Tubeless utan tårar?

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Har tidigare med lätthet monterat skogsdäck utan slang och även breda(re) graveldäck men när det kommer till smala(re) landsvägs däck (28-32 mm) går jag bet på att få dem att poppa utan tårar av frustration. Oftast pyser luften ut på sidorna utan att lyfta däcket på plats även om däcket sitter tajt mot fälgens centerkanal. Ska man tejpa ett varv till för att bygga lite extra, hälla i hokuspokus soppa eller finns det några andra bra trick för att slippa Jakob Hellmans hit från 1988?

Fälgarna är Zipp 30 Course och däcken GP5000 TL.

Bonzo

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Har tidigare med lätthet monterat skogsdäck utan slang och även breda(re) graveldäck men när det kommer till smala(re) landsvägs däck (28-32 mm) går jag bet på att få dem att poppa utan tårar av frustration. Oftast pyser luften ut på sidorna utan att lyfta däcket på plats även om däcket sitter tajt mot fälgens centerkanal. Ska man tejpa ett varv till för att bygga lite extra, hälla i hokuspokus soppa eller finns det några andra bra trick för att slippa Jakob Hellmans hit från 1988?

Fälgarna är Zipp 30 Course och däcken GP5000 TL.
1989 var det väl ändå?

Pfaff

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Däckkanterna skall ffa inte ligga i mitten efter montaget utan uppe på skuldrarna i fälgen. Och iaf kring ventilen. Annars är projektet döfött.
Masseras på plats.

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Däckkanterna skall ffa inte ligga i mitten efter montaget utan uppe på skuldrarna i fälgen. Och iaf kring ventilen. Annars är projektet döfött.
Masseras på plats.

Well, i mitten av fälgen vid ventilen är ju ... ventilen så där blir det onekligen så att däckets kant ligger vid sidan av. Men menar du att det ska gå att (i princip) för hand "massera" upp däcket på plats vid fälgkanten utan att använda lufttryck?

Stumpy

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Man kan ju pumpa upp med slang först och sedan bara öppna ena sidan för att ta bort slangen. Sedan låta gravitationen hjälpa till på den öppna sidan när man skall pumpa upp slanglöst. Högt luftflöde kan behövas på vissa fälg/däck-kombinationer, men på mina LB-fälgar med GP 5k TL har det räckt med golvpump. Var är det det läcker?

Manurhin2

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Gp5000 är väl erkänt jobbiga, ingen aning tillsammans med zipp dock.
Prova att dra ett spännband runt omkretsen på däcket, kan funka.
Och smörj kanterna med montagevätska.

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Man kan ju pumpa upp med slang först och sedan bara öppna ena sidan för att ta bort slangen. Sedan låta gravitationen hjälpa till på den öppna sidan när man skall pumpa upp slanglöst. Högt luftflöde kan behövas på vissa fälg/däck-kombinationer, men på mina LB-fälgar med GP 5k TL har det räckt med golvpump. Var är det det läcker?
Jag har satt ena sidan på plats genom att först pumpa upp däcket med slang, kör med Topeak JoeBlow Booster. Läckaget är längs däcket mot fälgen en bit bort från ventilen, det blir liksom inte tillräckligt tryck för att däcket ska börja flyttas och självtäta.

ejma

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Är hjulet så pass gammalt att det är tlr alfa-standard? Jag tycker gp5000 tl brukar täta bra mot fälgen. Kompressor på macken?

emilh

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Om problemet är att däckkanten inte stannar kvar på fälgens "skuldra" så kan nog ett lager tejp till hjälpa.
Är problemet att däcket aldrig hoppar ur så är lösningen antingen mer luft på kortare tid, alternativt att först köra i en slang och poppa upp däcket, ta ur slangen utan att låta däcket hoppa ner på båda sidor och sedan försöka igen. Lättare sagt än gjort med landsvägsdäck...

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Monterade ur ventilkäglan i hopp om mer luft på kortare tid... Men njet, det pös lik förbannat utanför. Lyckligtvis är det i förrådet så förutom att svettas som en gris i 28 graders värme så hörs inte gråten utanför väggarna-

Pfaff

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Well, i mitten av fälgen vid ventilen är ju ... ventilen så där blir det onekligen så att däckets kant ligger vid sidan av. Men menar du att det ska gå att (i princip) för hand "massera" upp däcket på plats vid fälgkanten utan att använda lufttryck?
För mig har det gått enkelt, kanske inte fått upp kanten hela vägen runt. Trycka med tummen i mitten och lyfta ut med alla de andra fingrarna. WTB och Schwalbe på diverse Hunt-fälgar. Sen poppar man.
Utom på ett Schwalbe som fick lite skäll och en rejäl dos Stans innan det blev tät.
Viktigt är att kolla kompatibilitet mellan fälg och däck. Hos bägge parter, de är inte alltid överens....
Kommer ETRTO-standarden snart?

Edit, mina uppsättningar är för lvg, 30 mm Pro One TLE på 19-622 Hunt, för gruset 47 mm WTB Byways (samt nån annan WTB med mer grepp) på 21-584 Hunt, kompressor med 24 l tank, ingen ventilkägel och blåspistol för ordentlig skjuts vid poppning. Fyller på Stans när väl däcket har poppat.
Hunt finns inte i Schwalbes tabeller men då de leverera hjul färdigmonterade slanglöst med Schwalbedäck ( samt några till) har jag utgått ifrån att det ska funka. Och det gör det ju. På WTB kan jag i princip slänga hjulet mitt i däcket och det sitter.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?

Tubeless med många tårar :)
Mackens kompressor, sån man ställer tryck på på en panel, käglan ur, adapter på, swooooosh

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Nu så. Plockade av bakhjulet, rev loss den gamla tubelesstejpen, drog på 1.25 varv ny. Monterade däcket med handkraft, 10 bar i boostern, däcket på plats med 4 bar kvar.

Samma viss med framhjulet, av med en gamla tejpen och på med ny. Snabb montering av däcket och pop på första försöket.

AC60E75D-CDFD-45C8-ACC1-4C08A17E2AB2.jpeg

Nu ska jag tända grillen, hälla upp ”ett glas som klirrar grogg i handen” och låta radion stå på.

bigmollo

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Nu så. Plockade av bakhjulet, rev loss den gamla tubelesstejpen, drog på 1.25 varv ny. Monterade däcket med handkraft, 10 bar i boostern, däcket på plats med 4 bar kvar.

Samma viss med framhjulet, av med en gamla tejpen och på med ny. Snabb montering av däcket och pop på första försöket.

Visa bilaga 494932

Nu ska jag tända grillen, hälla upp ”ett glas som klirrar grogg i handen” och låta radion stå på.
Så värd en grogg nu!

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Min gissning är att den gamla tejpen hade fått små tryckgropar vid ekerhålen som gav precis lagom mycket glipa för att det skulle pysa och inte poppa. Egentligen hade det nog räckt med ett varv ovanpå men ville inte riskera att få för hög ”bädd” uppe på hyllan och göra däcken oavtagbara i fält.

Nu kommer dock frågan - vilken grogg passar bäst till TL??

bigmollo

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Min gissning är att den gamla tejpen hade fått små tryckgropar vid ekerhålen som gav precis lagom mycket glipa för att det skulle pysa och inte poppa. Egentligen hade det nog räckt med ett varv ovanpå men ville inte riskera att få för hög ”bädd” uppe på hyllan och göra däcken oavtagbara i fält.

Nu kommer dock frågan - vilken grogg passar bäst till TL??
GT eller en klassisk busgrogg.

NLC

Aktiv medlem
Tubeless utan tårar?
Jag fortsätter gissa att med 42 mm däck så var det ett mindre problem eftersom däckets större volym gjorde det möjligt för dess kanter att inte pressas fyllt så hårt mot mittkanalen.

Men det är historia - skål kosmonauter!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer