Trevlig liten HT ram. Tips välkomnas!

Jilster

Aktiv medlem
Hallå!

Är på jakt efter en liten trevlig HT ram med låg standover och ca 100mm gaffel. Ramen ska vara lätt men behöver inte vara ultra super tävlings lätt. Kan vara stål eller titan eller alu. Dock får den inte kosta en halv förmögenhet så posta inga Moots tack, det pallar inte plånkan. Skivbromsfäste är ett måste och den bör svälja i alla fall ett par 2,3or i däck. 16-17 tum. Jag är på jakt efter en sticykel
"a la Hellas stylie".

Har ni några tips gärna med bild?

Fridens!

cykelmagneten i falkenberg har ett gäng Wilier alu slalomramar som tar däck, gaffel och annat som du kan tänkas behöva. Under 3000 spänn.

har även en ram med v-bromspinnar där bak i blått/silver till bra pris.

shop-5-0-TEMP026-bild2.jpg

De här är en riktig trevlig ram som pallar de mesta. Den är anpassad för både vanlig XC och även downhill!
Jag kör på en gt ruckus 2.0, 2001. Den bästa ram jag haft.

Bilagor

• GT.jpg
    GT.jpg
    146.3 KB · Besök: 24
Hmm, jag har en såndär GT hemma. allstå inte drickan. utan hojjen. med fet i drajv. Man kan nog ersätta dämparen bak med lite gammla handtag så blir det en HT.

Köpa?!

Jag håller med Fegge, Ruckusen e grym!
Den går att kitta som xc-racer (jag har själv gjort det) och den går att kitta som en DH. Bara att välja :D

"Den går att kitta som xc-racer (jag har själv gjort det) och den går att kitta som en DH. Bara att välja :D"

Hmm.... låter tvivelaktigt. Hur är det med ramvikt och styrvinklar etc. Jag blir alltid misstänksam när en ram skall å ena sidan vara lätt och fin med hyfsat lång reach och 80-100 gaffel för XC bruk, å andra sidan lika gärna ta en 150 mm "DH" gaffel och palla med bombande ned får Åreskutan.

Den funkade faktiskt fint som en xc. Jag kanske bör tillägga att jag har en 01:a och jag tror att ramgeometrin skiljer sig något från 05:an...

fegelito4u skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är anpassad för både vanlig XC och även
> downhill!

Det där kan aldrig stämma. Däremot så är den kompromissad så att den _fungerar_ till både och.

Skaffa dig en Cove Stiffee. Keywords : Easton-alu, lätt, styv, stark, tålig, snabb,aggressiv XC, trailcykling, Hellas.
44076195_250b9a0cb6.jpg

Stiffee_Fr.JPG

stiffee2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror mer på Markus F's "Handjob". Stål, låg standover, geo till 100 gaffel. Och sist men inte minst. Jäkligt trevlig att cykla på.

En sådan här kanske? Trivs med min som fisken i vattnet, stökig teknisk trailcykling är det bästa den vet. :-)
Den fungerar med framgafflar upp till 130mm, kör själv med en Marzocchi Z1 130mm -03:a. Ramen tar STOOORA däck, upp till 2.5" är inga problem.
/Leo

soul.jpg

Cotic Soul, stålram(Reynolds 853 huvudtriangel och CroMo 4130 baktriangel för bästa känsla/hållbarhet), leverans till din brevlåda direkt från leverantören: http://www.cotic.co.uk/

ps. Här finns en massa fina Soul bilder, jag är med på två! :-) http://www.ihaveasoul.co.uk/

Cotic själva säger "Minimum 100mm travel forks, still handles well with forks set on 130mm travel".

Svårtolkat. En Z1 är nog på gränsen till för lång dock, den är ju längre än t.ex. en Pike på 140mm.

Rippa: Soul fungerar alldeles utmärkt med en 100mm gaffel. Den är gjord för gafflar mellan 100-130mm. Det finns en Soul med 105mm MX gaffel i Göteborg och jag kan intyga att den tar sig fram bra den med. :-)

Jomper: Nej, en Z1:a är inte för lång. Har ju kört med en sådan i två år utan problem. Har via mail fått ok för den av Cy Turner. Marzocchis Z1:or är lite högre(AC måttet) än t.ex. Fox Vanilla 130, men det fungerar utmärkt som sagt.

/Leo

ps. Här bildbevis, båda på samma bild faktiskt:
soul_brothers.jpg

Måste säga att den svarta cotic soul'en ovan ser bra mycket mer balanserad ut än den orangea.
Med en där gaffeln ser den ju ut att kunna tippa baklänges när som helst. :-)

Okej... ingen Moots var det...

;)

Mer seriöst. Kolla på Rocky Mountain Blizzard. Stålram, kostar dock kring 8-9000 kr. Men jag vet inte om Konas ramar är så värst billiga att köpa löst heller.

Bilagor

• fatti1jpeg.JPG
    fatti1jpeg.JPG
    59.6 KB · Besök: 16
TommyE skrev:
> Okej... ingen Moots var det...
>
>
> ;)
>
> --------------------------------------------------

Grymt, V-bromsfäste.

På tal om hardtail,någon som vet hur stort bakdäck man kan få i på en Kona shred-05 ?

Tyckte jag läste att den hade ett 2,10 däck original,men det känns lite mesigt om man ska köra fort utför.

maxxis high roller 2,5 passar perfekt. m.h.r 2,7 går in om hjulet är rätt centrerat, men det är på håret.

Gör aldrig om det:-)

Livsfarlig länk:-)

rejser skrev:
> kona explosif kanske, inte så farligt dyr, xc men
> inte rejs, lite mer stig-inspirerade i geometrin.
> Stål, snygg.
> http://www.konaworld.com
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-12-19
> 17:55 av rejser.

micke s. skrev:
> maxxis high roller 2,5 passar perfekt. m.h.r 2,7
> går in om hjulet är rätt centrerat, men det är på
> håret.

Perfekt,tackar så mycket.

jo, men jag har cykelköpförbud:-)

ha det
Jan

rejser skrev:
> stålis: visst är den mysig, skulle inte ha nått
> emot den själv.

Rippa skrev:
> Jag tror mer på Markus F's "Handjob". Stål, låg
> standover, geo till 100 gaffel. Och sist men inte
> minst. Jäkligt trevlig att cykla på.

MMM. Men fan vet om det blir särskilt mycket plats för 2,3 däck? Nu är ju min ram några år så mycket kan ha hänt sen dess. Själv trivs jag som fan, och vill inte ha längre gaffel, större bromsar eller fetare däck än 2,1 på den cykeln.

Edit: Jag vill nog inte ha någon annan MTB heller. Det kommer att ta mig några år till innan jag tröttnar på den cykeln, men jag tror Jilster vill ha något tuffare. Cove Stiffee borde passa bättre.

Norco Moment borde kunna funka och finns ibland på eBay - ser okey ut tycker jag, men aj den verkar inte ha skivbromsfäste. Ja då får det väl bli att föreslå en Explosif. Curtis som Happys berömde Ville kör på e´ju också fina, men kanske lite dyra

guava1120386544.jpg

Orv skrev:
Ja då får det väl bli att
> föreslå en Explosif.
Explosif är jättefin, men den är för mycket XC för Jilster.

Hej på er igen. Det var en himla massa trevliga förslag. Måste presicera mig lite känner jag. Cykeln ska vara till tjejen som blivit biten av det här med MTB. Därav valet lätt hoj.

Tack för tipsen.

Patrik

Orv!!!!!!!

Vart hittade du dendär bilden på norcon?. det ser ju ut som titanmodellen.....kanske någon som säljer??

Ser ut som om det är en Reynolds 853-ramdekal längst ner på sittröret på Norco Moment. Men den är ju fin ändå! :)

Mest fin stålram för pengarna är nog Cove Handjob - om den är liten nog, den kostar runt 5000 kr. Är 15.5" minsta storleken på den ramen?

Jag skulle antagligen inte lagt ner 2500 till 4000 kr till (Explosif respektive Blizzard) när man för de pengarna kan få en måttbeställd Curtlo XC stålram.

On Ones Inbred blir nog för stor (eller rättare sagt, den har för långt topprör) för Jilsters tjej, kanske deras 14" funkar... om de har en sådan på lager. Cotic kör också med relativt långa topprör, värt att tänka på.

DMR Switchback annars? Fin stålram som är gjord för det mesta och inte så dyr. Annars tror jag också på Ruckusen, det är en väldigt bra ram men inte lättast kanske. Då har Banshee gjort en mer passande men inte lika ekonomiskt bra.

kan bara instämma med Tommy om att Blizzarden är en ruskigt trevlig ram, bland de bättre jag rullat på i Hellas. Lite dyr kankse och för 2006 har de tyvärr ändrat färgsättningen efter typ 25 år. Tjejen har den lite billigare Hammer Race ramen, även den är trevlig. Säg till om du vill låna. Kan ev fixa test av en äldre blizzard åxå.

Tycker du ska titta på Salsa Ala Carte för ca 5000:-. Har rullat en sån allderles för lite för att uttala mig men den ligger högt på min lista.

Markus F skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror mer på Markus F's "Handjob". Stål, låg
> > standover, geo till 100 gaffel. Och sist men inte
> > minst. Jäkligt trevlig att cykla på.
>
> MMM. Men fan vet om det blir särskilt mycket plats
> för 2,3 däck? Nu är ju min ram några år så mycket
> kan ha hänt sen dess. Själv trivs jag som fan, och
> vill inte ha längre gaffel, större bromsar eller
> fetare däck än 2,1 på den cykeln.
>
> Edit: Jag vill nog inte ha någon annan MTB heller.
> Det kommer att ta mig några år till innan jag
> tröttnar på den cykeln, men jag tror Jilster vill
> ha något tuffare. Cove Stiffee borde passa
> bättre.

MotoRaptor 2.4 (55mm luftkammare, 60mm på dobbarna) på en 517 funkar bra på en Handjob, så det borde funka med de flesta 2.3 däck.

Tillbaka
Topp