tubeless fail - varför?

tubeless fail - varför?
Efter några misslyckade försök med Stans gula tejp, så verkar det som att jag fått fälgen mer tät med Classes eltejp.
Framhjulet går från 2 till 0,5 bar på 1,5h
Bakhjulet får jag tejpa en gång till...

"Duger" tätheten på framhjulet för att ta nästa steg, att hälla i vätska, eller bör jag försöka få tejpningen tätare?

(vid tidigare försök har det läckt hörbart genom fälgen. Fälgen, Funworks AMride 25, är inte märkt med att den är TLR, men åtminstone borde profilen vara OK.)
Jag hade inte litat på eltejp. Den är jätteelastisk jämfört med de tejper man brukar använda för slanglöst (som knappt töjer sig alls innan den går av). Dessutom är klistret på eltejp oftast bara kletigt, utan nån vidare styrka i vidhäftningen.

Det är ju trist om du fyller hela fälgen med gucka för att tejpen läcker menar jag. Tejpen bör inte läcka alls, även helt utan gucka. Däremot är det vanligt att det läcker lite mellan fälg och däck utan gucka. Eller rakt genom däcket.

tubeless fail - varför?
Efter några misslyckade försök med Stans gula tejp, så verkar det som att jag fått fälgen mer tät med Classes eltejp.
Framhjulet går från 2 till 0,5 bar på 1,5h
Bakhjulet får jag tejpa en gång till...

"Duger" tätheten på framhjulet för att ta nästa steg, att hälla i vätska, eller bör jag försöka få tejpningen tätare?

(vid tidigare försök har det läckt hörbart genom fälgen. Fälgen, Funworks AMride 25, är inte märkt med att den är TLR, men åtminstone borde profilen vara OK.)

Är tejpen 2-3mm bredare än innerbredden på fälgen?
Stans använder jag dagligen och den funkar utmärkt.

tubeless fail - varför?
Jag hade inte litat på eltejp. Den är jätteelastisk jämfört med de tejper man brukar använda för slanglöst (som knappt töjer sig alls innan den går av). Dessutom är klistret på eltejp oftast bara kletigt, utan nån vidare styrka i vidhäftningen.

Det är ju trist om du fyller hela fälgen med gucka för att tejpen läcker menar jag. Tejpen bör inte läcka alls, även helt utan gucka. Däremot är det vanligt att det läcker lite mellan fälg och däck utan gucka. Eller rakt genom däcket.

Ja, jag har sett att det finns varierande framgång med eltejp, men jag chansar nu, och om/när tejpen fallerar så siktar jag på Skinnystripper (http://fattystripper.com/index.html) som du tipsar om i någon tråd.

I mina tidigare försök var det uppenbart att det läckte genom fälgen, nu är det inte det, så jag hoppas att det funkar :-)

tubeless fail - varför?
Är tejpen 2-3mm bredare än innerbredden på fälgen?
Stans använder jag dagligen och den funkar utmärkt.

Nej, det var en av "failen" med Stand-tejpen. Den var för smal. Med eltejpen så kunde jag tejpa kanterna och sedan mitten, så tre varv totalt. Håller tummarna att det håller, och beställer bättre tejp, eller skinnystrippers till ett senare omtag.

Men nu ville jag få till det för att se om jag överhuvudtaget får till det och testa på :-) Eltejp och gorillatejp var det enda jag kunde få tag på med kort varsel :-)

tubeless fail - varför?
Ja, jag har sett att det finns varierande framgång med eltejp, men jag chansar nu, och om/när tejpen fallerar så siktar jag på Skinnystripper (http://fattystripper.com/index.html) som du tipsar om i någon tråd.

I mina tidigare försök var det uppenbart att det läckte genom fälgen, nu är det inte det, så jag hoppas att det funkar :-)
Om dina fälgar är symmetriska så kan jag rekommendera Specializeds fälgband. Inte de aptunga med inbyggda ventiler, utan de som ser ut ungefär som ett vanligt fälgband. Man bör helst välja en som är en skvätt bredare än fälgen så att den ligger dikt an mot kanten på insidan.

Då Specializeds hemsida är helt värdelös så kan jag tyvärr inte länka till nåt.

tubeless fail - varför?
Håller på och installerar slanglöst med effetto mariposa caffelatexkit (30mm tejp till 27mm invändig fälg) på maxxis forecaster TR och fulcrum red fire 2way fit.

Tejpningen av framhjulet blev sådär, bak skitbra så jag gjorde om fram, såg också bra ut. Lite bubblor decimetern kring ventilen där tejpen gick omlott, men svårt att avgöra om bubblorna var mellan första eller andra lagret. Säkrade skarven med en bit gorillatejp.

Satte i slang i ett av däcken och pumpade upp till 3,5kg, men inbilade mig att det var bättre med tubless ventil direkt för att få det tajtare och för att inte tejpen skulle släppa vid ventilen när jag tar ur slangen, så jag tog ut den igen.

Pumpade upp båda till 3,5kg. Båda poppade fint och höll luften bra, framförallt fram. Svin nöjd med mig själv ?
När jag kollade till hjulen på kvällen hade bakhjulen läckt ytterst lite men kunde lokalisera läckan mellan fälg däckkant. Kändes lugnt. Framhjulet fortsatt stenhårt.

På morgonen hade bakhjulet rätt bra tryck men framhjulet tomt! Pumpade upp men kunde inte hitta nån läcka allsmed diskmedel/vatten. Inte ens med skum vid ekernipplarna. Pumpar upp igen och kan se att det läcker lite vid däckkant. Lungt tänker jag, sealant kommer täta. När jag lyfter däcket hör jag hur det riktigt pyser från dräneringshålet så jag tar av däcket.

Ser skitbra ut hela vägen utom där tejpen är omlott.
Ska tejpa om men har ni några teorier om varför det plötsligt släppte, när det höll så bra så länge?

Om jag hade lämnat in hjulet för konvertering inte hade de låtit hjulen stå över natten och va 100% innan de sprutade in sealant?

Är rädd att fylla fälgen med sealant. Har ni råkat ut för det? Hur mycket sipprade det in och hur får man i så fall bort det?
(har en liten flaska sealant remover).

Har ni några tips/trix?
Eftersom jag får upp bra tryck rätt länge utan slang tänker jag att det borde räcka för att riktigt trycka tejpen på plats. Rimligt?

Är era tjepningar perfekta hela vägen?

Bilagor

• IMG_20210411_121854.jpg
    IMG_20210411_121854.jpg
    310.2 KB · Besök: 94
  • IMG_20210411_121841.jpg
    IMG_20210411_121841.jpg
    334.9 KB · Besök: 89
tubeless fail - varför?
Om bild nr 2 är tejpbiten som täcker skarven skulle jag tagit bort den. Tänker det lätt blir läckor runt den..

Mina tejpningar har inte varit perfekta, har alltid läckt lite främst i skarven. Jag har brukat poppa däcket först för att se att det kan sätta sig och sedan hällt i sealant. Då har det tätat efter några minuters vändande och snurrande på hjulet.

Har ingen aning om hur mycket som sipprat ut i fälgen men har inte brytt mig om att kolla heller. Man kan ju också höra om det finns sealant som rinner runt i däcket, iaf när det är nytt. Mitt forekaster läcker också lite genom sidoväggarna när man pumpar upp det så där ser man ju att det finns kvar sealant :-)

tubeless fail - varför?
Tejpat om båda hjulen nu som blev skitbra. Var extra noga med områdena till ventilen och fick tom de riktigt bra.
Satte en bit gorilla över skarven igen men var noga med att inte få nåt som helst fingeravtryck på och tryckte till skarven rejält.

Nu står de över natten med maxtryck igen, men tejpningen lär det inte vara nåt fel på denna gång i alla fall. Så i morgon ska sealant i och sen blir det åka av.

Många rekommenderar ju att låter ju däcken stå med slang i för att tejpen ska sätta sig rejält, men borde det inte va bättre utan slang om det håller hyfsat tätt? Då riskerar man ju inte att förstöra tejpen vid slang/ventilbyte sen
Brukar köra med rätt lågt tryck ca 20/22 psi. Men man kanske ska köra med lite högre de första turen?

tubeless fail - varför?
Om det ser ut som på din sista bild med gorillatejpen så är nog risken större att det förstör än hjälper? Varför sätter du dit den?

Om du sträcker tejpen ordentligt vid monteringen ser jag inte hur slang över natten ska tillföra något. Jag har aldrig haft anledning iaf. Jag har inte heller kört med högre tryck, ser inte hur det ska hjälpa heller?

Kul att det håller tätt, lycka till nu med guckan!

tubeless fail - varför?
Tejpat om båda hjulen nu som blev skitbra. Var extra noga med områdena till ventilen och fick tom de riktigt bra.
Satte en bit gorilla över skarven igen men var noga med att inte få nåt som helst fingeravtryck på och tryckte till skarven rejält.

Nu står de över natten med maxtryck igen, men tejpningen lär det inte vara nåt fel på denna gång i alla fall. Så i morgon ska sealant i och sen blir det åka av.

Många rekommenderar ju att låter ju däcken stå med slang i för att tejpen ska sätta sig rejält, men borde det inte va bättre utan slang om det håller hyfsat tätt? Då riskerar man ju inte att förstöra tejpen vid slang/ventilbyte sen
Brukar köra med rätt lågt tryck ca 20/22 psi. Men man kanske ska köra med lite högre de första turen?
Slang är i första hand bra till att trycka till tejpen ordentligt där den ligger omlott så att änden på tejpen inte börjar släppa.
Om kag är minsta osäker på klisterkvaliten så brukar jag lägga i slang.

tubeless fail - varför?
Vilken annan gucka rekommenderas som inte gör det? Tycker att när man läser om gucka brukar de flesta i längden ge Stans bäst betyg som tätvätska.
nej jag kör stans, och är nöjd, men har noterat problemet irl. tesatejpen funkar bra i mina händer. klistret verkar stabilt.

men lagar man t ex däcket inifrån med en tygbit efter cordskada behöver den förseglas. t ex med en gummilapp. lämnas den naken luckras lagningen snart upp ffa från kanterna.

liknande problem bör finnas med tejp med mer gummiaktigt klister? åtminstone rapporteras det att vissa tejpsorter folk provat inte i längden sitter kvar, utan lyfts från kanterna.

tubeless fail - varför?
Jo, det är jag med på. Men tänkte att det kanske skulle räcka med lufttrycket på max. Däcken blir ju stenhårda om man känner på dem så det borde trycka till tejpen rätt bra tänker jag?

tubeless fail - varför?
Kan rekommendera Newmen tubeless strip som jag tycker är mycket enklare att montera än tape.

Länk:

tubeless fail - varför?
Kan rekommendera Newmen tubeless strip som jag tycker är mycket enklare att montera än tape.

Länk:
Funkar med slappa däck, men när jag monterade schwalbe super gravity i vintras så drog däcket med sig bandet och det blev åt helvete.

tubeless fail - varför?

Länk:
Notera att det måste vara ~3 mm bredare än fälgen. Det sträcks så mycket att det blir rejält smalare. Provade 30 mm på fälg som är 29,5 mm invändigt och det blir alldeles för smalt.

Notera glipan till höger och då ligger det ändå inte dikt an mot vänstra kanten:

fälgband.jpg

tubeless fail - varför?
Hoppas ändå att fler hakar på och utvecklar konceptet strips. Tejp känns så otroligt stenålders. Kan väl inte vara så svårt att utveckla ett tubelessfälgband.

tubeless fail - varför?
Notera att det måste vara ~3 mm bredare än fälgen. Det sträcks så mycket att det blir rejält smalare. Provade 30 mm på fälg som är 29,5 mm invändigt och det blir alldeles för smalt.

Notera glipan till höger och då ligger det ändå inte dikt an mot vänstra kanten:

Visa bilaga 483686

Visa bilaga 483686
Ajdå, jag använder banden på Vincents 30 im hjul och på ett par andra hjul (kommer inte ihåg märke) som också är 30 im de täcker från kant till kant så det har inte varit några problem alls.

tubeless fail - varför?
Hoppas ändå att fler hakar på och utvecklar konceptet strips. Tejp känns så otroligt stenålders. Kan väl inte vara så svårt att utveckla ett tubelessfälgband.
Varför ändra ett vinnande koncept? ;-) Vi läser här om de som har problem med tejpen, men inte om de stora massorna som faktiskt får det att fungera bra. Jag är medveten om att jag jinxar det nu, men jag kan säga att i mina händer är tubeless-tejp (av alla möjliga sorter jag provat) i princip helt odramatisk. Jag gör rätt, och belönas med täta fälgar i många år framåt.

tubeless fail - varför?
Ajdå, jag använder banden på Vincents 30 im hjul och på ett par andra hjul (kommer inte ihåg märke) som också är 30 im de täcker från kant till kant så det har inte varit några problem alls.
Det låter otroligt märkligt att de skulle ha olika bredd. Är du säker på att du inte har ett bredare band som är menat att passa till 30 mm fälg? De anger själva att bandet ska vara bredare än fälgen nämligen. Sen kanske det inte blir fullt lika smalt om fälgen är lite grundare än min, till exempel.

tubeless fail - varför?
Det låter otroligt märkligt att de skulle ha olika bredd. Är du säker på att du inte har ett bredare band som är menat att passa till 30 mm fälg? De anger själva att bandet ska vara bredare än fälgen nämligen. Sen kanske det inte blir fullt lika smalt om fälgen är lite grundare än min, till exempel.
Jag har det som är 32mm och köpt r2-bike.

tubeless fail - varför?
tubeless fail - varför?
Om det ser ut som på din sista bild med gorillatejpen så är nog risken större att det förstör än hjälper? Varför sätter du dit den?

Skarven känns som en kritisk punkt.
Muc off använder klisterlappar över sina skarvar som man får med i deras kit, så jag tänker att den fungerar som extra säkerhet.

Sen har jag ju också hört att viss gucka löser klister. Men eftersom folk verkar tycka att gorillatejpen sitter väldigt bra så tänkte jag att om inte de har problem med att den lossar, så borde det bara vara ett plus..

tubeless fail - varför?

Om du sträcker tejpen ordentligt vid monteringen ser jag inte hur slang över natten ska tillföra något. Jag har aldrig haft anledning iaf. Jag har inte heller kört med högre tryck, ser inte hur det ska hjälpa heller?

Kul att det håller tätt, lycka till nu med guckan!

Skarven känns som en kritisk punkt.
Muc off använder klisterlappar över sina skarvar som man får med i deras kit, så jag tänker att den fungerar som extra säkerhet.

Sen har jag ju också hört att viss gucka löser klister. Men eftersom folk verkar tycka att gorillatejpen sitter väldigt bra så tänkte jag att om inte de har problem med att den lossar, så borde det bara vara ett plus..

Tillbaka
Topp