Trygg Hansa

Bogey

Ny medlem
Trygg Hansa
Har läst runt lite om försäkringar nu och så jag har förstått det är Trygg Hansa bäst... Eller finns det någon som är bättre?

Har trygg hansas Villaförsäkring och hus plus redan. Man vill ju ha det mest fördelaktiga.

Trygg Hansa
Jag tycker Trygg Hansa verkar vara ett oseriöst företag. Jag fick nämligen ett par kravbrev från dom på en obetald försäkring jag aldrig tecknat. Trevligt trevligt.

Nej, vänd dig till ett seriöst företag som inte försöker lura folk.

Trygg Hansa
Jag håller själv på att teckna försäkring hos If med en specialförsäkring på cykeln för några extra hundralappar om året. Tycker dom känns seriösa och pålitliga.

Trygg Hansa
Jag valde för några år sedan och då hade Trygg Hansa bäst på både skivor och cykel. Sök lite för det finns en bra tråd från förra året med en sammanställning av alla bolag.

Trygg Hansa
Jag har Trygg Hansa själv, och kom på att det står en del tråkiga saker i villkoren vad som gäller just cyklar. Ringde därför precis till dem för att friska upp minnet, och frågade vad som egentligen gäller. För mig som har bostadsrättsförsäkring samt hemplus är det så att trygg hansa erstätter cyklar upp till 35000 kr, _MEN_ självrisken är 25%, dock lägst 1200 kr. För oss med "normala" cyklar är det alltså inte omöjligt att få slanta 5-10000 kr i självrisk med andra ord.

Mycket tråkigt.

Trygg Hansa gör ingen skillnad på om cykeln stått inlåst i säkerhetsdörrsutrustade lägenheten på fjärde våningen, eller om man ställt den utomhus vid hamnkvarteren en mörk natt. Om en tjuv bryter sig in i din lägenhet och snor din nya fina bärbara datanmaskin värd 24000 kr betalar du typ 1200 spänn i självrisk, men om de i stället tar din cykel värde 24000 kr får du betala 6000 kr i självrisk.

Tycker det är lite märkligt att just cyklar särbehandlas. Kan förstå om man ställer cykeln utomhus, men om cykeln stjäls från en låst lägenhet borde det inte spela någon roll om det är en cykel, dator eller ett kylskåp som stjäls... Jag (som ALLTID förvarar cykeln inomhus i lägenheten - låst dessutom)tycker inte THs villkor är särskilt förmånliga för min del. Kontanter lär ju vara ännu mer stöldbegärligt, men jag ser ingen klausul som säger något i stil med att "självrisken på att förvara sedlar i madrassen är 95%, dock lägst 4711 kr".

Snubben i kundtjänst menade på att det "är ju lägre risk" om man har cykeln i lägenheten, men met det resonemanget så innebär det ju att jag betalar för en försäkring för något som det är mycket liten chans att hända, och då skulle jag ju lika gärna kunna klara mig utan försäkring.

Edit: Detta är tvärtemot trådan ovan som säger att "Trygg-Hansa räknar in cykeln som vanligt lösöre. Samma regler gäller för cykel som för övrigt lösöre förutom när det gäller stöld utanför bostad eller biutrymme. Stjäls cykeln från bostaden gäller samma självrisk och ersättningsbelopp som för hemförsäkringen i övrigt." Nu blev jag förvirrad. Skall hem och lusläsa villkoren.

Senast redigerad av en moderator:
Trygg Hansa
Jo jag har läst och efter detta, kollat över trygg hansa:

Lycka till med valet av försäkringsbolag, och kom ihåg att tala om för dåliga försäkringsbolag hur dåliga de är!

Stöld ur bostad:
- Aktsam: Bra
- Folksam: Bra
- If: Dålig
- Länsförsäkringar: Bra
- Moderna försäkringar: Dålig
- Netviq: Dålig
- Salusansvar: Bra
- Tennant Bra
- Trygg-Hansa Bra

Stöld ur förråd eller cykelrum:
- Aktsam: Bra
- Folksam: Bra
- Länsförsäkringar: Bra
- Salusansvar: Bra
- Tennant: Medel
- Trygg-Hansa Bra

Stöld ute:
- Aktsam: Medel
- Folksam: Medel
- Länsförsäkringar: Medel eller dålig, beroende på län
- Salusansvar Medel
- Tennant: Medel
- Trygg-Hansa: Medel

Ersättning vid olycka:
- Aktsam: Medel
- Folksam: Dålig
- If: Medel
- Länsförsäkringar: Bra eller medel, beroende på län
- Moderna försäkringar Medel
- Netviq Medel
- Salusansvar: Dålig
- Tennant Bra
- Trygg-Hansa: Bra

Trygg Hansa
jag pratade precis med IF och tecknade deras tilläggsförsäkring. Där betalar man 2% av värdet varje år och försäkringen blir i princip en drulleförsäkring.

Det är en relativt dyr försäkring, men har man slantat 50 lök på en hoj kan jag inte hitta någon annan som täcker hela värdet

Trygg Hansa
Det verkar dock vara skillnad på stöld och olycka. Min cykel var i dagsläget värderad till 27.000:- enligt dom (vet inte vad ramen är värderad till) men 1200:- var självrisken då en ny ram "endast" skulle kosta Trygg Hansa 11.200:-

Trygg Hansa
Från villkoren:

"Särskild självrisk
Vid stöld av och skadegörelse på cykel är självrisken 25 % av skadebeloppet, dock lägst 1 200 kronor eller den avtalade självrisken. Den särskilda självrisken gäller inte vid stöld av cykel som förvarats i låst utrymme om någon bryter sig in med våld."

Alltså, om man haft grejen i lägenheten (eller biförråd som bara du har nyckel till) så är självrisken 1200 pengar. Snubben på TH jag snackade med var ute och cyklade så att säga.

Sedan finns det så klart en hel del andra villkor också, t.ex. aktsamhetskrav:

"Du ska ta hand om egendomen på ett efter omständigheterna tillfredsställande sätt så att den inte stjäls eller skadas."

Man kan åka på reducering om man förvarar fincykeln i hönsnätsförsedda källarförrådet, eller om man "skyltar" med att man har stöldbegärliga prylar i lägenheten.

Trygg Hansa
Självrisk på 25% är väl fortfarande ingen höjdare om man har dyr cykel?

Tycker If har riktigt bra villkor, billig cykel så kan man köra hem + druller för att vara heltäckt och dyr cykel så skaffar man tilläggsförsäkringen för 2% av värdet / år.

Problemet med om man har billig cykel är dock att självrisken är 2000kr för tillfället och det skulle ju typ bli 30% av värdet för mig. :D

Trygg Hansa
Jag talade nyligen med IF. Med deras motsvarighet till husplus täcktes cykeln upp till 40.000:- oavsett om den står inlåst i huset eller om den hänger på bilen (så länge den är låst). På vilket sätt är trygg Hansa bättre?

Trygg Hansa
om man har cyklen upphängd bakom bilen och bilen bakom är för närgången, dvs cyklen e paj liksom resten av bakdelen på bilen, vad går det på? om det är det är den andre som är skyldig? går det på hans bilförsäkring?

Trygg Hansa
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag talade nyligen med IF. Med deras motsvarighet
> till husplus täcktes cykeln upp till 40.000:-
> oavsett om den står inlåst i huset eller om den
> hänger på bilen (så länge den är låst).

Vet du vad den försäkringen hette?

Edit: gissar att det var villa extra. Även om den försäkringen täcker om man får tvätten stulen ur tvättstugan gissar jag att den ändå inte går att teckna när man bor i lgh... =)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp