Trysil

Trysil
Följer tråden! Funderar på att köra en vecka i sommar med sonen i Trysil. Läser man på Skistars hemsida verkar allt mest tillrättalagt maskinbyggt och ganska trist om än långa åk, men läser man gamla RR från Est och Co. så verkar det finnas lite allt möjligt med lift och de byggsa spåren, Gullia och fjällcykling med single track. Skulle åka med en tioåring som helst slipper trampa uppför?
Verkar ju finnas många icke cykelaktiviteter också på området om man vill göra nåt annat också som skulle kunna falla en tioåring i smaken.

Trysil
hej vi tänkte prova stigcykling in trysil i höst, har ni tips på bra boende nära detta. hur ligger skistars stugor i förhållande till stigarna.

Vi bodde i Skistarstuga i Vikinggrenda. Två minuters cykling till både lift och Gulia utan allt för många höjdmeter. Riktigt billigt var det med, typ 4,5’ inklusive städning för fem pers.

Trysil
Coop i byn, Rema och Kiwi precis över älven. Vinmonopolet är bredvid Coop. Det är väl mindre dyrt i Norge nu med svagare krona och något starkare inflation i Sverige. Men öl är fortfarande horribelt dyrt.
Man kan köra en dryg timma till butiker i Sverige men de är osedvanligt dyra. De i Trysil har vanliga priser, inte turistortspriser som i Sälen etc.

Trysil
Området upp mot Skihytta har tusen stugor i alla prisklasser. Det finns massor med privatuthyrning också om man vill ha billigare än Skistar. Det ligger precis intill backen.

Jag var i Trysil på sportlovet och prisläget är ungefär som Stockholm. En latte kostar 45 kr i backen. Det som var märkbart dyrare nere i storköpen var öl (4,5%), kött och mejeri.

Apropå uppförsbackar ska man veta att Gullia spelar i en helt annan division när det kommer till roliga uppförsbackar. Ingen Svensk bikepark kommer ens i närheten. Uppfarterna är sällan branta och överallt är de kryddade med små distraherande features.

Trysil
Området upp mot Skihytta har tusen stugor i alla prisklasser. Det finns massor med privatuthyrning också om man vill ha billigare än Skistar. Det ligger precis intill backen.

Jag var i Trysil på sportlovet och prisläget är ungefär som Stockholm. En latte kostar 45 kr i backen. Det som var märkbart dyrare nere i storköpen var öl (4,5%), kött och mejeri.

Apropå uppförsbackar ska man veta att Gullia spelar i en helt annan division när det kommer till roliga uppförsbackar. Ingen Svensk bikepark kommer ens i närheten. Uppfarterna är sällan branta och överallt är de kryddade med små distraherande features.

Tolkar ditt inlägg och tidigare inlägg att det inte finns några som helst tveksamheter på att man kan ha kul där med en tioåring en vecka i sommar utan att det kommer göra dramatiskt större avtryck på plånboken jämfört med en vecka i svenska fjällen, eller sonens relation till farsan pga. för många höjdmeter ? - med andra ord boka!

Trysil
Var där förrförra sommaren och kan varmt rekommendera stället om man åker med barn. Mina tjejer höll mest till i Gullia, dom är nybörjare och vågade inte åka nerför berget.

Trevligt med en topptur på fjället oxå.

Lite kontroversiellt här på happy men en jättefördel i Trysil är eMTB. Vi bodde ganska högt upp på berget och kunde bogsera barnen med cyklarna när vi skulle hem. Om man vill klara av en topptur på begränsad tid, så är eMTB guld värt. Dessutom drog jag själv upp o nerför berget tidigt på morgonen innan barnen vaknade o liften hunnit dra igång. Kunde till råga på allt åka ner till byn för att köpa ingredienser till pannkakor till frullen och sedan klättra 700(?) höjdmeter utan större ansträngning.

Trysil
Jag skulle rekommenderas att hyra en stuga i antingen hundfjället eller stöten då det är billigare både med boende och mat. visst tillkommer även kostnad för bränsle men blir fortfarande billigare än att boka stuga i trysil.

från hundfjället till trysil tar det cirka 40 minuter med bil och från stöten kanske 25 minuter.

Trysil
Jag skulle rekommenderas att hyra en stuga i antingen hundfjället eller stöten då det är billigare både med boende och mat. visst tillkommer även kostnad för bränsle men blir fortfarande billigare än att boka stuga i trysil.

från hundfjället till trysil tar det cirka 40 minuter med bil och från stöten kanske 25 minuter.
Säkert så men antingen har man egna cyklar och att packa dessa 2 ggr per dag, huah. Eller så hyr du och då vete fasen om du får lämna tillbaka dem varje dag.

Trysil
Säkert så men antingen har man egna cyklar och att packa dessa 2 ggr per dag, huah. Eller så hyr du och då vete fasen om du får lämna tillbaka dem varje dag.

äsh det är inte så jobbigt om man har antigen skåpbil eller en bil med thule ställ. hyr man så får man behålla dom över natten men det är samma sak där, hyra cykel i trysil är säkert lika dyrt som att hyra en stuga i typ hundfjället.

Trysil

Jag var där för 1,5 år sedan. Då var stugorna billiga och maten inte märkbart dyrare än sverige. Det är inte så att du tänker på hur det var för 10-15 år sedan? Vissa saker är riktigt dyra i Norge men de kan man undvika. Cyklingen i trysil är nästan gratis (exkluderat liftkort) och jag tror att vår vecka i trysil faktiskt blev en av de billigaste semestrar vi gjort. Delvis för att vi bodde nära Gulia och det blev så att vi lagade all mat i stugan men restaurangerna var inte så roliga ändå.

Trysil
Tanka kan nog med fördel göras innan man kommer över gränsen. Annars har allt bara blivit mindre skillnad i priser mellan Norge och Sverige sedan jag flyttade hit för åtta år sen.
Den stora skillnaden är oftast på tjänster och mer direkt kopplade till någons lön och det som det är stora straffskatter på som bilar, alkohol och utländskt kött och ost.

Trysil
Vi var där för pre covid och bode då byn, mitt i stan för ca 1000:-/ natt inkl frukost. Tog ca 5-10min till backen med cykeln...

Trysil
Tolkar ditt inlägg och tidigare inlägg att det inte finns några som helst tveksamheter på att man kan ha kul där med en tioåring en vecka i sommar utan att det kommer göra dramatiskt större avtryck på plånboken jämfört med en vecka i svenska fjällen, eller sonens relation till farsan pga. för många höjdmeter ? - med andra ord boka!
Om bedömningsaxeln* är kul för yngre barn™️ rankar jag cykelparkerna:
1. Trysil 2. Lofsdalen 3. Idre (med en multplikator på 2-3x emellan)

*Upplagt för lek och bus på cykel, men Inte för långt, inte för brant och inte för brötigt.

Och jag glömde nämna fosilbränsle i förra inlägget. Priset var häromveckan ca 25% billigare i Sverige.

Trysil
Jag var där för 1,5 år sedan. Då var stugorna billiga och maten inte märkbart dyrare än sverige. Det är inte så att du tänker på hur det var för 10-15 år sedan? Vissa saker är riktigt dyra i Norge men de kan man undvika. Cyklingen i trysil är nästan gratis (exkluderat liftkort) och jag tror att vår vecka i trysil faktiskt blev en av de billigaste semestrar vi gjort. Delvis för att vi bodde nära Gulia och det blev så att vi lagade all mat i stugan men restaurangerna var inte så roliga ändå.
Ja det går och komma undan hyfsat billigt med lite planering .

Nu har jag inte kollat stugpriser i trysil på ett tag så det kanske är samma som Sverige nu. Maten brukar iallafall vara markant dyrare så brukar bli och ta med mackor när jag är där.

Tyvärr så tror jag snart det är över med gratis cyklingen i gullia . Dock så är området så bra byggt och underhållet så jag skulle lätt kunna tänk mig att betala en vettig summa för att få cykla där.

Trysil
Ja det går och komma undan hyfsat billigt med lite planering .

Nu har jag inte kollat stugpriser i trysil på ett tag så det kanske är samma som Sverige nu. Maten brukar iallafall vara markant dyrare så brukar bli och ta med mackor när jag är där.

Tyvärr så tror jag snart det är över med gratis cyklingen i gullia . Dock så är området så bra byggt och underhållet så jag skulle lätt kunna tänk mig att betala en vettig summa för att få cykla där.
Det var frivillig ledavgift när jag var där. Förhoppningsvis förblir det så. Jag tror inte det är ledavgiften som drar in de stora pengarna till området.

Trysil
I Norge styrer allemannsretten om du kan ta betalt for å gå på ski eller sykle i naturen. Det er ikke anledning til det, og de kan kun oppfordre til å betale. Derfor er det frivillig om du vil vippse til løypelaget, alpinanlegget eller det lokale idrettslaget som kjører skispor eller bygger sykkelstier. Men de kan ta betalt for parkering.

Trysil
Om bedömningsaxeln* är kul för yngre barn™️ rankar jag cykelparkerna:
1. Trysil 2. Lofsdalen 3. Idre (med en multplikator på 2-3x emellan)

*Upplagt för lek och bus på cykel, men Inte för långt, inte för brant och inte för brötigt.

Och jag glömde nämna fosilbränsle i förra inlägget. Priset var häromveckan ca 25% billigare i Sverige.
Aron, vad sägs om att skriva Norges bästa stigcykling? Om det är någon som kan få ihop en sådan bok så är det du.

Trysil
Vår familj skall dit i juli. När vi bokade i vintras var det full fokus på down hill men nu har intresset ändrat inriktning. Jag kollar på Skistars hemsida och hittar bara en kort rutt med fjällcykling. Känner ni till andra än den?

Trysil
Ja, men det är bra långt att köra. Vi åker direkt efter Trysil till Lofsdalen en vecka. Där finns det ju massor med fin äkta svensk fjällcykling.
Jag undrade mest om det finns mer fjällcykling än den enda jag hittade på Skistar.

Trysil
Ska upp och titta till svärföräldrarnas stuga i Fageråsen nästa vecka. Med mig har jag en min Oiz XC samt en 6-åring på 20” Frog.

Han vill nog köra lite enklare flow trails, finns det något kring högfjället eller är allt byggt nere vid turistcentret?

Trysil
Ska upp och titta till svärföräldrarnas stuga i Fageråsen nästa vecka. Med mig har jag en min Oiz XC samt en 6-åring på 20” Frog.

Han vill nog köra lite enklare flow trails, finns det något kring högfjället eller är allt byggt nere vid turistcentret?

Det som var vid Högfjället var så där + att man får nöjet att betala en vägtull varje gång man ska upp och ner.
Tror ni kommer ha roligare nere vid Gullia.

Trysil
Ja jag tror det med, tror iofs att som ”boende” att vi iaf slipper bom-avgiften!

Så kan det vara - det blev en sur överraskning för oss. Märklig grej att behöva betala en vägavgift för att åka till och från SkiStar Lodge som man betalar pengar för. Nånstans skulle man kunna tycka att de borde kunna baka in det i priset på boendet.....

Trysil
Jag ska upp till Stöten/Sälen om ngn vecka med familjen; fru & 2 barn (9 resp 12 år).

Vanliga standardcyklar åker med upp.

Har Ni generella tips på vad vi bör göra uppe i Stöten/sälen?
-Vandra (vart osv?)
-Fiska (vart?)
-Cykelutflykter (vart, ska passa familj med standardcyklar)?
Vi har tänkt utnyttja Skistars aktiviteter, men inte downhill och ingen sommarskidåkning (vad annat av deras aktiviteter rekommender ni?)

Har garanterat tänkt åka över till Trysil en dag - vad ska vi inte missa?

Alla eventuella tips på cykelutflykter (i Stöten/Sälen & Trysil) ska alltså passa för familj med stanardcyklar.(inget liftburet, ingen fullface-hjälm, inga skydd förutom vanlig hjälm....)

Tar som sagt emot ALLT ni har att säga avseende Sälen/Stöten & Trysil med fokus på uteaktiviteter såsom cykling, vandring, fiske + annat (inga badhus etc men gärna sjöar att besöka för kalla bad).

Trysil
Jag ska upp till Stöten/Sälen om ngn vecka med familjen; fru & 2 barn (9 resp 12 år).

Vanliga standardcyklar åker med upp.

Har Ni generella tips på vad vi bör göra uppe i Stöten/sälen?
-Vandra (vart osv?)
-Fiska (vart?)
-Cykelutflykter (vart, ska passa familj med standardcyklar)?
Vi har tänkt utnyttja Skistars aktiviteter, men inte downhill och ingen sommarskidåkning (vad annat av deras aktiviteter rekommender ni?)

Har garanterat tänkt åka över till Trysil en dag - vad ska vi inte missa?

Alla eventuella tips på cykelutflykter (i Stöten/Sälen & Trysil) ska alltså passa för familj med stanardcyklar.(inget liftburet, ingen fullface-hjälm, inga skydd förutom vanlig hjälm....)

Tar som sagt emot ALLT ni har att säga avseende Sälen/Stöten & Trysil med fokus på uteaktiviteter såsom cykling, vandring, fiske + annat (inga badhus etc men gärna sjöar att besöka för kalla bad).
I Trysil bör man cykla i Gullia, där finns stigar för alla nivåer, från springcykel till dödsdrop. Man trampar upp igen själv men klättningarna är rätt snälla.
Om man gillar naturupplevelsen så kan man cykla https://www.trailforks.com/trails/fjellrunden/ vilket i princip är en grusväg runt fjället, ingen utmanande cykling alls men fina vyer, vill man ha lite omväxling kan man vika av på https://www.trailforks.com/trails/fjellflyten/ vilket är lite mer utmaning men lätt att rulla igenom för den som inte vågar.

Trysil
Sonen filmade lite under de sista utförsåken igår:

🟦 Magic Moose + 🟥 Rolling Stones

🟦 Flowstar + 🟦 Gold Rush + 🟦 Starline

🟥 Twister + 🟥 Timber Town + 🟥 Downtown

Edit: Glömde att youtube mördar uppladdningar i 1080p, laddar upp i 4k istället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp