- Hur det poppar är väldigt olika beroende på enskilt däck och fälg, ev användning av såpa, kompressor vs vanlig pump mm. En förklaring kan vara att fälgen inte har tillräckligt bra kanter för att kunna köra tubeless och däcket hoppar på lite för lätt och därmed också hoppar av lätt.
- De radiella sträcken av gucka är med största sannolikhet för att det har läckt mellan däck och fälg och sedan har centrifugalkraften slungat guckan utåt när hjulet snurrat.
- Många TLR däck är inte helt täta från början utan läcker lite genom däcksidorna. Gummit är väldigt tunnt där för att spara vikt. Väven som ligger ingjuten mellan gummilagrena är också väldigt gles, det gör att gummit ytterligare trycks undan från topparna på väven och blir ännu tunnare. Därför behövs guckan.
Börja i typ den här ordningen och checka av.
1. Fälgen är tillräckligt bred för däcket och har TYDLIGA kanter där däcksidan ska sitta som gör att det inte kan glida av innåt.
2. Tejpen går hela vägen ut och gärna upp några mm på fälgsidorna. Däcket ska inte ligga och skava mot tejpkanten. Tvätta ordentligt, gärna aceton. ISOpropanol är bra men det är inte super effektivt för att få bort fett och olja. Tvätta gärna däcket invändigt också.
3. Montera med slang först och låt det sitta över natten med typ maxtrycket för däcket eller fälgen. Det som är lägst. Då trycks tejpen fast ordentligt.
4. Montera däcket slanglöst. Jag har aldrig behövt använda såpa för att få däck att poppa men nån gång så har jag varit tvungen att massera det lite. Kolla däcksidan så har du en linje några mm från kanten som ska synas runt om hela fälgen om däcket har poppat på plats ordentligt.
5. Håll däcket vertikalt och skaka, snurra lite och skaka igen. Arbeta dig runt. Då skvätter du upp gucka runt hela däcket och mest viktigt, runt däck kanten så att det kan täta mot fälgen. Snurra hjulet och kolla så att casingen är rak och inte wobblar. Gör den det så reklamera.
6. När du cyklar, låt inte däcket läcka till för lågt tryck. Det kan ta en stund tills däcket är tätt, risken för att däcket ska släppa från fälgkanten blir högre ju lägre tryck du har. Börjar det kränga/vika sig har du alldeles för lågt. Stanna och pumpa i mer.
Wiciman sa:
edvin_m sa:
Shorty ger så högt rullmotstånd bak så att det klibbar fast mot marken och dras av från fälgen. Sorgligt men sant!
intressant teori, har du belägg för detta? konstigt isf att det är brandat som TR!
SMHIs seismograf ger utslag varje gång jag gör en stoppie med mitt Shorty fram :)