Trötta 105 växlar

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Trötta 105 växlar
Mina 105 växlar på pendlaren är trötta efter vintern. Har bytt vajer + höljen men lirar inget vidare ändå. Är sugen på att spraya 5-56 över bakväxeln. Har fått för mig att det kommer lira finare då. Vad tros om det? Annat tips?

Trötta 105 växlar
Mina Ultegraväxlar på pendlarcrossen var också trötta efter vintern. Bytte vajrar och höljen samt rengjorde och smorde, men det hjälpte inte. Bakväxeln spände inte upp kedjan och framväxeln flyttade inte in den till lilla. Blev till att köpa nya växelförare. Sedan har det växlat perfekt igen.

Trötta 105 växlar
Att plocka isär och göra rent lederna vid ramfäste och cagefäste är väl ingen större svårighet.
Men det är sällan man kan plocka isär lederna vid parallellogramet numera.

Trötta 105 växlar
Jag gissar att du även bytte det bakre höljet, dvs den som går ner till bakväxeln.
Den brukar ofta vara boven till dåliga växlingar efter vinterns ibland omväxlande väder.
Annars funkar väl WD40 till det mesta och jag har väl nångång sprayat in ett par duschar inne i broms/växelhandtaget också utan att varken dom delarna eller världen gått under.

Trötta 105 växlar
42Hz sa:
Det ska många år innan en växel är slut, med lite TLC bör det överleva cykeln.
Beror på vad du är villig att göra. Fjädern i bakväxeln brukar bli slapp efter några år och visst kan den bytas, men det är oftast enklare att byta hela växeln.
Mekaniken i växelreglagen ger också upp efter några år.

Trötta 105 växlar
Tillbaka
Topp