Tubdäcksförvirring

limpan3

Ny medlem
Tubdäcksförvirring
Om man som jag är ute efter att få ut så många mil/krona som möjligt och cyklar på tubdäck,
hur ska man tänka då?

Kör man på de billigaste typ Vittoria Rally etc. så har man ju inte bränt 500 spänn bara för man
kör över en glasbit. Så har jag resonerat hitills, men jag tycker att punkteringarna börjar bli för många.
Så därför tänkte jag gå över till lite dyrare däck eftersom folk skriver att de håller bättre.
Men varför håller dom bättre? Dom slits långsammare? Dom har fler lager av väv?
Gör inte den lättare vikten att de är mindre robusta oxå?

Sen finns ju Tufos serie med löstagbara ventiler så man kan köra med punkalagningssmet i däcken.
Kanske är då ett bättre tufodäck med punkasmet i som extra försäkring det mest prisvärda?

Nån med erfarenhet?

Tubdäcksförvirring
Joe's No Flats + något som inte är Tufo är mitt förslag. Joe's har räddat mig flera gånger. En kompis påstår att det inte går att punka en tub ens med skruvmejsel om man har denna gegga i.

Huruvida dyrare håller bättre har jag ingen aning om men jag är skeptisk. Dyrare är dock oftast trevligare.

Tubdäcksförvirring
ok, men grejen med tufo är väl att ventilen går att skruva av så det går hyfsat lätt att trycka in valfri punkteringsskydd. Fattar inte hur man ska få in det genom en prestaventil?

Tubdäcksförvirring
Kör med Schwalbe Montello för 190SEK~.
Har hållit rätt bra nu i 150mil ungefär.

Visst, finns säkert mycket rullvänligare däck än dessa. Men vill man hålla tight budget är de inte fy skam.

Tubdäcksförvirring
Finns andra än Tufo som har det. T ex. Vittoria och Veloflex. Tror IOFS att nya Vittoria har gjort det knepigare så man blir nog tvungen att fylla på innan man limmar tuben. "removable valve core" kan vara bra att söka på.

Tubdäcksförvirring
tack, trodde bara det var tufo som hade det.

vem säljer veloflex då?

verkar som tufo har lite halvtaskigt rykte i Sverige, eller så är det bara inte så
välkänt. customer reviews på utländska forum är inte lika kritiska.

Tubdäcksförvirring
Jag kör Continental och Veloflex, och de har också borttagbar kägla.

Själv har jag punkterat en tub (pyspunka) på tre års landsvägscykling (typ 500 mil per år) och använder ingen gegga i däcken. Jag kör dock dyra däck Conti GP4000 och de känns säkra och bra.

Tubdäcksförvirring
Jag skall inte svära på det men jag tror jag brukar köpa Veloflex från bike-palast.com. Har inte beställt något i år så nu kanske det finns bättre ställen. Om Veloflex inte faller dig på läppen kan du nog hitta ett antal andra alternativ också om du söker lite.

Det finns många Tufohatare utomlands också. :-) "Friends don't let friends ride Tufo". Det är dock sjysst att ha en Tufo-tub i bakfickan som reserv.

Kör man bara landsväg så skall man ha otur för att punka. Alla mina tub-punkor (eller icke-punkor tack vare gegga) har nog varit i mer bebyggda områden där ungdomen gärna sprider ut busshållplatser och annat smått och gott.

Tubdäcksförvirring
ok, continental har oxå borttagbar ventil alltså.
det kanske bara är dom billigaste däcken jag haft som inte har det då.
typ vittoria rally, och continental giro,
om det inte är jag som är dum ihuvet och inte fattat att de går att skruva av.

tuta: det är ju just det med otur och punka man inte har råd med om man köper dyra tubdäck.
men att döma av vad alla skriver så blir det väl färre punkor med bättre däck oxå.
får ändå inte riktigt ihop det eftersom det verkar som att de riktigt dyra däcken är så lätta och därmed känsliga att fabrikanterna ser sig nödgade att skriv om "good puncture resistance" trots den låga vikten o dyl.

Tillbaka
Topp