Jag har Trygg Hansa själv, och kom på att det står en del tråkiga saker i villkoren vad som gäller just cyklar. Ringde därför precis till dem för att friska upp minnet, och frågade vad som egentligen gäller. För mig som har bostadsrättsförsäkring samt hemplus är det så att trygg hansa erstätter cyklar upp till 35000 kr, _MEN_ självrisken är 25%, dock lägst 1200 kr. För oss med "normala" cyklar är det alltså inte omöjligt att få slanta 5-10000 kr i självrisk med andra ord.
Mycket tråkigt.
Trygg Hansa gör ingen skillnad på om cykeln stått inlåst i säkerhetsdörrsutrustade lägenheten på fjärde våningen, eller om man ställt den utomhus vid hamnkvarteren en mörk natt. Om en tjuv bryter sig in i din lägenhet och snor din nya fina bärbara datanmaskin värd 24000 kr betalar du typ 1200 spänn i självrisk, men om de i stället tar din cykel värde 24000 kr får du betala 6000 kr i självrisk.
Tycker det är lite märkligt att just cyklar särbehandlas. Kan förstå om man ställer cykeln utomhus, men om cykeln stjäls från en låst lägenhet borde det inte spela någon roll om det är en cykel, dator eller ett kylskåp som stjäls... Jag (som ALLTID förvarar cykeln inomhus i lägenheten - låst dessutom)tycker inte THs villkor är särskilt förmånliga för min del. Kontanter lär ju vara ännu mer stöldbegärligt, men jag ser ingen klausul som säger något i stil med att "självrisken på att förvara sedlar i madrassen är 95%, dock lägst 4711 kr".
Snubben i kundtjänst menade på att det "är ju lägre risk" om man har cykeln i lägenheten, men met det resonemanget så innebär det ju att jag betalar för en försäkring för något som det är mycket liten chans att hända, och då skulle jag ju lika gärna kunna klara mig utan försäkring.
Edit: Detta är tvärtemot trådan ovan som säger att "Trygg-Hansa räknar in cykeln som vanligt lösöre. Samma regler gäller för cykel som för övrigt lösöre förutom när det gäller stöld utanför bostad eller biutrymme. Stjäls cykeln från bostaden gäller samma självrisk och ersättningsbelopp som för hemförsäkringen i övrigt." Nu blev jag förvirrad. Skall hem och lusläsa villkoren.