Trög efter kassettbyte

Spagh1i

Medlem
Trög efter kassettbyte
Halloj! Jag lämnade nylige in cykeln för byte av kassett och kedja då dessa var rejält slitna efter vintern med en ordentligt rappande kedja.

Sagt och gjort byttes dessa, efteråt upplever jag dock cykeln som trögare och berydligt mer tungtrampad. Någon som har någon idé om vilken ända jag ska börja pilla? En parantes är att kassetten är inte lika "fin" som den äldre men det är alltså signifikant trögare. Är det så surt att kassetten helt enkelt sabbar?

Tacksam för svar!

Trög efter kassettbyte
De fett som sitter på när kedjan kommer är segt och klibbigt, olja kedjan rikligt med bra olja och torka bort överflödet.
Kedja och kassett har en inkörnings perioden har aldrig känt att billigare kassetter är mer tungtrampad.

Trög efter kassettbyte
Så ska det inte vara, betydligt mer tungtrampad (om det inte bara är placebo) ska inte kunna hända normalt. Om du har kollat bromsarna, kolla att lagret är korrekt justerat. Ska vara lite lite glapp i axeln när du lossat snabbkopplingen, som precis försvinner när du spänt det hela. Ska naturligtvis rulla mjukt och fint (inget hackande eller krasande), men det är ok om det är en gnutta trögt (tätningar och fett etc). Kolla däcktryck också.

Trög efter kassettbyte
Gröncykel sa:
Så ska det inte vara, betydligt mer tungtrampad (om det inte bara är placebo) ska inte kunna hända normalt. Om du har kollat bromsarna, kolla att lagret är korrekt justerat. Ska vara lite lite glapp i axeln när du lossat snabbkopplingen, som precis försvinner när du spänt det hela. Ska naturligtvis rulla mjukt och fint (inget hackande eller krasande), men det är ok om det är en gnutta trögt (tätningar och fett etc). Kolla däcktryck också.

Will do!

Trög efter kassettbyte
Bra att det löst sig! Tänkte annars föreslå att låsa på låsningen och dra åt den lite lösare. Har råkat ut för att en för hårt åtdragen låsning gav exakt det fenomen som du beskrivit.

Tillbaka
Topp