trimma Bosch Performance CX

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

spiceboy

Ny medlem
Är det någon som har köpt ett kit för att ta bort spärren för begränsad hastighet (25 km/h) på en Bosch Performance CX?
Funkar det bra?

Välkommen in i värmen! :-)
Du har ju hängt här sedan 2013 å nu var det tydligen dags.

Angående elcyklar så är det inte min grej, men det finnes säkert andra som kan mer om det.

frid!

Har inte gjort själv men vet dom som har, funkat perfekt. Jag tycker däremot att 25km/h räcker bra i skogen. Batteriet tar slut snabbare för dom med trimmet bara för det blir längre accelerationer.

Varför kan man inte få punka på det satans batteriet så man slipper skiten? Idiotiskt ju...

Så, nu har jag hällt upp fradagsölen (fra: till: via:) och kan väl bara säga till TS: -Käka gröt din sillmjölke...

Värt att tänka på är att det syns i mjukvaran som butiker använder att du kört trimmat, och Bosch vill inte ta i en trimmad motor med tång om du får problem och vill ha garanti.

Sen kan du såklart få allehanda problem med försäkringar +ANNAT om du på något sätt är med i en olycka på allmän väg, men det visste du säkert redan.

Vilken besvikelse denna tråd (inte?) utvecklades till....
Var är alla elcykelhatare?

marran sa:
Värt att tänka på är att det syns i mjukvaran som butiker använder att du kört trimmat, och Bosch vill inte ta i en trimmad motor med tång om du får problem och vill ha garanti.

Sen kan du såklart få allehanda problem med försäkringar +ANNAT om du på något sätt är med i en olycka på allmän väg, men det visste du säkert redan.

På vilket sätt syns det att man lurat fartsensorn? Det verkar vara helt otroligt att det ska gå. Jag visste inte ens att Boschmotorn har ett extraminne som lagrar dylik info.
Jag är otroligt nyfiken på din kunskap i ämnet. Nu när du hävt ur dig A, tala gärna om B.

Det stämmer faktiskt att Bosch har den möjligheten i mjukvaran så marran har rätt.
Hur dom gör är ej av intresse då trimning är olagligt och det här är deras sätt att angripa problemet.

Som marran säger så är det en fråga som bl a polisen, försäkringsbolag och tillverkare (garantiärenden) nog är intresserade av och det här är nog bara början på regleringar.

Rätt sätt att åka fortare är att motionera hos regeringen om en ökning av max hastighet. T ex i Californien så är det lagligt med 32km/h jämfört med våra 25km/h. Det är procentuellt en ordentlig ökning.
Vår regering (läs beslutande organ) tror ju att svenska befolkningen inte klarar snabbare så.

Varför kan inte de som vill köra snabbare än 25km/h köpa en laglig speedbike istället? Det är ju inte så att de är förbjudna att sälja. Visst, det krävs registrering, försäkring, körkort, osv, men det är ju inte mer än rätt. Iaf jag skulle inte vilja ha "vem som helst" komma susande oförsäkrad i 30+. Redan idag är det tydligt att många på elcyklar inte behärskar den hastighet de kommer upp i.

ooms sa:
Varför kan inte de som vill köra snabbare än 25km/h köpa en laglig speedbike istället? Det är ju inte så att de är förbjudna att sälja. Visst, det krävs registrering, försäkring, körkort, osv, men det är ju inte mer än rätt. Iaf jag skulle inte vilja ha "vem som helst" komma susande oförsäkrad i 30+. Redan idag är det tydligt att många på elcyklar inte behärskar den hastighet de kommer upp i.

Tror det är en ekonomisk fråga. En S-pedelec kostar avsevärt mer än en E-pedelec och tillsammans med försäkring + övriga avgifter så snålar gemene man.

Men jag håller med dig.

El-assisterat till 30 km/h och vettiga cykelbanor tror jag hade gjort susen för cykelpendlingen.
Alla kostnader med försäkring osv. gör de snabba varianterna helt för dyra för gemene man = bilen vinner.

glitch sa:
El-assisterat till 30 km/h och vettiga cykelbanor tror jag hade gjort susen för cykelpendlingen.
Alla kostnader med försäkring osv. gör de snabba varianterna helt för dyra för gemene man = bilen vinner.

Det finns ett EU-förslag om obligatorisk trafikförsäkring för alla elcyklar.
Sen ska medlemsländerna kunna göra undantag, och i Sverige omfattas cyklar av hemförsäkringen, ifall det räcker.
Ett befarat nästa steg är ju annars obligatorisk trafikförsäkring för alla cyklar...

En fördel med cyklar, inklusive elcyklar, är att det inte finns några fasta kostnader. Man kan ha den ståendes och använda den när andan faller på. Själv har jag en gammal 30-moped avställd, och det var lite svårt att få fram information om vad en försäkring skulle kosta, men det verkar landa runt 200 kr per månad. Det är betydligt dyrare än min traktor...

Hemförsäkring är ju frivilligt, till skillnad fr trafikförsäkring.
Om nån blir skadad i en olycka där fordonsägare ej har trafikförsäkring går trafikförsäkringsföreningen in och ersätter. Dvs offret behöver inte själv driva nån rättsprocess.
Vem går in om nån blir skadad av elcyklist som saknar hemförsäkring (fråga ställd framförallt till de som argumenterar för höjd assisteringshastighet)?

Varför skulle en elhoj i 30 vara farligare än en racer i 30?
Dom som beter sig värst är män på racers som tror dom är odödliga,

Tokig sa:
Suck, visste att den invändningen skulle komma (tänkte skriva att ni behöver inte dra den, men chansade)...
Framförallt är det väl så att för att uthålligt kunna hålla 30+ så krävs en hel del träning och därmed vägvana och trafikvett. På en elcykel kan i princip vem som helst sätta sig och hålla max assistanshastighet. Finns ju inte ens åldergräns...

För att män på racer _oftast_ har cyklat länge och skolats in genom klungcylling i cykelklubb och har förståelse för bromssträcka, oförutsägbara gångare etc. Som elcyklist kan du hoppa upp på cykeln utan att ha cyklat på 20 år och sedan blåsa genom staden i 25-30 kmh. helt oförberedd på alla egenheter med att cykla i stad. Tycker det märks på elcyklande pensionärer som kommer farande i 25 på glashala gator helt utan en tanke på halk-risken.

Sedan finns naturligtvis ett fåtal idioter till män på cykel som utmärker sig. Och de flesta elcyklister lär sig säkert väldigt fort. Så jag är egentligen inte orolig för att elcyklister ska förstöra :) snarare upptäcker fler hur idiotiskt konstruerad vår cykel/gång-infrastruktur är konstruerad. För i grunden är det ju ett designproblem. Att ha fordon med marsfart på 25-30 kmh (cyklar och elcyklar) på samma banor som gångare, barn etc (3-5kmh. vore som att ha en cykelbana på en motorväg (faktiskt procentuellt mer rimligt eftersom cyklister cyklar i 20-25% av motorvägshastighet medan gångare går i 10-20% av cyklisters hastighet - även om det naturligtvis är en dålig jämförelse)

ooms sa:
Tokig sa:
Suck, visste att den invändningen skulle komma (tänkte skriva att ni behöver inte dra den, men chansade)...
Framförallt är det väl så att för att uthålligt kunna hålla 30+ så krävs en hel del träning och därmed vägvana och trafikvett. På en elcykel kan i princip vem som helst sätta sig och hålla max assistanshastighet. Finns ju inte ens åldergräns...

Varför antar du att elcyklister skulle vara mer oerfarna?, jag har cykelpendlat i 30 år och sett otaliga tillbud. Inget av dessa har orsakats av elcyklar. Nästa alla har orsakats av killar i trikåer...

Det finns väl omdömeslösa och hänsynslösa rötägg bland alla cyklistkategorier, men att kritisera en viss grupp på detta forum medför ofta kränkning och snabbt intagande av försvarsställning. ;)

ooms sa:
Tokig sa:

Trafikvett? Ha!

Senast ändrad:
ooms sa:
Hemförsäkring är ju frivilligt, till skillnad fr trafikförsäkring.

Tanken var väl att man måste ha _någon_ typ av försäkringsskydd.
Om en oassisterad cyklist utan hemförsäkring kör på någon, så betalar trafikförsäkringsföreningen och kräver sen cyklisten på pengarna?

Tokig sa:
ooms sa:
Tokig sa:

Varför antar du att elcyklister skulle vara mer oerfarna?, jag har cykelpendlat i 30 år och sett otaliga tillbud. Inget av dessa har orsakats av elcyklar. Nästa alla har orsakats av killar i trikåer...

För att vem som helst inte hijar 30 bara sådär utan att vara van cyklist?

Dessutom så kan ju vem som helst nästan hoja 30 me elhoj. Här handlar det ju som att ”trimma” och köra säg 50. Hur många pendlare i trikåer utan motor ser du hålla 50?

Om elcykeln går över 25km/h krävs det att den har registreringsskylt (och är registrerad som moped) samt att föraren har godkänd mopedhjälp. Tar polisen dig eller om du är med i en olycka och de testar cykeln förlorar du körkortet direkt.

Det verkar vara supervanligt här i Stockholm med snabba elcyklar, blir jävligt trångt på cykelbanan när de blåser förbi.

Jensen sa:
Tokig sa:
ooms sa:
Tokig sa:

För att vem som helst inte hijar 30 bara sådär utan att vara van cyklist?

Dessutom så kan ju vem som helst nästan hoja 30 me elhoj. Här handlar det ju som att ”trimma” och köra säg 50. Hur många pendlare i trikåer utan motor ser du hålla 50?

Nu ligger ju inga oerfarna cyklister i 30, varken med eller utan el. Köper du en elhoj så går dom i max 25, och trim ger ju inga 50 utan att du byter klingor fram. Inget för ovana cyklister. Och som sagt, aldrig sett en elhoj i nått till bud.

Tokig sa:
Nu ligger ju inga oerfarna cyklister i 30, varken med eller utan el. Köper du en elhoj så går dom i max 25, och trim ger ju inga 50 utan att du byter klingor fram. Inget för ovana cyklister. Och som sagt, aldrig sett en elhoj i nått till bud.

Såg nån siffra på att i nederländska cykelolyckor så skedde 25% med elcyklar....!
Såg också att andelen elcyklar i Nederländerna är 25%...

Är det bättre med en kvinna som kör racer och som tror att hon är odödlig än motsvarande för en man?
Är det bättre med en man som kör CX, MTB, elcykel, elmoped, ... och som tror att han är odödlig jämfört med om han kör racer?

Det frår bli en sån här nästa gång, 12,9 kg inklusive batteri och motor.

Bilagor

• index.jpeg
    index.jpeg
    14 KB · Besök: 164
Är det inte så att el-cykel inte omfatts av allemansrätten, och får därför inte framföras utanför allmän väg?

Då får vi se om det kommer en prejudicerande dom. Verkar ändå finnas en viss mån för tolkning...

Tokig sa:
Och som sagt, aldrig sett en elhoj i nått till bud.

Själv har jag aldrig sett en blåval, men jag förnekar inte deras existens för det.

Under den här hösten har tre kvinnor på samma division på ett IT/modeföretag i Marievik, som alla skaffat elcykel i år, skadat sig såpass illa under cykelpendling att de varit sjukskrivna. Inte intressant att de är kvinnor i sig, men alla har rätt begränsad erfarenhet av cykling från tidigare.

Hep sa:
Tokig sa:
Och som sagt, aldrig sett en elhoj i nått till bud.

Själv har jag aldrig sett en blåval, men jag förnekar inte deras existens för det.

Under den här hösten har tre kvinnor på samma division på ett IT/modeföretag i Marievik, som alla skaffat elcykel i år, skadat sig såpass illa under cykelpendling att de varit sjukskrivna. Inte intressant att de är kvinnor i sig, men alla har rätt begränsad erfarenhet av cykling från tidigare.

Förra vintern så cyklade en jobbarkompis omkull med en oassisterad cykel. Han cyklar mest varje dag, året runt, och har även kört cykelsemester på några hundra mil. Bevisar nada.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp