tubeless fail - varför?

Wiciman

Aktiv medlem
tubeless fail - varför?
konverterade mitt 29” bakhjul (shimano mt500) till tubeless i helgen med maxxis shorty 2.30.

däcket poppade ok och höll luften över natten utan luft- eller guckaläckage. men på dagens runda blev det skitövning... läckte först lite luft efter ca 30 min cykling och inom kort vart det heltomt på luft med stans gucka sprayat på hela ytterväggen av däcket. provade att få liv i det med co2-patron men nej... det blev till att traska tillbaks...

vad har jag gjort fel?

Bilagor

• EB74E685-18D0-47A0-B109-65EE34A0E37F.jpeg
    EB74E685-18D0-47A0-B109-65EE34A0E37F.jpeg
    353.5 KB · Besök: 378
Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
Hade problem med mitt bakhjul (som jag precis satt tubeless på) som tappade luft. Visade sig vara ventilen som inte var tillräckligt åtdragen och troligtvis skakat loss under turen.

tubeless fail - varför?
stenhårt tryck över natten. släppte sedan ut när jag rullade iväg tills det kändes mindre stötigt, oklart exakt vilket tryck

tubeless fail - varför?
Prova att poppa däcket och sen blanda såpa eller diskmedel med vatten. Då kan du se vart de läcker någonstans genom vart det blir bubblor.

Jag hade ett däck som betedde sig samma och såpa hjälpte. Var en liten sten emellan

tubeless fail - varför?
Ställer man frågor på Happy får man räkna med att vissa svar mest har som syfte att lätta upp stämningen.
En del av tjusningen med detta forum.. :-)

tubeless fail - varför?
Kan du se var det läcker om du försöker pumpa upp det nu, hemma? Det kan vara massa olika saker:

– Tejpen har släppt och det dräller gucka ur ekerhålen, vilket hamnar överallt och det syns inte varifrån det kommer.
– Ventilkäglan sitter inte tillräckligt hårt mot fälgen och det läcker gucka ut i fälgen, vilket precis som ovan sprutar ur ekerhålen och hamnar överallt.
– Du har "burpat" och inte kunnat poppa upp däcket ordentligt på fälgen (kolsyrepatroner funkar uselt för stora däck; är mest gjorda för LVG).
– Du har kört hål på däcket och hålet är för stort för att guckan ska täta.

Försök hitta läckan innan du går vidare. Slanglöst kan som sagt vara ett helvete, men om man metodiskt söker orsaken till felet så kan det bli bra till slut.

tubeless fail - varför?
jfall649 sa:
Prova att poppa däcket och sen blanda såpa eller diskmedel med vatten. Då kan du se vart de läcker någonstans genom vart det blir bubblor.

Jag hade ett däck som betedde sig samma och såpa hjälpte. Var en liten sten emellan

svårt att se på bilden men där går en massa korta streck vertikalt ut från fälgbanan ut på däcket. Det är Stan-guckan som läckt.

tubeless fail - varför?
Makten sa:
Kan du se var det läcker om du försöker pumpa upp det nu, hemma? Det kan vara massa olika saker:

– Tejpen har släppt och det dräller gucka ur ekerhålen, vilket hamnar överallt och det syns inte varifrån det kommer.

Tror inte det, var noga med att tvätta med isoprop och sedan sträcka gorillatejpen. vätskan har läckt i vertikala streck runt hela fälgen på bägge sidor.

– Ventilkäglan sitter inte tillräckligt hårt mot fälgen och det läcker gucka ut i fälgen, vilket precis som ovan sprutar ur ekerhålen och hamnar överallt.

Ingen gucka har läckt från ventilhålet.

– Du har "burpat" och inte kunnat poppa upp däcket ordentligt på fälgen (kolsyrepatroner funkar uselt för stora däck; är mest gjorda för LVG).

Det är mycket möjligt. Ska man ha med sig en golvpump ut när man cyklar då alltså ;-)?

– Du har kört hål på däcket och hålet är för stort för att guckan ska täta.

Hittar inget stort hål.

Försök hitta läckan innan du går vidare. Slanglöst kan som sagt vara ett helvete, men om man metodiskt söker orsaken till felet så kan det bli bra till slut.

tubeless fail - varför?
Wiciman sa:
jfall649 sa:

svårt att se på bilden men där går en massa korta streck vertikalt ut från fälgbanan ut på däcket. Det är Stan-guckan som läckt.

Vad jag menade är att anledningen är antigen att däcket inte var tätt eller att du skadat/dragit av det när du cyklat. Om du poppar däcket igen kan du använda såpa och vatten för att eliminera alternativet att det tjuvläcker

tubeless fail - varför?
jfall649 sa:
Wiciman sa:
jfall649 sa:

Vad jag menade är att anledningen är antigen att däcket inte var tätt eller att du skadat/dragit av det när du cyklat. Om du poppar däcket igen kan du använda såpa och vatten för att eliminera alternativet att det tjuvläcker

thanx, ska poppa det på nytt och testa såpavatten

tubeless fail - varför?
Är däcket anpassat för att köra Tubeless? Har kört vissa däck som inte varit det och de poppar fint när man monterar för att sedan släppa när man cyklar

tubeless fail - varför?
Jag har skrivit om mitt problem med Maxxis Shorty i ett par andra trådar, men jag drar det igen. Nytt Maxxis Shorty, ser ut att vara tätt, men efter ett dygn är luften ur. Provar att sänka ner delar av hjulet i ett vattenbad och hittar inga stora läckor, men flera små små bubbeltrådar upptäcks ur däckssidorna. En säljare rekommenderar invändig rengörning av däcket med isoprop för att få bort eventuellt släppmedel som förhindrar tätningsvätskan att täta.
Lösningen fungerar, men egentligen är det ett produktfel och däcket borde ersättas. Däckssidorna borde vara helt lufttäta på ett TLR däck.
Kanske är en serie Shortydäck som har samma tillverkningsfel?

tubeless fail - varför?
ejma sa:
Jag har skrivit om mitt problem med Maxxis Shorty i ett par andra trådar, men jag drar det igen. Nytt Maxxis Shorty, ser ut att vara tätt, men efter ett dygn är luften ur. Provar att sänka ner delar av hjulet i ett vattenbad och hittar inga stora läckor, men flera små små bubbeltrådar upptäcks ur däckssidorna. En säljare rekommenderar invändig rengörning av däcket med isoprop för att få bort eventuellt släppmedel som förhindrar tätningsvätskan att täta.
Lösningen fungerar, men egentligen är det ett produktfel och däcket borde ersättas. Däckssidorna borde vara helt lufttäta på ett TLR däck.
Kanske är en serie Shortydäck som har samma tillverkningsfel?

Intressant, kanske ska försöka reklamera det...

tubeless fail - varför?
BtW, när jag kollar how-to videos för tubeless så hör man ofta att däcket poppar 2-3 gånger med ett väldigt pangigt poppljud. Smäller till riktigt ordentligt liksom.

När jag blåser i med airblastern på detta däck så är det mer ett dovt popp, och enbart en, inte tre gånger som det sker. Kan detta ha att göra med det som ejma skriver, att däcket är felkonstruerat för tubeless?

Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
- Hur det poppar är väldigt olika beroende på enskilt däck och fälg, ev användning av såpa, kompressor vs vanlig pump mm. En förklaring kan vara att fälgen inte har tillräckligt bra kanter för att kunna köra tubeless och däcket hoppar på lite för lätt och därmed också hoppar av lätt.

- De radiella sträcken av gucka är med största sannolikhet för att det har läckt mellan däck och fälg och sedan har centrifugalkraften slungat guckan utåt när hjulet snurrat.

- Många TLR däck är inte helt täta från början utan läcker lite genom däcksidorna. Gummit är väldigt tunnt där för att spara vikt. Väven som ligger ingjuten mellan gummilagrena är också väldigt gles, det gör att gummit ytterligare trycks undan från topparna på väven och blir ännu tunnare. Därför behövs guckan.

Börja i typ den här ordningen och checka av.

1. Fälgen är tillräckligt bred för däcket och har TYDLIGA kanter där däcksidan ska sitta som gör att det inte kan glida av innåt.

2. Tejpen går hela vägen ut och gärna upp några mm på fälgsidorna. Däcket ska inte ligga och skava mot tejpkanten. Tvätta ordentligt, gärna aceton. ISOpropanol är bra men det är inte super effektivt för att få bort fett och olja. Tvätta gärna däcket invändigt också.

3. Montera med slang först och låt det sitta över natten med typ maxtrycket för däcket eller fälgen. Det som är lägst. Då trycks tejpen fast ordentligt.

4. Montera däcket slanglöst. Jag har aldrig behövt använda såpa för att få däck att poppa men nån gång så har jag varit tvungen att massera det lite. Kolla däcksidan så har du en linje några mm från kanten som ska synas runt om hela fälgen om däcket har poppat på plats ordentligt.

5. Håll däcket vertikalt och skaka, snurra lite och skaka igen. Arbeta dig runt. Då skvätter du upp gucka runt hela däcket och mest viktigt, runt däck kanten så att det kan täta mot fälgen. Snurra hjulet och kolla så att casingen är rak och inte wobblar. Gör den det så reklamera.

6. När du cyklar, låt inte däcket läcka till för lågt tryck. Det kan ta en stund tills däcket är tätt, risken för att däcket ska släppa från fälgkanten blir högre ju lägre tryck du har. Börjar det kränga/vika sig har du alldeles för lågt. Stanna och pumpa i mer.

Wiciman sa:
edvin_m sa:
Shorty ger så högt rullmotstånd bak så att det klibbar fast mot marken och dras av från fälgen. Sorgligt men sant!

intressant teori, har du belägg för detta? konstigt isf att det är brandat som TR!

SMHIs seismograf ger utslag varje gång jag gör en stoppie med mitt Shorty fram :)

tubeless fail - varför?
edvin_m sa:
- Hur det poppar är väldigt olika beroende på enskilt däck och fälg, ev användning av såpa, kompressor vs vanlig pump mm. En förklaring kan vara att fälgen inte har tillräckligt bra kanter för att kunna köra tubeless och däcket hoppar på lite för lätt och därmed också hoppar av lätt.

- De radiella sträcken av gucka är med största sannolikhet för att det har läckt mellan däck och fälg och sedan har centrifugalkraften slungat guckan utåt när hjulet snurrat.

- Många TLR däck är inte helt täta från början utan läcker lite genom däcksidorna. Gummit är väldigt tunnt där för att spara vikt. Väven som ligger ingjuten mellan gummilagrena är också väldigt gles, det gör att gummit ytterligare trycks undan från topparna på väven och blir ännu tunnare. Därför behövs guckan.

Börja i typ den här ordningen och checka av.

1. Fälgen är tillräckligt bred för däcket och har TYDLIGA kanter där däcksidan ska sitta som gör att det inte kan glida av innåt.

2. Tejpen går hela vägen ut och gärna upp några mm på fälgsidorna. Däcket ska inte ligga och skava mot tejpkanten. Tvätta ordentligt, gärna aceton. ISOpropanol är bra men det är inte super effektivt för att få bort fett och olja. Tvätta gärna däcket invändigt också.

3. Montera med slang först och låt det sitta över natten med typ maxtrycket för däcket eller fälgen. Det som är lägst. Då trycks tejpen fast ordentligt.

4. Montera däcket slanglöst. Jag har aldrig behövt använda såpa för att få däck att poppa men nån gång så har jag varit tvungen att massera det lite. Kolla däcksidan så har du en linje några mm från kanten som ska synas runt om hela fälgen om däcket har poppat på plats ordentligt.

5. Håll däcket vertikalt och skaka, snurra lite och skaka igen. Arbeta dig runt. Då skvätter du upp gucka runt hela däcket och mest viktigt, runt däck kanten så att det kan täta mot fälgen. Snurra hjulet och kolla så att casingen är rak och inte wobblar. Gör den det så reklamera.

6. När du cyklar, låt inte däcket läcka till för lågt tryck. Det kan ta en stund tills däcket är tätt, risken för att däcket ska släppa från fälgkanten blir högre ju lägre tryck du har. Börjar det kränga/vika sig har du alldeles för lågt. Stanna och pumpa i mer.

Wiciman sa:
edvin_m sa:
Shorty ger så högt rullmotstånd bak så att det klibbar fast mot marken och dras av från fälgen. Sorgligt men sant!

intressant teori, har du belägg för detta? konstigt isf att det är brandat som TR!

SMHIs seismograf ger utslag varje gång jag gör en stoppie med mitt Shorty fram :)

Tack för bra checklist. Tror det som kan ha hänt mig när jag var ute i spåret anknyter till din punkt 6. Dvs jag måste kört vidare med för lågt lufttryck för länge och sedan kanske slagit i någon rot eller sten. Borde stannat då alltså och tryckt i mer luft med handpumpen (som jag inte hade med mig)? När jag körde med Co2-pumpen så var det kanske för sent då alltså, ingen gucka kvar i däcket.

tubeless fail - varför?
Jag såg att du nämnde gorillatejp. tubelessade mitt bakhjul för några dagar sedan och fick problem med att få det tätt. konstaterade att det var runt ventilen det var läckage hur hårt eller löst jag än drog åt ventilen. testade att dra några varv med sandpapper på tejpen runt ventilhålet och nu tätar det bättre. gjorde det bara i förrgår så vet inte hur det ser ut på sikt.

tubeless fail - varför?
Palle Kuling sa:
Jag såg att du nämnde gorillatejp. tubelessade mitt bakhjul för några dagar sedan och fick problem med att få det tätt. konstaterade att det var runt ventilen det var läckage hur hårt eller löst jag än drog åt ventilen. testade att dra några varv med sandpapper på tejpen runt ventilhålet och nu tätar det bättre. gjorde det bara i förrgår så vet inte hur det ser ut på sikt.

sandpapprade du tejpen för att guckan skulle få bättre fäste då eller?

tubeless fail - varför?
helskumt... har nu tryckt i luft i däcket med golvpump och det poppade tre ggr och verkar hållit trycket sedan igår. ska jag testa på nytt med ny gucka eller skicka tiilbaks?

tubeless fail - varför?
tveksamt om det är en äkta TR fälg. däremot är det en sprillans ny ”modern” fälg med ok bred profil etc. har även en kännbar inre ”hook”- rand där däckkanten kan haka fast.

tubeless fail - varför?
Shimano har alltid legat någon eller några generationer efter trenderna. Kan säkert vara bred med mer traditionell profil som endast fungerar med slang vilket kan förklara att det inte står något om MT500 och slanglöst. Däremot MT600 står det att den går att montera slanglöst i shimanos dokument.

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-WH0005-04-ENG.pdf
Citat från dokumentet.
"< WH-MT66/WH-MT68/WH-MT600 >
• When using these wheels, be sure to use the covering tape and rim hole cap for type A or the tubeless tape for type B.
• It is recommended that you use genuine Shimano covering tape, rim hole cap, and tubeless tape to prevent punctures and
other possible damages.
• Do not use rim tape. Rim tape may make it difficult to remove and install the tire, and the tire or tube may become damaged
or the tires may suddenly puncture and come off, and severe injury may result.
• If you use a type-B wheel (wheels that use only tubeless tape and do not require rim hole caps) with a tire such as a Tubeless
Ready tire that needs to be used with a sealant, use the type of sealant recommended by the tire manufacturer.

< WH-MT35/WH-MT15-A/WH-MT500 >
• Use rim tape which can withstand high pressures, otherwise the tires may suddenly puncture and come off, and severe injury
may result."

Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
BjornR sa:
Shimano har alltid legat någon eller några generationer efter trenderna. Kan säkert vara bred med mer traditionell profil som endast fungerar med slang vilket kan förklara att det inte står något om MT500 och slanglöst. Däremot MT600 står det att den går att montera slanglöst i shimanos dokument.

http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-WH0005-04-ENG.pdf
Citat från dokumentet.
"< WH-MT66/WH-MT68/WH-MT600 >
• When using these wheels, be sure to use the covering tape and rim hole cap for type A or the tubeless tape for type B.
• It is recommended that you use genuine Shimano covering tape, rim hole cap, and tubeless tape to prevent punctures and
other possible damages.
• Do not use rim tape. Rim tape may make it difficult to remove and install the tire, and the tire or tube may become damaged
or the tires may suddenly puncture and come off, and severe injury may result.
• If you use a type-B wheel (wheels that use only tubeless tape and do not require rim hole caps) with a tire such as a Tubeless
Ready tire that needs to be used with a sealant, use the type of sealant recommended by the tire manufacturer.

< WH-MT35/WH-MT15-A/WH-MT500 >
• Use rim tape which can withstand high pressures, otherwise the tires may suddenly puncture and come off, and severe injury
may result."

har testat nu att poppa på ett maxxis ardent, får se om det funkar bättre. tog ett foto av fälginner samtidigt. svårt att se kanske men där finns en markant fläns/läpp i ovankant.

Bilagor

• 7BFD2D42-89FB-465C-9A17-C75319A7A561.jpeg
    7BFD2D42-89FB-465C-9A17-C75319A7A561.jpeg
    120.8 KB · Besök: 357
Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
Bead hook är inte detsamma som tajt botten. Fälgen ser ut som att skicka ner kanttråden så fort som möjligt ner i mitten vilket betyder att luft kommer smita in så fort du belastar däcket i sidleds.

tubeless fail - varför?
BjornR sa:
Bead hook är inte detsamma som tajt botten. Fälgen ser ut som att skicka ner kanttråden så fort som möjligt ner i mitten vilket betyder att luft kommer smita in så fort du belastar däcket i sidleds.

mmm... verkar tyvärr vara som du skriver... det var så jag upplevde det när jag fick punka i skogen. drog ner lufttrycket och då kollapsade väl däcket ner i mitten av fälgen. attans oxå :-(

Fast när jag nu läser i denna guide (http://www.mtbiking.com.au/workshop/tubeless-tyre-tips) ser jag att innerprofilen på fälgen ändå ser rätt "rätt" ut för tubeless... Profilen på min fälg liknar ju den som är den förespråkade:
inreflgprofil.JPG

Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
Liknar är inte samma sak som är. Sedan ser det ut som att kanten skickar ner kanttråden i mitten. Det är inte däcken som är fel, det är dina hjul.

Bara se på bilden nedan på en fälg som inte fungerar med slanglöst.
196075_01_c.jpg

Senast ändrad:
tubeless fail - varför?
Hur gick det sen? Är intresserad av detta för jag konverterade precis min uppsättning mt500 till tubeless. Tycker fälgen på mt500 ser ut precus som mt600, kanske skillnaden ligger i fälgband vs tejp?

tubeless fail - varför?
Kört en kort tur nu och det verkar funka bra. Lite stök, några mindre hopp, drops och massor med rötter. Körde 2.5 bar fram och bak men ska nog minska till ca 2 bar. Ingen burp..

tubeless fail - varför?
Efter några misslyckade försök med Stans gula tejp, så verkar det som att jag fått fälgen mer tät med Classes eltejp.
Framhjulet går från 2 till 0,5 bar på 1,5h
Bakhjulet får jag tejpa en gång till...

"Duger" tätheten på framhjulet för att ta nästa steg, att hälla i vätska, eller bör jag försöka få tejpningen tätare?

(vid tidigare försök har det läckt hörbart genom fälgen. Fälgen, Funworks AMride 25, är inte märkt med att den är TLR, men åtminstone borde profilen vara OK.)

tubeless fail - varför?
Efter några misslyckade försök med Stans gula tejp, så verkar det som att jag fått fälgen mer tät med Classes eltejp.
Framhjulet går från 2 till 0,5 bar på 1,5h
Bakhjulet får jag tejpa en gång till...

"Duger" tätheten på framhjulet för att ta nästa steg, att hälla i vätska, eller bör jag försöka få tejpningen tätare?

(vid tidigare försök har det läckt hörbart genom fälgen. Fälgen, Funworks AMride 25, är inte märkt med att den är TLR, men åtminstone borde profilen vara OK.)
Har inte jättemycket erfarenhet, men inget av de hjul jag gjort TL var täta enbart med tejp. Med vätska i har det tätat efter en stund. Jag skulle testat och se om det blir tätt med vätska i. För mig har det läckt främst vid skarven i fälgen.

tubeless fail - varför?
Har inte jättemycket erfarenhet, men inget av de hjul jag gjort TL var täta enbart med tejp. Med vätska i har det tätat efter en stund. Jag skulle testat och se om det blir tätt med vätska i. För mig har det läckt främst vid skarven i fälgen.

Ja, nu har jag hällt i vätska i framhjulet och testar :-) skakar det lite då och då.
Bakhjulet har fått lite mer eltejp och står på test utan vätska.

Jag förväntar mig inte att det ska vara tätt utan vätska, men så som det var från början var det uppenbart att igen vätska skulle kunna täta :-)

Tillbaka
Topp