Tubeless rookie

blitz

Aktiv medlem
Tubeless rookie
Gick länge i tankarna att konvertera min gamla cykel till tubeless, men det blev aldrig av. Sen för ett par veckor sedan såldes den och en ny köptes. Denna kom med tubeless från LBS.

Dock så har några frågor dykt upp angående underhåll på tubeless.

1. Hur ofta behöver man fylla på med vätska? När det slutar hålla tätt?

2. När cykeln blir stående under vintern något man ska tänka på?

3. Om jag får för mig att byta däck innan de är slut, vad ska jag göra med nuvarande för att ha möjlighet att använda dem igen?

4. Något övrigt jag behöver tänka på?

Tack på förhand

Tubeless rookie
Jag brukar slänga i lite vätska när det inte håller tätt längre, eller när det verkar som att det inte längre är något kvar i däcket. I övrigt så är det väl normalt underhåll som gäller! Tar du av däcken så tvätta ur däcken och förvara dom som du brukar förvara däck. :P Om du orkar kan du väl göra samma inför vintern om den ändå bara ska stå, men jag hade en cykel stående i källaren i månader utan att ta ur vätskan eller något och det hände inget särskilt.

Glöm inte att ta med slang och pump när du är ute och cyklar, man vet aldrig. :P Det är väl det!

Tubeless rookie
1. När det slutar att skvalpa i däcken är det dags att fylla på. Fast jag har kört längre perioder utan vätska och det har gått bra det med (så länge man inte får punka ;). Men ett par månader ska det nog hålla innan det torkar ut.

2. Om cykeln står länge med gucka i däcken brukar jag snurra hjulen ett kvarts varv lite då och då, så att inte alla gucka torkar och klumpar ihop sig på ett och samma ställe. Det har tyvärr hänt. Om det beror på kass gucka eller ej vågar jag inte svara på. På ett par lätta kolfiberhjul märks det när det går utför :)

3. Som tidigare nämnts brukar jag också bara tvätta och torka ur dom ordentligt.

4. Om man inte vill ta med sig slang och bli kletig vid rejäl punka (som mot all förmodan inte tätas av guckan) kan jag rekommendera att ha ett par sådana här (eller motsvarande) https://www.bike-discount.de/en/buy/zefal-z-bar-plugs-tubeless-repair-kit-985385 att trycka i däcket. Ett par CO2-patroner kan också vara bra att ha med på turen så att man slipper pumpa själv när man står där och har hög puls och är stressad att komma iväg.

Tillbaka
Topp