Tror ni det funkar...

hyllplan

Medlem
Tror ni det funkar...
.. att använda en vanlig MTB-slang som är för dimensionerna 1.75-2.125 i ett 1.6 däck? kanske kommer det att bli knöligt..., nån som har provat?
Man är ju snål, och jag har varit i typ 4 butiker nu och de har inte slang för 26x1.6 med RACER-ventil. Annars får man väl ta en tripp till Sthlm-stad, typ cykelcity el. nåt

Senast redigerad av en moderator:
Tror ni det funkar...
Jag har testat, rotade lite och hitta en slang som, var från 1.5 till 2."nånting", väldigt stort spann, men den var i alla fall lite smalare än de andra jag hade hemma.
Problemet var bara att Conti SportContact 1.6 är vädigt svåra att kränga på, och då slangen var ngt tjock så är det väldigt lätt att klämma den med krängarna.. trots att jag hade lite luft i det så gjorde jag hål i slangen...:-( Jaja man har pajat dyrare saker än så när man har meckat:-). Jag tror det skulle ha funkat om jag fått dit däcket, kändes som slangen flöt in/passade helt ok i själva däcket.
Får nog skaffa ett par tunnare slangar i alla fall..

Måste nog skaffa ett par bättre krängare, nån som har något tips?, jag har nu ParkTools tror jag de heter, kraftiga men de har lite konstiga fasningar som gör att de fastnar i ögonblicken då man ska få däcket över kanten, de håller bra dock. Kanske kan "slipa" till dem lite kom jag just på, bara de inte blir svaga då.

De värsta krängarna jag har varit med om var några som jag köpte på Lidl, de pajade alla 3 på första försöket, det var som att kränga med en trästicka; pang, pang och pang, ganska komisk att man kan sälja sånt skit:-)

Tror ni det funkar...
såpa heter svaret.. har själv sportcontact när jag kör trainer/distans sommartid.. såpa däckskanterna och du kränger dem på ust fälgar mend händerna.

Tror ni det funkar...
Jag äger inga däckjärn, krängt på och av däck med olika kombinationer, har inte gått bet på någon hittills, använd händerna, det kab göra ont men bit ihop o var en man :)

Tror ni det funkar...
problemet med för stor resp för liten slang bode vara: vid för liten blir gummit tunnt och känsligare för genomslagspunktering och vid för tjock så blir det svårt att få i slangen i däcket... eller nått sånt. tror inte att det föreligger något problem med att ha för tjock slang, mer riskabelt att ha en för tunn då...

har däckjärn från claes olsson. funkar bra och kostar lite. (plast givetvis)

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/305663_X_2004-06-29_162717.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tror ni det funkar...
Kid1000 - men jag antar att du inte klarar sunkiga biltemadäck med stålspunna kanter...?
Tim - Såpa gjorde susen, kunde lätt kränga på mina Conti med tummarna, det spar däck/fälg, tack!
jocke_mtb - I vilket däck?

Ville bara berätta hur det gick, jag började kolla på alla slangar jag hade och det visade sig att det inte var någon ide att stirra sig blint på för vilken bredd som slangarna var gjorda för. Tillslut så valde jag en slang som enligt specen var gjord att användas fr.o.m. 1.9! Den var smalare än en annan som var specad från 1.75.. förmodligen så beror detta på att 1.9an har tjockare gummi och därför kan expandera mycket.

Jag fick i en slang utan problem som var specad för 1.9 i ett 1.6-däck, och jag tyckte den satt fint. Tror att det blir utmärkt, får se när jag tar ut den på en provtur sen... kanske kan detta t.o.m. innebära att det är mindre risk för punka? Jag menar för att slangen inte har expanderat så mycket, men Skogling tycker förstås att det blir onödigt tungt:-)

Några tips när man sätter i en för "stor slang" i ett däck:
- Lita inte på beteckningen, jämnför slangarna som du har liggandes i drivor hemma, och se ut den som har minst bredd/omfång
- Se till att pumpa slangen så mycket som det går, då är det mindre risk att de hamnar i kläm.
- Lätt att klämma den med däckjärn då den kan vara lite i vägen, så undvik däckjärnen (ska man göra i det längsta i vilket fall). Använd tummarna.
- Använd såpa för att lättare få på däcken så att glider över kanten, jag fick släppa ut lite luft på slutet för att få över däcket över kanten, tror att det kan vara bra att ha slangen hårt pumpad i tidigt skede ändå för att den ska hamna rätt i däcket.

Nästa vecka ska vi se hur man gör för att få i en 3.0 i ett 1.0-däck...:-)

Alltid kan det spara några tior...

Tror ni det funkar...
Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag äger inga däckjärn, krängt på och av däck med
> olika kombinationer, har inte gått bet på någon
> hittills, använd händerna, det kab göra ont men
> bit ihop o var en man :)
>

Titta Kid. Vi har hittat en punkt där jag håller med dig. förutom att det skulle vara manligt att kränga utan avtagare. Om folk bara försöker så är det inte så svårt.

För att hålla mig till ämnet så funkar nästan alla slangar i alla hjul. 24" i 26" och tvärtom. Däremot är det säkert inte optimalt och du kan säkert tappa någon promille i rullmotstånd om någon som är duktig med miniräknaren tittar på det.

Tillbaka
Topp