Tubeless/Stelnad latex

Newton

Aktiv medlem
Tubeless/Stelnad latex
Hej!

Jag är nybörjare vad gäller tubeless, men har iallafall stansat och kört på mina däck en dryg månad utan större problem. (En tidigare läcka i däckssidan fram fixade jag genom att fylla på med mer vätska och låta hjulet ligga på sidan över natten.) Nu när bakhjulet börjat läcka ur sidorna tänkte jag göra samma sak, trots att jag hade ganska mycket vätska i redan från början.

När jag tog av däcket visade det sig att all vätska latexifierats utmed däckets insida, se bifogad bild. Följande frågor inställer sig:

0. Ska det vara så här?
1. Hur mycket vätska ska man räkna med att ta?
2. Hur länge håller sig denna, och när ska man fylla på igen?
3. Ska det inte bli lättare med tubeless (plus att man kan köra med lägre tryck)? Om man fyller på 100 gr latex i däckets periferi en gång i månaden så blir det snabbt tunga däck...
4. Någon som råkat ut för liknande och vet hur man håller vätskan flytande längre tid?

Mvh

Bilagor

• STANS.JPG
    STANS.JPG
    104 KB · Besök: 19
Tubeless/Stelnad latex
Precis. Man snackar om minskad roterande vikt eftersom slangen går bort men det sägs litet om vikten på guckan man häller i. DUH!

Tubeless/Stelnad latex
Nja, jag tycker att det är rätt tydligt oftast att tubeless inte är nån weight weenie-grej. Det är mer till för att kunna köra lågt tryck utan risk för snakebites.

Vill man köra låg vikt är det väl tub som gäller idag.

Tubeless/Stelnad latex
När jag körde tubeless fyllde jag på en "liten skvätt" 1 ggn/må ungefär, när jag hörde att det inte skvalpade inne i däcket längre. Då stod cykeln inne i en varm lgh. Står den ute kallt, garage el dyl, inbillar jag mig att guckan inte dunstar/torkar så snabbt.

Tubeless/Stelnad latex
Jag har försökt stansa mina 26x2,2 Race King Race Star och har nu haft i nästan 400ml sammanlagt. Det är fullständigt hopplöst att hålla dem täta någon längre tid. Och då kör jag strax under 2 bar på en lätt (under 10kg) FS på ganska snällt underlag.
Minsta lilla så får jag småpunkor i däcksidorna. Varje gång jag tittar så ser det ut precis sådär på insidan av däcken. Är ganska trött på det nu faktiskt.

Jag älskar verkligen däcken, det är de åkmässigt trevligaste däck jag haft, men nästa gång blir det garanterat någon form av UST eller protection-variant. Skiter i vikten faktiskt.

Tubeless/Stelnad latex
Tack för svaren!

Jag får helt enkelt sänka temperaturen i lägenheten för att det ska hålla sig flytande längre! ;-)

Race king protection är det jag kör, men är inte övertygad om att det är det bästa. Det är ju däckssidorna det läcker ur!

Antar man får välja mellan snakebites med slang eller läckande däck med tubeless...

Tubeless/Stelnad latex
Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> 60 ml/däck i mina tubeless ready Nobby Nic. Har
> hållt fint i en månad nu. På min flaska doc
> blue stårcdet att det ska hålla 2-7 mån.

Har ett par stansade racing Ralph som funkade utmärkt. Satte sig direkt och höll tätt. Men det är det sunkiga plastgummit så jag bytte till contidäcken..

Tubeless/Stelnad latex
När det gäller lättviktsdäck som tex race king supersonic och racesport så pratas det mkt om den låga vikten och fördelar med det. Det är såklart trevligt med låg vikt. Men det tunna godset i däcket bidrar ju också mkt till åkkänslan och följsmahet i däcket. Så väljer man protection fram för rs/supersonic så får man väl inte bara ett tyngre däck. Man får väl också lite sämre känsla i däcket. Följsamhet/dämpning/komfort.

Tubeless/Stelnad latex
Har inte jämfört faktiskt, men det är helt klart något med race sport som ger en riktigt lyxig finkänslighet mot underlaget. :)
Nu har däcken efter en minst sagt brutal stansning hållit sig hårda i två träningar. Ca 60km blandat asfalt grus jord lera och megastök. Håller tummarna...

Tillbaka
Topp