, varför är folk så förvånade och stundtals konfunderade över artikeln?

Trek vs Canyon
JonasH72 sa:
* Alla tror jag fattar att inte alla cykeltillverkare har egna fabriker. Nånstans en fabrik på 10 märken skulle jag tro vi landar i om man börjar summera det. Och för ramar, kanske ännu färre fabriker per märke.

* Alla tror jag fattar att inte alla cykeltillverkare inte tillverkar alla ramar i en och samma fabrik.

Trek vs Canyon
emmer sa:
JonasH72 sa:

* Alla tror jag fattar att inte alla cykeltillverkare inte tillverkar alla ramar i en och samma fabrik.

Den är också sann, glömde den. Tack för tillägget :)

Trek vs Canyon
Miss Lycka sa:
Hur ser Canyon respektive Treks garantier ut? Trek hade i alla fall tidigare livstids garanti på ramar.

Den ger jag inte så mycket för. Hade en Hybrid-cykel från Trek 2009 (Soho "dyraste modellen" aluminium om någon undrar) som ramen knäcktes vid BB efter 1,5-2år. Efter många månaders väntan fick jag en ny cykel som låg i tre prisklasser längre ner. När jag argumenterade med LBS fick jag veta att mina komponenter var slitna ändå och jag antar att jag skulle vara tacksam... Det var jag inte (ville ha mina 9 växlar, inte 27, bättre vevparti osv osv.) men efter 4-5 månader utan cykel orkade jag inte tjafsa. Cykeln blev stulen ett tag senare (fastlåst på innergård) och fick då ut hyfsat på försäkringen iaf.

Trek vs Canyon
Menar ni att all mat är bra bara den lagas i samma kök oavsett kock också?

En köttfärssås kan smaka ganska olika även om den är lagad på samma spis beroende på vem som står för kryddningen...

Trek vs Canyon
Vad som bara i förbifarten berörts i tråden är också det faktum att konstruktion och tillverkning är två skilda processer. Om man skickar en ritning på en undermålig ram och får en undermålig ram tillbaka från fabriken, är det tillverkningen som det är fel på? Så att det skiljer mellan olika ramar trots att de tillverkas i samma fabrik är väl ändå inget konstigt? Och det finns ju inget som säger att en ram blir sämre för att den tillverkas i samma fabrik som ett annat märkes ramar?

Äsch, nu när jag är klar med att rapa upp självklarheter inser jag att TS troligen slängde ut artikeln som ett bete för oss andra att hugga på...

Trek vs Canyon
tinkerbell sa:
Vad som bara i förbifarten berörts i tråden är också det faktum att konstruktion och tillverkning är två skilda processer. Om man skickar en ritning på en undermålig ram och får en undermålig ram tillbaka från fabriken, är det tillverkningen som det är fel på? Så att det skiljer mellan olika ramar trots att de tillverkas i samma fabrik är väl ändå inget konstigt? Och det finns ju inget som säger att en ram blir sämre för att den tillverkas i samma fabrik som ett annat märkes ramar?

Äsch, nu när jag är klar med att rapa upp självklarheter inser jag att TS troligen slängde ut artikeln som ett bete för oss andra att hugga på...

+1 på allt. Men det här är HappyMTB, alla här vet att det bara är ramar från obskyra och mindre märken som är något att ha, för det har en spanjor som ritar grafer på sin blogg sagt ;)

Trek vs Canyon
+1, som f-n!

/Örjan, jobbar som (elektronik)-konstruktör

tinkerbell sa:

Trek vs Canyon
A G sa:
Saker och ting händer ju konstant, så allt behöver nödvändigtvis inte vara 100% sant i den artikeln. Men det är utan tvekan den artikel om just ramtillverkning i kolfiber som haft mest rätt av de jag läst hittills.....

Det är ju ganska spännande att promenera i fabriker i Asien, och se hur det ena märket efter det andra dyker upp i samma fabriker. Och det är inte alltid som man tror :)

Bottom line är: Köper man en cykel från nån av de större märkena, vilket ofta också innebär att de är en aning dyrare, så kommer man med extremt stor sannolikhet också köpa hög kvalitet. Det kommer man liksom inte runt. Det är en av anledningarna till varför jag själv är glad över att cykla S-Works från Specialized. Självfallet är det ingen garanti för att det aldrig blir fel, men sannolikheten att grejerna håller är statistiskt sett mycket högre.

Trek vs Canyon
tinkerbell sa:

Apropå detta så skulle jag tippa att de flesta cykelkonstruktörer sitter med samma CAD-mjukvaror, inklusive samma simulatorer för luftflöde.

Trek vs Canyon
Den handfull konstruktionshjälpmedel som är värda att nämna blir dock aldrig bättre än brukaren...

edit: Alla andra mjukvaror blir dock det.
Eller.. nej. Faktiskt.

Senast ändrad:
Trek vs Canyon
Slänger in ännu en faktor som inte kommit på tal: marknadsföringen från tillverkarna.

Alla i den här tråden är mer eller mindre hjärntvättade av den, och precis som i musik och mat har vi alla olika preferenser.

Att Trek eller Canyon inte skulle kunna konstruera cykelramar är givetvis ren nonsens. Även BMW och JAS går sönder, right?

Köp det du känner för, stilla ditt ha-begär, och ut i skogen eller på vägarna och ha roligt :-)

Trek vs Canyon
lundatok sa:
Anekdotisk bevisföring.

Syftar du på mig så är det väl självklart det enda jag kan gå efter. Men jag skulle ju givetvis kunna skicka ut enkäter till samtliga Trek- och Canyon-köpare, se om de haft ram-brott och om då tillverkaren skött reklamationen på ett bra sätt (men varje enkätsvar skulle iofs vara anekdotiskt bevis så det kanske inte duger). Men jag har inte tid eller pengar till det så jag nöjer mig med att förhoppningsvis inte testa Canyons rambrottgaranti i framtiden. Treks har jag redan testat.

Tillbaka
Topp