Trevligt alternativ till 55:an

WSMC

Aktiv medlem
Tänkte ta en liten sörmlandstur om ett par veckor.
När jag har kikat på kartan så verkar det som om jag kommer att behöva cykla på riksväg 55 mellan Vadsbro och Sveaborg.
Någon som har erfarenhet hur det är att cykla där? Trafikintensitet(lör. förmiddag) tex?
Eller ännu bättre; någon som har ett alternativ som helt undviker 55:an, och inte blir allt för stor omväg(grus, enklare stig går bra)?

Tack på förhand!

Herrcykel

Medlem
Njae, där vill du nog inte cykla, där är 55:an en 2+1 väg med hastighetsbegränsning på 100 km/h. Ta en omväg istället, kanske över Hälleforsnäs eller kolla hur alternativa vägar ser ut med streetview i Google maps, runt 55:an verkar det vara mest mindre grusvägar. Väg 223 är fin annars, men ligger en bit bort från din rutt, den körde jag i somras från Nyköping till Mariefred. Lycka till!

WSMC

Aktiv medlem
Njae, där vill du nog inte cykla, där är 55:an en 2+1 väg med hastighetsbegränsning på 100 km/h. Ta en omväg istället, kanske över Hälleforsnäs eller kolla hur alternativa vägar ser ut med streetview i Google maps, runt 55:an verkar det vara mest mindre grusvägar. Väg 223 är fin annars, men ligger en bit bort från din rutt, den körde jag i somras från Nyköping till Mariefred. Lycka till!
Ja det var känslan jag fick också när jag körde street view på 55:an. Hällefors är såklart ett alternativ, men det optimala vore om jag kunde röra mig söder om 55:an.
Kommer från Öllösa, så det hade varit kul om det gick att hitta trevliga småvägar/stigar Öllösa-Malmköping/Sparreholm-Mellösa.
Ja, 223:an är en bit bort och lite åt fel håll. Får testa den framöver. Tack!

Berk

Aktiv medlem
Körde en runda söder om Mariefred för några är sen (på asfalt), jättetrevligt.
På google streetview ser det ut som vackra grusväger längs Ekenholms slot, Kalkbro naturreservat och Åkers styckbruk. Vet inte om man överlever 2 km 55:an emellan.

WSMC

Aktiv medlem
Körde en runda söder om Mariefred för några är sen (på asfalt), jättetrevligt.
På google streetview ser det ut som vackra grusväger längs Ekenholms slot, Kalkbro naturreservat och Åkers styckbruk. Vet inte om man överlever 2 km 55:an emellan.
Tack, ska kika på det när jag är tillbaka på min laptop.

us930

Aktiv medlem
Om du cyklar från Öllösa är det väl bättre då att ta åt Stjärnhov och ut på väg 57, till Flen och sedan mot Mellösa, 57an är en vacker väg om än inte helt otrafikerad. Det går också en gammal banvall som löper paralellt med 55an strax norr om Dunker och som sedan kommer fram vid Malmköping (där spårvagnsmuseet har sin vändslinga). Jag ve dock inte i vilket skick den är, jag har varit sugen att cykla den men aldrig gjort det.

Mvh Ulf S.

WSMC

Aktiv medlem
Om du cyklar från Öllösa är det väl bättre då att ta åt Stjärnhov och ut på väg 57, till Flen och sedan mot Mellösa, 57an är en vacker väg om än inte helt otrafikerad. Det går också en gammal banvall som löper paralellt med 55an strax norr om Dunker och som sedan kommer fram vid Malmköping (där spårvagnsmuseet har sin vändslinga). Jag ve dock inte i vilket skick den är, jag har varit sugen att cykla den men aldrig gjort det.

Mvh Ulf S.
Låter helt klart kul med en gammal banvall.
Får detaljstudera det lite närmare under morgondagen. Tack för tipset!

us930

Aktiv medlem
Låter helt klart kul med en gammal banvall.
Får detaljstudera det lite närmare under morgondagen. Tack för tipset!
Banvallen fortsätter ju på andra sidan Malmköping sedan, ner mot Skebokvarn, problemet här är väl biten där järnvägen ligger kvar och används , mellan Hosjö och Malmköping, men det ser ut som det finns en mindre väg norr om sjön som mynnar ut vid Malmköpings camping. Ingenting som jag har provat dock.

Mvh Ulf S.

WSMC

Aktiv medlem
Banvallen fortsätter ju på andra sidan Malmköping sedan, ner mot Skebokvarn, problemet här är väl biten där järnvägen ligger kvar och används , mellan Hosjö och Malmköping, men det ser ut som det finns en mindre väg norr om sjön som mynnar ut vid Malmköpings camping. Ingenting som jag har provat dock.

Mvh Ulf S.
Tack, ska även kika på det när jag kommer på rätt plats.

us930

Aktiv medlem
Men den undre varianten där skulle ju faktiskt kunna vara en trevlig tur. Bara för att liksom.....
Vackert efter Hjälmarens strand, med enorma slakmotor dock....
Men att ta detta som en sörmlandstur blir väl lite som de koreanska turisterna som skulle ta tåget till "Venice" men hamnade i Vännäs.....
Mvh Ulf S.

Yonna

Aktiv medlem
Kan inte kolla så noga just nu för jag är på långcykeltur och har bara mobilen med mig. Men ska också cykla där inom kort. Bl.a köra Swedish Safari (300km bikepacking trip) som går också lite förbi Dunkern, Öllösa, Sparreholm mm. Kolla Bjornmelin90s inlägg: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/page-10#post-3684886

scrpt.jpg

Vid Dunkern ungefär ska jag ta vägen via Karlskoga till Dalarna så tänkte cykla via Malmköping och Mellösa. Sträckan är cirka 35km (8km singletrack, 24km unpaved) och lätt att cykla.
Kanske rutten är också nåt för dig?
scr.jpg

scrp.jpg

WSMC

Aktiv medlem
Kan inte kolla så noga just nu för jag är på långcykeltur och har bara mobilen med mig. Men ska också cykla där inom kort. Bl.a köra Swedish Safari (300km bikepacking trip) som går också lite förbi Dunkern, Öllösa, Sparreholm mm. Kolla Bjornmelin90s inlägg: https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/page-10#post-3684886

Visa bilaga 403290

Vid Dunkern ungefär ska jag ta vägen via Karlskoga till Dalarna så tänkte cykla via Malmköping och Mellösa. Sträckan är cirka 35km (8km singletrack, 24km unpaved) och lätt att cykla.
Kanske rutten är också nåt för dig?
Visa bilaga 403291

Visa bilaga 403292
Tack för tipset. Swedish safari måste jag kolla upp. Det är ju i krokarna och låter spännande! Huvudmålet för trippen är Harpsund. Har fått för mig att det är något som borde ses en gång i livet(säkert inte så spännande, men har man bestämt sig då har man... :)).
Edit: vid närmare titt är det väldigt nära den sträckan jag har kollat på mellan Dunkern och ca Flen.
Vad betyder unpaved i det här sammanhanget?

Senast ändrad:

us930

Aktiv medlem
Det där med Swedish Safari verkar ju kul! Passade på att norpa en fin stämningsbild från vad jag tycker mig känna igen som just väg 57, mellan Björnlunda och Stjärnhov.
swedish-safari-300-bikepacking-route_40.jpg

Mvh Ulf S.

WSMC

Aktiv medlem
Det där med Swedish Safari verkar ju kul! Passade på att norpa en fin stämningsbild från vad jag tycker mig känna igen som just väg 57, mellan Björnlunda och Stjärnhov.
Visa bilaga 403302
Mvh Ulf S.
Fin bild!
Det är lite sådär jag ser min tur framför mig när jag blundar och drömmer mig bort.
I realitetet: början på mars=2 grader "varmt", snöblandat regn och inte minst motvind... :) Jaja, det blir nog bra hursom.

Yonna

Aktiv medlem
Jaha, början av mars. Om du ser nån på 100mm däck då kan det vara jag!

karta.jpg

Kolla också Roadfinder, den visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling (uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd). Finns fem nivår med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade. Grusvägar är alltid grå och tunna.
1 härligt, 2 trevlig, 3 okej, 4 ofta skit, 5 dödligt

Vad betyder unpaved i det här sammanhanget?
Unpaved är enligt Komoot https://www.komoot.com/ (min routeplanner) ofta grusvägar med bara lite grus på hård väg, ofta jättefint att cykla tycker jag. Typ så här:

P1130697.jpg

Gravelväg är enligt Komoot mer grus på mjukare väg. I mitt/norr sverige kan de vara i slutet av vinter/tidigt i vår lite tung att cykla (tjock mix av grus+vatten+lera+is). Hur det är i sydsverige vet jag inte men förmodligen inte alls ett problem.
Kanske lite svårt att se skillnad på bilderna:

P1090843.jpg

WSMC

Aktiv medlem
Jaha, början av mars. Om du ser nån på 100mm däck då kan det vara jag!

Visa bilaga 403304

Kolla också Roadfinder, den visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling (uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd). Finns fem nivår med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade. Grusvägar är alltid grå och tunna.
1 härligt, 2 trevlig, 3 okej, 4 ofta skit, 5 dödligt

Unpaved är enligt Komoot https://www.komoot.com/ (min routeplanner) ofta grusvägar med bara lite grus på hård väg, ofta jättefint att cykla tycker jag. Typ så här:

Visa bilaga 403305

Gravelväg är enligt Komoot mer grus på mjukare väg. I mitt/norr sverige kan de vara i slutet av vinter/tidigt i vår lite tung att cykla (tjock mix av grus+vatten+lera+is). Hur det är i sydsverige vet jag inte men förmodligen inte alls ett problem.
Kanske lite svårt att se skillnad på bilderna:

Visa bilaga 403307
Unpaved ser ju riktigt fint ut!
Ser jag ett "långcykelproffs" på 100 mm när jag är ute lovar jag att hojta till.
Ser du en vilsen människa på HT med opassande tillbehör får du gärna skrika till i vildmarken....::)

Yonna

Aktiv medlem
Unpaved ser ju riktigt fint ut!
Ser jag ett "långcykelproffs" på 100 mm när jag är ute lovar jag att hojta till.
Ser du en vilsen människa på HT med opassande tillbehör får du gärna skrika till i vildmarken....::)
Hoppas vi ses, skulle vara kul! :cool:

WSMC

Aktiv medlem
Testade Komoot och gjorde en ruttplan där. Verkar vara riktigt smidigt.
Inga problem heller att få över rutten till androidtelefonen, men när jag försöker ladda ner rutten till min Garmin 1000 så blir det för svårt för mig..:)
Det står Export To GPS Device ,men där lyckas jag bara ladda ner den på laptopens hårddisk.
Någon som har tips på hur det görs smidigt?

Vidare står det följande:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Difficult 21:59 198 mi 9.0 mph 8,250 ft 8,225 ft
Expert mountain bike ride. Very good fitness required. Advanced riding skills necessary. Some portions of the Tour may require you to push your bike.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Låter lite overkill i beskrivningen? Kanske ska tas med ett par skopor salt?

....Kommer från Öllösa....
Har du stuga i Öllösa? Det finns grymt fina grusvägar och stigar där. Jag har stuga vid Dunkern och brukar köra MTB eller CX med en granne i skogarna kring Öllösa på helgerna på våren och typ 3ggr/vecka under semestern i juli. Du får gärna hänga på nån gång om du också hänger där nere!

WSMC

Aktiv medlem
Har du stuga i Öllösa? Det finns grymt fina grusvägar och stigar där. Jag har stuga vid Dunkern och brukar köra MTB eller CX med en granne i skogarna kring Öllösa på helgerna på våren och typ 3ggr/vecka under semestern i juli. Du får gärna hänga på nån gång om du också hänger där nere!
Tack för erbjudandet ! Tyvärr har jag ingen stuga nära Öllösa.
Men kommer övernatta nära Laxne för att sedan sikta på Öllösa för vidare färd mot Harpsund.
Det här är första gången jag kommer att vara i de trakterna, så får nog även ta med en hederlig papperskarta när batterierna tar slut...:)
Edit: då kanske du har koll på om det går att ta sig från Öllösa, sen mellan Misteln och Dunkern för att sedan cykla raka spåret mot Malmköping?
På en del kartor verkar det funka, men google maps verkar inte riktigt gilla den raka vägen....

Senast ändrad:
Tack för erbjudandet ! Tyvärr har jag ingen stuga nära Öllösa.
Men kommer övernatta nära Laxne för att sedan sikta på Öllösa för vidare färd mot Harpsund.
Det här är första gången jag kommer att vara i de trakterna, så får nog även ta med en hederlig papperskarta när batterierna tar slut...:)
Edit: då kanske du har koll på om det går att ta sig från Öllösa, sen mellan Misteln och Dunkern för att sedan cykla raka spåret mot Malmköping?
På en del kartor verkar det funka, men google maps verkar inte riktigt gilla den raka vägen....
Absolut, bifogar bild från Strava på en runda jag brukar köra. Dunkern är sjön till vänster och Misteln till höger. Finns en passage där. Om du kommer från Öllösa så tar du vänster efter passagen. Därefter skyltat till Malmköping som du når via Sparreholm. Fin landsväg där.
98C45193-642D-40E3-BFAE-AF84D2990A2C.jpeg

WSMC

Aktiv medlem
Absolut, bifogar bild från Strava på en runda jag brukar köra. Dunkern är sjön till vänster och Misteln till höger. Finns en passage där. Om du kommer från Öllösa så tar du vänster efter passagen. Därefter skyltat till Malmköping som du når via Sparreholm. Fin landsväg där.
Visa bilaga 403588
Tackar!
Screenshot_20200224-130110.png

Har du cyklat mellan punkterna på kartan, "raka vägen"? Så man slipper köra omvägen norröver eller söderöver. På en del kartor verkar det funka, tänkte om du har någon egen erfarenhet av den vägen?

Chapter 2

Aktiv medlem
Om jag tolkar punkterna rätt så är det väl bara Sörmlandsleden som går "raka vägen" där.

Edit: Har bara cyklat på den en gång och som jag minns det tog varje km en väldans tid.

WSMC

Aktiv medlem
Om jag tolkar punkterna rätt så är det väl bara Sörmlandsleden som går "raka vägen" där.

Edit: Har bara cyklat på den en gång och som jag minns det tog varje km en väldans tid.
Tackar. Det var lite det jag misstänkte också. Är den inte värre än mellan Stockholm och Södertälje borde det gå bra.

Chapter 2

Aktiv medlem
Vet faktiskt inte riktigt, men så här skrev jag om den etappen 2013:
Dag 2
Etapp 19 var en bra etapp med bitvis fin cykling speciellt första 2/3.

Kan jämföras med vad jag tyckte om etapp 18:
Etapp 18 var i stort sett en mix av nedfallna träd och avverkningsområden med värdelös stig. Med andra ord helt meningslös. Här någonstans hade jag också börjat tröttna rejält på alla bromsar som attackerade mig så fort jag färdades långsammare än 5-6 km/h dvs nästan hela tiden.
Dock inga bilder på eländet pga tidsbrist, humör och attackerande bromsar.

https://happyride.se/forum/threads/...estan-eller-langt-ifran.2161907/#post-2161907

WSMC

Aktiv medlem
Vet faktiskt inte riktigt, men så här skrev jag om den etappen 2013:
Dag 2

Kan jämföras med vad jag tyckte om etapp 18:
Etapp 18 var i stort sett en mix av nedfallna träd och avverkningsområden med värdelös stig. Med andra ord helt meningslös. Här någonstans hade jag också börjat tröttna rejält på alla bromsar som attackerade mig så fort jag färdades långsammare än 5-6 km/h dvs nästan hela tiden.
Dock inga bilder på eländet pga tidsbrist, humör och attackerande bromsar.

https://happyride.se/forum/threads/...estan-eller-langt-ifran.2161907/#post-2161907
Tackar, kul RR!
Synd att bilderna inte går att se längre.
Om jag har lyckats läsa(kartor endast för medlemmar, vilket jag inte är ännu) rätt på sörmlandsledens hemsida är det etapp 19 och 20 som går från ca Dunkern till ca Malmköping.

Det här nedan gillar jag, som du skrev i din RR, så det borde ju gå galant:

WSMC

Aktiv medlem
Det där ser ju riktigt trevligt ut och inte alltför stökigt.
Men du kanske inte fotade där det är sly, stenbumlingar och rötter i midjehöjd mellan träden...:)
Närå, ska nog gå bra om det bara ville sluta snöa utanför fönstret någon gång.
Nu ska det väl vara vår? Nån meteorolog som har koll kanske....:) ?
Tack för bilderna!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer